Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-01, 17:10   #61
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Över längre tid minst 8% iaf. Säkerligen mer.
Det finns alltid en risk.

Ja, köper du via en ISK eller KF så är det bara att sälja och ta ut pengarna.
Ska du köpa hus så bör du inte investera de pengarna som kommer att användas till det.
Har bara 600k så antar allt det kommer att gå till hus. Vet dock inte när husköpet blir. Kan bli nästa år och kan bli om fem.

Men 8% är onekligen bra avkastning.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 17:18   #62
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
har man husplaner så blir ju liksom prioriteringarna lite annorlunda. Jag har lägenhet och ligger i princip 100% investerad hela tiden.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 18:39   #63
Fredrik S
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Jönköping
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror du kan manipulera dig till att få bli hemmaman om du spelar dina kort rätt. Börja bygga en riktigt fin altan (eller vad hon nu kan tänkas drömma om att ha hemma) så kanske hon tänker att det skulle vara fantastiskt om du slutade gå till jobbet.

Bygga altan faller inte riktigt in under sluta jobba. Då är det nog mindre jobb att masa sig iväg till jobbet, tyvärr.
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 19:10   #64
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Över längre tid minst 8% iaf. Säkerligen mer.
Det finns alltid en risk.
Låter högt, max 7-8 % skall man nog "räkna" med.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 21:05   #65
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Låter högt, max 7-8 % skall man nog "räkna" med.
Vad jag kunnat läsa mig till har både Stockholmsbörsen och S&P500 haft en genomsnittlig årlig avkastning på ca 9-10% sedan start. Med det sagt finns det långa historiska perioder med negativ avkastning så man ska inte stirra sig blind på t.ex. de senaste 20 åren och utgå ifrån att framtiden kommer se lika bra ut.

Om man då ändå tar 8% som utgångspunkt så kommer ca 2% ätas upp av inflation. Då har man kvar ca 6% realvärdeökning. Till det kommer beskattning på 30% av vinsten vid realisering. (Jag är medveten om att det går att skjuta upp beskattningen och få ut mer av ränta-på-ränta-effekten men förr eller senare ska den betalas.)

Inget av detta bör avskräcka från att investera men kalkylen för när man kan sluta arbeta blir väsentligt annorlunda beroende på de olika procenten. Tiden fram till pension bör ge nog med tid för de flesta att ta del av positiv avkastning. Bara viktigt att justera ner andelen aktier till räntepapper eller liknande efter riskaptit och närhet till pensionsdatumet.

Senast redigerad av FoolsGold den 2019-12-01 klockan 21:08.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 06:40   #66
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Under veckan har jag suttit och av nostalgiskäl tittat igenom gamla bloggar, sådär runt 2005-ish var det en liten hype att leva extremt snålt och investera allt överskott i stabila utdelare med målet att kunna sluta jobba tidigt. Numera kallas det FIRE (financial independent - retire early) och det verkar som det faktiskt är ganska många som lyckades. Sök på petrusko, 4020.se, utdelningsseglaren, kronantillmiljonen osv.
Orginalet på snålfronten är ju miljonär innan 30. Fnissar fortfarande åt hur han gick ner på förenings toalett för att spara toapapper..

Han hade för 12 år sedan: "- Har gått över 300.000 i "nettoförmögenhet" (tillgångar - skulder)."

Och nu idag verkar han ligga närmare 9 MSEK tillsammans med frugan.

http://miljonar.blogspot.com/

Gick riktigt bra för honom, skrev till och med bok på temat som drog in ännu mer pengar. Generellt har ju en monster börsuppgång hjälpt alla dessa personer rätt rejält..
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2019-12-02 klockan 06:44.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 07:21   #67
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Jag har svarat i liknande trådar tidigare, svaret är nog fortfarande detsamma. Förr var jag en disciplinerad sparare, hade en bra lön och höll nere kostnaderna. Dessa pengar jag sparade tidigt har växt fantastiskt fint på börsen över alla dessa år. Nu har jag bott utomlands länge och har i svenska mått mätt en väldigt hög lön, intresset och motivationen att hålla nere kostnaderna har minskat drastiskt med åren. Jag hade länge ett mål att bli mer eller mindre ekonomiskt fri, men har blivit mer och mer skeptisk rent socialt att inte jobba. Någon gång i framtiden vore det dock kul att driva eget och på så sätt vara "fri".

