Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-09-23, 07:53   #24001
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Visst. Gjorde det enkelt för mig genom att planera dagsetapperna så att jag sov i stugor eller fjällstation med Stf:s stora butikskoncept. Vilket gjorde att jag slapp bära med mig särskilt mycket mat, utan kunde köpa middag när jag kom fram och frukost till dagen efter samt fylla på med snickers, som min mat ute på tur bestod av, förutom gel och lite sportdryck.

Tåg dag ett till Nikkaluokta från Luleå. Start på eftermiddagen mot kebnekaise, knappa två mil. Lite regn så skönt med varm dusch. Pga corona var alla bastuar stängda vilket nästan föranledde avbokning

Dag 2, via singi och en misslyckad topptur och slarvigt med mat är jag rejält trött i Sälka efter dryga 3 steniga mil med en del höjdmeter.

Vidare till Alesjaure. Bättre matintag, en topptur som gav energi och att iaf någon av de 33 km var lättläst gräset gjorde mycket.

Dag 4 har jag två tåg i Abisko att välja på. Lite seg iväg samt i starten gör att jag först ger upp att hinna med det första, men jag tar snabbt in en massa tid och hade kunnat hinna, men har jag väl förhandlat mig till egentid från familjen så ska jag väl ändå njuta av hela resan och slår av på takten. 36 km där mycket är nedför och inte lika stenigt som tidigare gör att det gick att hålla bra med tempo.

Men till nästa sväng ser jag till att ha en lite större ryggsäck så kan jag vara friare i ruttplaneringen. Min säck på 15l var ganska full.
Tack! Hade du, om du velat, kunna preppa stationerna med personliga grejer? Alltså på något sätt skicka utrustning som väntar på dig på stationerna?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 08:10   #24002
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Hade du, om du velat, kunna preppa stationerna med personliga grejer? Alltså på något sätt skicka utrustning som väntar på dig på stationerna?
Inte till fjällstugorna, och inte Kebnekaise Fjällstation heller. Men till slutstationen i Abisko hade det säkert teoretiskt gått, men jag gjorde det inte. Jag var glad att vädret var såpass bra att jag hade rätt fräscha kläder, så det gjorde inte så mycket.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 08:17   #24003
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Inte till fjällstugorna, och inte Kebnekaise Fjällstation heller. Men till slutstationen i Abisko hade det säkert teoretiskt gått, men jag gjorde det inte. Jag var glad att vädret var såpass bra att jag hade rätt fräscha kläder, så det gjorde inte så mycket.
Okej, tack. Om ens övernattningsställen är lite mer lättillgängliga än fjällstationer i Kiruna-området så borde man kunna antingen posta eller åka förbi med bil och lämna av grejer som hotellet/vandrarhemmet har hos sig tills det att man dyker upp.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:07   #24004
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej, tack. Om ens övernattningsställen är lite mer lättillgängliga än fjällstationer i Kiruna-området så borde man kunna antingen posta eller åka förbi med bil och lämna av grejer som hotellet/vandrarhemmet har hos sig tills det att man dyker upp.
Hör av dig när du har konkreta tankar och idéer så kan jag hjälpa dig med tips, råd och senare kanske fysisk hjälp med distribution och logistik.

Hämtade "Shadowfire" från Abisko en gång när han hade missat tåget och behövde komma till Kiruna flp. Det var ett trevligt möte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2020-09-24 klockan 11:11.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 11:50   #24005
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Hör av dig när du har konkreta tankar och idéer så kan jag hjälpa dig med tips, råd och senare kanske fysisk hjälp med distribution och logistik.

Hämtade "Shadowfire" från Abisko en gång när han hade missat tåget och behövde komma till Kiruna flp. Det var ett trevligt möte.
Tack för erbjudandet! Vi får väl se vad som sker nästa år. Det som talar emot Kiruna är att jag inte har besökt Jämtlandsfjällen ännu(betydligt närmare). Det som talar för är att man skulle kunna bocka av Kebnekaise i samma veva
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 14:06   #24006
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Funderar på att införskaffa en pulsklocka men har ganska snabbt insett att typ alla har en miljard funktioner och därmed kostar betydligt mer än jag är beredd att lägga.

Existerar det helt enkelt inte pulsklockor utan gps, kaloriräknare, stegräknare, smartwatch-funktioner kopplade till telefon och dylikt? Sett att det finns bröstband utan klocka som man kopplar till mobilen men orkar inte ha med den heller.

