Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-23, 18:14   #46
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Finns det en risk att klassisk SL "tar kål på" SL?

Jag både tror och hoppas att det blir så! (Då utgår jag från att du med "SL" menar "Styrkelyft med utrustning".)
Varför vill du inte unna de som gillar utrustning att lyfta med den?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 18:23   #47
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Bra frågeställning.
Men jag förstår inte denna hets mot utrustningen
Gillar du/ni inte den fine var då glad att det nu erbjuds ett alternativ.
Varför måste det ena utesluta det andra?
Som jag ser på det o hoppas att det blir är att sporten i sig blir större (fler tävlande)
och att en del nya lyftare vågar o kommer att ta klivet in i utrustningslyftningen oxå.
Jag kommer troligtvis även att deltaga på nästa års klassiska bänk-sm för att få revanch
Men kommer fortfarande att satsa allt på utrustningen då jag anser att den tillför ytterliggare en dimension till lyftningen.
Men för det så pissar inte jag på dom som endast vill tävla klassiskt. I grund o botten så lyfter vi alla skrot
/Conny Blomgren
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 18:40   #48
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Bra frågeställning.
Men jag förstår inte denna hets mot utrustningen
Gillar du/ni inte den fine var då glad att det nu erbjuds ett alternativ.
Varför måste det ena utesluta det andra?
Som jag ser på det o hoppas att det blir är att sporten i sig blir större (fler tävlande)
och att en del nya lyftare vågar o kommer att ta klivet in i utrustningslyftningen oxå.
Jag kommer troligtvis även att deltaga på nästa års klassiska bänk-sm för att få revanch
Men kommer fortfarande att satsa allt på utrustningen då jag anser att den tillför ytterliggare en dimension till lyftningen.
Men för det så pissar inte jag på dom som endast vill tävla klassiskt. I grund o botten så lyfter vi alla skrot
/Conny Blomgren
Sant, personligen skall jag sluta hetsa mot utrustningen. Jag har inte ens licens så det känns en smula fånigt att reta upp sig på något som inte berör mig öht.

Men klassiskt är roligt att titta på oavsett vem som lyfter, sporten blir mänsklig, relaterbar och påminner en hel del om vad vi Kretis, Pletis och Pluckes gör på gymmet. Där ligger en stor del av tjusningen för mig, den delen att kunna relatera saknas helt i styrkelyft. Visst jag förstår att deltagarna är starka, men det går inte att relatera till. Jag vill relatera, jämföra och det ger inspiration till min egen träning. Det gör inte Styrkelyft.

Så jag väljer att enbart titta på och följa klassiska tävlingar och resultat, (Om inte Hurril eller någon väldigt snygg dam lyfter, då kan jag titta på SL) och hoppas att den Klassiska lyftningen växer till en folksport.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 18:48   #49
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Sant, personligen skall jag sluta hetsa mot utrustningen. Jag har inte ens licens så det känns en smula fånigt att reta upp sig på något som inte berör mig öht.

Men klassiskt är roligt att titta på oavsett vem som lyfter, sporten blir mänsklig, relaterbar och påminner en hel del om vad vi Kretis, Pletis och Pluckes gör på gymmet. Där ligger en stor del av tjusningen för mig, den delen att kunna relatera saknas helt i styrkelyft. Visst jag förstår att deltagarna är starka, men det går inte att relatera till. Jag vill relatera, jämföra och det ger inspiration till min egen träning. Det gör inte Styrkelyft.

Så jag väljer att enbart titta på och följa klassiska tävlingar och resultat, (Om inte Hurril eller någon väldigt snygg dam lyfter, då kan jag titta på SL) och hoppas att den Klassiska lyftningen växer till en folksport.
Det jag tycker att du missar lite i är att vi som lyfter med utrustning oxå är Kretis, Pletis och Pluckes o tränar o har tränat precis som dig på gym men skillnaden är att vi har tagit våran hobby ytterliggare en nivå.

Utan att ta gift på det så tror jag att dom flesta av oss/dom som ni hänvisar till som utrustningslyftare stog oss ganska bra i helgen.
Alltså vi tränar o blir starkare som alla andra, det är därför jag tror att om vi kan ge f-n i att "tuppa" oss mot varandra så tror jag att detta kommer bli bra för sporten och i och med det även för oss lyftare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:16   #50
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Varför vill du inte unna de som gillar utrustning att lyfta med den?
För att den förstör sporten?
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:19   #51
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
För att den förstör sporten?
Tills förra året så har väl det varit sporten (o den enda) under en herrans massa år?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:33   #52
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Tills förra året så har väl det varit sporten (o den enda) under en herrans massa år?
Det är jag väl medveten om. Jag tycker det är dags att utveckla sporten och gå vidare.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:45   #53
sattersta
Registered User
 
satterstas avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 2 912
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Det är jag väl medveten om. Jag tycker det är dags att utveckla sporten och gå vidare.
Men om sporten ÄR utrustning förstör man ej den då genom att ta bort utrustningen? Och är det en utveckling att gå tillbaka till rötterna?
Däremot om man kan acceptera att det "ploppar" upp en sido gren i sporten (vilket vi utrustningslyftare borde vara förbannade på och inte tvärtom) så tror jag som jag sagt att det kommer att gynna sporten i sin helhet.
Sen må man tycka vad man vill om dom olika versionerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Oddjob Visa inlägg
stången har inte en chans.
sattersta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:51   #54
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Man måste i denna kontext fråga sig varför utrustningen försvann så snabbt från simningen. Vad är skillnaden mot SL?

