Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-26, 11:30   #1
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Inflammation i ledkapseln i axeln

Kön: Man

Ålder: 32

Längd och vikt: 180 cm. 80 kg.

Smärtbeskrivning: Mitt i axeln, på utsidan och inuti. Både djup och ytlig, men bara när jag rör på armen i vissa vinklar, exempelvis stoppa handen i fickan eller ännu värre bakfickan. Gör lite ont när jag trycker mitt på axeln och på framsidan av axeln. Varit småöm i två tre veckor vid exempelvis tunga militärpressar, men ingen stor smärta. I helgen slog det till med väldigt akut smärta, tror det var efter att jag sovit lite knasigt på axeln. Lyckades bänka tungt samma kväll, smärtan gick nästan över när jag var varm, men blev värre några timmar senare och igår. Smärtan är skarp och gör bara ont vid vissa rörelser, exempelvis även armen över huvudet. Känns bättre direkt efter träning, men sämre senare.

Vad och hur mycket tränar du? Tränar MMA fyra gånger i veckan, varav en brottningsorienterad och tre strikingorienterade klasser. Tränar styrketräning med bara basövningar RPT-style två gånger i veckan. Inte gjort några ändringar förutom lyckats bli lite starkare ism RPT-progression. Slog PB i militärpress strax innan det började göra ondare.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Inte tagit.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Sjukgymnastbesök igår. Han misstänkte inflammation i ledkapseln i axeln. Fick inte någon rehabträning utan vi körde laser och ska göra detsamma imorgon. Känns inte som att det har hjälpt eller blivit bättre än. Han tyckte att jag kunde träna som vanligt men undvika renodlade axelövningar och inte köra för tungt eller snabbt och ryckigt. Men jag har svårt att få på mig en jacka eller ryggsäck, så svårt att träna som vanligt.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Diskbråck. Bråkiga knän. Diverse under åren, men inget på sistone.

Låter diagnosen rimlig? Låter behandlingen rimlig? Kan jag göra något för att skynda på läkeprocessen? Kan/bör jag träna som vanligt eller undvika vissa sorters övningar? Exempelvis tyckte sjukgymnasten att jag kunde bänka, "det tar ju mest på bröstet och involverar inte axlarna så mycket". Samt att jag kanske kunde vända innan bröstet för att inte försätta axeln i utsträckt ytterläge eller vad man ska säga. Men jag har inte vågat pga smärta. Dumt eller klokt?

Träna rotatorkuffar eller något?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 11:43   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Man kan få en inflammation i ledkapseln i din ålder men det är knappast vanligt. Min yngsta patient hittills (efter 10 års yrkesverksamhet där jag träffar axelpatienter dagligen) var 40 år gammal. Kvinnor får det i någon högre omfattning än män (60|40 skulle jag tippa) och vanligaste åldern är 50-70. Dessutom vanligare i grupper som är otränade (sämre glukostolerans).

Det är betydligt vanligare att en ung/semiung person som är idrottsaktiv får problem med tendinit (inflammation i ett enskilt muskelfäste) eller någon annan typ av tendinopati (t.ex. en partiell skada efter en kraftig muskelansträngning). Man kan också få slemsäcksinflammation i axeln men det är i regel kopplat till underliggande reumatisk sjukdom hos unga personer.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2019-02-26 klockan 11:46.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 13:17   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Utan att ha undersökt dig låter det ändå som en knepig diagnos. En sån värkdu beskriver låter snarare, som Sheogorath säger, som någon form av muskel/senproblematik.

Att behandla med laser låter inte som en adekvat behandling, utan det brukar vara bäst att börja med någon form av rörelseträning/rehabilitering. Att säga att axeln inte är särskilt involverad i bänkpress visar ju på ointresset/okunskapen hos den du gick till, tyvärr.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 14:33   #4
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man kan få en inflammation i ledkapseln i din ålder men det är knappast vanligt. Min yngsta patient hittills (efter 10 års yrkesverksamhet där jag träffar axelpatienter dagligen) var 40 år gammal. Kvinnor får det i någon högre omfattning än män (60|40 skulle jag tippa) och vanligaste åldern är 50-70. Dessutom vanligare i grupper som är otränade (sämre glukostolerans).

Det är betydligt vanligare att en ung/semiung person som är idrottsaktiv får problem med tendinit (inflammation i ett enskilt muskelfäste) eller någon annan typ av tendinopati (t.ex. en partiell skada efter en kraftig muskelansträngning). Man kan också få slemsäcksinflammation i axeln men det är i regel kopplat till underliggande reumatisk sjukdom hos unga personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Utan att ha undersökt dig låter det ändå som en knepig diagnos. En sån värkdu beskriver låter snarare, som Sheogorath säger, som någon form av muskel/senproblematik.

Att behandla med laser låter inte som en adekvat behandling, utan det brukar vara bäst att börja med någon form av rörelseträning/rehabilitering. Att säga att axeln inte är särskilt involverad i bänkpress visar ju på ointresset/okunskapen hos den du gick till, tyvärr.
Precis därför jag ställer frågan här. Jag tyckte att det lät som en märklig diagnos, utan att själv vara särskilt insatt. Och lasern har inte hjälpt alls, hittills i alla fall.

