Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-23, 13:23   #16
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Jag kör! Ska tävla i Augusti, brutit på riktigt bord en gång hittills
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag med
Episkt om ni matchas mot varandra i ett "kolo-battle"
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 20:31   #17
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Episkt om ni matchas mot varandra i ett "kolo-battle"
Det hade varit mäktigt! Just nu är vi dock i olika klasser. Jag tävlar i pro och Rikard gör sin allra första tävling. Jag tror dock på många tuffa matcher sinsemellan i framtiden, redan från nyår och framåt. Särskilt om Rikard går upp i vikt så vi tävlar i samma viktklass.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-24, 20:50   #18
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Episkt om ni matchas mot varandra i ett "kolo-battle"
Hehe skulle tyvärr bli helt demolerad! Hoppas däremot kunna vinna mot ett gäng som tävlar i samma klass (inte PRO)
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 08:54   #19
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Någon som har några erfarenheter kring sk tandvärk? Finns det något man kan göra under passet eller efter för att undvika att alls få det?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 11:14   #20
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Formbart tandskydd. Kokas några minuter, in i munnen, bit ihop. Fungerar utmärkt, använt de senaste 3 åren nu vid "grina illa" övningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-25, 12:06   #21
(((
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Lipservice Visa inlägg
Formbart tandskydd. Kokas några minuter, in i munnen, bit ihop. Fungerar utmärkt, använt de senaste 3 åren nu vid "grina illa" övningar.
hahaha, kunde varit ett bra råd, men, fel sorts tandvärk, det rikard pratar om är istället "tandvärk" som är mer nåt åt hållet ont på ett obeskrivligt underligt vis, närmast kanske att liknas vid nån slags benhinneinflammations-smärta som uppkommer vid en massa brytande...

jag har ingen riktigt bra lösning på tandvärksproblemet, superlätta superhögreppiga pushdowns typ mot ett tunt band har jag ibland upplevt hjälpt när jag ens orkat försöka bry mig om att göra nåt åt det alls... annars blir det (kanske?) bättre med åren, eller så blir man bara mer å mer avtrubbad mot smärta?
((( är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 09:45   #22
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Idag kör vi svanskogs första armbrytarträning! Är några nya som ska prova på, jag är ju iofs också ny men har iallafall tillräckligt i mig för att lära ut grunderna, sen får jag se till att hålla mig framför lärokurvan

Alltid varit tveksam inför att börja med armbrytning även om jag verkligen velat, just för att jag är inte något speciellt häromkring, i Svanskog och även till stor del i grannbygden Långserud har det alltid funnits personer som varit sjukt jävla starka i armbrytning, tror David här på forumet kan komma att intyga det här när han får prova att bryta mot dem, men redan nu har jag två brytare som helt enkelt är att helvete för starka i flexion och pronation för att jag ska ta dem så. Lyckligtvis kan jag attackera biceps bra eftersom de inte har en aning om hur de skyddar sig

Verkar som att det idag blir:
Namn/ålder/längd/vikt/timmar vid bord
1. RJ/25/173/71/3
2. OL/20/190/108/0.5
3. MA/38/186/105/0.5
4. CR/32?/183/85/0
5. EA/32?/170?/??/0
6. RH/29/188/85/0.5

Så vår samlade bryttid är katastrofal men vi skulle fan inte göra bort oss på krogen iallafall, varken i att bryta arm eller supa folk under bordet, två skickligheter som tyvärr kanske börjar falla ur tiden. Armbrytning som sport däremot är på uppgång!

Tanken är att jag ska lära dem om de tre fundamentala styrkeriktningarna i armbrytning, Rise, flexion, pronation. Om man vill ha en snyggare ordkombination kan man kalla det för Rise, Cup, Twist, det gillar jag mer! Vi ska även dra en jävla massa rakt bakåt, och öva på att byta grepp, och även på att flytta kroppen. Det tror jag är ett bra nybörjarpaket att starta med, eller vad säger ni?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 10:42   #23
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Det ser bra ut!

Jag har några luckor i mitten/slutet av juli där jag kan komma förbi och träna med er. Det ska bli intressant att få känna på de mytomspunna mutanterna från Svanskog :P
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 13:05   #24
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Det är alltid bra att ha en plan när man bryter. Det är så lätt hänt att man bara dumbryter mot varandra, någon som sällan blir särskilt produktivt. Är det dessutom två nybörjare som bryter är det nog extra viktigt att man har ett syfte med varför man bryter, varför man befinner sig i ett visst läge med hand och arm. Annars är nog risken att båda bryter som idioter och och tränar in ineffektiva rörelse- och muskelrekryterings mönster. Problemet som då kanske uppstår är att man bygger styrka i lägen man inte behöver vara stark i.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 18:42   #25
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Devon går igenom de enkla grunderna väldigt bra tycker jag.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 23:31   #26
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Det är ganska mycket spännande som händer i armbrytning just nu runtom i världen. Många stora events, utöver VM och Zloty tour så är WAL ganska stort nu med många spännande supermatcher. Bland annat så går svenskan Jonna Blind en supermatch nu den 19e juli. Sen har Glenn Bengtsson en supermatch mot Justin Bishop den 9e augusti. Och även om man såklart är partisk så tror jag inte att Justin kommer ha en chans, iaf inte om matchen blir med höger arm. Jag tror att Glenn har gjort ett sådant hopp i styrka de senaste två åren att amerikanarna underskattar honom. I vänstern är det dock mer osäkert.

https://www.facebook.com/WorldArmwre...0350354781062/
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 07:26   #27
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Blev ett riktigt bra pass igår! Starka grabbar, ska bli kul när viking-micke lär sig lite mer kroppskontroll.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 12:13   #28
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Vad är fördelar och nackdelar samt fördelaktiga strategier med dels kort eller lång längd på samma vikt, samt korta eller långa armar?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 14:31   #29
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Vad är fördelar och nackdelar samt fördelaktiga strategier med dels kort eller lång längd på samma vikt, samt korta eller långa armar?
En del menar att om man har korta underarmar så är man starkare i hook. Vilket verkar ganska vettigt eftersom med kortare underarmar så blir hävarmen på biceps kortare och då borde man vara starkare än någon med längre underarmar, givet att alla andra faktorer är lika. Och motsatsen då förstås, vissa menar att man har lättare för toproll om man har längre armar och underarmar eftersom då kan du nå upp på den andres hand lättare och få en bättre vinkel för att kunna vrida bak den andres hand.

Men sen finns det ju 1000 andra faktorer som är med och förstör alla vettiga förklaringar så det finns bra hookare som har långa armar och bra toprollare som har korta armar.

Den viktigaste faktorn är att vara stark. Det kan man vara oavsett armlängd
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 15:39   #30
norlund
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Enviken
Inlägg: 761
Skulle säga att det alltid är en fördel att ha längre armar än sin motståndare, man får mycket bättre utväxling,speciellt om man bryter toproll så är det mycket lättare att få kontroll på motståndarens hand och ”vrida över”.
Är man kort i sin viktklass så får man kompensera med att vara grisstark och bryta hook eller rent sidtryck,som tex Rustam Babayev, han är väl typ 170 lång men det har ju gått rätt bra ändå.
Bryta topp mot någon med längre arm brukar inte funka så bra.
norlund är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)