Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-16, 09:51   #31
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Det är viktigt att veta att tjänsten man genomfört utomlands kan ha skiljt sig rejält. Även exakt samma tjänst kan ha varit annorlunda beroende på var och när man genomfört den.
Självklart är det så att uppdraget skiljer sig baserad på plats och situation ?

Exempel på träning som vi hade inför Mali. Enligt krigets lagar ska du tat hand om en skadad kombatant från motståndarsidan, även om denna är döende av sina skador.

Detta är inte effektivt alls. Särskilt när du går för att ta ut en måltavla i stadsmiljö.

Så för att komma runt det så tränar vi att alltid snabbt skjuta ett andra skott i huvudet på personen från nära håll, detta innan du kollar efter hur personen mår.

En annan teknik kallas för double tap och innebär att du siktar i bröstet på motståndaren och av rekylen från första skottet snabbt trycker igen på avtryckaren för att sätta det andra i huvudet / ansiktet.

Samma sak när de har vapen sele, du anser att de håller i sitt vapen trots att de är utslagna eftersom vapnet ligger bredvid dem.
Lagligt, njeaa.. men du kan inte dömas för det direkt om du skjuter snabbt nog.

Du måste vara kapabel att använda precis så mycket våld (eller övervåld) som krävs för att skydda dina egna. Man chansar inte.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:00   #32
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Jag förstår inte riktigt vad det har att göra med vad jag skrev.

Jag menar enbart att en person som tjänstgjort som skyttesoldat utomlands ett år kan ha fått i uppgift att sköta närskydd och en annan ett annat år fått i uppgift att ta terräng.

Med det sagt, det är svårt att generalisera vad man har varit med om man enbart vet vad personen har haft för tjänst.

Rätt uppenbart, men jag tyckte att det var på sin plats att skriva några meningar om.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:33   #33
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad det har att göra med vad jag skrev.

Jag menar enbart att en person som tjänstgjort som skyttesoldat utomlands ett år kan ha fått i uppgift att sköta närskydd och en annan ett annat år fått i uppgift att ta terräng.

Med det sagt, det är svårt att generalisera vad man har varit med om man enbart vet vad personen har haft för tjänst.

Rätt uppenbart, men jag tyckte att det var på sin plats att skriva några meningar om.
Ja det säger sig själv att det skiljer sig mellan olika förband / grupper vilket var anledningen jag skrev det tidigare i tråden så det skulle slippa harvas.
Men kontentant är fortfarande att behovet av våldskapacitet varierar mellan olika förband. Troligtvis kommer en jägare behöva det mer än en artillerist.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2018-10-16 klockan 10:35.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 11:00   #34
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Ja det säger sig själv att det skiljer sig mellan olika förband / grupper vilket var anledningen jag skrev det tidigare i tråden så det skulle slippa harvas.
Men kontentant är fortfarande att behovet av våldskapacitet varierar mellan olika förband. Troligtvis kommer en jägare behöva det mer än en artillerist.
Ja jag tror inte vi säger emot varandra . Jag läste troligen slarvigt tidigare eftersom det blev ett missförstånd.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 11:05   #35
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Efter att jag blev civil så upptäckte jag tydligare att man fått bättre disciplin och "psyke" (vad man nu menar med det), kanske en mental uthållighet.

Det är dock fortfarande svårt att peka på vad i detalj och vilka specifika tillfällen/övningar som har lett fram till detta.

Det är också svårt att skilja från övrig mognad och utveckling som person.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 02:21   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Snubblade över denna dokumentärserie om hur grundutbildningen ser ut för jägarsoldater.



Det kanske kan vara nåt för dom som inte har så bra koll på vad det är i militärtjänstgöringen som är jobbigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 02:31   #37
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Inte jag heller. Men vad skall man säga, mer våldskapabla sållas helst ur poliskåren, man gillar inte när väktare eller "dörrvakter" på krogen har den typen av personlighet heller, utan yrken som ett stort våldskapital egentligen är något bra i brukar försöka sålla bort "sådana". Man vill ha snälla personer som ofta saknar den kapaciteten. (Tydligt exempel; en "klassisk" filmsnutt där två svenska poliser försöker förgäves gripa en arg person, och bägge poliserna har väldigt låg våldskapacitet).

