Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-19, 20:24   #256
piraten99
Spamming user
 
piraten99s avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 596
ska man dricka mkt vatten när man tar kre-alkalyn?
piraten99 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 19:06   #257
orre_
Registered User
 
orre_s avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 7
Okej, ska snart in i en tung period och tänkte testa om kreatin hjälper träningen någonting. Detta är säkert frågat innan, men har plöjt igenom hela tråden och uppfattat en hel del skilda åsikter, tänkte det kunde vara bra att få svaret svart på vitt.

Ni som provat olika former av kreatin, märkte ni någon skillnad att gå från monohydrat till t.ex citrat eller kre-alkalyn? Läste att någon skrev att man inte kunde uppvisa mätbara effektskillnader mellan olika kreatinformer, finns det något underlag för detta?

Att slippa uppladdning är ju en fördel, å andra sidan är lite extra pump i musklerna som monoydrat bidrar till inte heller helt ovälkommet.

Borde man som nybörjare alltid börja med monohydrat och köra vidare med det om man får resultat?
orre_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 17:24   #258
diablogtr
Registered User
 
diablogtrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 199
Citat:
Ursprungligen postat av orre_ Visa inlägg
Okej, ska snart in i en tung period och tänkte testa om kreatin hjälper träningen någonting. Detta är säkert frågat innan, men har plöjt igenom hela tråden och uppfattat en hel del skilda åsikter, tänkte det kunde vara bra att få svaret svart på vitt.

Ni som provat olika former av kreatin, märkte ni någon skillnad att gå från monohydrat till t.ex citrat eller kre-alkalyn? Läste att någon skrev att man inte kunde uppvisa mätbara effektskillnader mellan olika kreatinformer, finns det något underlag för detta?

Att slippa uppladdning är ju en fördel, å andra sidan är lite extra pump i musklerna som monoydrat bidrar till inte heller helt ovälkommet.

Borde man som nybörjare alltid börja med monohydrat och köra vidare med det om man får resultat?
Jag kände inget resultat alls av monohydrat förutom att jag blev en vattenballong. Kre-Alkalyn däremot
diablogtr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 20:08   #259
orre_
Registered User
 
orre_s avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av diablogtr Visa inlägg
Jag kände inget resultat alls av monohydrat förutom att jag blev en vattenballong. Kre-Alkalyn däremot
Dvs tablettkreatinet?
orre_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 01:35   #260
demode
Registered User
 
demodes avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 334
Damn! Creatine Citrus från peak nutrition är det vidrigaste från denna planet!
demode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 01:50   #261
demode
Registered User
 
demodes avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 334
en snabb fråga, om jag går från en kreatinkur direkt över till en annan. Måste jag då ladda upp igen eller?
demode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 08:56   #262
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av demode Visa inlägg
en snabb fråga, om jag går från en kreatinkur direkt över till en annan. Måste jag då ladda upp igen eller?
nej
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 10:48   #263
rockbell
Registered User
 
rockbells avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 101
Någon som prövat att köra HMB + Kreatin?
rockbell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-27, 11:10   #264
demode
Registered User
 
demodes avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Landskrona
Inlägg: 334
Citat:
Ursprungligen postat av rockbell Visa inlägg
Någon som prövat att köra HMB + Kreatin?
Kör det nu och märker inget utöver det vanliga pumpen. Fast det kändes verkligen som att jag skulle spricka häromdagen.
demode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 11:31   #265
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Cupofcoffee Visa inlägg
Vad är Kreatin?
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9447
http://www.absolute-creatine.com/

Är kreatin nödvändigt?
Nej, kreatin är inte nödvändigt. Men vill du öka din styrka, fettfria kroppsvikt och förutsättningarna att bygga muskler kan det rekommenderas. Det är inget mirakelmedel och bygger inte muskler åt dig. Kreatin gör dig dock starkare och uthålligare, så du kan maximera din träning.

Vänjer sig kroppen vid förhöjda kreatinnivåer, så att man - när man slutar kuren - orkar mindre i förhållande till vad man hade orkat om man hade kört utan kreatin hela tiden?
Nej. Tvärtom blir du starkare än vad du skulle blivit utan. Förutsatt att du har använt tiden med kreatin till att träna tungt.

