Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-30, 13:58   #16
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Jag har själv skrivit uppsats om ämnet och kan rekommendera att iaf läsa följande rapport: http://www.ipcc.ch/SPM2feb07.pdf Det här är sammanfattningen, men hela rapporten finns att ta del av på http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/wg1-report.html

I rapporten framgår det att forskare kan med 90 procent säkerhet fastställa att det är människornas utsläpp som ligger bakom den globala uppvärmningen.

Själv tror jag med stöd av den forskning jag har läst, att vi ligger bakom den globala uppvärmningen. Dock tror jag att det ändå finns en naturlig påverkan som sker ändå, att det är naturens stilla gång. Fast vi hjälper till och förvärrar den globala uppvärmningen med bland annat våra utsläpp.
Helena B är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 13:59   #17
Bronkitkorv
Banned
 
Bronkitkorvs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Kopieringsmaskinen....
Inlägg: 2 014
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Om 30 år är det försent att försöka göra något. Det finns folk som säger 10 år. Och med "göra något" menar jag inte att stänga av TVn på nätterna, utan sluta använda olja och skära ner på elförbrukningen till en tiondel.
Trams ! Oljan tar snart slut och då kommer det fram andra alternativ ska du se. Elförbrukningen, vad fan har elförbrukningen med det hela att göra, jag tror du borde läsa lite mindre kvällstidningar.
Bronkitkorv är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 13:59   #18
redbrigade
Registered User
 
redbrigades avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 118
har funderat på det här innan jag såg dokumentären..hur vet vi att det inte är naturens gång att skifta i värme med nåra hundra års mellan rum
redbrigade är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:02   #19
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv Visa inlägg
Trams ! Oljan tar snart slut och då kommer det fram andra alternativ ska du se. Elförbrukningen, vad fan har elförbrukningen med det hela att göra, jag tror du borde läsa lite mindre kvällstidningar.
Du inser att både el- och färskvattentillverkning påverkar miljön?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:03   #20
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
Självklart är den inte hela sanningen, skitdokumentär? öhh nej, jag har då sett sämre
Vad menar du har sett sämre? En dokumentärs styrka baseras ju knappast på presentationen och hur fint de pratar. Den baseras ju på hur nära sanningen den är. Eftersom jag garanterar att du absolut inte har kollat upp någon kritik eller några siffror själv så kan du väl inte säga hur bra den är, eller hur?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:04   #21
NiXPhoenix
Banned
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Du inser att både el- och färskvattentillverkning påverkar miljön?

Inte om man kör på renlig kärnkraft.
Finns inte alltför mycket lättillgänglig uran dock, det är ett problem. Så det räcker inte till alla, men långtifrån alla som vill bygga kärnkraftverk heller så. :/


Bronkitkorv: Kolkraft står för en ganska stor del av världens elproduktion, om man kunde få ner den användningen eller åtminstone inte öka den så vore det bra. Koleldning släpper ut mycket koldioxid, men sen är det väl annat skit också som smutsar ner något oerhört i närområdet.

Senast redigerad av NiXPhoenix den 2007-06-30 klockan 14:06.
NiXPhoenix är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:05   #22
h1tman
Registered User
 
h1tmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B Visa inlägg
I rapporten framgår det att forskare kan med 90 procent säkerhet fastställa att det är människornas utsläpp som ligger bakom den globala uppvärmningen.
Forskarna som ifrågasatte detta tystades ned - annars hade man inte kommit fram till det man skulle och det hade ju varit pinsamt

Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv Visa inlägg
Trams ! Oljan tar snart slut och då kommer det fram andra alternativ ska du se
så sa man i början av 1900-talet också

Oljan räcker över 100 år till
__________________
The arrival of Satans Empire!
h1tman är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:09   #23
Dav0d
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Solna, Sthlm
Inlägg: 1 146
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Om 30 år är det försent att försöka göra något. Det finns folk som säger 10 år. Och med "göra något" menar jag inte att stänga av TVn på nätterna, utan sluta använda olja och skära ner på elförbrukningen till en tiondel.
30 år är det absolut inte. Jorden har en bra förmåga att återhämta sig själv, det vet forskarna om också. Men varför inte börja tidigare än senare? Kommer bara ta längre tid för moder jord att återhämta sig.
Dav0d är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:11   #24
Helena B
Japp, så är det!
 
