Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-21, 11:59   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Fördelar med Gainer? Jag kör redan Whey-80.

Jag har fått tips av andra som har problem med vikten om att byta ut en av mina proteinshakes mot en gainer för att öka kaloriintaget utan att behöva äta mer.
Försöker bilda en egen uppfattning om vad en gainer är bra för som inte proteinshaken redan ger mig.

Jag trodde att en gainer skulle ha ett högt kaloriinnehåll men ändå innehålla en hyfsad mängd protein men det verkar inte stämma.

Finns det någon dold anledning som jag inte förstår med att byta ut en av mina dagliga shakes mot en gainer?

Vanlig whey-80: 100g ca 75g Protein och 395 Kcal.
Supreme Mass: 100g ca 23g protein och 385 Kcal.

Känns som om det är kolhydrater som är magiska så kan jag väl lika gärna addera lite god Coca Cola istället för att byta ut en shake?

Jag dricker tre shakes whey-80 per dag (3 x 35g) utspridda så att det är 4-6 timmar mellan dom.

/Stan
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 21:42   #2
Walsoe
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 72
Kolla vad en portion är istället. Tanken är att du får i dig de andra makros. Så en portion är säker runt 100 g gainer istället för 35 som för proteinpulver.

Men ät mer mat bara? Jag förstår verkligen knte hur man an ha svårt att gå upp i vikt. Ät som du gör nu och ha smör och olja till allt i former av såser.
Walsoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 22:18   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Jag har fått tips av andra som har problem med vikten om att byta ut en av mina proteinshakes mot en gainer för att öka kaloriintaget utan att behöva äta mer.
Försöker bilda en egen uppfattning om vad en gainer är bra för som inte proteinshaken redan ger mig.

Jag trodde att en gainer skulle ha ett högt kaloriinnehåll men ändå innehålla en hyfsad mängd protein men det verkar inte stämma.

1. Finns det någon dold anledning som jag inte förstår med att byta ut en av mina dagliga shakes mot en gainer?

Vanlig whey-80: 100g ca 75g Protein och 395 Kcal.
Supreme Mass: 100g ca 23g protein och 385 Kcal.

2. Känns som om det är kolhydrater som är magiska så kan jag väl lika gärna addera lite god Coca Cola istället för att byta ut en shake?

Jag dricker tre shakes whey-80 per dag (3 x 35g) utspridda så att det är 4-6 timmar mellan dom.

/Stan
1. Nej.
2. Pepsi funkar också.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 05:45   #4
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Gainer är oftast protein med snabba kolhydrater (socker, i någon form)
Läsk fungerar också som redan skrivits. Jag skulle dock föredra något att tugga på om jag ska gå upp i vikt.
Helst kött av något slag.

Nu har jag absolut inga problem med att gå upp i vikt, utan det är en ständig kamp för att inte bli fet.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 08:11   #5
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Du har maltodextrin i gainers. Häll på lite olivolja på maten så får du i dig extra kalorier om du inte vill käka mer mat.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 12:28   #6
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Walsoe Visa inlägg
Kolla vad en portion är istället. Tanken är att du får i dig de andra makros. Så en portion är säker runt 100 g gainer istället för 35 som för proteinpulver.

Men ät mer mat bara? Jag förstår verkligen inte hur man an ha svårt att gå upp i vikt. Ät som du gör nu och ha smör och olja till allt i former av såser.
Känns knasigt att prata om "portioner" som ett mått när man räknar innehåll per 100g.

Anledningen till att jag använder shakes är för att lyckas få i mig mer än jag gör från mat. Äta mer finns det inte möjlighet till tyvärr.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 12:28   #7
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
1. Nej.
2. Pepsi funkar också.
Tack för ett tydligt svar!
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 12:33   #8
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Odylicious Visa inlägg
Du har maltodextrin i gainers. Häll på lite olivolja på maten så får du i dig extra kalorier om du inte vill käka mer mat.
Ja olja är bra grejer det
Hade det inte varit för oljan som man kan ha när man lagar mat så hade jag haft ännu svårare att nå mina dagliga mål, bra att ha som brytare mot smör också.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 16:41   #9
Fitforbeach
Registered User
 
Fitforbeachs avatar
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 93
Vill du gå upp i vikt så sluta stressa. Ställ in kroppen på viloläge och den enda gången du anstränger dig är på gymmet då du kör tungt. Var aldrig hungrig. Sås, smör och kött och massa mjölk är mitt recept. Gainers funkar men ät en massa mat också.
Fitforbeach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 07:53   #10
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Känns knasigt att prata om "portioner" som ett mått när man räknar innehåll per 100g.
varför?

