Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-02-08, 05:25   #16
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du får det att låta mycket? 20 minuter löpning på fastande mage ökar GH-nivåerna med 10000%. Det betyder inte att man blir grov av det.

Fast 10000% är fan en så stor höjning att det kan tänkas ha effekter(positiva) irl. Vilka "vilkor" måste uppfyllas för att få den här höjningen? Magrutor confirmed.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 22:45   #17
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Om bastu så gav AIDS i latsen så hade jag bastat ändå. Synd bara att bastukulturen är så eftersatt här borta.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 15:22   #18
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Bastu och dessa Heat Shock Proteins verkar vara i ropet. Frågan är hur mycket som är förhastade slutsatser, för det är inga blygsamma påståenden. Hur som helst verkar det vara väldigt bra för hälsan rent allmänt med bastubad.

Det man kan undra är hur bastun påverkar muskelbygget efter gym. Det påstås vara bra. Samtidigt säger man att bastun ökar antioxidanterna, minskar oxidativ stress och snabbar på återhämtningen av musklerna. Saker som inte nödvändigtvis är bra för maximal muskeltillväxt?

https://selfhacked.com/blog/reasons-sweating-far-often/

https://youtu.be/eWKBsh7YTXQ?list=PL...Slsfk_9GCS0TOd


__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 04:54   #19
Crohnsfitswe
Registered User
 
Crohnsfitswes avatar
 
Reg.datum: Nov 2017
Ort: Gymmet och Dass
Inlägg: 21
Jag tycker jag får det lättare med träningsvärken om jag tar en bastu efter tyngre pass, spec ben.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Www.instagram.com/crohnsfitswe
Crohnsfitswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 08:37   #20
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Bastu hjälper en som inte toksvettas normalt att dumpa lite salt om man har för mycket av den varan, var väl vissa andra kemikalier som med fördel svettades ut med.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-18, 11:40   #21
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Bastu/sauna....är skönt, efter passen!!..tycker jag.

Först, för att mjuka upp kroppa, och sedan för att tänja lite lätt...Samt för den själv-valda tortyren/njutningen, utav att svettas och ha det varmt....

Och det är, efteråt det är skööönt, tycker jag, när man duschat å svalnat ned sig......Som en ny, människa!!....kanske?........hepp...

Sauna.......är lite , livet, liksom träning är det......he he he ....mvh/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 08:10   #22
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205


https://www.foundmyfitness.com/episo...t-presentation

Citat:
Several studies have shown that frequent sauna bathing (4-7 times per week, 174°F for 20 min.) is associated with a 50% lower risk for fatal heart disease, 60% lower risk for sudden cardiac death, 51% lower risk for stroke, and 46% lower risk for hypertension. Just a single sauna session has been shown to lower blood pressure, improve heart rate variability, and improve arterial compliance.

Some of the positive benefits of the sauna on heart health may have to do with similar physiological changes that also occur during physical exercise. For example, there is a 50-70% redistribution of blood flow away from the core to the skin to facilitate sweating. You start to sweat. Heart rate increases up to 150 beats per minute which correspond to moderate-intensity physical exercise. Cardiac output (which is a measure of the amount of work the heart performs in response to the body’s need for oxygen) increases by 60-70%. Immediately after sauna use, blood pressure and resting heart rate are lower than baseline similar to physical activity.
Sauna as a potential tool for longevity and healthspan

In addition to lowering cardiovascular-related mortality, sauna use may have benefits for overall longevity. For example, using the sauna 2-3 times per week is associated with 24% lower all-cause mortality and using the sauna 4-7 times per week is associated with 40% lower all-cause mortality. Sauna use is also associated with a lower risk of age-related diseases like Alzheimer’s disease.

People that used the sauna 2-3 times per week had a 20% lower risk of Alzheimer’s disease, and those that used the sauna 4-7 times per week had a 60% lower risk of Alzheimer's disease, compared to men that used the sauna 1 time per week.

Some of the longevity benefits of sauna use may have to do with an increase in heat shock proteins, which is one of the protective adaptive responses to heat stress. Heat shock proteins have been shown to prevent and slow the progression of neurodegenerative diseases like Alzheimer’s disease and Parkinson’s disease, slow human muscle atrophy, and are associated with human longevity.

The effects of heat stress on longevity have also been shown in lower organisms including flies and worms, increasing their lifespans by as much as 15 percent. The mechanism of lifespan extension was also teased out in these organisms and shown to be specifically dependent on heat shock proteins. The productions of heat shock proteins in response to heat exposure is an evolutionarily conserved mechanism from lower organisms like flies and worms, to animals to humans.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 15:08   #23
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Bump. På tal om bastu men även motsatsen dvs kallbad. Någon som kör någon kallbadsvariant hemma med något substitut till badkar?

Vissa kör ju med frysboxar. Vissa med istunnor, typ som denna som är gjord bara för att isbada i, men dyr som fan: Ice Barrel.


En vanlig regntunna borde väl fungera lika bra? Och 20 gånger billigare.

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-03-27, 15:50   #24
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 781
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Bump. På tal om bastu men även motsatsen dvs kallbad. Någon som kör någon kallbadsvariant hemma med något substitut till badkar?

Vissa kör ju med frysboxar. Vissa med istunnor, typ som denna som är gjord bara för att isbada i, men dyr som fan: Ice Barrel.


En vanlig regntunna borde väl fungera lika bra? Och 20 gånger billigare.

kör med sån här



skulle nog vilja köpa en riktig frysbox och göra om... eventuellt köpa en rejäl ismaskin
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 20:46   #25
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nästan 79°C i 20 min? Hur fixar man det?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 21:22   #26
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Nästan 79°C i 20 min? Hur fixar man det?
Som med så mycket annat så vänjer man sig. Jag brukar ge mig efter 12-15 minuter, men började med något under 10 när jag väl kom igång med försök att sitta länge.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-23, 23:37   #27
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Nästan 79°C i 20 min? Hur fixar man det?
79°C i torrbastu är ingenting så i den temperaturen kan nog även en nybörjare sitta i 20 min. Cirkus 90 grader är nog mer standard i en nordisk bastu - inte heller det några problem. Drar man på vatten blir det en annan femma dock.
Brukar dränka aggregat, golv, väggar, tak med vattenslangen på det kommunala gymmet, då svider det gött om öronen. Sedan vänjer man sig ju med tiden.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 07:52   #28
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Bump. På tal om bastu men även motsatsen dvs kallbad. Någon som kör någon kallbadsvariant hemma med något substitut till badkar?

Vissa kör ju med frysboxar. Vissa med istunnor, typ som denna som är gjord bara för att isbada i, men dyr som fan: Ice Barrel.


En vanlig regntunna borde väl fungera lika bra? Och 20 gånger billigare.

Badar mest i havet, enklast så.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 08:33   #29
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 171
Älskar bastu och havsbad men suktar också efter en enkel badtunna för hemmabruk.

Mitt bastuaggregat är paj. Tips på vilket man ska köpa? Var? begagnat eller nytt?

Bastun är lite mindre än i Tomten är far till alla barnen. Säg knappt 4 pers i bredd och två plan.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-01-24, 08:54   #30
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Jag beställde ett vikbart badkar från Wish för en vecka sedan. Helt perfekt smidigt om man inte har någon plats hemma. Typ 80cm hög/bred, men i sittande läge så får jag vattnet upp till axlarna (186cm lång).

Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)