När du gör uppehåll i kreatinkuren så försvinner den intramuskulära vätskan sakta men säkert och du tappar styrkan och volymen den gav. Därför gäller det att utnyttja styrkan till träning och stimulering av muskeluppbyggnad medan du använder kreatinet, för att få en "permanent" effekt. Kreatinet bygger inga muskler av sig självt, utan du måste passa på att utnyttja dess positiva effekt till att åstadkomma det genom träningen, som alltså kan effektiviseras och intensifieras med kreatinets hjälp.

Jag har läst att man egentligen inte behöver någon uppladdningsfas för bättre resultat, stämmer det?
Ja, det stämmer. Med en uppladdning så får man en mer slående kreatineffekt, men den enda praktiska skillnaden är att det tar längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen utan uppladdning.

Hur mycket kreatin ska jag ta per dag?
Efter en eventuell uppladdning (ca. 20g/dag de första 3-5 dagarna) så kan du börja rätt lågt (5-6g/dag) och köra några veckor. Testa sedan att höja lite varje vecka tills du når 10-15g. Det finns de som ligger så högt som 20-30g, men du känner bäst själv hur mycket du behöver. Ett eventuellt överskott försvinner ut med urinet.

När ska jag ta kreatin? Spelar det någon roll om jag tar allt på en gång eller ska det spridas ut under dagens lopp?
Sprid ut det. Ta lite före träningen, och lite efter. Ta lite till varje måltid. Det är viktigt att få i sig kolhydrater i samband med kreatinet, då tillgodogör sig kroppen kreatinet bättre.

Ska jag ta kreatin de dagar jag inte tränar och isf ska jag ta lika mycket som de dagar då jag tränar?
Ja, du ska ta kreatin även de dagar du inte tränar. Det är kontinuiteten som är nyckeln. Du gör inte av med lika mycket kreatin när du inte tränar, så du kan nog dra ner på dosen något.

Vad är bäst att ta i samband med kreatinintaget?
Kolhydrater. Kreatinet tas upp optimalt blandat i en träningsdrink med snabba kolhydrater och proteiner. Träningsdrinken ger kalashögt insulin, som i sin tur trycker in allt gott i musklerna. Detta gäller bara i samband med träning. Du behöver _inte_ trycka i dig snabba kolhydrater i övrigt för kreatinets skull. Ät kreatinet i samband med dina vanliga måltider.

Hur ska man blanda ut kreatin?
Ordentligt. Har du svårt att lösa kreatinet i kallt vatten så kör med lite ljummet. Det är viktigt att kreatinet är ordentligt utblandat. Blandar du i en träningsdrink med Kolozzeums molekylklyvande shakers så är du på den säkra sidan.

Jag har också läst att det är bra att dricka mycket vatten i samband med att man går på kreatin. Hur mycket vatten ska man dricka?
Du ska alltid dricka ordentligt, och under en kreatinkur ännu mer. Anledningarna är flera;

Först och främst så tar du inte upp allt kreatin i magen. Tvärtom kommer kreatinet att vandra hela vägen ned genom tarmarna och komma ut den naturliga vägen. På vägen suger kreatinet åt sig vatten som du förlorar i stolen.

Det kreatin som du tar upp kommer att till en viss del omvandlas till kreatinin och komma ut med urinen. Kreatininet binder till sig vatten från ditt blod och du blir ytterligare uttorkad.

Det är just därför som man skall dricka rejält när man använder kreatin. Kreatinet binder dels vatten i musklerna men de dagliga förlusterna blir också större.

Tänk också på att koffein, guarana mfl. är vätskedrivande och därför "motverkar" kreatinet till viss del. Men det handlar bara om att dricka mer vatten.

Under hur lång tid ska man ta kreatin innan man bör göra ett uppehåll?
Mindre än sex veckor är ett slöseri på kreatin. Det finns egentligen ingen anledning att göra uppehåll alls, kreatin är naturligt, det är billigt och det förlorar aldrig sin effekt. Vill man tvunget köra det i cykler så kan du pröva att köra kuren i två månader, och så en månad utan, sedan två månader med osv.