Drömmen vore att bara ha en klocka med typ bröstarmband och bara trycka på "ON" för att mäta pulsen utan att ha en halv miljard andra funktioner som stör eller drar batteri :p

Någon som har tips?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 22:14   #24007
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Funderar på att införskaffa en pulsklocka men har ganska snabbt insett att typ alla har en miljard funktioner och därmed kostar betydligt mer än jag är beredd att lägga.

Existerar det helt enkelt inte pulsklockor utan gps, kaloriräknare, stegräknare, smartwatch-funktioner kopplade till telefon och dylikt? Sett att det finns bröstband utan klocka som man kopplar till mobilen men orkar inte ha med den heller.

Drömmen vore att bara ha en klocka med typ bröstarmband och bara trycka på "ON" för att mäta pulsen utan att ha en halv miljard andra funktioner som stör eller drar batteri :p

Någon som har tips?
Det finns supersimpla pulsklockor också. Dvs den typen som man kan få på köpet om man tecknar sig för 3 nummer av nån träningstidning.

Det största problemet med dessa klockor är att man under passet kan se den aktuella pulsen, men efter passet finns det inte pulsdata lagrad varje sekund. Det enda som lagras efter passet är den högsta puls man uppnåt under passet, och snittpulsen under passet. Men det går alltså inte att få en kurva över hur pulsen förändrats över tid.

Förutom detta så är en användbar funktion att man kan knäppa mellantider under passet, och se snittpuls och maxpuls för varje intervall. Dvs dels att man kan se det i datat efter passet, men även att man kan se detta under passet.

Nåt som också är rätt viktigt är att det måste finnas nån typ av belysning så man kan avläsa klockan även i mörker.

Detta är den funktionalitet som gör att klockan duger som träningsklocka. Har den inte detta är det inte värt att köpa tycker jag.

Dessutom kan det vara värt att fundera på batteritid, hur man laddar klockan samt hur man för över träningsdata till dator/mobil och hur man kan titta på det i efterhand. Finns ju säkert en del klockor som är snorbilliga som har helt värdelösa lösningar på detta och som gör dem i princip oanvändbara.

Dock är gps rätt smidigt eftersom det kan ge ett hum om vilket tempo man håller. Ifall man inte har gps måste man veta hyfsat exakt hur långt det är mellan två punkter man knäpper mellantid mellan. Det funkar om man alltid springer på samma bana och har koll på detta. Men annars är gps i klockan väldigt smidigt.

Här kan du hitta en massa tester av pulsklockor och liknande.
https://www.dcrainmaker.com/

EDIT: Jag skulle inte bemöda mig med att titta på klockor som är billigare än 500kr, eftersom dessa troligen saknar det jag listade ovan som nödvändig funktionalitet. Klockor med enbart det nödvändigsate men inte mer borde gå att hitta i prisintervallet 500 till 1000 kronor ungefär. Ifall de kostar mer än 1000kr så ska de ha allt det jag listade, samt troligen även gps och kanske lite annat lullull. Tex finns Polar m400 för c:a 1300kr. Det är en väldigt bra klocka (jag har den) och den har betydligt mer än basics. Så ska du ha en klocka utan gps och med enbart det allra mest nödvändiga så skulle jag säga att runt 500kr är vad den är värd. Så du får söka på pricerunner och liknande och försöka hitta produktinformation om de billigare klockorna så det faktiskt lagrar pulsdata och inte bara visar pulsen i realtid och efter passet står du med enbart snittpulsen och skägget i brevlådan.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-09-24 klockan 22:22.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 07:23   #24008
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Löpning är en materialsport. Du måste ha klocka för några tusen, skor för ett par tusen, skor för olika förhållanden, kläder i dyrt funktionsmaterial etc.

Lyft vikter istället.

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 07:36   #24009
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Löpning är en materialsport. Du måste ha klocka för några tusen, skor för ett par tusen, skor för olika förhållanden, kläder i dyrt funktionsmaterial etc.

Lyft vikter istället.

Skickat från BÖJRACKET
Klocka "behövs" inte ett dugg (man kanske vill ha, men det är en annan sak), fungerar bra med en gratis app så som till exempel Runkeeper.
Då kan vi snarare jämföra klockan med utgifter för handledslindor, kreatin, knävärmare, slingshots, fat grips, magnesium, bälte.

Skor för 1500 räcker i drygt ett år. Vad kostar ett årskort på ett gym? =)

Om man inte ska ha ett gymkort utan tänker investera i till exmpelvis ett hemmagym så är kostnaden för löpning ganska liten.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2020-09-25 klockan 07:38.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 07:49   #24010
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Skulle lagt till ett /s

Löpning lär väl vara den sport alla kan göra oavsett material?

