Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-17, 21:14   #301
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Nämn nån kvinna som dominerar herrar?
Du har pm.

Redigering: mod radera, läste inte sammanhanget

Senast redigerad av Aryt den 2018-10-17 klockan 21:21.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 21:48   #302
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Men du har ju inte ens förstått varför dom höll på med designer drugs? Du har ju själv hittat på hans anledningar till att "försvara sitt eget beteende"? Precis det du anklagar mig för att göra
Skillnaden är att jag har en massa argument bakom varför jag anser det är rimligare att Bolt är/var dopad. Ditt enda argument är att han inte har åkt fast i dopingtest? Vad mer talar för att han är ren? När han totalt krossar alla andra dopade? Oj just det, hans supermänskliga gener gör att han är bättre än dopade.... Det låter superrimligt!!!!

Liknelsen med gud är inte alls felaktig, du tror på mirakel, jag tror på vetenskap. Min teori stöds av fler argument än vad din teori gör. Tragiskt att se ytterligare ett försök till personangrepp, gör dig själv en tjänst och lämna diskussionen innan du skämmer ut dig ännu mer.
Caster Semenya t.ex.? =)
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 21:59   #303
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Caster Semenya t.ex.? =)
Är det han/hon som är transgender och behövde könstestas?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 22:01   #304
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Är det han/hon som är transgender och behövde könstestas?
Transgender tror jag inte men hon har könstestats ja
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 22:38   #305
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Semenya har väl den där "atletgenen" eller vad de nu kallade den, som gör att kvinnor får extra högt testosteron.

Om jag minns rätt har IAAF nya regler för testosteron som gäller för kvinnor med "annorlunda sexutveckling" eller hur det nu var formulerat.

Det var ett tag sedan jag läste om det nu, så jag har inte så bra koll på exakt hur allt i denna soppa blivit formulerat till slut (och jag ids inte googla just nu). Men jag är nog inte helt övertygad om att man är på rätt spår med detta. Jag har för mig att jag sett statistik på att de med "supergenen" inte är så extremt överrepresenterade i medaljstatistiken eller rekordstatistiken. Problemet är ju delvis att de som vinner OS och sätter världsrekord är ju de som vunnit i det genetiska lotteriet och som också har underkastat sig rätt sorts träning under lång tid.

Så varför ska just de kvinnor som har genetiken för att få högre testo än andra bestraffas? Bara för att vi lyckats isolera denna faktor och kan se att de som råkar ha fötts med denna "defekt" har potentialen att bygga mer muskler etc?

Vad händer när vi lyckats isolera andra faktorer? Ska de som fötts med nån speciell syreupptagningsgen förbjudas från att delta i maraton (om de inte käkar anti röda blodkroppar medicin) bara för att övriga ska ha större chans?

Samtidigt finns ju problemet med könsbytta män som tävlar i kvinnoklassen. Det kan ju hända att man kommer åt detta problem med dessa bestämmelser.

Fan vet. Rätt knivigt problem tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 22:53   #306
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det blev lite googling ändå...

Här har man lite infallsvinklar på Semenya och den där testogränsen som till viss del liknar mina invändningar.

https://www.cbc.ca/sports/olympics/t...bias-1.4661929

https://geneticliteracyproject.org/2...e-against-men/

Hmm. Det verkar som att de nya bestämmelserna kanske ändå inte har trätt i kraft ännu.

https://www.iaaf.org/news/press-rele...s-testosterone
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 22:58   #307
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Semenya har väl den där "atletgenen" eller vad de nu kallade den, som gör att kvinnor får extra högt testosteron.

Om jag minns rätt har IAAF nya regler för testosteron som gäller för kvinnor med "annorlunda sexutveckling" eller hur det nu var formulerat.

Det var ett tag sedan jag läste om det nu, så jag har inte så bra koll på exakt hur allt i denna soppa blivit formulerat till slut (och jag ids inte googla just nu). Men jag är nog inte helt övertygad om att man är på rätt spår med detta. Jag har för mig att jag sett statistik på att de med "supergenen" inte är så extremt överrepresenterade i medaljstatistiken eller rekordstatistiken. Problemet är ju delvis att de som vinner OS och sätter världsrekord är ju de som vunnit i det genetiska lotteriet och som också har underkastat sig rätt sorts träning under lång tid.

Så varför ska just de kvinnor som har genetiken för att få högre testo än andra bestraffas? Bara för att vi lyckats isolera denna faktor och kan se att de som råkar ha fötts med denna "defekt" har potentialen att bygga mer muskler etc?

Vad händer när vi lyckats isolera andra faktorer? Ska de som fötts med nån speciell syreupptagningsgen förbjudas från att delta i maraton (om de inte käkar anti röda blodkroppar medicin) bara för att övriga ska ha större chans?

Samtidigt finns ju problemet med könsbytta män som tävlar i kvinnoklassen. Det kan ju hända att man kommer åt detta problem med dessa bestämmelser.