Varför kör många med uppehåll?
Gissningsvis för att de flesta företagen som säljer kreatin brukar rekommendera det, men kanske även för att "kreatineffekten" försvinner när man blir van att träna med extra halter av kreatin i kroppen.
Träningseffekten försvinner inte men känslan av att fan vad jag blir stark, tappar man ju, då det blir ett konstant tillstånd.

Vad är Creapure?
När du köper CreaPure får du en garanti på att produkten är ordentligt kontrollerad på tungmetaller och kemiska restämnen som bildas vid syntesen av kreatinmonohydrat. Du är också garanterad ett stabilt kreatin som håller i flera år, som är fritt från animaliska ämnen och som har använts i de flesta studier som är gjorda på kreatin. Det är tyvärr dyrare så det är upp till dig att avgöra om du tycker att det är värt att betala för CreaPure

Bieffekter/Problem:

Någon som har nått tips på vad jag kan göra för att slippa få ont i magen efter varje kreatindos?
Om du delar upp kreatinet på mindre doser och tar det tillsammans med maten så brukar en del tåla det bättre.
Börja med något gram per måltid (Dvs 5-6 g om dan.) och öka sen dosen vartefter till du når ca 10-15 g om dan, du får ingen uppladdning men enda skillnaden är att det tar lite längre tid att fylla upp kreatinförråden i kroppen.

Jag och min bror började käka Creatine Pyruvate (kapslar). Efter några dagar märkte både jag och min bror att det kändes som det satt fast typ ett kycklingben långt ner i halsen, nästan i bröstet. Beror det på kreatinet?
Det är nog inte Kreatinet utan Puruvatet, symptomen verkar ju vara en helt vanlig halsbränna.

Puruvatet är rätt surt, svälj tabletterna med nån mer trögflytande vätska (filmjölk tex) så att tabletterna verkligen kommer ner ordentligt och inte börjar lösas upp vid magmunnen.
Det kommer nya intressanta studier om kreatin och dess effekter på muskulaturen. En av dessa, där den kände forskaren Per Aagaard är med, finner bevis för att kreatin har samma verkningsmekanismer som AAS. Efter en tid med kreatintillskott fanns det fler cellkärnor i muskelfibrerna än hos den träningsgrupp som inte fick kreatin. Kreatineffekten försvann också efter en tid och muskeluppbyggnaden stagnerade. Om jag inte minns fel inträffade detta efter ca 8 veckors kreatinanvändning.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 13:33   #266
Nimille
Registered User
 
Nimilles avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 928
Mitt monohydrat löses inte upp i vatten, varken med ljummet, kallt eller varmt.
Spelar det någon roll eller?
Kanske inte är nödvändigt, vad vet jag.
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 13:39   #267
Raggis
Jag har fel. :(
 
Raggiss avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 2 995
Citat:
Ursprungligen postat av Nimille Visa inlägg
Mitt monohydrat löses inte upp i vatten, varken med ljummet, kallt eller varmt.
Spelar det någon roll eller?
Kanske inte är nödvändigt, vad vet jag.
Nej.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 17:21   #268
Nimille
Registered User
 
Nimilles avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 928
Citat:
Ursprungligen postat av Raggis Visa inlägg
Nej.
Okej.
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 10:56   #269
Samiel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1
Är det mer optimalt att börja sin kreatinkur under dagarna man tränar än att börja så att de 2 första dagarna är vilodagar? Detta under uppladdningsfasen dvs, mitt gym har sommartider och därmed stängt på helger : /
Samiel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-10, 01:10   #270
auToeXeC
Registered User
 
auToeXeCs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Trelleborg
Inlägg: 278
Jag har läst men har några frågor ändån.. Så om ni orkar så svara, annars får det vara en evigt frågetecken..

Jag börjar på måndag med min kretinkur som är GG kreatin..
Så första veckan ska jag köra uppladdning för en snabbare effekt och det innebär att jag tar hur många tsk? för jag får bara svar om antal gram. Men jag vet itne mängden gram..

Sen går jag ner till hur mycket efter en vecka? För att man tar väl även dessa dagar man inte tränar om jag flrstår det rätt. För jag känner en del som gör så faktiskt men känner att det bör vara fel.

Så en bra fördelning på dagen är morgon, innan träning lite efter träning?
__________________
Min Blogg om mitt liv:
Här har ni den
auToeXeC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)