Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-25, 09:15   #331
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Och kanske blir det ännu enklare (mentalt och emotionellt alltså) att flytta långt bort om man inte har starka band till sina päron.

Kanske får man starkare band till sina päron om de är närvarande då man växer upp än om man växer upp som "nyckelbarn".
Det är inte den primära faktorn. Saknas framtid och det finns andra möjligheter så flyttar man, så enkelt är det. Alla mina syskon har flyttat och tänker inte återvända trots att vi växte upp med morsan hemma, engagerad farsa, far- och morföräldrar och större delen av släkten inom några mil. Långpendling eftersom det finns få vettiga jobb i regionen och sätta mina barn i en nedläggningshotad skola där de primärt blir ett integrationsverktyg är inget seriöst alternativ.

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2018-10-25 klockan 09:21.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 09:29   #332
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är inte den primära faktorn. Saknas framtid och det finns andra möjligheter så flyttar man, så enkelt är det. Alla mina syskon har flyttat och tänker inte återvända trots att vi växte upp med morsan hemma, engagerad farsa, far- och morföräldrar och större delen av släkten inom några mil. Långpendling eftersom det finns få vettiga jobb i regionen och sätta mina barn i en nedläggningshotad skola där de primärt blir ett integrationsverktyg är inget seriöst alternativ.
Vem sade att det var den primära faktorn?

Även sekundära faktorer kan ju rimligtvis påverka. Annars vore de ju inte ens faktorer...

Så ifall man inte bor i en region som helt saknar arbetstillfällen etc så kanske dessa sekundära faktorer väger tyngre än vad de gör i ditt specifika fall...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 11:54   #333
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Du tänker alltså att om man kryper runt och leker med legobilar tillräckligt mycket så kommer ens barn inte flytta till Australien? Att vår generation i så stor grad flyttar långa sträckor beror naturligtvis inte på hur många gånger farsan körde till bortamatcher eller byggde lådbilar. Vi flyttar därför att det är inte bara möjligt utan även väldigt enkelt. Vi flyttar därför att kulturen att gå i sin fars fotspår inte längre finns. Vi flyttar därför att vi inte ser någon framtid i landsbygd och småstad.
Att man känner sig ensam har ganska lite att göra med var ens familjemedlemmar och vänner bor. Det är nämligen även väldigt enkelt med dagens teknik att hålla kontakt med människor i andra världsdelar, även om man inte kan ses så ofta rent fysiskt.

Huruvida ens barn vill prata med en trots att de flyttat till andra sidan jorden tror i alla fall jag har en del att göra med vilken relation man skapade till dem innan de flög ut ur hushållet.

Samma teknik som gör att vi kan hålla kontakten gör för övrigt också att man faktiskt kan bo på landsbygden och samtidigt ha ett högkvalificerat, välbetalt jobb. Jag och min sambo bor på hans föräldragård ute på vischan och jobbar mycket på distans. Hans kollegor sitter i Bangalore och Silicon Valley, mina är spridda över Sverige. Det kan mao vara lika enkelt att bo kvar där man har sina rötter, som att flytta till andra sidan jorden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-25, 11:57   #334
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Huruvida ens barn vill prata med en trots att de flyttat till andra sidan jorden tror i alla fall jag har en del att göra med vilken relation man skapade till dem innan de flög ut ur hushållet.
Tror med på detta. En vän till mig är ett extremexempel. Efter att hans föräldrar skiljdes när han var ca 20 så bröt han kontakten med sin pappa helt. Han har förklarat att det mycket beror på att hans pappa aldrig uppfyllde sin papparoll ordentligt, han var t ex frånvarande mycket under uppväxten. Han ser sin pappa idag som en "random farbror" och ser ingen anledning att ha kontakt med honom än med någon annan random farbror.

Klart det känns mer motiverat att hålla kontakten med någon man känner utan och innan och litar på fullt ut än någon som bara varit en vag bekant i princip.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 22:14   #335
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Det är väldigt sällan en som fått barn ångrar sig, däremot ångrar sig många som inte fått det?
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 22:46   #336
mulliy
Registered User
 
mulliys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 179
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Det är väldigt sällan en som fått barn ångrar sig, däremot ångrar sig många som inte fått det?
Alltså det här argumentet. Vilken enorm tabu att ens kunna erkänna en sådan sak för sig själv. Jag tycker att jag kan se det i vissas ögon. Trötthet säger då alla föräldrar, men jag tycker det ser ut som dom har tappat livsglädjen och nu lever zombiemode där det bara handlar om att vara där för barnet.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 11:07   #337
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Alltså det här argumentet. Vilken enorm tabu att ens kunna erkänna en sådan sak för sig själv. Jag tycker att jag kan se det i vissas ögon. Trötthet säger då alla föräldrar, men jag tycker det ser ut som dom har tappat livsglädjen och nu lever zombiemode där det bara handlar om att vara där för barnet.
Ibland är det så för föräldern, vissa barn kan vara omständiga och kanske ha diagnoser. Men ofta (min fördom) är det självvållat genom att man har varit en slapp förälder. Barn behöver kärlek och respekt men de behöver också gränser, tydliga sådana och en förälder som faktiskt uppfostrar barnet. Annars kommer vardagen vara hemsk för alla i barnets närhet (kanske resten av livet )

