Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-05, 22:43   #31
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag flyttade till gård på landet för 1,5 år sedan och älskar det Vi har två hästar på lösdrift och en katt; svärföräldrarna är närmsta grannar. Just barnvaktsmöjligheterna ska inte underskattas, samt att se hur mycket ens unge älskar att röja runt på gården. Jag har ett eget gym i ett av uthusen också.

Vi bor ca 12 mil från Sthlm och jag jobbar där. Pendlar med tåg ca tre dagar/vecka, jobbar hemifrån resten. Har även tillgång till en övernattningslägenhet i Sthlm så jag känner att jag har det bästa av alla världar - livet på landet i kombination med ett kvalificerat och stimulerande jobb i huvudstan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 23:04   #32
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Varför alla dessa djur?
Man blir lyckligare av djur. Har ingen aning om varför.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 00:17   #33
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Man blir helt klart gladare av djur. Bor på södra breddgrader och här springer getter omkring vilt fast alla ägs av någon. Folk har fåglar, häster, somliga har grisar och lite allt möjligt. Sedan byter man varor av varandra och på så vis har man allt som gårdarna ger. Själv har jag hundar och katt som flyttat över havssträckor med båt och flyg, haft sköldpaddor plus en del annat men flyttat många ggr så man tar med sig de man kan, resten av djuren får flytta til vänner som vill ta emot dem men det är inga problem.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 07:09   #34
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Inget fel med att bo på landet. Mycket fast i hur man bor. Kan va svårt att sälja sitt hus ifall man vill flytta bort om huset ligger npnstans långt från stan. Jag har själv som regel att inte flytta till nån gammal bondgård ifall man har tummen mitt i handen eller en budget som håller yrkesmän . Ganska mycket jobb ifall man inte nöjjer sig med ett kråkslott. Det sorgliga är då man sett folk som flyttat till landet och inte förstått att brunnar måste granskas osv
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 07:41   #35
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Äger du någon skog i närheten eller har tankar på att köpa? Jag har lite samma tankar om ett par år, är nyinflyttad i radhus nu med närhet till skola och förskola men har en femårsplan att flytta ut på landet och få lite mer ytor och ägor. Min önskan är att hitta en mindre skogsfastighet med ett äldre stort bostadshus till.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 10:05   #36
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jasså? Har du några tips?

Trodde det blev billigare att bygga själv ifall jag ska ha en stor

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Ser ut som jag hade fel. Priserna här ligger från 2000€ för en liten, och runt 4000€ för en större. Så jo du får ju nog byggt en hel del för mindre summa men helt klart en hel del jobb.
Finns ju nog en del du ska beakta för att undvika problem som ventilation, fukt och tjälen. Om du inte hittar bra instruktioner på annat håll skulle jag råda dig prata med nån byggare som kan ge instruktioner.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 18:09   #37
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Lite dagsfärska vyer från torpet man lämnar, blir roligt när det fylls på med fler ungar. Blir nu 7 ungar på 4 hus I bullerbyn.

Funderar på att försöka komma över dom tre sista husen också när det blir en föryngring så man kan hyra ut till folk med fler ungar i samma ålder som resten av byn, eller en driftig pensionär, vore tråkigt att bli av med skottningen

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-06, 18:40   #38
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Haha, låter som att du planerar att bli storbonden i byn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 03:45   #39
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Har ett redan som står och rostar.. Men jo det blir en mancave. Beräknad att vara klar om 10 år cirkus

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jag bodde på en svensk gård ett tag, lite mer sliten skulle jag tro, det var mycket jobb såklart, det tar aldrig slut, ever. Jag ställde en skivstång i farstun som jag drog i då och då, ibland lastade jag av och gjorde frivändningar.
I uthusen gjorde jag pull ups i nån balk, då och då. Efter ett år med arbete och då och då träning var jag starkast i livet, trots att jag tränat på en massa gym tidigare, det blev en helt annan sak.

Gillar hur Magnus Samuelsson såg på saken i början, han ville göra klart allt jobb på gården först, sen träning, vilket brukade bli runt 22:00.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 08:34   #40
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas W Visa inlägg
Äger du någon skog i närheten eller har tankar på att köpa? Jag har lite samma tankar om ett par år, är nyinflyttad i radhus nu med närhet till skola och förskola men har en femårsplan att flytta ut på landet och få lite mer ytor och ägor. Min önskan är att hitta en mindre skogsfastighet med ett äldre stort bostadshus till.
Nej, eller nja, har en hektar tall, men den skall vara kvar.

Jag tror inte riktigt på skogsägande i Sverige då den mest bär sig i stora volymer och med stöd.

Jag ser inte varför svensk skog är 30% dyrare än finsk, så jag tror på en jobbig tid för alla som lånat till skog, det funkar nu när avkastningen hjälper till med amorteringen men det är liksom på gränsen redan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 08:40   #41
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Inget fel med att bo på landet. Mycket fast i hur man bor. Kan va svårt att sälja sitt hus ifall man vill flytta bort om huset ligger npnstans långt från stan. Jag har själv som regel att inte flytta till nån gammal bondgård ifall man har tummen mitt i handen eller en budget som håller yrkesmän . Ganska mycket jobb ifall man inte nöjjer sig med ett kråkslott. Det sorgliga är då man sett folk som flyttat till landet och inte förstått att brunnar måste granskas osv
Det som sker på landet är att folk har ju flyttat från gårdar till industrisamhällen och nu automatiseras dessa och ingen vill bo i radhus eller villaområden från 40 till 60 talet så nu går nästa lokala flyttlass till kustregionerna och i princip överallt där det går att få dispens från strandskyddet. samt små avstyckade gårdar för hobbybruk.

Jag skulle aldrig flytta utanför storstäderna till ett villakvarter, det är inte bra för sin ekonomiska utveckling

Men norpa en gammal gård med havstomt i höga kusten kan nog vara en bra ide. Turismen för naturliv har exploderat känns det som i och med instagram och den här vågen av narcissism som rullat över jorden
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 09:13   #42
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Köp ett par alpackor. Sen kan du ge ullen till tanterna i byn så får de sticka tröjor åt er
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 10:00   #43
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jordkällare steg 1.

Ingången ska ligga så långt från söderläge som möjligt.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 10:46   #44
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Hittade denna detaljerade beskrivning av hur man bygger jordkällare.

https://www.dinbyggare.se/bygg-en-jordkallare/

Rätt mycket meck verkar det vara. Men det verkar ju ändå vara någorlunda genomförbart. I alla fall om man tillåter det att ta lite tid, så kan man ju bygga lite då och då kanske.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 11:38   #45
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Nej, eller nja, har en hektar tall, men den skall vara kvar.

Jag tror inte riktigt på skogsägande i Sverige då den mest bär sig i stora volymer och med stöd.

Jag ser inte varför svensk skog är 30% dyrare än finsk, så jag tror på en jobbig tid för alla som lånat till skog, det funkar nu när avkastningen hjälper till med amorteringen men det är liksom på gränsen redan
Jag äger skog. Perfekt självskötande och avkastning när man bestämmer sig för att det är dags att avverka. Plus det är mysigt att traska runt och tänka att "det här är min skog"
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)