Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-23, 15:33   #1021
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Jag kör enligt deras upplägg, tre par övningar med 90s mellan seten. Plus tre core-övningar på slutet med 60s emellan.

Skillnad mot bodywheightfitness RR är att jag kör 5 set på övningsparen. Samt att veckans tre pass är lite olika. Håller ännu på att mejsla fram fasta format. Så här har första två passen sett ut.
Nice! Är det alltså tre helkroppspass och sedan vilodagar eller kör du direkt på pass 1 dag 4 igen?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 16:14   #1022
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Nice! Är det alltså tre helkroppspass och sedan vilodagar eller kör du direkt på pass 1 dag 4 igen?
Jag kör 1 dags vila emellan varje pass. Så lyder iaf planen. Som sagt är jag i början och det känns bra. Ordentligt med träningsverk som är trevligt. Kommit över besvikelsen med pullupsen
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 10:16   #1023
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Söker förslag roddövningar att göra, gärna med kroppsvikt.

Har tröttnat på stång-och hantelrodd. Inverted rows får jag verkligen inte till. Det blir en övning för bakre axelmusklerna primärt, kanske för att jag är för svag i ryggen och kan inte vara tillräckligt vertikal när jag hänger under stången.

Inväntar fortfarande romerska ringar från klubben. När de kommer tänker jag att inverterad rodd med neutralt grepp i ringarna kan funka bra.

Men tills dess, vilka innovativa roddövningar sitter ni på?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 10:50   #1024
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Söker förslag roddövningar att göra, gärna med kroppsvikt.

Har tröttnat på stång-och hantelrodd. Inverted rows får jag verkligen inte till. Det blir en övning för bakre axelmusklerna primärt, kanske för att jag är för svag i ryggen och kan inte vara tillräckligt vertikal när jag hänger under stången.

Inväntar fortfarande romerska ringar från klubben. När de kommer tänker jag att inverterad rodd med neutralt grepp i ringarna kan funka bra.

Men tills dess, vilka innovativa roddövningar sitter ni på?

Tuck front lever rows
med eller utan band. Behövs ej ringar utan kan göras med chinsstång eller ännu enklare i smithmaskin.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 11:34   #1025
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg

Tuck front lever rows
med eller utan band. Behövs ej ringar utan kan göras med chinsstång eller ännu enklare i smithmaskin.
Tack så mycket Termy! Den ska jag prova. Progression kanske blir lite svårt att mäta, men kan kanske ha sittande kabelrodd med rakt stång som mått för progression och muskeltillväxt/styrka i ryggen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-30, 12:20   #1026
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Tack så mycket Termy! Den ska jag prova. Progression kanske blir lite svårt att mäta, men kan kanske ha sittande kabelrodd med rakt stång som mått för progression och muskeltillväxt/styrka i ryggen.
Japp det är ju nackdelen med de flesta calisthenicsövningar, att de är svårare att mäta på ett vettigt sätt. Övningen där blir ju svårare än motsvarande vikt på rodden dock då det även blir en front lever.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 07:05   #1027
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Japp det är ju nackdelen med de flesta calisthenicsövningar, att de är svårare att mäta på ett vettigt sätt. Övningen där blir ju svårare än motsvarande vikt på rodden dock då det även blir en front lever.
Har börjat kombinera rygg/ben och överkropp/pressövningar i min träning därmed ökat frekvensen. Ska bli spännande att se om styrkeutvecklingen går framåt om jag ökar antalet gång i veckan jag tränar exempelvis chins, som är prioriterat nu.

Fungerade förvånansvärt bra att kombinera rygg och ben. RDL i kombination med dragövningar för överkroppen gav fint tryck i hela ryggen. Sålänge man håller tillbaka den inre demonen som vill gå för nära fail kanske ökad frekvens är ett nytt trevligt stimuli.

Laborerar ni mycket med frekvens i er träning? För att bli bra på övningar verkar ju ökad frekvens vara ett av de främsta verktygen.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-31, 07:56   #1028
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 08:15   #1029
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Har börjat kombinera rygg/ben och överkropp/pressövningar i min träning därmed ökat frekvensen. Ska bli spännande att se om styrkeutvecklingen går framåt om jag ökar antalet gång i veckan jag tränar exempelvis chins, som är prioriterat nu.

