Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-06, 06:44   #1
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Hur länge håller vassleprotein + vatten i rumstemp?

Alla säger olika och googlar man får man tusen svar som inte besvarar något. Somliga blandar med mjölk, andra med banan, vissa hävdar att det blir skit efter en timme osv.

Så vad säger ni? Whey 80 och kallt kranvatten i rumstemperatur. Är det ok att dricka efter en halv dag säg kl 7-12, eller är en hel dag ok säg kl 7-16? Jag skulle behöva blanda min proteinshake på morgonen och ha på jobbet utan kylskåp om det är möjligt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 07:30   #2
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 449
Lägg massa is i shakern så håller det sig kallt längre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 08:19   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Att det inte finns något definitivt beror på att det är flera olika faktorer som påverkar. Det man är rädd för är att någon otrevlig bakterie ska komma dit och börja växa till sig. Det är helt enkelt omöjligt att svara på.

Var shakern riktigt ren, var dina händer rena när du blandade shakern, ska shakern stå i 15 eller 25 grader celsius, hur var kvalitén på vattnet, var mjölken lite gammal? osv.. Förstår inte varför man måste blanda en shaker i förväg? Pulver + vätska borde rimligtvis inte vara så svårt att ha med sig separat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=2520
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2020-04-06 klockan 08:21.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 08:36   #4
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Nä att hålla på med pulver och blanda på jobbet blir för drygt. Hade jag varit slipsarbetare (kontor) så visst men inte när man är ute och far och är smutsig.

Får väl försöka ha shakern i kylskåpet ändå, finns ett på jobbet men är en bit bort. Jag diskar bara shakern var tredje dag ungefär och sköljer bara med vatten där i mellan.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 18:33   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nä att hålla på med pulver och blanda på jobbet blir för drygt. Hade jag varit slipsarbetare (kontor) så visst men inte när man är ute och far och är smutsig.

Får väl försöka ha shakern i kylskåpet ändå, finns ett på jobbet men är en bit bort. Jag diskar bara shakern var tredje dag ungefär och sköljer bara med vatten där i mellan.
Du klarar dig säkert jättebra utan den där shaken också...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 22:23   #6
Lazius
Registered User
 
Laziuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 75
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nä att hålla på med pulver och blanda på jobbet blir för drygt. Hade jag varit slipsarbetare (kontor) så visst men inte när man är ute och far och är smutsig.

Får väl försöka ha shakern i kylskåpet ändå, finns ett på jobbet men är en bit bort. Jag diskar bara shakern var tredje dag ungefär och sköljer bara med vatten där i mellan.
Kanske kan du ta med shakern med pulvret i och även ta med t.ex. en 0,5 liters petflaska med vatten så du snabbt bara kan blanda till det?
Lazius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 06:36   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Du klarar dig säkert jättebra utan den där shaken också...
Måste deffa rejält nu men har precis återfått min forna styrka efter skador så vill minimera muskelförtvining genom att få i mig ca 75g whey80 om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazius Visa inlägg
Kanske kan du ta med shakern med pulvret i och även ta med t.ex. en 0,5 liters petflaska med vatten så du snabbt bara kan blanda till det?
Jo det är ju också en lösning faktiskt.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-07, 18:15   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Måste deffa rejält nu men har precis återfått min forna styrka efter skador så vill minimera muskelförtvining genom att få i mig ca 75g whey80 om dagen.



Jo det är ju också en lösning faktiskt.
Det går alldeles utmärkt att deffa utan vassleshakes.

Och jag menar inte att det är fel att ta vassleshakes, men det kommer inte att göra någon märkbar skillnad mot att du lägger till 75g protein till dina vanliga mål mat. Alltså - du behöver inte nojja över om det är svårt att få i dig just vassleshakes under dagen.

Deffat ner mig 20 kg sedan 1 jan utan en enda vassleshake utöver den jag tar efter gympasset (och inte ens den är särskilt nödvändig skulle jag tro, den tar jag bara av gammal ovana) behåller muskelmassan alldeles utmärkt
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 08:06   #9
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det går alldeles utmärkt att deffa utan vassleshakes.

Och jag menar inte att det är fel att ta vassleshakes, men det kommer inte att göra någon märkbar skillnad mot att du lägger till 75g protein till dina vanliga mål mat. Alltså - du behöver inte nojja över om det är svårt att få i dig just vassleshakes under dagen.

Deffat ner mig 20 kg sedan 1 jan utan en enda vassleshake utöver den jag tar efter gympasset (och inte ens den är särskilt nödvändig skulle jag tro, den tar jag bara av gammal ovana) behåller muskelmassan alldeles utmärkt
Jo det är sant men i mitt fall blir det svårt att få i mig tillräckligt med protein utan shakes.

Efter att ha ihällt mig shakes dagligen i några veckor nu så kan jag informera om att följande ej skapar magsjuka: Whey 80 i kallt vatten kl 06.30. I kylskåp till kl 07.00 sedan rumstemp till kl 08.00. Sedan kylskåp till kl 14 då det sista dricks. Flaskan sköljs bara med vatten och förvaras i rumstemp kl 14-17, sedan i kyl över natten tills nästa morgon.

Det finns alltså smårester i flaskan och står timmar i rumstemp ibland utan att det blir magbesvär. Jag gissar att dom flesta whey-80 blandat med håtvåo klarar många timmar i rumstemp utan intensiv diarre´.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)