Jag tror mycket på att vara selektiv i vad man spenderar pengar på. För att förklara lite mer ingående hur jag tänker:

Vad är dom 2-4 viktigaste områdena för mig att lägga pengar på? På dom områdena är jag beredd att spendera pengar, men i övrigt håller jag igen. Jag försöker alltså maximera var pengarna ger mest njutning för mig.

T.ex. har dyra kläder och skor aldrig gett mig särskilt mycket njutning. Alltså köper jag extremt sällan dyra märkeskläder. Jag lägger tillräckligt så jag får funktionella och sköna kläder som ser OK ut. Nu har jag så hög lön att jag inte direkt köper allt på H&M längre, men t.ex. Zara köper jag kläder på, vilket i min bok är billiga kläder. Om i stället kläder är jätteviktigt för dig, kanske det är här du ska unna dig något fint - men sen hålla igen på andra fronter!

Dyra hotell ger mig inte heller särskilt mycket. Jag hade lätt haft råd att bo på fina hotell varje gång vi reser, men så länge jag sover bra på natten och hotellet inte är total risigt, så spar jag hellre pengarna. Ibland gör vi dock undantag ifrån detta.

Bil var något jag prioriterade förr i tiden och var ett av få områden jag la väldigt mycket pengar på. I Sverige njöt jag av att köra en fin bil och det var verkligen värt det för mig. Det har nu istället vänt utomlands, då jag väljer att inte ha bil.

Mat är viktigt för mig, äter mycket dyr mat både hemma, på restauranger där jag bor och när vi reser.

Jag tror alla kan hitta en god ekonomisk balans, där man prioriterar sina eller sin familjs pengar efter vad som ger mest lycka per spenderad krona, men samtidigt lägger undan en mindre eller större slant (efter ekonomisk förmåga). Många har dålig ekonomi pga köp av saker som man inte blir det minsta gladare av..
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2019-12-02 klockan 07:27.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 09:38   #68
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Till det kommer beskattning på 30% av vinsten vid realisering.
Nej, de flesta väljer i dagsläget att investera via ISK eller KF.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 12:03   #69
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag har svarat i liknande trådar tidigare, svaret är nog fortfarande detsamma. Förr var jag en disciplinerad sparare, hade en bra lön och höll nere kostnaderna. Dessa pengar jag sparade tidigt har växt fantastiskt fint på börsen över alla dessa år. Nu har jag bott utomlands länge och har i svenska mått mätt en väldigt hög lön, intresset och motivationen att hålla nere kostnaderna har minskat drastiskt med åren. Jag hade länge ett mål att bli mer eller mindre ekonomiskt fri, men har blivit mer och mer skeptisk rent socialt att inte jobba. Någon gång i framtiden vore det dock kul att driva eget och på så sätt vara "fri".

Jag tror mycket på att vara selektiv i vad man spenderar pengar på. För att förklara lite mer ingående hur jag tänker:

Vad är dom 2-4 viktigaste områdena för mig att lägga pengar på? På dom områdena är jag beredd att spendera pengar, men i övrigt håller jag igen. Jag försöker alltså maximera var pengarna ger mest njutning för mig.

T.ex. har dyra kläder och skor aldrig gett mig särskilt mycket njutning. Alltså köper jag extremt sällan dyra märkeskläder. Jag lägger tillräckligt så jag får funktionella och sköna kläder som ser OK ut. Nu har jag så hög lön att jag inte direkt köper allt på H&M längre, men t.ex. Zara köper jag kläder på, vilket i min bok är billiga kläder. Om i stället kläder är jätteviktigt för dig, kanske det är här du ska unna dig något fint - men sen hålla igen på andra fronter!

Dyra hotell ger mig inte heller särskilt mycket. Jag hade lätt haft råd att bo på fina hotell varje gång vi reser, men så länge jag sover bra på natten och hotellet inte är total risigt, så spar jag hellre pengarna. Ibland gör vi dock undantag ifrån detta.

Bil var något jag prioriterade förr i tiden och var ett av få områden jag la väldigt mycket pengar på. I Sverige njöt jag av att köra en fin bil och det var verkligen värt det för mig. Det har nu istället vänt utomlands, då jag väljer att inte ha bil.

Mat är viktigt för mig, äter mycket dyr mat både hemma, på restauranger där jag bor och när vi reser.

