Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-21, 12:27   #46
bragd
Registered Bencher
 
bragds avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Leksand
Inlägg: 660
Citat:
Ursprungligen postat av W.J Visa inlägg
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej.

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll

(personliga åsikter)
Håller med dig på samtliga punkter även om det är viktigt att poängtera följande; Jag nedvärderar inte resultat gjorda av en utrustningslyftare MEN jag värdesätter raw resultat högre. Brukar ofta sluta i en hätsk dispyt när man diskuterar sådana här saker och bara för att klargöra..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Är det tröjor säger jag bara vänd om och bränn dem och satsa på riktig lyftning!
bragd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 12:40   #47
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
HAhah jag föredrar en 400-böj i full utrustning över en gaphals som böjer 200 no no no vilken dag som helst jag med.
400 utrustningsböj är ganska så rejält mycket bättre än en 200 no no no böj

Men typ 300 no no no böj är mer jämförbart. Det är äckligt imponerande (precis som 400 också är).
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.

Senast redigerad av Timme den 2011-03-21 klockan 12:44.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 15:04   #48
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av W.J Visa inlägg
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej.

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll

(personliga åsikter)
Jag delar inte den åsikten. Fullkomligt godtyckligt gör du raw-SL-böj till den första mätaren för riktig styrka. Varför inte benpress? Eller ryck? Den mest effektiva stilen för böj är inte den mest effektiva komplementövningen för utrustad SL-böj för de flesta av oss; det för med sig att träningen utan utrustning kommer att ha en annan inriktning.

"Den som är den starkaste" <-- den meningen behöver kvalificeras med vilka omständigheter och regler som gäller. Annars är den meningslös och inkluderar allt. Inklusive lerbrottning och armbrytning.

Jag håller med dig om sportens utveckling. Den kommer att bita oss i arslet och sannolikt mer förr än senare. Men det är helt klart så att den som vinner, är skickligast på att använda alla de medel som står till hands. Det finns ingen ära i att inbilla sig att man är lite bättre än andra på flaket för att man kan råböja mer än dem på gymmet. Det blir som att godtyckligt bestämma att jag är bättre än Stefan Holm i höjdhopp eftersom jag råböjer mer än han gör...

Därför blir det är helt fel att resonera om hur mycket man får ut av utrustningen. Ett sådant resonemang visar att man grundar sin träning på helt fel principer och sannolikt kommer att få ett sämre resultat än man skulle kunna få.

Den här ära-debatten är dessutom ett sluttande plan av rang. Någon som får ut 100+ i av tröjan blir dissad av någon som bara får ut 40. Någon som bryggar sig till fina kilon kommer att få däng av någon som ligger som utspilld långfil över bänken. Denne kommer få däng av bonden för att han lyfter skrot istället för att göra ett vettigt dagsverke. Det är bara trams.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 07:31   #49
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Jag tycker 400kg utrustningsböj är mer imponerande än 300kg RAW böj. 400kg ner i djupet är grymt mycket vikt. Jag har som mest på träning böjt 302.5kg RAW och 390kg med utrustning. 400kg+ nån gång till bänk och det är TUNGT.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-23, 09:25   #50
Fidde_Mannen
Registered User
 
Fidde_Mannens avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 219
Tycker raw är coolare att titta på. 300 i raw böj är häftigare att se än en som gör 400 med utrustning. Men visst båda är ju imponerande som fan.
Fidde_Mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 08:55   #51
Mourten
Broilerfjårtisen
 
Mourtens avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Kalmar AK / Sthlm
Inlägg: 3 931
Nu är de kanske inte givet att alla vill ha mer folk till sporten men för sportenstillväxt tror jag på RAW utförande. För vanliga killar å tjejer på gymmet är ju tävlandet med utrustning helt oförståligt men kör man raw är de klart jämförbart och mer lockande.
Lite som racing, om steget till racingförare vore att börja köra F1 hade de nog vart lurigt ist som nu där man typ börjar med lådbilar.
En mer naturlig utveckling att gå "vanligt gym" -> "raw sl" -> "ev utr sl"

Dock passar raw mig bättre som tycker de är viktigare att se bra ut än att lyfta mkt men fortfarande vill lyfta så mkt som möjligt!
__________________
RAW Styrkelyft + snyggträning, mkt bilder å filmer
Mourten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 10:05   #52
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 10:56   #53
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.
För mig började det med att jag surfade kolo och började träna. Detta som 24-25 åring. Efter ett par år så insåg jag det jag tyckte var roligt med träningen var att jaga pb. Började läsa mer i SL-delen av forumet. När jag såg filmerna från RM så blev jag väldigt motiverad. När jag sedan såg att deltagande var möjligt med lite träning så bestämde jag mig för att börja. Tog kontakt med klubben i Oslo och började träna där. Nu har jag lyft två tävlingar RAW men också börjat lite smått med utrustning.

Hade inte startat om inte RM hade startat.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 13:12   #54
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
I min värld är det utrustad tävlan som är roligast, det ger helt enkelt ett till moment att bemästra! Jag har provat båda varianterna & de har sin egen tjusning, men utrustad tävlan ligger mig onekligen varmast om hjärtat.

