Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-12, 00:12   #16
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
...
Militärer och superatleter tränar för helt olika saker, men hur skiljer sig deras mentala träning? Har den några paralleller?
Olika beroende på atlet men för min egen del så har jag aldrig varit yrkesmilitär, det livet intresserar mig inte alls. Jobbar ibland med militärer dock.
Jag har aldrig varit superatlet men tävlat i friidrott och tävlat rätt hårt i boxning.
Göran Kropp som nämdes i den andra tråden var militär, inspirerad av sin far har jag för mig men i början verkade han varit lika mycket rebell mot det livet. Mycket av det han är känd för att göra var temporära förberedelser för Everest.

Personligen gillade jag aldrig "långsiktiga mål" med vikter, det var externa siffror jag aldrig nådde upp till trots att jag tränade stenhårt för det. I stället med sporter och teknik kan vara calisthenics eller kanske styrkelyft (?) så bir det fokus varje gång. Målet kan vara att gå en match och vinna. En tävling. Eller resa till Yosemite nästa sommar 2 månader och klättra. Sådana saker kan jag förbereda, ligga i grusgropar som Kropp om det nu skulle behövas eller vad som helst, bara ett exempel. Troligtvis skull jag hitta en personlig grej

Sen kan jag komma tillbaka till ett betydligt mer avslappnat liv men den där mentala resan sitter lite grann kvar och kan plockas fram när jag vill.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 00:36   #17
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Någonting som Kropp och Skinnarmo alltid stressat var att alltid vara glad oavsett vad, hålla humöret uppe, det var viktigt för den mentala biten. De hittade nästan en religion i det de gjorde. Tror Kropp hittade en balans där i slutet med vännerna, nån slags rebell var han fortfarande, väl. De verkar ha haft djävligt kul.

Senast redigerad av Hemi den 2018-10-12 klockan 00:38.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 00:50   #18
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Den där grusgropen förresten, om jag inte minns helt fel så sade han upp sin lägenhet för att spara pengar likaså...?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 16:36   #19
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Någonting som Kropp och Skinnarmo alltid stressat var att alltid vara glad oavsett vad, hålla humöret uppe, det var viktigt för den mentala biten. De hittade nästan en religion i det de gjorde. Tror Kropp hittade en balans där i slutet med vännerna, nån slags rebell var han fortfarande, väl. De verkar ha haft djävligt kul.
Där har du en riktigt fin detalj faktiskt det här med att hitta sitt happyplace är en riktigt bra grej för alla!

Även Fredrik Sträng är ett exempel på obotligt överlycklig individ som bör nämnas i sammanhanget
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 14:23   #20
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Jocko Willink har en bra podcast/youtube om psyke och mental inställning. För de som är intresserade. Han är fd Officer inom Navy Seals, kanske kan ge någon en boost och tips.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 22:15   #21
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Det intressanta är huruvida man kan "generalisera" mental träning/psykeuppbyggande. Dvs., man gör en övning som har generaliserande effekt på den mentala träningen, dvs., tränar flera saker samtidigt.

Med andra ord: om jag sover på hårt underlag i ett tält i en vecka så kommer det att kännas som himmel att sova på en hård soffa inomhus även om en säng i nuvarande stund är skönare än en hård soffa.

Frågan är då huruvida att göra något "extremt psykiskt påfrestande" gör att saker som just nu känns psykiskt påfrestande då känns mycket mindre påfrestande. Typ som att utsätta sig för det värsta scenariot för att, med hjälp av kontrasta minnen, uppleva allt under det (som också är mer sannolikt att inträffa IRL) som "helt ok, har vart med om värre".

Många psykiska påfrestningar jag hört om i det militära, främst Navy Seal/Kustjägare, är att klara av typiska psykiska situationer kan inträffa som om man exempelvis blir tillfångatagen: klara av säck över huvud, ingen mat och vatten på flera dagar, ingen sömn, och annan form av tortyr. Sådan slags mental träning är inget jag känner att jag behöver så tillvida inte det har en "nedåtgående generaliserande" effekt (enligt beskrivet ovan).



Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jocko Willink har en bra podcast/youtube om psyke och mental inställning. För de som är intresserade. Han är fd Officer inom Navy Seals, kanske kan ge någon en boost och tips.
Nice! Ska kika in den.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-14, 22:24   #22
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det intressanta är huruvida man kan "generalisera" mental träning/psykeuppbyggande. Dvs., man gör en övning som har generaliserande effekt på den mentala träningen, dvs., tränar flera saker samtidigt.