Jag tror alla kan hitta en god ekonomisk balans, där man prioriterar sina eller sin familjs pengar efter vad som ger mest lycka per spenderad krona, men samtidigt lägger undan en mindre eller större slant (efter ekonomisk förmåga). Många har dålig ekonomi pga köp av saker som man inte blir det minsta gladare av..
Typ exakt så här tänker jag också. Eller försöker tänka, spenderar fortfarande lite väl mycket pengar på "onödiga" saker men vad det gäller t.ex. resor och mat tänker jag som du. Tittar sällan på prislappen när jag handlar mat och köper kött och ägg från våra grannar vilket är dyrare än i butik men av så mycket högre kvalitet. Har gjort ett antal dyra resor men det är definitivt värt det sett till njutningen per krona. Skulle aldrig välja att leva snålt för att kunna bli ekonomiskt oberoende i framtiden. Jag kan ju dö knall och fall imorgon liksom, och satsar hellre på en vardag som jag trivs med.

Det här med att inte jobba är inte direkt något som passar mig heller. Testade under föräldraledigheten och blev närapå deprimerad efter 8 månader hemma. Jag behöver yttre stimuli för att kunna och vilja prestera - det är liksom inte tillräckligt att läsa böcker eller kurser bara för mitt eget höga nöjes skull. Jag gillar att se resultat av mina ansträngningar och har dessutom ett roligt jobb som jag trivs med. Har däremot tankar på att starta eget ihop med min man vilket jag tror skulle kunna bli grymt (och man skulle slippa alla mindre kompetenta kollegor som man får dras med på en regular arbetsplats ).

Sen sparar jag absolut, men inget fancy eller supergenomtänkt utan har en räntefond och ett ISK-konto med blandade aktiefonder där jag sätter ett antal tusenlappar varje månad. Sparar även till dottern.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 15:44   #70
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nej, de flesta väljer i dagsläget att investera via ISK eller KF.
I stand corrected. Har inte bott i Sverige på ett tag och hade inte koll på de olika alternativen. Ser att rådande schablonskatt för ISK och KF i 2019 är 0,453%.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 19:08   #71
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
I stand corrected. Har inte bott i Sverige på ett tag och hade inte koll på de olika alternativen. Ser att rådande schablonskatt för ISK och KF i 2019 är 0,453%.
Nästa år har jag för mig att densänks till 0,375
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-02, 19:45   #72
Ahlnold
Registered User
 
Ahlnolds avatar
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 462
Jag lägger undan ganska mycket pengar. Men jag har ingen tanke på att sluta jobba, det är inget jag skulle må bra av. Däremot jobba mindre vore ju guld. Så om man kan gå ner i tid när man är 40-50 vore ju inte fel. Jag skulle kunna gå ner i tid nu, men då har jag lika mycket inkomst som bidragspatrasket fast jag jobbar.
Ahlnold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 14:01   #73
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Vet inte vad jag ska investera i. Har massa pengar liggandes. Brände 150k på kryptovalutor för 1½ år sedan. Svider fortfarande lite.

Ganska skönt att få tillbaka en klumpsumma en gång om året med. Dels ifall man ska resa och dels ifall man ska vara ledig då jag som egenanställd måste påkosta ledighet själv.

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Hur många % avkastning kan man förvänta sig per år?

Finns det någon risk med att lägga pengarna i fonder?

Kan pengarna tas ut när som helst? (kommer användas till husköp när det blir aktuellt).
Jag har också förlorat pengar, men då i enskilda aktier, ca 100 000 tror jag på ett ungefär. Jag vet hur det känns men försöker tänka att skulle det inte ha hänt skulle jag högst troligt förlora ännu mer pengar senare då jag inte hade något risktänk just då. Trodde att bara för ett bolag går bra så kommer det gå bra, så är det inte. Ett bolag kan gå riktigt bra men om efterfrågan på aktier inte finns så går kursen ner.. Oviljan att sälja och "förlora" pengar fanns inte vilket gjorde att jag förlorade 90 000 till haha

Klumpsumman är ju pengar som du ligger ute med, varför inte bara räkna ut vad du behöver skatta och ta ut detta månadsvis och antingen lägga på ett konto som du inte rör, vilket ger dig exakt samma summa att leka med eller investerar det månadsvis.

Mitt tips är att investera långsiktigt i billiga fonder, inga aktiva fonder. Öppna konto på avanza eller nordnet och köp t.ex. deras avanza global som kostar 0.11 % tror jag, låt oss säga 85 % av din investering och en mindre andel avanza zero, kanske 10 -15 % till att börja med. Eller följ någon som visar sin portfölj, t.ex. rika tillsammans på nybörjar portföljen eller barnportföljen (tycker denna är bäst).