Skickat från BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 10:07   #24011
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns supersimpla pulsklockor också. Dvs den typen som man kan få på köpet om man tecknar sig för 3 nummer av nån träningstidning.

Det största problemet med dessa klockor är att man under passet kan se den aktuella pulsen, men efter passet finns det inte pulsdata lagrad varje sekund. Det enda som lagras efter passet är den högsta puls man uppnåt under passet, och snittpulsen under passet. Men det går alltså inte att få en kurva över hur pulsen förändrats över tid.

Förutom detta så är en användbar funktion att man kan knäppa mellantider under passet, och se snittpuls och maxpuls för varje intervall. Dvs dels att man kan se det i datat efter passet, men även att man kan se detta under passet.

Nåt som också är rätt viktigt är att det måste finnas nån typ av belysning så man kan avläsa klockan även i mörker.

Detta är den funktionalitet som gör att klockan duger som träningsklocka. Har den inte detta är det inte värt att köpa tycker jag.

Dessutom kan det vara värt att fundera på batteritid, hur man laddar klockan samt hur man för över träningsdata till dator/mobil och hur man kan titta på det i efterhand. Finns ju säkert en del klockor som är snorbilliga som har helt värdelösa lösningar på detta och som gör dem i princip oanvändbara.

Dock är gps rätt smidigt eftersom det kan ge ett hum om vilket tempo man håller. Ifall man inte har gps måste man veta hyfsat exakt hur långt det är mellan två punkter man knäpper mellantid mellan. Det funkar om man alltid springer på samma bana och har koll på detta. Men annars är gps i klockan väldigt smidigt.

Här kan du hitta en massa tester av pulsklockor och liknande.
https://www.dcrainmaker.com/

EDIT: Jag skulle inte bemöda mig med att titta på klockor som är billigare än 500kr, eftersom dessa troligen saknar det jag listade ovan som nödvändig funktionalitet. Klockor med enbart det nödvändigsate men inte mer borde gå att hitta i prisintervallet 500 till 1000 kronor ungefär. Ifall de kostar mer än 1000kr så ska de ha allt det jag listade, samt troligen även gps och kanske lite annat lullull. Tex finns Polar m400 för c:a 1300kr. Det är en väldigt bra klocka (jag har den) och den har betydligt mer än basics. Så ska du ha en klocka utan gps och med enbart det allra mest nödvändiga så skulle jag säga att runt 500kr är vad den är värd. Så du får söka på pricerunner och liknande och försöka hitta produktinformation om de billigare klockorna så det faktiskt lagrar pulsdata och inte bara visar pulsen i realtid och efter passet står du med enbart snittpulsen och skägget i brevlådan.
Hmm det är nog främst i realtid jag tänkte att jag skulle vilja se faktiskt, men jag kanske inte helt har funderat på vad jag faktiskt vill ha en pulsklocka till.
Jag tror att jag i alla fall ursprungligen bara vill ha en för att se typ "vad har jag för puls just precis nu" istället för att typ hålla fingrar mot pulsådern, räkna till 15 och multiplicera med 4 (och typ tappa några "slag" medan pulsen sjunker under tiden det tar att räkna) Är nog inte seriös nog löpare för att bry mig om att exportera och analysera faktisk data. Någon form av tidtagarur eller klockfunktion vore i och för sig smidigt, kan ju ha en vanlig klocka med också men då lär man se ut som en pimp eller stolle.
Men tack för tipsen och länken, ska kika på'n!

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Löpning är en materialsport. Du måste ha klocka för några tusen, skor för ett par tusen, skor för olika förhållanden, kläder i dyrt funktionsmaterial etc.

Lyft vikter istället.

Skickat från BÖJRACKET
Tror mina skor kostade ca 200-300 kr, men förstår att du driver :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2020-09-25 klockan 10:12.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 14:57   #24012
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Löpning är en materialsport. Du måste ha klocka för några tusen, skor för ett par tusen, skor för olika förhållanden, kläder i dyrt funktionsmaterial etc.

Lyft vikter istället.