Helena Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 6 526
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
Forskarna som ifrågasatte detta tystades ned - annars hade man inte kommit fram till det man skulle och det hade ju varit pinsamt



så sa man i början av 1900-talet också

Oljan räcker över 100 år till
Jag har också sett den dokumentären
Helena B är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:12   #25
NiXPhoenix
Banned
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 243
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg


så sa man i början av 1900-talet också

Oljan räcker över 100 år till


Oljan har man diskuterat länge, just nu är det väl många som tror på en peak (maxpunkt) av oljeproduktionen ganska snart, typ 10-20 år tror jag??
Efter denna peak så kommer produktionen minska (om man nu inte hittar massa nya olja) och priserna på olika oljeprodukter kommer gå upp. Det kommer nästan garanterat finnas olja att köpa om 100 år, dock kanske det är så lite att det bara räcker till att ta ut sin gamla veteranbil och köra omkring i den på sommaren.
NiXPhoenix är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:13   #26
Kurash
-Frank-
 
Kurashs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Lund
Inlägg: 3 064
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d Visa inlägg
30 år är det absolut inte. Jorden har en bra förmåga att återhämta sig själv, det vet forskarna om också. Men varför inte börja tidigare än senare? Kommer bara ta längre tid för moder jord att återhämta sig.
Absolut, Jag började för 10 år sen. Sen kommer det människor som H1tman och säger att det kvittar vad vi gör, och eftersom folk är lata så tar dom hellre den lätta vägen och tror på dem som erbjuder den.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Jag får ofta eksem och skavsår mellan benen

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:14   #27
h1tman
Registered User
 
h1tmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Vad menar du har sett sämre? En dokumentärs styrka baseras ju knappast på presentationen och hur fint de pratar. Den baseras ju på hur nära sanningen den är. Eftersom jag garanterar att du absolut inte har kollat upp någon kritik eller några siffror själv så kan du väl inte säga hur bra den är, eller hur?
Sanningen måste förvärvas av varje av varje enskid människa. Man lyssnar på alla argument och avgör sedan själv vad som är mest logiskt. Vi drar olika slutsatser - framtiden ger oss svaret

Antar att du sett Gores "dokumentär", hyllar den och skiter i alla faktafel
__________________
The arrival of Satans Empire!
h1tman är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:23   #28
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av h1tman Visa inlägg
Sanningen måste förvärvas av varje av varje enskid människa. Man lyssnar på alla argument och avgör sedan själv vad som är mest logiskt. Vi drar olika slutsatser - framtiden ger oss svaret

Antar att du sett Gores "dokumentär", hyllar den och skiter i alla faktafel
Ja, du väljer att titta på en enda dokumentär och köper budskapet helt och kallar det sanning. Egentligen har du ingen aning om budskapet är riktigt eller inte, bara att det låter bra och rimligt. Du tänker, men faaan vad dumma jäkla forskare är som inte fattar att solen har cykler och påverkar klimatet, eller att de inte räknar med att jordens temperatur växlar.

Problemet med detta resonemang är väl att jo, forskare inom detta området vet om dessa saker. De vet vad en Milankovitch-cykel är och har räknat med det. Vet du vad det är?

När dokumentären säger att det inte finns en direkt korrelation där ökad mängd co2 ger ökad värme så sväljer du det också. Du väljer inte ens att titta på om andra sidan har en förklaring till detta eller om de grafer som visas är direkt fabricerade.

Jag har dessutom inte gett ett svar vad "jag tror på", men det jag absolut inte tror på är att följa flocken som en jäkla idiot efter den senaste "dokumentären" på tv.
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:26   #29
Bronkitkorv
Banned
 
Bronkitkorvs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Kopieringsmaskinen....
Inlägg: 2 014
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Absolut, Jag började för 10 år sen. Sen kommer det människor som H1tman och säger att det kvittar vad vi gör, och eftersom folk är lata så tar dom hellre den lätta vägen och tror på dem som erbjuder den.
Jag tror inte att något jag gör, gör någon stor skillnad utan att aftonbladet säljer mer och mer ju mer vi hetsas. Det löser sej nog tänker jag och köper en lågenergilampa.
Bronkitkorv är inte uppkopplad  
Gammal 2007-06-30, 14:26   #30
Lexidos
Registered User
 
Lexidoss avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lund
Inlägg: 597
Nog är det globaluppvärmning alltid, det viktiga är vell inte vad det beror på utan vad man kan göra för att motverka det.
Tänk på isbjörnarna ffs
Lexidos är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)