Med andra ord: om jag sover på hårt underlag i ett tält i en vecka så kommer det att kännas som himmel att sova på en hård soffa inomhus även om en säng i nuvarande stund är skönare än en hård soffa.

Frågan är då huruvida att göra något "extremt psykiskt påfrestande" gör att saker som just nu känns psykiskt påfrestande då känns mycket mindre påfrestande. Typ som att utsätta sig för det värsta scenariot för att, med hjälp av kontrasta minnen, uppleva allt under det (som också är mer sannolikt att inträffa IRL) som "helt ok, har vart med om värre".

Många psykiska påfrestningar jag hört om i det militära, främst Navy Seal/Kustjägare, är att klara av typiska psykiska situationer kan inträffa som om man exempelvis blir tillfångatagen: klara av säck över huvud, ingen mat och vatten på flera dagar, ingen sömn, och annan form av tortyr. Sådan slags mental träning är inget jag känner att jag behöver så tillvida inte det har en "nedåtgående generaliserande" effekt (enligt beskrivet ovan).
...
En del av det du beslkriver är random rebell grupp, gerillor etc. Eller vardag i stora delar av världen. Många bor på jordgolv, tvättar i floden, samt hämtar vatten där, vanligt runt om i världen. Att lverhuvudtaget sitta vid ett bord med stolar och en lampa med electricitet samt gå och lägga sig i en säng är bara nåt man ser på bilder i mobilen, vilket faktiskt ändå ar rätt vanligt att man har i mer enkla samhällen. Så, ja utan att dra till mednågon siffra men det är vanligt, behlver inte ta till slumområden ens.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 00:53   #23
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det intressanta är huruvida man kan "generalisera" mental träning/psykeuppbyggande. Dvs., man gör en övning som har generaliserande effekt på den mentala träningen, dvs., tränar flera saker samtidigt.

Med andra ord: om jag sover på hårt underlag i ett tält i en vecka så kommer det att kännas som himmel att sova på en hård soffa inomhus även om en säng i nuvarande stund är skönare än en hård soffa.

Frågan är då huruvida att göra något "extremt psykiskt påfrestande" gör att saker som just nu känns psykiskt påfrestande då känns mycket mindre påfrestande. Typ som att utsätta sig för det värsta scenariot för att, med hjälp av kontrasta minnen, uppleva allt under det (som också är mer sannolikt att inträffa IRL) som "helt ok, har vart med om värre".

Många psykiska påfrestningar jag hört om i det militära, främst Navy Seal/Kustjägare, är att klara av typiska psykiska situationer kan inträffa som om man exempelvis blir tillfångatagen: klara av säck över huvud, ingen mat och vatten på flera dagar, ingen sömn, och annan form av tortyr. Sådan slags mental träning är inget jag känner att jag behöver så tillvida inte det har en "nedåtgående generaliserande" effekt (enligt beskrivet ovan).





Nice! Ska kika in den.
Du har en skev uppfattning om militär-träning eftersom du troligtvis inte upplevvt en.

Det är 60% psyke och 40% fysik. För lägger ditt huvud av så kommer den fysiska träning du har inte vara värt ett skit.

Soldater tränar primärt att höja den minimala nivå du ligger på när du är stresad jämfört med en atlet som tränar på maximera sin under kortare stunder.

Våra commando grupper skickat ut under förtestet i 2 veckor där de bara marcherar och bryts ned. Minimal sömn osv.
Det är inte för att se hur deras fysiska prestationer är (för de kan de redan) utan hur deras personlig förändras under långvarig stress och lidande.

Senast på tränings camp med franska armen så var vår division (combat engineers) bättre på närstrid, CCT och mission completion jämfört med de arme regular vi arbetade med. Det är inte normalt eftersom infanteri ska skydda "engine".
Men vi tränar hårdare och psykiskt lidande är legionens mellan namn
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 06:35   #24
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Du har en skev uppfattning om militär-träning eftersom du troligtvis inte upplevvt en.

Det är 60% psyke och 40% fysik. För lägger ditt huvud av så kommer den fysiska träning du har inte vara värt ett skit.

Soldater tränar primärt att höja den minimala nivå du ligger på när du är stresad jämfört med en atlet som tränar på maximera sin under kortare stunder.