Ditt räkneexempel visar ju tydligt på att du borde ta portioner i beaktande
ex mmsports egna
1 portion gainer 90g 353kcal. 23g protein

1 portion whey 30g 121kcal 23g protein

Du kommer ju aldrig ta 90g protein/whey på en gång och kommer därför få i dig mer kalorier mha en gainer oavsett att kalorivärdet är samma på 100g
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 10:18   #11
Odylicious
Registered User
 
Odyliciouss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 56
Ingen följer deras "rekommenderade" portioner som innehåller 3 DL och vill att du ska använda dig utav mjölk för att uppnå kalorierna som det står att du ska få i dig av en så kallad "massgainer".

Tror att de flesta utgår efter att en portion är 1 DL oavsett innehållet. Därför utgår man alltid efter kalorivärdet per 100g.

Gainer är godare. Så om du inte har problem med ditt proteinintag och kan byta ut protein mot kolhydrater så kör på gainer. Bara för att den är godare och lättare att dricka.
Odylicious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 13:07   #12
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
varför?

Ditt räkneexempel visar ju tydligt på att du borde ta portioner i beaktande
ex mmsports egna
1 portion gainer 90g 353kcal. 23g protein

1 portion whey 30g 121kcal 23g protein

Du kommer ju aldrig ta 90g protein/whey på en gång och kommer därför få i dig mer kalorier mha en gainer oavsett att kalorivärdet är samma på 100g
Jag har själv testat olika mängder och den "tjockaste" formen som går att dricka är 35 gram pulver i 5dl vatten.
Det gäller oavsett om det är whey 80/100 eller valfri gainer, det blir helt enkelt för tjockt och mättar plötsligt alldeles för mycket.

Hade jag kunnat själva doser på 90g så hade jag redan gjort det fast med proteinet (om nu kroppen hinner ta upp det).

Det finns absolut ingen anledning alls att följa rekommenderade portioner.
Det är något som används som ett säljargument, på samma sätt som vid mat, hur ofta ser man inte att något minsann innehåller 4 portioner (dvs mat för 4 vuxna) sen när det är tillagat så räcker det till en vuxen och inte speciellt mycket mer.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-27, 10:12   #13
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Jag har själv testat olika mängder och den "tjockaste" formen som går att dricka är 35 gram pulver i 5dl vatten.
Det gäller oavsett om det är whey 80/100 eller valfri gainer, det blir helt enkelt för tjockt och mättar plötsligt alldeles för mycket.

Hade jag kunnat själva doser på 90g så hade jag redan gjort det fast med proteinet (om nu kroppen hinner ta upp det).

Det finns absolut ingen anledning alls att följa rekommenderade portioner.
Det är något som används som ett säljargument, på samma sätt som vid mat, hur ofta ser man inte att något minsann innehåller 4 portioner (dvs mat för 4 vuxna) sen när det är tillagat så räcker det till en vuxen och inte speciellt mycket mer.
du verkar ju redan ha bestämt dig för att du max kan ta ett visst antal gram så då är ju frågan helt irrelevant eftersom kcal är ungefär samma i bägge pulvren.
syftet med gainer är ju att få i sig kolhydrater UTÖVER den vanliga mängden protein. så då måste pulvermängden ökas.

90g gainer i 5dl blir inte särskilt tjockt och bör inte mätta särskilt mycket då det passerar magsäcken fort. men alla är vi olika känsliga.
jag har inga problem att dricka 50g kasein i 4dl mjölk. och kasein blir enormt mycket tjockare än vassle eller gainer

90g vassle känns lite onödigt att ta på en gång om man inte gör det tillsammans med mat för att sakta ner upptaget.


du skriver ju att du behöver öka kaloriintaget. och mha gainer så är det enkelt gjort (iom den ökade pulvermängden eftersom en portion är större). att öka på proteinintaget kommer inte att ge dig samma effekt om du inte redan har ett undermåligt sådant.

kolhydrater är underskattat om man tränar hårt. Sen kan användningen av just maltodextrin kanske diskuteras. men ditt exempel med coca cola är sämre än malto.

Men tillsätt fett i din proteinshake så får du i dig mer kalorier och kan hålla dig till dina 35g pulver
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)