Sen har vi bebisperioden, som kan vara brutalt intensiv, men den är ju övergående.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 19:08   #338
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Alltså det här argumentet. Vilken enorm tabu att ens kunna erkänna en sådan sak för sig själv. Jag tycker att jag kan se det i vissas ögon. Trötthet säger då alla föräldrar, men jag tycker det ser ut som dom har tappat livsglädjen och nu lever zombiemode där det bara handlar om att vara där för barnet.
Trött blir man vid mindre sömn oavsett anledning, skillnaden med barn är att dom ger en glädjerus flera gånger om dagen
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-03, 19:23   #339
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Det är väldigt sällan en som fått barn ångrar sig, däremot ångrar sig många som inte fått det?
Citat:
Ursprungligen postat av mulliy Visa inlägg
Alltså det här argumentet. Vilken enorm tabu att ens kunna erkänna en sådan sak för sig själv. Jag tycker att jag kan se det i vissas ögon. Trötthet säger då alla föräldrar, men jag tycker det ser ut som dom har tappat livsglädjen och nu lever zombiemode där det bara handlar om att vara där för barnet.
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Trött blir man vid mindre sömn oavsett anledning, skillnaden med barn är att dom ger en glädjerus flera gånger om dagen
Nu har Leeee en väldigt bra poäng. Men samtidigt vill jag poängtera att olycka över att ha skaffat barn inte är något man uttrycker. Det finns liksom inget läge där man kan hitta sympati ifall det gnälls att barnet har förstört ens liv.

Sen att föräldrar ser trötta och less ut kan både ha med sömnbrist och deras individuella personligheter att göra. Min syster är ett jäkla energiknippe även om hon haft en tung period. Hennes sambo speglar lättare sin utmattning och är den typen av förälder som kan stirra ut i intet under perioder. Men båda två uttrycker ändå liknande glädje över sina barn och varandra.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 16:05   #340
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Att ångra att man skaffat barn är lite som att ångra att man inte tog livet av sig igår.
Eller att önska att man fick mörda någon och komma undan med det.
Normalt funtade människor driver nog inte in i de tankebanorna på allvar. Men det är säkert jättemånga som önskar att de kunde vara barnlösa i en vecka eller så ibland.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-04, 16:15   #341
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Att ångra att man skaffat barn är lite som att ångra att man inte tog livet av sig igår.
Eller att önska att man fick mörda någon och komma undan med det.
Normalt funtade människor driver nog inte in i de tankebanorna på allvar. Men det är säkert jättemånga som önskar att de kunde vara barnlösa i en vecka eller så ibland.
Tja, varför inte? En normalt funtad person hade ju inte önskat att sitt barn skulle gå upp i rök, men kanske att man själv inte var förälder och hade ansvaret. Vissa barn även i vuxen ålder kan ju göra livet riktigt jävla surt för föräldrarna, och det är inte säkert att de får ut något av relationen.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 13:52   #342
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 16:36   #343
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Citat:
Ursprungligen postat av Leeee Visa inlägg
Det är väldigt sällan en som fått barn ångrar sig, däremot ångrar sig många som inte fått det?
Jag arbetade ett antal år i en leksaksbutik.

Tror rätt många kanske inte direkt ångrar sig men helt enkelt väljer direkt prioritera ned sina barn som en bisyssla till sitt egna liv.
"De finns i ens liv men någon föräldraroll ska jag egentligen inte ta utan jag har gjort min del och försöker bara få så mycket tid till mig själv som möjligt"

Otroligt oengagerade och bryr sig egentligen inte mer om barnen än att de får mat / kläder samt något leksak då och då så de håller käften.

Typ "Man ska ha barn för det är det folk gör"
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2018-11-22 klockan 16:38.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-22, 21:16   #344
Leeee
Bacon
 
Leeees avatar
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Jag arbetade ett antal år i en leksaksbutik.

Tror rätt många kanske inte direkt ångrar sig men helt enkelt väljer direkt prioritera ned sina barn som en bisyssla till sitt egna liv.
"De finns i ens liv men någon föräldraroll ska jag egentligen inte ta utan jag har gjort min del och försöker bara få så mycket tid till mig själv som möjligt"

Otroligt oengagerade och bryr sig egentligen inte mer om barnen än att de får mat / kläder samt något leksak då och då så de håller käften.

Typ "Man ska ha barn för det är det folk gör"
Sådanna människor kanske inte är redo att ha barn.
Jag kan dock tala för mig själv enbart och jag längtar hem från jobbet varje dag för att komma hem och få kramar och pussar från dottern, höra hennes skratt och leka med henne.

Många sa till mig att jag skulle bli galen av papparollen och längta tillbaka till mitt Playboy-liv men jag älskar verkligen familjelivet och har aldrig varit lyckligare. På ett sätt lite skrämmande för nu är man rädd att förlora det man har
Leeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)