Våra commando grupper skickat ut under förtestet i 2 veckor där de bara marcherar och bryts ned. Minimal sömn osv.
Det är inte för att se hur deras fysiska prestationer är (för de kan de redan) utan hur deras personlig förändras under långvarig stress och lidande.

Senast på tränings camp med franska armen så var vår division (combat engineers) bättre på närstrid, CCT och mission completion jämfört med de arme regular vi arbetade med. Det är inte normalt eftersom infanteri ska skydda "engine".
Men vi tränar hårdare och psykiskt lidande är legionens mellan namn
Du har helt rätt i att jag har en skev uppfattning för jag har snarare ingen uppfattning alls om vad det innebär i praktiken.

Det som intresserar mig är i vilken utsträckning den mentala träning som soldater genomgår kan appliceras av civila som mig i mitt vardagliga liv även om jag inte kommer att vandra mig genom granatexplosioner, AK5C-projektiler över mitt huvud, och så vidare.

Usian Bolt lär garnaterat ha förändrat sina prioriteter under världsfinalen i 100 meter herrar om han hörde explosioner och skott från alla håll och kanter. Detta är något jag antar att soldater lär sig hantera psykiskt som "en del av vardagen"? Jag antar att alla militärers "dröm" är att kunna "våga dö för sitt land utan en tvekan"? En sådan mental attityd borde ju göra att man får mer respekt som civil i samhället.

Jag har bara träffat 2 svenskar som varit ute på fältet i exempelvis Afghanistan, men jag vet inget om deras förberedande träning inför detta. En vet jag var vanlig fotsoldat medan den andra var specialinriktad som "medic" (vet ej vad svenska ordet är för det inom militära sammanhang). Dessa två uppfattar jag ändå som "normala" i efterhand. Så jag är nyfiken på hur du menar att personligheten ändras i sådan utsträckning att den mentala träningen inte skulle vara lämpad för civila?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 06:49   #25
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Du har helt rätt i att jag har en skev uppfattning för jag har snarare ingen uppfattning alls om vad det innebär i praktiken.

Det som intresserar mig är i vilken utsträckning den mentala träning som soldater genomgår kan appliceras av civila som mig i mitt vardagliga liv även om jag inte kommer att vandra mig genom granatexplosioner, AK5C-projektiler över mitt huvud, och så vidare.

Usian Bolt lär garnaterat ha förändrat sina prioriteter under världsfinalen i 100 meter herrar om han hörde explosioner och skott från alla håll och kanter. Detta är något jag antar att soldater lär sig hantera psykiskt som "en del av vardagen"? Jag antar att alla militärers "dröm" är att kunna "våga dö för sitt land utan en tvekan"? En sådan mental attityd borde ju göra att man får mer respekt som civil i samhället.

Jag har bara träffat 2 svenskar som varit ute på fältet i exempelvis Afghanistan, men jag vet inget om deras förberedande träning inför detta. En vet jag var vanlig fotsoldat medan den andra var specialinriktad som "medic" (vet ej vad svenska ordet är för det inom militära sammanhang). Dessa två uppfattar jag ändå som "normala" i efterhand. Så jag är nyfiken på hur du menar att personligheten ändras i sådan utsträckning att den mentala träningen inte skulle vara lämpad för civila?
Känner också flera som gjort utlandstjänst och det är inte direkt något som förändrat dem i efterhand i dessa avseenden. i många andra säkerligen men gälande deras fysiska status och hårdhet så nja det kan jag inte säga.

Då märkte jag betydligt större skillnad på två bekanta som gjorde lumpen som KJ, de blev totalt förändrade och galna "hårda" av det. Tyvärr började de även slåss ganska mycket åren efter men totalt sett blev de tuffare. Spelade fotboll med en av dem och han blev flera klasser bättre då han blev benhård i närkamper och helt opåverkad av väder osv.

Märkligt genom att bara göra lumpen. Själv märkte jag ingen större skillnad men gjorde iofs bara inom närskydd.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 07:10   #26
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Känner också flera som gjort utlandstjänst och det är inte direkt något som förändrat dem i efterhand i dessa avseenden. i många andra säkerligen men gälande deras fysiska status och hårdhet så nja det kan jag inte säga.

Då märkte jag betydligt större skillnad på två bekanta som gjorde lumpen som KJ, de blev totalt förändrade och galna "hårda" av det. Tyvärr började de även slåss ganska mycket åren efter men totalt sett blev de tuffare. Spelade fotboll med en av dem och han blev flera klasser bättre då han blev benhård i närkamper och helt opåverkad av väder osv.