Det testet han gjorde som han sa tydde på att det var ledkapseln var att jag höll min överarm rakt ut framåt från kroppen, med armbågen rakt fram och armbågsleden i 90 grader. Sen fick jag rotera mina hand neråt. Tänk er som att man ska titta på klockan, typ. Vet inte om min förklaring är tydlig nog? Den ger i alla fall stor smärtan och han tyckte att det tydde på ledkapseln.

Skulle ni rekommendera att byta vårdgivare eller/och få en second opinion? Har ni i så fall några förslag på bra, gärna landstingsanslutna, fysioterapeuter i Stockholm?

Jag förstår att det kan vara svårt för er att ställa diagnos över internet på min beskrivning, men finns det några tester jag själv kan göra för att få en second opinion på vad det kan tänkas vara?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 14:58   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är ett test som heter Hawkins och gör ont vid nästan alla axelproblem man kan ha (ledkapsel, muskelfäste, slemsäck, you name it). Det är ett test som i stort sett bara är bra för att avgöra om ett problem kommer från axeln eller från nacken. Vid nackproblematik som strålar ut mot axel och arm gör testet bara diffust ont eller inte ont alls. Vid axelproblem gör det i regel distinkt ont.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:19   #6
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är ett test som heter Hawkins och gör ont vid nästan alla axelproblem man kan ha (ledkapsel, muskelfäste, slemsäck, you name it). Det är ett test som i stort sett bara är bra för att avgöra om ett problem kommer från axeln eller från nacken. Vid nackproblematik som strålar ut mot axel och arm gör testet bara diffust ont eller inte ont alls. Vid axelproblem gör det i regel distinkt ont.
Okej, jag förstår. Då var det ju kanske en lite märklig diagnos baserat på det testet. Nu när jag testar det i skrivande stund gör det lite ont, men inte så farligt. Det är värre när jag sätter axeln i en dipsliknande position, som om jag ska plocka upp något ur bakfickan, fast om jag har handen högre upp eller längre ut från kroppen gör det mer ont. Och när jag för armen över huvudet gör det som mest ont precis innan armen är i 180 grader, kanske vid 140-150 grader. Vet inte om detta säger dig något?
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:31   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Okej, jag förstår. Då var det ju kanske en lite märklig diagnos baserat på det testet. Nu när jag testar det i skrivande stund gör det lite ont, men inte så farligt. Det är värre när jag sätter axeln i en dipsliknande position, som om jag ska plocka upp något ur bakfickan, fast om jag har handen högre upp eller längre ut från kroppen gör det mer ont. Och när jag för armen över huvudet gör det som mest ont precis innan armen är i 180 grader, kanske vid 140-150 grader. Vet inte om detta säger dig något?
Hur (och framförallt VAR) känns det om du för armen tvärs över kroppen såhär och forcerar ytterläget?

__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:39   #8
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Hur (och framförallt VAR) känns det om du för armen tvärs över kroppen såhär och forcerar ytterläget?

Det gör inte så ont, men lite ömt, ganska mitt i axeln. Liksom längs med axelmuskeln från toppen ner mot överarmen, och främst i mitten. Svårt att förklara med ord. Men typ där det svarta strecket är.

__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 15:50   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag skulle allt sammantaget återigen tippa på att det är ett muskelfäste i axeln, antingen tillhörande rotatorcuffen eller biceps. Den senare är ovanlig om man tittar på befolkningen i stort men inte helt ovanlig hos folk som styrketränar. Exakt vilken muskel det rör sig om är ganska mödosamt att bena ut över forumchatt dessvärre.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 16:01   #10
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag skulle allt sammantaget återigen tippa på att det är ett muskelfäste i axeln, antingen tillhörande rotatorcuffen eller biceps. Den senare är ovanlig om man tittar på befolkningen i stort men inte helt ovanlig hos folk som styrketränar. Exakt vilken muskel det rör sig om är ganska mödosamt att bena ut över forumchatt dessvärre.
Jag förstår. Har ingen smärta alls när jag spänner/flexar biceps och verkar kunna göra bicepscurls utan smärta. Utåtrotatorer för kuffen däremot är väldigt smärtsamt.

Tack för hjälpen hittills! Om du har bra tips på terapeut i Stockholmsområdet tas det tacksamt emot också.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-26, 20:19   #11
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Förresten, om det skulle vara muskelfästet till någon muskel som fått stryk - vad borde jag göra då? Vila? Styrketräna typ kuffarna? Eller/och stretcha axlarna genom att exempelvis hänga passivt och andra stretchövningar för axlar/bröstrygg? Något annat?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 21:11   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 840
Successivt belastande träning. Typ, utåtrotationer med gummiband, först med armbågen i sidan av kroppen för att sedan höja armbågen till 90 grader. Om det nu är utåtrotatorerna som bråkar. Man behöver ju alltid leta efter primärorsak till axelsmärta och inklämning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-27, 21:14   #13
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Successivt belastande träning. Typ, utåtrotationer med gummiband, först med armbågen i sidan av kroppen för att sedan höja armbågen till 90 grader. Om det nu är utåtrotatorerna som bråkar. Man behöver ju alltid leta efter primärorsak till axelsmärta och inklämning.
Det var ungefär vad sjukgymnasten sa idag också. Och vila från tung belastning.

Vi körde laser idag igen. Ingen aning om det var laserns eller vilans eller något annats förtjänst, men axeln känns mycket bättre idag!

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)