Skickat från BÖJRACKET
Lyftning: Adidas power perfect II, 1500 kr. Bälte Wahlander 1800 kr. Knee sleeves SBD 700 kr. Tights från Better Bodies 600 kr. För att inte tala om alla Nocco man måste köpa för att vara cool och få likes på insta
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 16:30   #24013
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Lyftning: Adidas power perfect II, 1500 kr. Bälte Wahlander 1800 kr. Knee sleeves SBD 700 kr. Tights från Better Bodies 600 kr. För att inte tala om alla Nocco man måste köpa för att vara cool och få likes på insta
Noccon balanseras väl ut mot alla geler och kolhydratsblandningar?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 18:21   #24014
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Hmm det är nog främst i realtid jag tänkte att jag skulle vilja se faktiskt, men jag kanske inte helt har funderat på vad jag faktiskt vill ha en pulsklocka till.
Jag tror att jag i alla fall ursprungligen bara vill ha en för att se typ "vad har jag för puls just precis nu" istället för att typ hålla fingrar mot pulsådern, räkna till 15 och multiplicera med 4 (och typ tappa några "slag" medan pulsen sjunker under tiden det tar att räkna) Är nog inte seriös nog löpare för att bry mig om att exportera och analysera faktisk data. Någon form av tidtagarur eller klockfunktion vore i och för sig smidigt, kan ju ha en vanlig klocka med också men då lär man se ut som en pimp eller stolle.
Men tack för tipsen och länken, ska kika på'n!


Tror mina skor kostade ca 200-300 kr, men förstår att du driver :p
Om du bara ska titta på pulsen momentant så tror jag du kommer trötta rätt snabbt och slänga den klockan i nån byrålåda. Det är svårt att använda pulsinformationen till nåt vettigt ifall den inte lagras kontinuerligt varje sekund (eller i sämsta fall var 5:e sekund) under passet. Det som är intressant är dels att kunna knäppa olika mellantider/varvtider och jämföra dessa med varandra. Antingen så man kan se hur puslen förändrar sig under ett längre pass, eller att man använder det för att se hur ansträngande olika intervaller i ett intervallpass är. Ifall jag inte hade en pulsklocka som loggar pulsdata under hela passet, så skulle jag helt skita i att ha pulsklocka. Jag skulle då förlita mig helt på andhämtningen istället (och hurpass "mjölksyrajobbigt" det känns).

Att bara få veta snittpulsen under hela passet, samt maxpulsen under passet är svårt att använda till nåt vettigt skulle jag säga. Jag skulle säga att ifall du faktiskt nöjer dig med detta så ska du inte betala mer än 300-400 kronor. Och som sagt kan du i princip få en sådan billig skitklocka på köpet med en tidningsprennumeration ganska ofta. Jag hade två stycken sådana liggande i nån låda så sent som för nåt år sedan. De hade legat där och samlat damm bra länge, och nu har jag tyvärr slängt bort dem. Jag borde ha lyssnat på min inre hoarder och sparat dem, då hade du kunnat få dem.

Det där med att exportera data är ju till stor del för att det är bra mycket lättare att titta på gps-kartor och pulsdiagram på datorn eller mobilen, än att behöva scrolla fram och tillbaka på femton frimärkesstora sidor på klockan. På min Polar m400 så synkas träningsdata från klockan mot en webtjänst varje gång jag laddar klockan (vilket jag gör efter varje träningspass). Den webtjänsten är alltså en websida som är min träningsdagbok (ser ut som Strava ungefär). Det finns också klockor som sköter detta ännu smidigare med blutooth kopplat till mobilen, som för över datat till nån webtjänst så fort klockan har kontakt med mobilen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-25, 19:13   #24015
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Funderar på att införskaffa en pulsklocka men har ganska snabbt insett att typ alla har en miljard funktioner och därmed kostar betydligt mer än jag är beredd att lägga.

Existerar det helt enkelt inte pulsklockor utan gps, kaloriräknare, stegräknare, smartwatch-funktioner kopplade till telefon och dylikt? Sett att det finns bröstband utan klocka som man kopplar till mobilen men orkar inte ha med den heller.

Drömmen vore att bara ha en klocka med typ bröstarmband och bara trycka på "ON" för att mäta pulsen utan att ha en halv miljard andra funktioner som stör eller drar batteri

Någon som har tips?
Hur mycket är du beredd att lägga?

Det är ett kul och bra träningsredskap så jag hade rekommenderat att köpa en ok klocka nu. Då kan du ha den i säg fem år. Det betalar av sig.

Jag har en garmin 235 med en polar oh1 som pulsmätare. Det går på typ 3k för dom. Fick köpa till polar oh1 eftersom handledspulsmätaren inte funkade på den klockan.

Innan det så hade jag polar M200. Den funkade handledspulsmätaren på. Den finns för 1k. Kanonklocka enligt mig. Nu har tjejen den istället för mig.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)