Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-30, 16:13   #61
evil
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Nej, jag skulle vilja säga att det säger han inte alls.
Okej.
evil är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:13   #62
NiXPhoenix
Banned
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
Citat:
Ursprungligen postat av Rataxes Visa inlägg
Notera spiken längst till vänster.


http://bowfell.geol.ucl.ac.uk/~lidun...osRickaby3.pdf
CO2-variationer de senaste 60 miljoner åren, se speciellt näst sista diagrammet med variationerna de senaste 25 miljoner åren.

Tror inte det finns någon kontrovers om de här diagrammen, de lämnar i alla fall ingen tvekan om att vår industriella revolution ligger bakom en galet hastig uppgång av koldioxidhalten, alltså långt utöver de normala variationerna. Vad länken är mellan detta och den globala uppvärmningen som vi ser just nu är lite mer omdiskuterat, dock inte att den pågående trenden är rätt oroväckande på andra sätt, samt att den på längre sikt kommer att leda till global uppvärmning.

Jag tänkte först att den lilla grafen, införstoringen, som visar år 2000 - 1000 ska vara hackad med sicksack-streck längst ner på sin vertikala skala. Men aja, låt gå då den så tydligt markerar att den visar en inzoomning av strecket som skjuter i höjden längst till vänster på stora bilden.

Men, sen såg jag att den stora grafen visar 200 (180) - 400 ppmv.
Vad är det för jävla skit, den är inte ens hackad i kanten längst ner som det ska vara när man gör såna hopp i skalan. Det är inte ok att göra så.
NiXPhoenix är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:29   #63
olander08
Älskar eterneller
 
olander08s avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 137
"Denying global warming is not synonymous with denying the environmental catastrophe we're creating which is in fact real. Global warming cannot be man made since water vapour stands for 99% of the green house effect and carbon dioxide which is 0,0036% or something of the atmosphere has only been increased by a small fraction, that little increase in greenhouse effect is compared with the cycles of the solar spots irrelevant. Global warming is being used to get more governemntal powers and they are probably going to create things such as a global tax and so on with it as a reason..."
olander08 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:32   #64
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
"Denying global warming is not synonymous with denying the environmental catastrophe we're creating which is in fact real. Global warming cannot be man made since water vapour stands for 99% of the green house effect and carbon dioxide which is 0,0036% or something of the atmosphere has only been increased by a small fraction, that little increase in greenhouse effect is compared with the cycles of the solar spots irrelevant. Global warming is being used to get more governemntal powers and they are probably going to create things such as a global tax and so on with it as a reason..."
Källa?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:32   #65
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
Att vi släpper ut CO2 har jag inte sagt emot... vad den sägs orsaka har jag ett problem med

observera att grafen är avkortad för att förtydliga förändringen, inget fel i det... bara man vet om det
Varför undvek du mina frågor?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:40   #66
Rataxes
Registered User
 
Rataxess avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Lille
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
Att vi släpper ut CO2 har jag inte sagt emot... vad den sägs orsaka har jag ett problem med

observera att grafen är avkortad för att förtydliga förändringen, inget fel i det... bara man vet om det
Det är lite det som är problemet att det enbart fokuseras på huruvida våra CO2-utsläpp får temperaturen att stiga och polarisarna att smälta eller inte. Bortsett från alla osäkerheter så kvarstår det grundläggande faktum att evolutionen anpassar allting efter rådande förhållanden och förändringar i atmosfär/miljö tenderar att vara förödande för det liv som redan är etablerat (dvs vi, och allt annat liv vi är beroende av) för att lämna spelplanen fri åt det nya, kraftiga förändringar i koldioxidhalten är förknippade med en mängd massutrotningar genom historien.