Och en annan intressant fråga: om SL hade varit utan utrustning till idag, och IPF skulle ta ställning till att införa den utrustning som finns idag - vilket beslut hade man då fattat?

En tredje intressant fråga: om nu utrustning och material är en bra grej, varför får den inte utvecklas? Varför har vi inte två- och trelagers bänktröjor och dräkter?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 19:53   #55
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Som det ser ut nu av olika anledningar är klassiska lyftningen ett komplement. Om det ändras på internationell nivå likväl som nationell så får jag se över mitt språkbruk. Till dess att vi ser vartåt det bär utgår jag från nuläget.
Så framställde inte Kenneth Mattsson det på SM när han introducerade tävlingen i helgen. Snarare gjordes analogin med två grenar i samma sport.

Och det är naturligtvis det enda rimliga: styrkelyft karaktäriseras av knäböj, bänkpress och marklyft. Det gör att både utrustningslyft och klassisk sl är lika mycket styrkelyft.

Däremot är SL med utrustning för närvarande normen.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:00   #56
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Så framställde inte Kenneth Mattsson det på SM när han introducerade tävlingen i helgen. Snarare gjordes analogin med två grenar i samma sport.

Och det är naturligtvis det enda rimliga: styrkelyft karaktäriseras av knäböj, bänkpress och marklyft. Det gör att både utrustningslyft och klassisk sl är lika mycket styrkelyft.

Däremot är SL med utrustning för närvarande normen.
Jag gillar tanken på att resonera om det som inomhus- respektive utomhusvarianterna av de friidrottsgrenar som fungerar så.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:00   #57
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Men om sporten ÄR utrustning förstör man ej den då genom att ta bort utrustningen? Och är det en utveckling att gå tillbaka till rötterna?
Däremot om man kan acceptera att det "ploppar" upp en sido gren i sporten (vilket vi utrustningslyftare borde vara förbannade på och inte tvärtom) så tror jag som jag sagt att det kommer att gynna sporten i sin helhet.
Sen må man tycka vad man vill om dom olika versionerna.
Bara för att man tidigare år varit tvungen tävla med utrustning behöver det inte betyda att den inte "förstört" sporten. Det har väl snarare länge raljerats mot denna.
Utrustningen är väl något som utvecklats fram över tid, knappast något som är ett fundament för sporten. Likt superdräkterna i simningen som tillslut ansågs ha blivit utvecklade för långt och förstörde sporten. Hur löste man det?
Så styrkelyft kanske får en liknande historia.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:02   #58
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Men om sporten ÄR utrustning förstör man ej den då genom att ta bort utrustningen? Och är det en utveckling att gå tillbaka till rötterna?
Här går våra åsikter isär. Styrkelyft är inte utrustning. Styrkelyft är böj, bänk och mark.

"Vid knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. Lyftaren lyfter av stången från ställningen med skuldrorna och håller också i stången. På domarens signal böjer man knäna och höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäet. Därefter pressas stången till utgångsläget. På domarens signal läggs stången tillbaka.
I bänkpress skall lyftaren ligga på rygg på en plan bänk, fatta en skivstång över bröstet med båda händerna och föra den ner till bröstet för att där vänta på domarens signal, innan lyftaren får pressa upp den till utgångsläge. När armarna är fullt utsträckta placeras skivstången åter i ställningen. Utöver det får inte heller rumpan lyftas eller fötterna flyttas.
Vid marklyft ligger en skivstång på golvet. Denna lyfts med båda händerna framför kroppen tills lyftaren har raka ben och rygg. På domarens signal får stången sedan sänkas igen. Det finns två olika marklyftstilar: smalt eller sumostil."

Citat:
Ursprungligen postat av sattersta Visa inlägg
Däremot om man kan acceptera att det "ploppar" upp en sido gren i sporten (vilket vi utrustningslyftare borde vara förbannade på och inte tvärtom) så tror jag som jag sagt att det kommer att gynna sporten i sin helhet.
Sen må man tycka vad man vill om dom olika versionerna.
Jag har varit förbannad på utrustningen sen jag började tävla, har genomfört ett 20-tal tävlingar ändå, eftersom jag inte haft något alternativ. Nu har jag ett alternativ, valet är enkelt.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:28   #59
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Karlos Visa inlägg
Med undantag av Eddie Berglund då... (som f.ö. vann genlotteriet)
Vad är det med namnet Berglund och styrka? Vi har Per Berglund och två Lars Berglund, nu även Eddie.

Undrar hur mycket man kan lyfta med skägg, mohikan och efternamnet Berglund.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 20:33   #60
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Undrar hur mycket man kan lyfta med skägg, mohikan och efternamnet Berglund.
Berg!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)