När man sparar långsiktigt och månadssparar så får du en större riskspridning då du köper in dig lite hela tiden och på så vis får en säkrare investering. Över 10 år har börsen sedan 1945 aldrig gått minut. Tror att säkerheten att man ska gå plus är ca 99.8 % på 10 års perioder. Dock kommer börsen gå ner, frågan är bara när och ingen vet när, därför är det onödigt att spekulera eller försöka "tima" marknaden. Gå in med investering och månadsspara så är du så säker du kan bli.

Självklart kan man förlora pengar. Det viktigaste är när man är investerad är att INTE röra pengarna bara för värdet minskar. Det är då man ska sitta still eller till och med gå in med mer, precis som man gör vid månadssparande.

Säg att du köper en globalfond som äger delar i 1500 största bolagen i världen. Att alla dessa bolag ska gå i konkurs samtidigt gör att du förlorar alla din pengar, hur stor sannolikhet är detta? Högst troligt noll. Då står vi inför värre tider än att vi förlorar ett par hundra tusen.. Högst troligt är att en andel går dåligt, vissa riktigt dåligt, en annan del går bra, vissa riktigt bra, där emellan går resten med lite vinst och lite förlust där genomsnittet visar oftast en avkastning på 6 - 8 % per år. Ena året kanske börsen går 55 % upp medan nästa år gå ner 49 % och sedan upp 15 % och ner 25 %. Det är ingen spikrak resa med 8 % per år varje år, utan i snitt över en längre tidsperiod kommer vara detta. Därför får man gå ur när man får kalla fötter.

Om du är helt ointresserad och inte orkar ta tag i detta själv så finns det enkla lösningar som t.ex Lysa. Dock ska man vara medveten om att de gör precis det jag sagt. Du investerar hos dom och de köper billiga indexfonder utan att du behöver bry dig. Dock tar de en liten avgift för detta, tror det kan ligga på ca 0.2 - 0.3 %, det är det värt om man vet med sig att man inte kommer ta tag i det själv. Gör du det själv kanske du får ett genomsnitt på 0.2 - 0.4 % i kostnader för dina fonder medan genom Lysa blir det således kanske 0.4 - 0.7 %
Detta blir en skillnad under åren så klart men att välja att inte investera alls och enbart spara på vanligt sparkonto med inflation eller att betala lite mer och slippa bry sig så skulle jag valt det senare.


Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hur är det tänkt att funka, skattar man mindre ett år blir det väl restskatt året därpå? I så fall, hur tänkte du att man skulle säkra att inte göra förlust fram till april (eller när nu restskatten ska in)

Vad har länken med detta upplägg att göra? Länken verkar handla om ränta-på-ränta, medan du talar om att låna från staten i hopp om att göra vinst på en kortsiktig placering.
Förstår inte varför du drar in restskatt. Han skriver att han får tillbaka 35 000 kr varje år i skatteåterbäring. Det är bara att ta reda på vad han behöver skatta för att få ut +-0 kr per år istället och således få ut dessa pengar månadsvis istället för att få ut det en gång per år. Det är fortfarande hans pengar som han skattat för mycket för året innan. Han kommer inte få någon restskatt så länge han inte skattar mindre än vad han måste.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu

Senast redigerad av mattilainen den 2019-12-03 klockan 14:05.
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 14:33   #74
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Tack för långt och bra svar!

Jag vet exakt hur mycket jag ska skatta så vore inga problem att lägga undan månadsvis. Faktum är att pengarna redan ligger på mitt konto. De är inte inbetalda till någon myndighet. De ligger däremot som en klump tillsammans med det som är undanlagt till skatt och sedan har jag själv valt att inte separera denna klump förrän jag skattar (en gång om året).

Via avanza och de bolag du rekommenderade mig, kan man investera i euro? För jag äger bara euro och vet inte om det är en bra idé att växla till svenska.

Vet inte om jag ska avvakta heller för är så mycket snack om att ekonomin rasar nästa år. Gör den det och bostadspriserna faller kommer allt att gå till detta.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-03, 14:58   #75
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Över 10 år har börsen sedan 1945 aldrig gått minut. Tror att säkerheten att man ska gå plus är ca 99.8 % på 10 års perioder.


Sedan är historiska resultat inte samma som framtida "säkerhet"
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)