Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-07, 07:32   #1
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Bröstrygg!......

Har problem med denna, övre bröstrygg.

Blir överansträngd i bröstrygg.
Med molande smärta, och tvunget att käka piller då.

Kommer inte undan detta.....pga träning, samt även yrke, med rattande utav hjul.....

Är det någon som har tips?......på: stretch övningar, eller annat.......för övre bröstryggen.....
Hur fasiken ska jag göra?......för att kunna överkomma detta?.....vill inte sluta träna, samt yrket behövs för brödfödan!!...

Fick precis ett tips: Foam-roller, med de där stora piggarna på.......Tack, det ska jag fixa/köpa.......

Har massage-stol hemma, men masserar alldeles för grunt, när det är akut!!.....

Funkar i det vardagliga livet, då och då, ett par ggr/vecka, massera!!......

Tränar och tävlar i bänkpress........mvh/
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 20:35   #2
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Du ger oss inte så mycket att gå på.
Hur länge har du haft problemen? När uppstod de? Under ett lyft? Har du några andra symptom än molande värk, som t.ex. känselbortfall eller strålande smärta ut i någon arm? Gör det ondare om du rundar halsryggen framåt?
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-08, 02:47   #3
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Bröstrygg.

Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Du ger oss inte så mycket att gå på.
Hur länge har du haft problemen? När uppstod de? Under ett lyft? Har du några andra symptom än molande värk, som t.ex. känselbortfall eller strålande smärta ut i någon arm? Gör det ondare om du rundar halsryggen framåt?
ok, sorry....
Fick problem, efter serie 1, den 16 Lördag, Februari.Men, inte direkt, vilade på Söndagen, och jobbade på Måndagen. Och körde ett pass, på Måndag kväll" Nytt program"....

Sen jobba på Tisdagen, varav känningarna ökade på, hela dagen!!....
Sen var det kört, på Onsdagen!!....Smärta och kunde inte röra vänster armen, pga smärta i bröstrygg/nacke/trapezius..., vänster sida.

Smärtan uppstod,,under vilan, då jag sov liksom!!....Sen när jag vaknade var det kört!!......

Strålar ut i vänster armen, biceps, rycker som fasiken i nerverna där!!....
Och har inget grepp, heller!!!....Svag som fasiken, i greppet!!....

Det gör ondare när jag rundar halsryggen, bakåt!!....Kan liksom inte gurgla, när jag borstar tänderna, utan att dra ihop, trapezius........

Och sen att titta åt höger, är svårt!!.......
Antagligen, musklerna, vad de nu heter, som sköter detta då......

Har köpt: Foam roller nu!!......och tror detta kommer att hjälpa, att massera, bröstrygg, och hela ryggen , för den delen........mvh/

PS: Min teori......Är att serie 1, eller passet efter tävling, på måndagen, var den utlösande faktorn!!......

Sen tror jag att bakomliggande orsaker, är, ständig utmattning utav bröstrygg, pga jobbet....Rattandet, som pågår i timmar/dagar, varje vecka /månad /år osv.......

Har hittat rätt mkt på nätet också, men inte en stretchövning för bröstryggen!!!!............

Tack för svaret.........mvh/........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 15:35   #4
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Foamroller, spikmatta, en duktig idrottsmassör som vet hur man utför triggerpunktsbehandling ordentligt.

Se över din arbetssituation och om du kan sitta mer upprätt på något sätt.
En bra grundhållning är också a och o.

Har du dålig rörlighet kan yoga hjälpa, ha som mål att klara av att stå i brygga.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 05:30   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Att bara ligga på rygg på golvet med foamrollern strax under skulderbladen och sträcka armarna ovanför huvudet och låta tyngdkraften dra dem ner mot golvet ovanför skallen ger rätt bra stretch i bröstryggen för mig. Rätt gött att ligga på rygg på detta sätt i uppåt 5min och kanske flytta rollern lite då och då för att få ryggen att böja sig i nån annan kota en stund. Man kan också hålla i en hantel med bägge händerna för att få ännu mera "brytning" ifall man är så stel att tyngdkraften inte räcker till på enbart armarna. Att göra lite dynamiska crunches då man ligger över rollern så att bröstryggen får röra sig lite kan också underlätta att få loss grejerna.

Annars är det också jävligt skönt att ha ett starkt gummiband fäst i nån ställning i takhöjd och så gör man ungefär som att man skulle stretcha triceps bakom nacken fast man har innan dess trätt in armen i den fria öglan av bandet så att gummibandet går precis ovanför armbågen. Bandet ska alltså dra armbågen bakåt och lite uppåt medans man med andra handen håller in armbågen så den är precis bakom nacken. Detta stretchar triceps och lats och allt möjligt i axeln. Brukar vara jäkligt skönt för mig då min axel och bröstrygg krånglar.

Ytterligare en grej som jag brukar göra som hänger ihop med bröstrygg och framåtroterade axlar är att sätta handen bakom ryggen (med tummen pekandes uppåt) så armbågen pekar rätt ut åt sidan. Sedan greppar jag armbågen med andra handen och drar den framåt så att det blir inåtrotation i axeln. Detta i sig är rätt skönt. Men blir ännu bättre ifall jag först trär in armen i gummibandet så bandet sitter uppe i armhålan och drar in ledkulan bakåt i leden. Bandet ska alltså dra bakåt. Man får kliva iväg en bra bit för att gummibandet ska bli starkt nog att orka dra in kulan riktigt ordentligt. Man kan också passa på att stretcha utåtrotation med kvastskaft när man har gummibandet uppe i armhålan.

Dessa gummibandsgrejer är väl inte direkt för bröstryggen. Men då jag varit sittande med armarna framåt en längre tid så har bröstryggen gärna velat stanna kvar i ett lite krummat läge, och axlarna har velat vara framåtroterade. Så det kanske hänger ihop för dig också.

Övriga stretchar som hjälper är att stretcha pecs och lats ordentligt.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-03-13 klockan 05:33.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 19:59   #6
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Tack för tipsen.......mvh/........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-05, 12:21   #7
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
v14. Fredag.

Jao, det börjar sakta , att bli bättre i bröstryggen....phuuu......

Men det tar sin tid, "inte lika fort som jag vill" ......lol......

Efter mkt funderande , så har jag kommit fram till att, ha anteckningar=träningsdagbok , är bra!!:....Om!!!....man kommer ihåg att titta på dem!!......

Vilket var fallet nu, vid senaste skadan, glömde det!!...

Men, axel är inga större problem med, och inte bröst heller,...ej heller tricca, men...däremot, bröstrygg och del utav övre rygg.

Men ökar sakta, på vikterna igen.....
Har inget givet, med tävlingar i år.....skööönt!!.....

Passar på att träna marken, nu också, ökar i samma omfång, typ litet....lol......som i bänken.

Men om....hmmm...säg 5 månader, ska jag ,,,,kanske vara uppe på de vanliga vikterna igen......hoppas jag.......

åter igen...tack för tipsen!!....mvh/.........
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)