Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-09, 20:47   #1
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Hur mycket kan man kräva?

På serie 2a i helgen så sabbade en klovare mitt bästa lyft någonsin. Klart han tänkte på min säkerhet. Men hur mkt kan man kräva av personalen på tävling?

Han va troligtvis nybörjare på klovning och vrf sätter man en person som inte kan det att göra det?

Som tur va han snabbare är man ska va, hellre de än tvärtom. Men hur tänker man? Man riskerar ju lyftarens säkerhet.

mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 20:51   #2
Sidén
Art Vandelay
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 2 303
Trist. Han var väldigt snabb på stången. Fick du omförsök?
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 20:55   #3
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Om man kollar noga så står inte ens stången still för fan ! Domaren hade inte sagt något. Och de va inte första gången, detta hände ca 5gnr under dagen....

Japp, men riktigt svårt att ladda om på ca 3-4 min efter ett sånt lyft. Speciellt när man är en så emotionell lyftare som jag (läs råförbannad). Så de gick åt helvete.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 20:59   #4
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Hur mycket man kan kräva beror naturligvis på statusen på tävling och därmed kanske lite ens egen nivå? Jag tycker kanske inte att det är så snyggt att hänga ut en kille som jobbar flera timmar med att hjälpa till för att du och andra ska kunna tävla.

Visst gjorde han en miss och visst kan man bli förbannad i stunden men släpp det när du duschat och bytt om. Det kommer fler tävlingar och ni behöver funktionärer fler gånger. Var det någon som pratade med honom under tävlingens gång? Domare, tävlingsledare eller nån coach? Lite tips, kanske lite hjälp och uppmuntran? Jag tycker inte det ser ut som att han är jätterutinerad?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:01   #5
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Meningen va inte att hänga ut någon personligen, fast det kanske inte va helt objektivt skrivet.

Jag vet faktiskt inte. Dock har du ju rätt i vilken tävling det är. Men säkerheten är ju fortfarande lika viktig. Serieomgång som VM.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:05   #6
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Utan passare hade du inte fått lyfta över huvud taget, för då hade det inte blivit någon tävling.

Vad din mening är spelar ju ingen roll när du nu faktiskt hänger ut honom.

Get over it! Det kommer fler tävlingar.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:06   #7
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Hur mycket man kan kräva beror naturligvis på statusen på tävling och därmed kanske lite ens egen nivå? Jag tycker kanske inte att det är så snyggt att hänga ut en kille som jobbar flera timmar med att hjälpa till för att du och andra ska kunna tävla.

Visst gjorde han en miss och visst kan man bli förbannad i stunden men släpp det när du duschat och bytt om. Det kommer fler tävlingar och ni behöver funktionärer fler gånger. Var det någon som pratade med honom under tävlingens gång? Domare, tävlingsledare eller nån coach? Lite tips, kanske lite hjälp och uppmuntran? Jag tycker inte det ser ut som att han är jätterutinerad?
Släppa att man fått ett lyft sabbat om man själv tror att man hade klarat det? Det går inte. Hade själv blivit vansinnig om det varit jag som råkade ut för det. Kanske inte så farligt på en serieomgång, men på ett mästerskap hade man nog tänkt mörka tankar om klovaren

Senast redigerad av Stefan J den 2011-05-09 klockan 21:08.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:11   #8
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Äh, var inte så hetsiga det är ett intressant topic. Klubbar kanske borde föra in rutinen att faktiskt lära upp sina klovare hur de ska göra, och inte bara ställa dem på podiet och låta dom lära sig själva? Det måste vara allt annat än lätt att kastas in på ett lyftarflak om man knappt ens sett en tävling och ha alla rätt. Alltså detta helt oaktat vem passaren i just den här situationen är, för att vara ärlig har jag inte ens tittat på filmen.
Domarna kanske skulle prata igenom tävlingen med passarna? Vem som räknar vikt, hur man sätter på vikterna, när man ska ta stången etc.
Man kan ju inte räkna med att alla vet allt.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:11   #9
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Om man stått still en tag och bara fått till 2,5 ökningar från tävling till tävling. Sen lossnar de 2 veckor innan tävling, man gör den bästa förberedelsen man någonsin gjort, kosten träning, allt stämde ! Man går dit, väger in på en bra vikt, uppvärmning går lätt och alla lyft är lätta. Man är säker på att man är starkare än någonsin. Så förstörs allt detta pga dålig personal.

