Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-15, 19:43   #61
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av DPahkamaa Visa inlägg
Jules Verne.
jorden runt på 80 dagar
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 19:54   #62
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Räknas Stephen Kings bokserie "Det svarta tornet" som science fiction eller skall man kategorisera det som fantasy? Om ni går med på att det är science fiction, så hela den bokserien.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 19:55   #63
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
stephen king är acceptabelt oavsett haha =)
nog gått igenom allt med stephen king, lätt en av mina storfavoriter. ja fan jag e en fan tom.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 20:17   #64
Juxta
Broder Broccoli
 
Juxtas avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 448
Jag tyckte Hyperion var sjukt bra, men Fall of Hyperion lagom bra bara. Förutom med lilla flickan. Då blev jag gråtig.

Jag vill rekommendera The Man Who Folded Himself. Ingen obligatorisk sci-fi-bok, men rätt kul. Man hinner läsa den en eftermiddag.
Handlar om en kille som får ett tidsbälte och som i slutändan fuckar upp hela världen runtomkring honom. Han ligger med olika instanser av sig själv osv.
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 20:28   #65
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Solaris av Stanislaw Lem måste väl räknas till den obligatoriska sf-litteraturen. Av samme författare finns även den absurda och roliga novellsamlingen Cyberiaden. Minst lika rolig som liftarens guide.

Nu råkade jag läsa om liftarens guide härom året, och upptäckte att jag inte gillade den alls längre. På åttiotalet tyckte jag de böckerna var fantastiska, men det kändes som om de inte åldrats med behag. Samma kanske gäller för Cyberiaden.

Picnic vid vägkanten av Boris och Arkadij Srugatskij tycker jag borde obligatorisk läsning också. Den finns som film också (Stalker heter den och regisserades av Tarkovskij, som också gjorde Solaris på sjuttiotalet).

Andra trevliga böcker jag kan komma på nu, som inte redan är listade, är Tau Zero av Paul Anderson och To your scattered bodies go av Philip Jose Farmer (plus en drös uppföljare).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 20:44   #66
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Räknas Stephen Kings bokserie "Det svarta tornet" som science fiction eller skall man kategorisera det som fantasy? Om ni går med på att det är science fiction, så hela den bokserien.
Kom aldrig längre än till 4 boken, sen tyckte jag det bled trist som fan.
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-15, 21:25   #67
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Räknas Stephen Kings bokserie "Det svarta tornet" som science fiction eller skall man kategorisera det som fantasy? Om ni går med på att det är science fiction, så hela den bokserien.
Det är fet post-apokalyptisk sci-fi. Första boken är riktigt bra, sen går det bara utför. Lika bra att bara läsa den.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 08:43   #68
Apdjur
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 133
Många väldigt bra tips i tråden. Jag kan bara instämma om Philip K. Dick som jag tycker är fantastisk. Ett bra ställe att börja är hans novellsamlingar. Även William Gibsons Neuromancer och dess två uppföljare är sköna, sedan tyckte jag dock han tappade lite. Neal Stephenson har nämnts, hans Diamond Age tyckte jag speciellt bra om.

Någon som inte nämnts än är Iain M. Banks Culture-böcker. De håller lite blandad kvalitet kan jag tycka men är intressanta bl.a. för att de har en närmast utopisk framtidsbeskrivning trots att de är rätt brutala. Särskilt Excession gillade jag.

Jack McDevitt skriver "archeological science fiction", en genre som jag inte är så insatt i, men jag tycker det är rätt spännande.
Apdjur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 10:13   #69
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Ingn som kan tipsa om korta noveller med en twist om de jag rek. av dick? testat bradbuy och Clarkes men de hade inte alls samma krut...
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 10:42   #70
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Harlan Ellison är en fantastisk novellförfattare. Även om han inte bara skrivit SF.

En annan av mina favoritförfattare av noveller är Paul Di Filippo. Han har ett antal samlingar som alla är väldigt bra.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 12:19   #71
Apdjur
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 133
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Ingn som kan tipsa om korta noveller med en twist om de jag rek. av dick? testat bradbuy och Clarkes men de hade inte alls samma krut...
Absolut Isaac Asimov men honom har du kanske redan läst?
Apdjur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 13:50   #72
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av Apdjur Visa inlägg
Absolut Isaac Asimov men honom har du kanske redan läst?
inte ännu! Skulle du kunna vara lite mer specifik med namnet på en kort novellsamling? Finns så jäkla mycket på amazon, svårt att veta vart man ska börja!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 13:51   #73
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Harlan Ellison är en fantastisk novellförfattare. Även om han inte bara skrivit SF.

En annan av mina favoritförfattare av noveller är Paul Di Filippo. Han har ett antal samlingar som alla är väldigt bra.
Of course, Ellison! Ska genast inhandlas! Pay the writer!

Vilken Filippo samling rek. du som intåg?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 13:54   #74
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Mikael Niemis "Svålhålet" är väldigt rolig om man gillade "Liftarens guide..." Dock känns det lite som Niemi inspirerats lite väl hårt av just sist nämnda.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-16, 14:33   #75
SGW
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 247
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Räknas Stephen Kings bokserie "Det svarta tornet" som science fiction eller skall man kategorisera det som fantasy? Om ni går med på att det är science fiction, så hela den bokserien.
Håller inte alls med dem som svarade att den bara är värd att läsa i början. Dark Tower är en fantastisk bokserie
Om än väldigt speciell. Så jag förstår verkligen att inte alla uppskattar den.

Hörde för ett par år sedan att den skulle bli tv-serie, är det någon som vet något om detta?

Senast redigerad av SGW den 2014-09-16 klockan 14:35.
SGW är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)