Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-12-12, 16:09   #17521
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Alla hårdvarusajter verkar vara eniga om att det är överlag bästa processorn för gaming och King Grub själv kör på den. Själv har jag ingen vidare koll på de tekniska resonemangen bakom det hela och har inte tid att bli expert.
Ta Grubbelito med en nypa salt dock! Förra året vid den här tiden så propagerade han för 30 fps, 4k, och hackande skärm. Det var prioriteringen. Inte silkeslena RTX-fps inte, då var du en slösaktig jävel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 16:41   #17522
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Här är min setup. Kan fixa bättre bild sen när jag städat undan all skit från datorbordet.



Jäkligt nöjd med schassit. Stilrent, tyst, rymligt och flexibelt. Lätt att öppna och stänga, bra luftgenomströmning, och fläkthub. Vad mera kan man begära?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 16:45   #17523
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Då var datorn beställd. Det fick bli 1440p och Nvidia i slutändan. Dyrt som fan men men...
  • ROG Swift PG279Q
  • GeForce RTX2080 SUPER ROG Strix OC 8G Gaming
  • Core i7-9700K 3,6GHz
  • Hydro H100X
  • ROG Maximus XI Hero WIFI
  • Corsair RM850X V2 850W
  • Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB
  • Trident Z RGB LED DDR4 3200MHz 2x8GB CL14
  • Fractal Meshify S2 TG Dark

Hoppas det går bra att överklocka allt så man slipper byta burk de närmaste 5 åren.
Hur pass mycket tid lägger du ner på att spela för att det där ska vara värt det? Tycker inte det finns några spel ute just nu som motiverar mig till att köpa ny dator. Känns ju lite som pengar i sjön att köpa dator för tjugofemtusen och sen sitta på kolozzeum.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-12-12 klockan 16:50.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 16:52   #17524
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ta Grubbelito med en nypa salt dock! Förra året vid den här tiden så propagerade han för 30 fps, 4k, och hackande skärm. Det var prioriteringen. Inte silkeslena RTX-fps inte, då var du en slösaktig jävel.
Jag har helt rätt om hårdvaran. Intel har ett litet övertag när det gäller spelande. AMD när det gäller allt annat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 16:52   #17525
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Hur pass mycket tid lägger du ner på att spela för att det där ska vara värt det? Tycker inte det finns några spel ute just nu som motiverar mig till att köpa ny dator.
Motiveringen är dels att den enda andra datorn jag för närvarande har är en microsoft surface som inte går att spela öht på och att min förra gamingdator var byggd för 1080p vilket är en upplösning jag är sjukt less på. Jag planerar inte att lägga så mycket tid på att spela egentligen men jag har i mitt arbete uppe kanske 50 browser tabs, photoshop, illustrator, youtube, en massa messengers, och jäkligt skönt att kunna ha allt det utan att det segar ner sig. I synnerhet om jag har nåt tungt spel igång samtidigt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 17:30   #17526
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har helt rätt om hårdvaran. Intel har ett litet övertag när det gäller spelande. AMD när det gäller allt annat.
Det stämmer inte riktigt. Vad gäller "allt annat" skiljer det sig beroende på vad det är.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 20:37   #17527
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
9700k/9900k är kung i spel men på >1440p skulle jag hellre köpt AMD och lagt den mellanskillnaden på bättre GPU då prestandan är snarlik. Men som sagt, personligen.

Ingen tråkig dator med 2080 Super, Klein. Sitter själv på ett 1080 fortfarande

Senast redigerad av PureWhey den 2019-12-12 klockan 20:41.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 20:54   #17528
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
9700k/9900k är kung i spel men på >1440p skulle jag hellre köpt AMD och lagt den mellanskillnaden på bättre GPU då prestandan är snarlik. Men som sagt, personligen.
Jag funderade på att spara pengar med AMD hela vägen från processor till GPU men läste att freesynch inte funkar lika bra som G-synch så då fick det bli att pynta ut istället.

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Ingen tråkig dator med 2080 Super, Klein. Sitter själv på ett 1080 fortfarande
Jag sitter även i en Kinnarps kontorstol för 8000 SEK så att jag kan lira hela dagarna utan att få rygg och nackproblem.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 01:34   #17529
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Säg att min dator "kraschar" eller "går sönder" lite sådär ospecificerat, och jag vill ha en backup så att jag i princip har kvar operativsystem, alla installerade program, inställningar osv så att jag bara kan stoppa in denna dosa i en ny dator och så är det exakt likadant som innan.
Anledningen till det är att jag har lagt ner rätt mycket tid på att få denna med windows 7 att fungera bra, skippa inaktiveras etc av automatiska uppdateringar osv. Inte ens säker på att jag har kvar någon ordentlig nyckel eller dylikt till w7. Och jag verkligen avskyr w8, w10 eller vad som är standard nu för tiden :P

Är det så enkelt att föra över "allt" till en helt vanlig eller extern hårddisk och hur exakt går man tillväga för att skapa en sådan "omfattande" backup?
Eller behöver man köpa någon speciell lagringsenhet eller dylikt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 02:57   #17530
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
https://www.ubackup.com/clone/clone-...-one-4348.html
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 10:02   #17531
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag tyckte Macrium Reflect fungerade bra. De har en gratisversion som är fullt tillräcklig för privatpersoner.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 10:20   #17532
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
9700k/9900k är kung i spel men på >1440p skulle jag hellre köpt AMD och lagt den mellanskillnaden på bättre GPU då prestandan är snarlik. Men som sagt, personligen.

Ingen tråkig dator med 2080 Super, Klein. Sitter själv på ett 1080 fortfarande
Då säljer du ditt 1080 till mig för 3 skopor kreatin så jag kan ge mitt gamla 970 till dottern!
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 10:40   #17533
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Dålig deal för honom, eftersom han blir skallig av kreatinet på kuppen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 12:12   #17534
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag tyckte Macrium Reflect fungerade bra. De har en gratisversion som är fullt tillräcklig för privatpersoner.
Tackar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-17, 14:34   #17535
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Kan rekommendera Veeam. Bästa backup mjukvaran jag använt för servrar och virtuella maskiner.

Deras endpoint backup (fysiska enskilda datorer) är helt gratis och kan backa upp till vanliga shared folders eller till Onedrive.

https://www.veeam.com/windows-endpoi...ckup-free.html
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)