Nu är jag iofs pensionerad från tävlingmomentet, så det spelar ingen större roll vad jag skriver.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 13:42   #55
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vore kul att se ett par lyftare berätta om hur de kom in i sporten. Det lär åtminstone ge en indikation på vad det är som driver in folk till sporten.
Jag tränade från och till i gymnasiet utan någon vettig plan, utförande eller mål. Resultaten började komma först när jag testade Max-OT och mer styrkeinriktad träning. Utförandemässigt var SL-momenten enkla, och gav mycket. Som den smygautist jag är ville jag veta allt och läsa allt för att kunna vara Optimal (tm). Började läsa T-nation, EFS, Westside osv och föll för styrkelyft. Sedan började jag på LTK sommaren 2007 och resten är historia. Utrustning använde jag mest 2008-2009 och har nu gått tillbaka till raw i och med att det finns SM i det nu.

Så utrustningens vara- eller icke-vara har inte påverkat att jag blev styrkelyftare. Jag hade nog brunnit lika mycket för SL om jag fortfarande hade tränat och tävlat med utrustning, och det är långt ifrån otänkbart att köra med utrustning i framtiden. Men jag behöver mer grundstyrka först, typ 670+ med bälte i min nuvarande viktklass.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 13:51   #56
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
Ok, nu tävlar jag ju inte och har aldrig gjort. Det skulle vara kul, men jag är för "gammal" och trasig för dylika satsningar även om det skulle vara kul. Så jag borde väl tiga still. Men jag tar risken att yttra mig i frågan ändå.
Två skäl till att utrustning kan motverka nyrekrytering inom SL skulle kunna vara:
1: Det verkar krångligt och besvärligt, ett ytterligare moment att bemästra för att nå resultat. Nästan en "sport inom sporten".
2: Det gör att vikterna är ännu mer uppe i det blå, jämfört med den glade men okunniga motionären. Detta kan verka avskräckande för den hugade spekulanten att pröva på, "fan jag har inte en chans, ingen ide att ens testa..." Ta mig som exempel, jag kan väl klassas som gröngöling efter ett uppehåll på ca tio år, jag maxar kanske runt 160kg i knäböj och väger väl kanske 93kg. Det räcker inte långt RAW och ska man jämföra sig med nån som lyfter med utrustning och behärskar konsten räcker det ännu mindre.
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:03   #57
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Hur mycket gör du i höjdhopp och är det det som påverkar suget efter att testa på den sporten? Hur hade du tänkt om du var 12 och haft en hel kropp?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:10   #58
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Hur mycket gör du i höjdhopp och är det det som påverkar suget efter att testa på den sporten? Hur hade du tänkt om du var 12 och haft en hel kropp?
Hade jag haft förutsättningar för sporten hade jag nog varit intresserad, men om dom aktiva hade haft fjädrar i skorna och jag inte fattat vilken effekt det ger hade jag kanske tappat sugen när jag inte ens var i närheten av ens amatörtävlande när jag hoppar i lekparken med mina sockeplast.
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:15   #59
elo_
surbrölande finne
 
elo_s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Jakobstad, Finland
Inlägg: 4 270
Själv har jag så länge jag tränat på gym (ca 7-8 år), rört mig runt omkring styrkelyftare. Hade ingen aning vad det gick ut på de första tre-fyra åren sisådär och tyckte det var lite skumt att folk kunde lyfta så pass mycket mer med utrustning än utan. Vilket man kanske då främst tyckte var lite skämmigt.. Egna träningen var grymt dålig.

Blev mer inkommen i SL efter jag började föra bok på Kolo och började småningom träna mer SL-orienterat, eftersom styrka, inte byggning intresserade mig mest. Gjorde debut på tävlingsflaket ca 1-1½ år senare och var sedan fast. Gjorde mitt första framträdande på nationellt mästerskap 2010 och placerade mig trea i min viktklass.

Två tävlingar med full utrustning och fyra bänktävlingar med tröja senare så var jag trött på den. Tyckte inte det passade in på min bild av sporten när jag insåg i vilken stor utsträckning det påverkade slutresultatet. Kalla mig medioker, lat eller vad som helst, men jag tror att gemene troligtvis skulle ha större förståelse för oss utan utrustningen. Jag vill också träna så själv, eftersom jag vill bli så stark som möjligt utan några nämnvärda hjälpmedel.

Själv vet jag hur svårt det är att bli bra med utrustningen, så jag nedvärderar inte andras resultat. Fastän min utgångspunkt är att för att få sporten att växa, så är utrustningslösa den väg man borde gå. Differentiera sig helt från monsterförbunden som mer och mer liknar en cirkus än en sport.
__________________
journal / filmer / 21.12.2014 - Sore elbows and some random acts of madness
Citat:
"ask not for lighter burdens, but for broader shoulders"
elo_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:16   #60
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Pernam Visa inlägg
Hade jag haft förutsättningar för sporten hade jag nog varit intresserad, men om dom aktiva hade haft fjädrar i skorna och jag inte fattat vilken effekt det ger hade jag kanske tappat sugen när jag inte ens var i närheten av ens amatörtävlande när jag hoppar i lekparken med mina sockeplast.
Jag tycker inte om den här attityden; den nedvärderar sporten och antyder på något vis att det är var mans rättighet att få ha en sportslig chans trots att man aldrig tränat för sporten.

Det faller på sin egen orimlighet att man inte har en sportmössa som random gymtränande gentemot sådana som sysslat med sporten i flera år. För mig är detta ett utspel av överskattning av sin egen förmåga att man tror att man ska kunna glida in som svart häst och piska upp alla i deras egen sport bara för att man vistas i samma lokaler.

(Jag ber om ursäkt för tonfallet. Frågan är lite känslig.)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)