Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-24, 08:19   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Frågor om Kalorier och förbränning.

1. På ett ungefär: Hur många kilokalorier av säg 100 försvinner i matsmältningsprocessen som energi för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dom resterande?

2. Spelar det någon roll viken form kalorierna har när dom når magen?
Jag inbillar mig att det krävs mindre energi för kroppen att ta upp 100 Kcal från dryck än från något hårt/segt som länge behöver ligga i magsyran och skvalpa, stämmer det?

3. Är det teoretiskt möjligt att man råkar äta ett livsmedel som innehåller färre kalorier än det kostar att förbränna sakerna dvs att kroppen faktiskt går minus av det? Hur få Kcal/100g måste det vara för att råka bli så?

Jag har googlat många av dom här sakerna förut men jag lär mig aldrig, hoppas att någon kan förklara så även jag förstår
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 09:20   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282


Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 13:54   #3
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
1. På ett ungefär: Hur många kilokalorier av säg 100 försvinner i matsmältningsprocessen som energi för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig dom resterande?

2. Spelar det någon roll viken form kalorierna har när dom når magen?
Jag inbillar mig att det krävs mindre energi för kroppen att ta upp 100 Kcal från dryck än från något hårt/segt som länge behöver ligga i magsyran och skvalpa, stämmer det?

3. Är det teoretiskt möjligt att man råkar äta ett livsmedel som innehåller färre kalorier än det kostar att förbränna sakerna dvs att kroppen faktiskt går minus av det? Hur få Kcal/100g måste det vara för att råka bli så?

Jag har googlat många av dom här sakerna förut men jag lär mig aldrig, hoppas att någon kan förklara så även jag förstår
1. 0,1 %

2. Ytterst lite

3. Nej.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 14:50   #4
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Tack för cool bild Grub!
Spännande formel för att räkna ut förbränningen. Tog några minuter innan jag lyckades skriva^ till -1 i miniräknaren

Synd att den bara visar basvärden för sakerna och att man inte får exempel på livsmedel som vi kan köpa (sånt som innehåller vitaminer smakämnen osv) så man kunde lära sig några snabba att ha i bakhuvudet
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 16:30   #5
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Jag vet inte hur sant det är men har hört av vissa personer att brysselkål kräver mer energi att förbränna än det är i dem. Oavsett så älskar jag dem gröna bollarna. Hade varit kul om det stämde :P
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)