Så att även militären skall följa de "principerna" och sålla ut istället för att premiera våldskapabla personer är kanske fullkomligt logiskt ur ett perspektiv som varken du eller jag förstår.
Det är ju dock en rätt stor skillnad på en polis, som jobbar nära civilia och "oskyldiga" personer hela dagarna, och en militär som har som primär uppgift att använda dödligt våld mot fienden.

Visst att poliser måste kunna hantera beväpnade och våldsamma gärningsmän. Men det är minst lika viktigt att de kan prata med folk.

Soldater behöver väl i främsta hand sina sociala kunskaper till att kommunicera inom sin grupp/pluton. Han behöver ju inte fundera så mycket på om fienden är oskyldig eller inte och kanske prata honom tillrätta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 10:43   #38
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Snubblade över denna dokumentärserie om hur grundutbildningen ser ut för jägarsoldater.



Det kanske kan vara nåt för dom som inte har så bra koll på vad det är i militärtjänstgöringen som är jobbigt.
Jag ser att kraven tycks ha förändrats än vad som beskrivs i boken (som utspelade sig 91-92) som länkades på första sidan. Tråkigt att se. Som någon Navy Seal uttryckte det i någon intervju på YT, "If it doesn't improve combat effectiveness, why even bother with it and messing with something that is already optimized?". Men nog om det.

En sak jag inte förstår: varför visar Försvarsmakten detta för? Mycket intressant inblick som jag uppskattar i den utsträckningen som det faktiskt stämmer överens med den faktiska utbildningen och inte bara för "image" utåt. Samtidigt känns det lite "såpopera" av det hela. Känns faktiskt löjligt när jag ser rekryterna kolla mot kamera och kommentera vad de gör som i matlagningsprogram. Jag spekulerar att Axelton skakar på huvudet när han ser detta. Jag undrar om kustjägarna har tyngre utbildning eller bara annan inriktning istället?

Det jag gillar var när löjtnant sa, "Ni kmr att bli experter på att göra saker så fort som möjligt". Där har vi optimering för att det behövs! Och något civila borde ta till sig.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-10-18 klockan 10:51.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 12:13   #39
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag ser att kraven tycks ha förändrats än vad som beskrivs i boken (som utspelade sig 91-92) som länkades på första sidan. Tråkigt att se. Som någon Navy Seal uttryckte det i någon intervju på YT, "If it doesn't improve combat effectiveness, why even bother with it and messing with something that is already optimized?". Men nog om det.

En sak jag inte förstår: varför visar Försvarsmakten detta för? Mycket intressant inblick som jag uppskattar i den utsträckningen som det faktiskt stämmer överens med den faktiska utbildningen och inte bara för "image" utåt. Samtidigt känns det lite "såpopera" av det hela. Känns faktiskt löjligt när jag ser rekryterna kolla mot kamera och kommentera vad de gör som i matlagningsprogram. Jag spekulerar att Axelton skakar på huvudet när han ser detta. Jag undrar om kustjägarna har tyngre utbildning eller bara annan inriktning istället?

Det jag gillar var när löjtnant sa, "Ni kmr att bli experter på att göra saker så fort som möjligt". Där har vi optimering för att det behövs! Och något civila borde ta till sig.
Armén börjar sådär. Mjukt men stadigt för att bygga rutin.
Sen går de tillbaka till momenten fast lägger mer stress eller fler saker du ska hinna. Enda chansen man har är att organisera sig bättre och börja arbeta i grupp.

När du ligger i fält är det 5min på att packa din "musette ops" (operativ ryggsäck) och vara ut genom dörren. Oftast sker detta nattetid så har du inte organiserat allt i skåpen och har koll så räkna med att bli straffad.

Navy seals är en specialstyrka men de är knappast top grupp av de som arbetar ute.
De räknas som en sekundär specialstyrka ungefär som franska GCM, allround tränade.
De som är i A gruppen är ofta under falskt namn och visar aldrig sitt ansikte på bild under och efter rekrytering.

Skulle gissa på att ledarskapet håller igen en del, de gjorde de alltid hos oss när kamerorna var där hehe
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2018-10-18 klockan 12:14.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 12:25   #40
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag undrar om en mer extrem militärutbildning inte blir betydligt lättare att utföra om man inte har så mycket i övriga livet att sakna? Om man har en flickvän så längtar man efter henne, har man barn likaså, har man massa roliga civila polare som man hittar på en massa skoj med osv. Men har man ganska lite av sånt så slipper man längta bort, längta efter något annat och det blir då lättare att hantera mentalt?