Ingen vet exakt hur det faktum att CO2-halten just nu håller på att spika som aldrig förr kommer påverka alla de otaliga ekosystem som vi är beroende av (och vår kunskap om jordens ekosystem och hur vi är beorende av dem är i sig relativt knapp), men det är betydligt mer sannolikt att vi, eftersom vi har gjort oss så beroende av det tillstånd som naturen nu är i på alla möjliga sätt och vis, kommer lida av det på sätt som vi omöjligt kan förutse innan det är ett faktum, snarare än gynnas. Det mest oroväckande är ändå inte att koldioxidhalten nu är högre än på 20 miljoner år och fortsätter att stiga, utan att det sker så förbannat fort.
Citat:
Ursprungligen postat av evil
Varför ska vi göra uppoffringar i dag som kostar oss en hel del för att gynna ett gäng människor som kommer att leva om 100 år som vi aldrig kommer att träffa? Jag tycker det är moraliskt fel att orsaka ett lidande för nära och tjära idag för att gynna några man aldrig kommer att möta.
Att ta klimathotet på allvar handlar ju framför allt om att skapa incitament till teknologisk utveckling inom energibranschen, något som jag inte tror att vi kommer behöver vänta i 100 år på att gynnas av.
Rataxes är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:47   #67
olander08
Älskar eterneller
 
olander08s avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Källa?
Mig själv, grundat på sunt förnuft, logik och vetenskap. (http://www.google.se/search?q=global+warming+is+false)
olander08 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:52   #68
olander08
Älskar eterneller
 
olander08s avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 137
Fakta är till och med att vulkaner och andra naturliga förteelser skapar mycket mer koldioxid än oss och även med det räknat ihop så är det irrelevant jämfört med solens effekt. Dess påverkan är obeskrivligt större, vi är i princip i solens atmosfär, kan man säga.
olander08 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 16:56   #69
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Fakta är till och med att vulkaner och andra naturliga förteelser skapar mycket mer koldioxid än oss och även med det räknat ihop så är det irrelevant jämfört med solens effekt. Dess påverkan är obeskrivligt större, vi är i princip i solens atmosfär, kan man säga.
Så detta är helt fel?

“What we now have is an out-and-out propaganda piece, in which there is not even a gesture toward balance or explanation of why many of the extended inferences drawn in the film are not widely accepted by the scientific community. There are so many examples, it's hard to know where to begin, so I will cite only one: a speaker asserts, as is true, that carbon dioxide is only a small fraction of the atmospheric mass. The viewer is left to infer that means it couldn't really matter. But even a beginning meteorology student could tell you that the relative masses of gases are irrelevant to their effects on radiative balance. A director not intending to produce pure propaganda would have tried to eliminate that piece of disinformation.” (http://ocean.mit.edu/~cwunsch/ papersonline/channel4response)

“Scientists have examined various proxies of solar energy output over the past 1,000 years and have found no evidence that they are correlated with today's rising temperatures. Satellite observations over the past 30 years have also turned up nothing. ‘The solar contribution to warming... is negligible,’ the researchers wrote in the journal Nature.” (Anjana Ahuja, ‘It's hot, but don't blame the Sun,’ The Times, September 25, 2006)
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 17:01   #70
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av olander08 Visa inlägg
Fakta är till och med att vulkaner och andra naturliga förteelser skapar mycket mer koldioxid än oss och även med det räknat ihop så är det irrelevant jämfört med solens effekt. Dess påverkan är obeskrivligt större, vi är i princip i solens atmosfär, kan man säga.
Att dessutom tro att vulkaner faktiskt spyr ut mer co2 än vad vi gör visar att du faktiskt inte läst på alls.
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 18:04   #71
h1tman
Registered User
 
h1tmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Att dessutom tro att vulkaner faktiskt spyr ut mer co2 än vad vi gör visar att du faktiskt inte läst på alls.
sant, de är oviktiga

Comparison of CO2 emissions from volcanoes vs. human activities.
Scientists have calculated that volcanoes emit between about 130-230 million tonnes (145-255 million tons) of CO2 into the atmosphere every year (Gerlach, 1999, 1991). This estimate includes both subaerial and submarine volcanoes, about in equal amounts. Emissions of CO2 by human activities, including fossil fuel burning, cement production, and gas flaring, amount to about 27 billion tonnes per year (30 billion tons) [ ( Marland, et al., 2006) - The reference gives the amount of released carbon (C), rather than CO2, through 2003.]. Human activities release more than 130 times the amount of CO2 emitted by volcanoes--the equivalent of more than 8,000 additional volcanoes like Kilauea (Kilauea emits about 3.3 million tonnes/year)! (Gerlach et. al., 2002)
__________________
The arrival of Satans Empire!
h1tman är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 18:31   #72
h1tman
Registered User
 
h1tmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av soulsplinter Visa inlägg
Nu orkar jag inte läsa alla inlägg, men jag kan tipsa er om att läsa FN:s nya klimatrapport - mkt informativ

gjorde PA om detta nu mitt sista år o de resulterade i en lite halvambitiös hemsida, dock med goda tillförlitliga källor och faktaunderlag. För den som är intresserad: http://www.placeboklimat.se/klimat
jag vill inte vara dryg men när jag ser dina "bra" länkar vill jag påstå att du inte har speciellt pålitliga källor

