Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-02, 17:50   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Fått golfarmbåge, allvarligt?

Har dragit på mig en inflammation och när jag läser beskrivningar verkar det till 100% vara golfarmbåge. Tror jag dragit på mig det pga lite väl tunga stångrodd över längre tid men kan också vara marklyft.

Är detta något svårt att rehaba ifrån? Tack på förhand
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 00:21   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jupp. En av de svåraste diagnoserna vi jobbar med i det muskeloskeletala. Up there med bristningar i ursprunget för baksida lår och ljumskarna.

Om du är förståndig nu behöver det inte bli något. Är du oförståndig kan du bli livslång vän med din golfarmbåge.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 12:02   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jupp. En av de svåraste diagnoserna vi jobbar med i det muskeloskeletala. Up there med bristningar i ursprunget för baksida lår och ljumskarna.

Om du är förståndig nu behöver det inte bli något. Är du oförståndig kan du bli livslång vän med din golfarmbåge.
Vafan sablar också. Vad ska jag göra nu? Söka sjukgymnast och dra ner på vikten ordentligt i stångrodden?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 12:36   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det viktigaste är att du undviker sådant som gör ont, även i vardagen (om det gör ont i vissa aktiviteter). Det kan innebära t.ex. att öppna dörrar och skåp med andra handen osv. Och förstås alla övningar där du känt av dem, även på vikter som känns OK. Så skippa stångrodd helt t.ex. Kolla på YT efter stretchingövningar vid golfer's elbow. Att stretcha muskelfästet minst fem gånger per dag brukar också vara bra. Att göra dessa två sakerna när den är "färsk" kan ofta räcka.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 14:43   #5
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Stötvågsbehandling funkade för mig... eller inte tusan vet jag egentligen om det funkade. Kanske hade det blivit bättre ändå. Är nästan 100% återställd numera, men i över ett halvår hade jag rejäl smärta Jag är ganska övertygad om att jag fick den av viktade chins och pronerat grepp. Än idag kan jag känna lite smärta när jag kör pronerat i chinsen och har därför sedan 2 år tillbaka ändrat och kör endast supinerat - utan några som helst problem. Hur gör du skivstångsrodden? Supinerat al. pronerat?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 14:45   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Stötvågsbehandling funkade för mig... eller inte tusan vet jag egentligen om det funkade. Kanske hade det blivit bättre ändå. Är nästan 100% återställd numera, men i över ett halvår hade jag rejäl smärta Jag är ganska övertygad om att jag fick den av viktade chins och pronerat grepp. Än idag kan jag känna lite smärta när jag kör pronerat i chinsen och har därför sedan 2 år tillbaka ändrat och kör endast supinerat - utan några som helst problem. Hur gör du skivstångsrodden? Supinerat al. pronerat?
Stötvåg är en bra metod vid den typen av besvär.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 15:04   #7
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Stötvågsbehandling funkade för mig... eller inte tusan vet jag egentligen om det funkade. Kanske hade det blivit bättre ändå. Är nästan 100% återställd numera, men i över ett halvår hade jag rejäl smärta Jag är ganska övertygad om att jag fick den av viktade chins och pronerat grepp. Än idag kan jag känna lite smärta när jag kör pronerat i chinsen och har därför sedan 2 år tillbaka ändrat och kör endast supinerat - utan några som helst problem. Hur gör du skivstångsrodden? Supinerat al. pronerat?
Nu är jag inte 100% säker på att det var stångrodden, men det var strax efter jag reppat på 100kg som är mycket för mig i ett par veckor som besvär började infinna sig.
Jag har förhållandevis brett grepp, kanske 3 cm bredare än axlarna på var sida, och har handflatorna ifrån ansiktet. Glömt bort om det är pronerat/supinerat. Samt tummarna på samma sida om stången som fingrarna (självmordsgreppet i bänk men för stångrodd).

Nu när jag tänker efter så hade jag faktiskt symptom på tennisarmbåge, alltså motsatsen/utsida armbåge, på höger arm ett par veckor innan jag fick det på insida armbåge på vänster arm. Kan det hänga ihop på något sätt?

Högersidan känns inte av längre och vänster armen känner jag av när jag gör skivstångsrodd. Även ibland när jag bär tyngre saker på jobbet i den armen/handen men i övrigt känns den inte i vardagen. Den har blivit något bättre på senare men är inte borta än.

Sheo: ska kolla in stretchen, tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 15:38   #8
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
En vän till mig hade både golf -och tennisarmbåge. Började som "tennis" tror jag och sedan blev det även "golf"... Testa neutralt grepp, hantelrodd. Hur känns det?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 11:07   #9
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 449
Träna supinering och pronation med hantel, alltså en hantel som du kan lasta på vikter på ena sidan. Använd väldigt lätt vikt och pumpa in blod i armen.

Även riktigt tunn pinch tycker jag hjälper för att motverka "golfarmbåge". Ta en väldigt tunn viktskiva, och kläm mellan tummen och fingrarna och håll den.

Tränar du inte upp dig så kommer bara problemet att återkomma. Det är vanligt att man får detta när man lyfter tungt med pronerat grepp.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-10, 20:19   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Glöm inte att arbeta med musklerna i fråga. Lätta underarmscurls, t.ex.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)