Vad tror ni som faktiskt har erfarenhet av sådant? Bryter familjefäder, partyprinsar osv. ihop fortare än mer ensamma typer?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 12:45   #41
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag undrar om en mer extrem militärutbildning inte blir betydligt lättare att utföra om man inte har så mycket i övriga livet att sakna? Om man har en flickvän så längtar man efter henne, har man barn likaså, har man massa roliga civila polare som man hittar på en massa skoj med osv. Men har man ganska lite av sånt så slipper man längta bort, längta efter något annat och det blir då lättare att hantera mentalt?

Vad tror ni som faktiskt har erfarenhet av sådant? Bryter familjefäder, partyprinsar osv. ihop fortare än mer ensamma typer?
Självklart det säger ju sig självt. Sedan hur starkt psyke man har är väldigt genetiskt också, vissa har lättare att bygga upp det än andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 13:03   #42
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg


Självklart det säger ju sig självt. Sedan hur starkt psyke man har är väldigt genetiskt också, vissa har lättare att bygga upp det än andra.
Logiken säger det Ja, men nu har vi faktiskt förmånen av att kanske kunna få veta det från folk som eventuellt kan bekräfta eller dementera från förstahandserfarenheter
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 13:47   #43
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Logiken säger det Ja, men nu har vi faktiskt förmånen av att kanske kunna få veta det från folk som eventuellt kan bekräfta eller dementera från förstahandserfarenheter
Jag tror även detta är individuellt. En del kan nog finna styrka att veta att de har en familj, vänner och tjej hemma när de kommer tillbaka. Så att uthärda tjänstgöringen utomlands blir lättare. En del blir knäckt då de längtar hem för mycket.
Åt andra hållet med de som inte har familj, vänner eller flickvän. En del väljer jobbet som sin livsstil och klarar det väl, medan andra inte kan finna styrka eller framtidstro hemma och blir bara nedbruten.

Angående våldskapacitet tror jag den optimala personen är någon som inte är så "dampig" av sig och söker konflikter i allting. Men som när det finns behov kan utföra det våld som krävs för en given situation?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 17:04   #44
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag ser att kraven tycks ha förändrats än vad som beskrivs i boken (som utspelade sig 91-92) som länkades på första sidan. Tråkigt att se. Som någon Navy Seal uttryckte det i någon intervju på YT, "If it doesn't improve combat effectiveness, why even bother with it and messing with something that is already optimized?". Men nog om det.

En sak jag inte förstår: varför visar Försvarsmakten detta för? Mycket intressant inblick som jag uppskattar i den utsträckningen som det faktiskt stämmer överens med den faktiska utbildningen och inte bara för "image" utåt. Samtidigt känns det lite "såpopera" av det hela. Känns faktiskt löjligt när jag ser rekryterna kolla mot kamera och kommentera vad de gör som i matlagningsprogram. Jag spekulerar att Axelton skakar på huvudet när han ser detta. Jag undrar om kustjägarna har tyngre utbildning eller bara annan inriktning istället?

Det jag gillar var när löjtnant sa, "Ni kmr att bli experter på att göra saker så fort som möjligt". Där har vi optimering för att det behövs! Och något civila borde ta till sig.
Metoder förändras över tid och med stor sannolikhet oftast till det bättre,det är liksom inte hållbart längre att låta XX% av en "årskull" på valfri utbildning gå sönder eftersom kullarna inte längre är lika stora.
Sen finns självklart skillnader mellan olika förband av diverse anledningar.
Och det är kanske inte helt oväntat att kameror kan förändra verksamheter en smula,ett exempel är "blod svett och bajs" som exempelvis kan ses på youtube vilket är från någon gång på 90-talet precis som nämnda bok.

Har även sett någon serie om Navy seals utbildning,mycket fysisk aktivitet till utmattning i kombination med kallt vatten,sånt bryter ned svaga människor men stärker de som har styrkan att hantera det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-19, 11:52   #45
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Sen ska det läggas till att de där personerna är helt gröna. Om du inte kan bädda din säng eller hantera ditt material så finns det ingen chans att du ska hålla ett laddad vapen.

Jämför om 1 år när de har lite moduler under bältet och börjar förstå vad de gör och varför.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)