Märkligt genom att bara göra lumpen. Själv märkte jag ingen större skillnad men gjorde iofs bara inom närskydd.
Hm, intressant. Jag undrar om det finns bättre psykologisk screening idag, till skillnad för typ 10-20 år sen, för att inte "producera" fler som tappar greppet efter sådan psykologisk förändrande utbildning?

Har du någon insikt själv i varför just dessa två började slåss efter KJ? Kan det vara möjliga outliers dvs., folk som kanske inte var menade att gå just KJ?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 08:52   #27
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Du har helt rätt i att jag har en skev uppfattning för jag har snarare ingen uppfattning alls om vad det innebär i praktiken.


Jag har bara träffat 2 svenskar som varit ute på fältet i exempelvis Afghanistan, men jag vet inget om deras förberedande träning inför detta. En vet jag var vanlig fotsoldat medan den andra var specialinriktad som "medic" (vet ej vad svenska ordet är för det inom militära sammanhang). Dessa två uppfattar jag ändå som "normala" i efterhand. Så jag är nyfiken på hur du menar att personligheten ändras i sådan utsträckning att den mentala träningen inte skulle vara lämpad för civila?
Sverige är inte direkt ett aktivt land när de har utlandsuppdrag (skulle gissa på skillnaden är för specialgrupper osv) men när jag träffat svenskar utomlands har de mest suttit och vaktat någon kulle rätt nära basen i X månader och ofta genom FN (skyddsuppdrag).

Frankrike går in för att ta ut fienden primärt, ta områden och rensa vapen/minor. Blir en skillnad i vad du får se och göra för gemene man. Jag har haft vänner som tagit livet av sig när de kommit tillbaka samt flera som blivit grovt alkoholiserade.

Du blir hårdare av den fysiska och mentala biten. Att släpa sig upp på morgonen och fortsätta arbeta som vanligt trots att du har ett brutet revben och 2 tår bara för att det inte finns någon som kan ersätta din roll.

Samtidigt får du inte tålamod med personer som "slöar" samt att devisen "work hard play hard" blir en livsstil, man letar kickar både i och utanför arbetet. Kombinera detta med en "never back down" attityd och rätt kort sträcka innan man använder våld för att lösa ett problem så kan det bli problematiskt.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2018-10-16 klockan 08:56.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:03   #28
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Hm, intressant. Jag undrar om det finns bättre psykologisk screening idag, till skillnad för typ 10-20 år sen, för att inte "producera" fler som tappar greppet efter sådan psykologisk förändrande utbildning?

Har du någon insikt själv i varför just dessa två började slåss efter KJ? Kan det vara möjliga outliers dvs., folk som kanske inte var menade att gå just KJ?
Jag förstår inte varför just förmågan att använda våld skulle ses som en nackdel för en kustjägare ?
Klarar du inte av att använda våld effektivt så kan du arbeta i köket.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:24   #29
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Jag förstår inte varför just förmågan att använda våld skulle ses som en nackdel för en kustjägare ?
Klarar du inte av att använda våld effektivt så kan du arbeta i köket.
Inte jag heller. Men vad skall man säga, mer våldskapabla sållas helst ur poliskåren, man gillar inte när väktare eller "dörrvakter" på krogen har den typen av personlighet heller, utan yrken som ett stort våldskapital egentligen är något bra i brukar försöka sålla bort "sådana". Man vill ha snälla personer som ofta saknar den kapaciteten. (Tydligt exempel; en "klassisk" filmsnutt där två svenska poliser försöker förgäves gripa en arg person, och bägge poliserna har väldigt låg våldskapacitet).

Så att även militären skall följa de "principerna" och sålla ut istället för att premiera våldskapabla personer är kanske fullkomligt logiskt ur ett perspektiv som varken du eller jag förstår.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:32   #30
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Det är viktigt att veta att tjänsten man genomfört utomlands kan ha skiljt sig rejält. Även exakt samma tjänst kan ha varit annorlunda beroende på var och när man genomfört den.

Det går alldeles utmärkt att applicera det man lärt sig inom militär utbildning i det civila. Jocko, som tidigare tipsat om, pratar väldigt mycket om just det. Jag gav i början av tråden två snabba exempel. Det är bland annat sånt man lär sig, även om det inte är en lektion utan snarare ett dolt lärande.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)