Kalla mej löjlig men jag kmr inte släppa detta förrens jag tar den jävla vikten på tävling.

Va de 100% att göra tråden? Nej. Hjälpte min ilska? JA.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:11   #10
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Släppa att man fått ett lyft sabbat om man själv tror att man hade klarat det? Det går inte. Hade själv blivit vansinnig om det varit jag som råkade ut för det. Kanske inte så farligt på en serieomgång, men på ett mästerskap hade man nog tänkt mörka tankar om klovaren
Han har givetvis all rätt att vara besviken, men det känns inte som att han kan se helhetsperspektivet. Den killen kommer nog inte vilja ställa upp som passare på bra länge tack vare den här publiceringen.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:14   #11
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Äh, var inte så hetsiga det är ett intressant topic. Klubbar kanske borde föra in rutinen att faktiskt lära upp sina klovare hur de ska göra, och inte bara ställa dem på podiet och låta dom lära sig själva? Det måste vara allt annat än lätt att kastas in på ett lyftarflak om man knappt ens sett en tävling och ha alla rätt. Alltså detta helt oaktat vem passaren i just den här situationen är, för att vara ärlig har jag inte ens tittat på filmen.
Domarna kanske skulle prata igenom tävlingen med passarna? Vem som räknar vikt, hur man sätter på vikterna, när man ska ta stången etc.
Man kan ju inte räkna med att alla vet allt.
Nu hände ju inget allvarligt, som tex någon får framvikt i böj. Hur skulle detta senario se ut med dåliga klovare?

De vore verkligen inte dumt med en intensiv utbildning några kvällar om året på klubbarna runt om i sverige. Jag vet att de pratats om på JSK iaf.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:15   #12
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Släppa att man fått ett lyft sabbat om man själv tror att man hade klarat det? Det går inte. Hade själv blivit vansinnig om det varit jag som råkade ut för det. Kanske inte så farligt på en serieomgång, men på ett mästerskap hade man nog tänkt mörka tankar om klovaren
Förbannad i stunden. Självklart, det blir man ju. Starta en tråd och ta upp disskussionen i allmäna ordalag kan man väl göra om man vill. Men att en eller två dar efteråt lägga ner jobbet på att göra en film med taggar, posta den på youtube och starta en tråd på kolozzeum?

Det är idrott, man är beroende av andra människor och ibland gör de misstag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:15   #13
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Citat:
Ursprungligen postat av LindaS Visa inlägg
Han har givetvis all rätt att vara besviken, men det känns inte som att han kan se helhetsperspektivet. Den killen kommer nog inte vilja ställa upp som passare på bra länge tack vare den här publiceringen.
Antingen det eller så tar han emot kritiken som den vuxna personen klovaren faktiskt va och gör något åt saken.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:15   #14
LindaS
Registered User
 
LindaSs avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Kista
Inlägg: 2 766
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Hjälpte min ilska? JA.
Bra! Vad jag kan se så var detta din femte tävling(?), du tar den vikten redan nästa gång gissar jag.
__________________
Blogg, typ!

STK
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Sittande vadpress är asgött, man är alldeles vinglig i benen...(Så man känner sig som en redig jävla karl med andra ord)..
LindaS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:16   #15
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Om man stått still en tag och bara fått till 2,5 ökningar från tävling till tävling. Sen lossnar de 2 veckor innan tävling, man gör den bästa förberedelsen man någonsin gjort, kosten träning, allt stämde ! Man går dit, väger in på en bra vikt, uppvärmning går lätt och alla lyft är lätta. Man är säker på att man är starkare än någonsin. Så förstörs allt detta pga dålig personal.

Kalla mej löjlig men jag kmr inte släppa detta förrens jag tar den jävla vikten på tävling.

Va de 100% att göra tråden? Nej. Hjälpte min ilska? JA.
Jag har 100% förståelse för din besvikelse. Många av oss som tävlar tar det jävligt seriöst, det är inte bara att man vill vara med i en gemenskap och ha roligt, det primära är att lyckas. Sånt här kan definitivt sabba humöret i flera veckor, speciellt om det skulle hända på ett viktigt mästerskap.

Jag säger inget ont om klovaren, men det är så lätt att säga att man ska vara uppmuntrande och glad och komma över saken när det inte är en själv som råkat ut för missödet.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)