Svenska Naturvårdsverket

Greenpeace

Miljöpartiet

SMHI

Vattenportalen

Att t.ex. läsa på greenpeaces hemsida om klimathotet är som att be baptisterna förklara evolutionen
__________________
The arrival of Satans Empire!
h1tman är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 18:36   #73
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
jag vill inte vara dryg men när jag ser dina "bra" länkar vill jag påstå att du inte har speciellt pålitliga källor

Svenska Naturvårdsverket

Greenpeace

Miljöpartiet

SMHI

Vattenportalen

Att t.ex. läsa på greenpeaces hemsida om klimathotet är som att be baptisterna förklara evolutionen
Klimatrappporten är en sammanställning av forskares resultat sedan 1991. Tycker verkligen du ska läsa den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 18:38   #74
olander08
Älskar eterneller
 
olander08s avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 137
Citat:
"Fakta är till och med att vulkaner och andra naturliga förteelser"
Det finns flera naturliga förteelser förutom vulkaner, och dessa sammanlagt bidrar till mer utsläpp än vad vi släpper ut.

Citat:
Så detta är helt fel?

“What we now have is an out-and-out propaganda piece, in which there is not even a gesture toward balance or explanation of why many of the extended inferences drawn in the film are not widely accepted by the scientific community. There are so many examples, it's hard to know where to begin, so I will cite only one: a speaker asserts, as is true, that carbon dioxide is only a small fraction of the atmospheric mass. The viewer is left to infer that means it couldn't really matter. But even a beginning meteorology student could tell you that the relative masses of gases are irrelevant to their effects on radiative balance. A director not intending to produce pure propaganda would have tried to eliminate that piece of disinformation.” (http://ocean.mit.edu/~cwunsch/ papersonline/channel4response)
Det jag säger är att naturliga förteelser släpper ut mer koldioxid än vad vi människor gör. Däremot så säger jag inte att det har någon större påverkan på the green house effect. Det jag sa var att två myror har mer massa än en myra, jag sade inte att dessa tre myror har mer massa än en elefant.

Citat:
“Scientists have examined various proxies of solar energy output over the past 1,000 years and have found no evidence that they are correlated with today's rising temperatures. Satellite observations over the past 30 years have also turned up nothing. ‘The solar contribution to warming... is negligible,’ the researchers wrote in the journal Nature.” (Anjana Ahuja, ‘It's hot, but don't blame the Sun,’ The Times, September 25, 2006)
Nej, det är sant att det inte har någonting att göra med temperaturen. Faktum är att det var varmare än vad det är nu under medeltiden, och inte fanns det volvos och ferraris då?

Sen när du kvoterar The Times kan du ju lika gärna kvotera Kalle Anka då de har lika mycket med den riktiga världen att göra.

----

Våran ökning av en av växthusgaserna, som är en av de svagare jämfört med t ex. h2o, som finns i brutala mängder jämfört med fjuttiga lilla koldioxid som räknas i promille och är mycket svagare som växthusgas.

Och sen finns det alla andra gaser som står för 99.9% av atmosfären, vad hände med dom?
olander08 är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 18:40   #75
Garnax
Hrafnin Flygur
 
Garnaxs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 3 172
Spelar väl ingen roll om det är BS eller inte, om vi tror att det är så att vi har en påverkan och utvecklar våran teknologi för att släppa ut mindre så är ju det snarare bättre än sämre.

Sen har klimatet alltid ändrat sig, både föra människorna och kommer göra det efter oss också...
__________________
"Feltänkandet" som allra vackrast: "Sen kan man ju "tänka fel" också. Men det är något som man kan komma tillrätta med i olika former av terapi" - Ignatius72
Garnax är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)