Fan vet. Rätt knivigt problem tycker jag.
Varför ska inte dom andra kvinnorna få dopa sig upp till samma nivåer? Annars anpassar man ju efter en genetisk avvikelse, då ska hon alltså få tävla med samma nivåer som en "normal" och dopad... Det är en knivigt problem, för att få bukt på det bör man tillåta doping.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 23:52   #308
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
https://www.news.com.au/sport/sports...529962323f2d0b

Oooookej... Född som man, tävlar mot kvinnor i cykling och vinner..
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 00:11   #309
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Varför ska inte dom andra kvinnorna få dopa sig upp till samma nivåer? Annars anpassar man ju efter en genetisk avvikelse, då ska hon alltså få tävla med samma nivåer som en "normal" och dopad... Det är en knivigt problem, för att få bukt på det bör man tillåta doping.
Skillnaden är väl att dopingen är nåt som tillkommer utifrån. Medans de genetiska skillnaderna kan man ju i princip inte göra nåt åt. Om man inte börjar avla fram provrörsatletbebisar som man designat genetiskt så de ska bli perfekta för nån specifik idrott.

Å andra sidan är ju själva träningen också nåt man "tillsätter" utifrån, och detta anses ju inte som fusk.

Jag tror inte på att tillåta doping för att de som inte dragit vinstlotten i genetiklotteriet ska kunna komma ikapp. Jag tror den vägen mest tar död på den sista gnuttan av själ som finns kvar i idrotten.

En stor del av charmen med idrott är ju att folk från olika bakgrund och med olika förutsättningar tävlar mot varandra.

Om det nu tex är så att det finns nåt i genetiken hos etiopier/kenyaner som gör att de har en stor fördel gentemot europeer i långdistanslöpning så tycker jag inte det är orättvist och att vita därför borde få trycka i sig en spruta epo i månaden för att jämna ut det. Snarare att det är lite extra coolt de gånger ett blekansikte lyckas spöa de bästa afrikanerna.

Sen blir det ju såklart en massa problem av att vissa dopar sig, vilket leder till att man inte vet vilka prestationer man ska bli alldeles till sig över och fira hela natten, och vilka prestationer man ska sucka över och tycka att WADA gjort ett dåligt jobb som inte hittat bevis för doping.

Kanske skulle man då släppa dopingen helt fri så att att alla i princip startar från en lite högre nivå än om alla vore rena. Då kommer det ju tillslut ändå avgöras av vilka som har bäst gener och lyckas träna bäst eftersom allt annat är lika.

Det enda problemet jag har med "släpp dopingen fri" är väl att det är onyttigt, särskilt om man börjar som tonåring.

Kanske skulle en total frisläppning av PED leda till att man tar fram medel som inte är skadliga på lång sikt men som kanske bara ger 75% förbättring jämfört med de effektivaste drogerna som ger 100% förbättring (men som man också får dödsaids av).

Dvs då skulle kanske inte så många välja dödsaids-drogerna eftersom dessa bara ger 25% förbättring jämfört med alla som väljer den lindrigare varianten utan bieffekter.

Det skulle kanske kunna vara nåt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 00:17   #310
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
https://www.news.com.au/sport/sports...529962323f2d0b

Oooookej... Född som man, tävlar mot kvinnor i cykling och vinner..
Jag vet inte exakt hur man borde formulera bestämelserna, eller hur man i praktiken ska "könsbestämma" folk.

Men det känns som att detta problem främst är politiskt.

Nog fan borde man kunna sätta nån slags karenstid innan man får tävla som kvinna så man inte har kvar alla "orättvisa fördelar".

Under denna karenstid får man tävla i mansklassen om man ska tävla, eller får man inrätta en speciell "transklass".

Man tycker att detta borde vara lättare att sortera ut än det här med "ickebinära" som Semenya som inte riktigt är kvinnor (biologiskt) men definitivt inte heller är män.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 09:43   #311
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Men du har ju inte ens förstått varför dom höll på med designer drugs? Du har ju själv hittat på hans anledningar till att "försvara sitt eget beteende"? Precis det du anklagar mig för att göra
Skillnaden är att jag har en massa argument bakom varför jag anser det är rimligare att Bolt är/var dopad. Ditt enda argument är att han inte har åkt fast i dopingtest? Vad mer talar för att han är ren? När han totalt krossar alla andra dopade? Oj just det, hans supermänskliga gener gör att han är bättre än dopade.... Det låter superrimligt!!!!

Liknelsen med gud är inte alls felaktig, du tror på mirakel, jag tror på vetenskap. Min teori stöds av fler argument än vad din teori gör. Tragiskt att se ytterligare ett försök till personangrepp, gör dig själv en tjänst och lämna diskussionen innan du skämmer ut dig ännu mer.
Hur vet du att din teori stöds av fler argument? För att du själv har bestämt det? Hur vet du ens vilka argument som har vikt? Kan det vara så att du har en bias? Du verkar vara intresserad av vetenskap men saknar förståelse för fundamentala vetenskapliga principer. Du är välkommen att söka till Örebro universitet så kan du ta en kurs med mig så ska jag lära dig hur det fungerar.