Fungerade förvånansvärt bra att kombinera rygg och ben. RDL i kombination med dragövningar för överkroppen gav fint tryck i hela ryggen. Sålänge man håller tillbaka den inre demonen som vill gå för nära fail kanske ökad frekvens är ett nytt trevligt stimuli.

Laborerar ni mycket med frekvens i er träning? För att bli bra på övningar verkar ju ökad frekvens vara ett av de främsta verktygen.
Jag ändrade frekvens mer när jag körde periodiserat, men försöker att hitta vad jag bäst återhämtar mig från nu utan att ändra frekvens och bara ändra intensiteten (tyngden). Känner jag att jag t.ex. ökar bra och konsekvent i styrka i övning X på bara 3 set totalt så ökar jag det inte. Överlag blir det ju ganska mycket träning på kort tid ändå med två omgångar push, pull och ben fördelat på 5 pass (+ numera en extra lätt cardiodag med lite rörlighetsträning).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-01, 18:57   #1030
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Jag ändrade frekvens mer när jag körde periodiserat, men försöker att hitta vad jag bäst återhämtar mig från nu utan att ändra frekvens och bara ändra intensiteten (tyngden). Känner jag att jag t.ex. ökar bra och konsekvent i styrka i övning X på bara 3 set totalt så ökar jag det inte. Överlag blir det ju ganska mycket träning på kort tid ändå med två omgångar push, pull och ben fördelat på 5 pass (+ numera en extra lätt cardiodag med lite rörlighetsträning).
Att periodisera över veckan blir praktiskt taget ett måste om man har frekvens om 3x/vecka och övning. Ett exempel är Pull-Ups (promenerade), men har tänkt applicera samma program på armhävningar/PPPU

Tanken är göra Pull-Ups mån, ons och fre. Exempel från veckan:

Pass 1: 3-4 set x 5-8 reps (viktade, ökar vikt och/eller reps veckovis)

Pass 2: 3-4 set x 10,8,6,6 reps (oviktade, målet är att ökar reps i den utsträckning det går. Detta är veckans lättaste pass)

Pass 3: 3-4 set x 2-4 reps (viktade, ökar vikt och/eller reps veckovis)

Gör även roddövningar så att totalt volym för ryggen blir 15-25 set per vecka. Tänker öka successivt och se vilken volym jag tål.

Det svåraste är att hålla tillbaka 1-3 RIR i tanken under passen. Har vant mig vid PPL-upplägget där man kan grisa på ganska rejält varje pass, eftersom muskelgruppen i fråga får 2-3 dagar vila.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 11:58   #1031
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
OAC life-goals: en singel med nästan 30kg extra?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-02, 12:58   #1032
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Starkt på alla vis. Men snacka semi-rom. Sträckt nacke deluxe.
Då förordar jag en väl utförd oac med FULL rom.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-03, 10:19   #1033
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Starkt på alla vis. Men snacka semi-rom. Sträckt nacke deluxe.
Då förordar jag en väl utförd oac med FULL rom.
Japp samma här. Dock ej lika ostrikt där som i hans maxade one arm lat pulldown. Själv skulle jag inte träna så, men vissa verkar ju få god effekt av slarviga partiella ROMS. T.ex. Matteo Spinazzola tränar mycket så. Har för mig att jag postade det tidigare någon gång i tråden.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-10, 17:23   #1034
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Testade den där trapetshistorien idag. Med två kullagrade block samt klättersele. Körde pullups i ringar till bröstet, minus 32kg. Testade även den där pushdown till frontlever. Var tvungen att ha underbenen böjda. Då gick det bra.
Upplägget är nytt och behöver filas på. Ena blocket är trögt och gnisslar trots kullager.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-12, 08:47   #1035
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Testade den där trapetshistorien idag. Med två kullagrade block samt klättersele. Körde pullups i ringar till bröstet, minus 32kg. Testade även den där pushdown till frontlever. Var tvungen att ha underbenen böjda. Då gick det bra.
Upplägget är nytt och behöver filas på. Ena blocket är trögt och gnisslar trots kullager.
Hur ser en pushdown till front lever ut? Kom att tänka på accomodating resistance och att köra en dylik övning ståendes i kabelmaskin eller motsvarande med en triceps pushdown i koncentriska fasen och sedan tyngre excentrisk genom en rak arm lat pulldown bromsandes på tillbakavägen (i.e. front lever). Men antar att du menade med kroppsvikten?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)