Det var inte ett försök till personangrepp. Det var ett broderligt gnugg med knogarna på huvudet för att visa att jag tycker att ditt alias är roligt.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 10:12   #312
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg

Det var ett skämtsamt sätt att säga att jag inte tror Stefan Holm kurar. Det känns bara fel. Kalla det godtrogen nationalism eller något.
Jag tror nästan alla våra idrottshjältar dopat sig, men inte Stefan Holm. 100% känslobaserat och draget ur röven, men ändå

Jag tycker heller inte det är fel att dopa sig, och om nu ändå Stefan hade dopat sig hade jag inte tyckt sämre om honom för det, men jag säger ändå ren på just honom.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 15:05   #313
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror nästan alla våra idrottshjältar dopat sig, men inte Stefan Holm. 100% känslobaserat och draget ur röven, men ändå

Jag tycker heller inte det är fel att dopa sig, och om nu ändå Stefan hade dopat sig hade jag inte tyckt sämre om honom för det, men jag säger ändå ren på just honom.
Man vill ju tro gott om sina landsmän och om du har rätt vore det ju för jävligt. tyvärr talar väl mycket för att du har rätt. Jag skulle absolut tycka illa om Stefan Holm om det visar sig att han dopat sig. (Det enda som kan rädda honom lite grann är väl om alla andra han tävlat mot gjort precis samma sak.)
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 17:14   #314
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skillnaden är väl att dopingen är nåt som tillkommer utifrån. Medans de genetiska skillnaderna kan man ju i princip inte göra nåt åt. Om man inte börjar avla fram provrörsatletbebisar som man designat genetiskt så de ska bli perfekta för nån specifik idrott.

Å andra sidan är ju själva träningen också nåt man "tillsätter" utifrån, och detta anses ju inte som fusk.

Jag tror inte på att tillåta doping för att de som inte dragit vinstlotten i genetiklotteriet ska kunna komma ikapp. Jag tror den vägen mest tar död på den sista gnuttan av själ som finns kvar i idrotten.

En stor del av charmen med idrott är ju att folk från olika bakgrund och med olika förutsättningar tävlar mot varandra.

Om det nu tex är så att det finns nåt i genetiken hos etiopier/kenyaner som gör att de har en stor fördel gentemot europeer i långdistanslöpning så tycker jag inte det är orättvist och att vita därför borde få trycka i sig en spruta epo i månaden för att jämna ut det. Snarare att det är lite extra coolt de gånger ett blekansikte lyckas spöa de bästa afrikanerna.

Sen blir det ju såklart en massa problem av att vissa dopar sig, vilket leder till att man inte vet vilka prestationer man ska bli alldeles till sig över och fira hela natten, och vilka prestationer man ska sucka över och tycka att WADA gjort ett dåligt jobb som inte hittat bevis för doping.

Kanske skulle man då släppa dopingen helt fri så att att alla i princip startar från en lite högre nivå än om alla vore rena. Då kommer det ju tillslut ändå avgöras av vilka som har bäst gener och lyckas träna bäst eftersom allt annat är lika.

Det enda problemet jag har med "släpp dopingen fri" är väl att det är onyttigt, särskilt om man börjar som tonåring.

Kanske skulle en total frisläppning av PED leda till att man tar fram medel som inte är skadliga på lång sikt men som kanske bara ger 75% förbättring jämfört med de effektivaste drogerna som ger 100% förbättring (men som man också får dödsaids av).

Dvs då skulle kanske inte så många välja dödsaids-drogerna eftersom dessa bara ger 25% förbättring jämfört med alla som väljer den lindrigare varianten utan bieffekter.

Det skulle kanske kunna vara nåt.
Men är det inte orättvist att generna är det som avgör? Och sedan intalas folk att "du kan bli vad som helst" när generna är direkt avgörnade? Har du inte generna för elit så kommer du aldrig att bli det. Men med preparat så kan du, varför inte sätta en gräns där "så här mycket får man dopa sig" så det blir en jämn spelplan?

Det är en komplicerad fråga hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Hur vet du att din teori stöds av fler argument? För att du själv har bestämt det? Hur vet du ens vilka argument som har vikt? Kan det vara så att du har en bias? Du verkar vara intresserad av vetenskap men saknar förståelse för fundamentala vetenskapliga principer. Du är välkommen att söka till Örebro universitet så kan du ta en kurs med mig så ska jag lära dig hur det fungerar.

Det var inte ett försök till personangrepp. Det var ett broderligt gnugg med knogarna på huvudet för att visa att jag tycker att ditt alias är roligt.
Jag har massa starka argument som talar för att Bolt skulle vara dopad, som t ex att han krossar tidigare dopade rekord, extrem korruption inom idrott med miljardbelopp inblandade, hela hans team åkte fast förutom Bolt *whoops* ser legit ut, osv osv osv.

Vilka var dina argument nu igen? Han har inte åkt fast i kontroll?
Hur vet du vilka argument som har vikt? Mina kanske är 100 gånger starkare än dina? Kanske har du en bias? Jag baserar mina argument på rimlighet, vad baserar du dina på? Chansningar om att Bolt har supergener?

Jag läser redan på universitetet och är väl medveten om vetenskapliga metoder och förhållningssätt så jag klarar mig utan din undervisning.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)