Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-03-19, 23:57   #31
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Föredrar utrustningen eftersom den är mer smärtfri än raw just nu. Kan inte maxböja raw pga min höft men det funkar med utrustning.
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 00:44   #32
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Som jag ser det:

Raw:
+ Mindre krångel
- Mindre vikt på stången

Utrustning:
+ Mer vikt på stången
- Mer krångel

Föredrar just nu raw, men det är hugget som stucket. Är för dålig med utrustning ändå, så då är det skönt att kunna tävla raw tills man har blivit tillräckligt stark.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 00:54   #33
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Som jag ser det:

Raw:
+ Mindre krångel
- Mindre vikt på stången

Utrustning:
+ Mer vikt på stången
- Mer krångel

Föredrar just nu raw, men det är hugget som stucket. Är för dålig med utrustning ändå, så då är det skönt att kunna tävla raw tills man har blivit tillräckligt stark.
Exakt min hållning.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 01:32   #34
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Testade att böja med dräkt för första gången i fredags. Tidigare har jag nog tänkt att man bara tar på sig en dräkt och plockar ut +100kg men det verkar inte vara så enkelt. Har kört två tävlingar raw men nästa blir med utrustning. Raw känns som att jag kan träna lite på halvfart men om jag ska köra med utrustning så gäller det att sikta lite högre för att det ska vara värt slitet och tiden.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 07:29   #35
Keyser Söze
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 29
Jag har tävlat på båda sätten och tycker båda är roliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Boston77 Visa inlägg
Kul att veta vad folk tycker däremot föredrar jag en som böjer 300 raw före en som böjer 400 med dräkt för då vet jag hur stark personen är en 400 med dräkt vet jag inte vad som är dräkt lindor och vad som är styrka visserligen tycker jag det är kul att böja med dräkt
Böjer man 400 med två tvåmeters-lindor och en trikå i förstärkt polyester som hjälpmedel är man stark. Och jag vågar nog säga att de flesta som gör 400 böjer 300 raw.
Keyser Söze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 10:52   #36
toymonster
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: bengtsfors
Inlägg: 177
varför skulle en som kör med utrustning "igentligen" va svagare än en utan?
och jag tror inte häller att man "får" ut olika mycket. den som tränar mest med material och teknik med material får ut mest. ingen får väl något gratis? en viss skillnad finns så klart men det gäller ju raw också, alla har ju inte samma vinklar, och lika långa/korta lemmar. jag gillar utrustning och anser att den som kör med utrustning är starkast, det kräver mer av lyftaren.
toymonster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 14:05   #37
jokem
Registered User
 
jokems avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 1 897
Jag gillar både och men skulle hellre se fler raw-tävlingar som nu håller på att komma, även en ny koefficient för raw lyftning hade varit fint.

Med utrustning känns det som att lyftningen blir mer ojämn, den som har tightast dräkt för att klara lyftet och hårdast lindade knän vinner i stort sett känns det som. Ska fler lyftare rekryteras behövs det nog mer raw grejer då utrustningen skrämmer många och ibland får man höra "styrkelyftare har ju ändå massa utrustning" osv.

Jag väljer hellre raw lyftning (bälte + magnesium) före fullt artilleri men det är helt klart underhållande att se 400+ böjar och excentriska böjar på typ 430 eller så.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LillaFluff
Över 1000 i RAWtotalen är man stark. Det där är inte starkt.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 14:20   #38
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Föredrar raw alla gånger i veckan. Nu har jag förvisso aldrig testat utrustning men bara allt krångel på träning och tävling, ökad skaderisk + att det kostar en jädrans massa pengar avskräcker mig tillräckligt. Dessutom har jag en förkärlek till ren styrka och inte materialsporter.
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 15:45   #39
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Med utrustning känns det som att lyftningen blir mer ojämn, den som har tightast dräkt för att klara lyftet och hårdast lindade knän vinner i stort sett känns det som.
Fast det är ju inte helt sant.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 20:21   #40
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Utrustning 9 gånger av 10. Grymt mycket roligare. Skulle bli långtråkigt om man bara nötte på RAW. Så mycket roligare och mer utmanande med utrustning. Grymt fränt och vara i storform och bänka 350kg då tycker jag inte en 250kg RAW bänk är så mycket att kåta upp sig över om man jämför.

Sedan är ju självklart tunga RAW lyft fränt men om man måste välja...........
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 22:02   #41
Big Lou
kräver blöjträning
 
Big Lous avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 4 610
Föredrar rawlyftande även om jag tycker att det är roligt att tävla med utrustning också.
Är väldigt glad att det finns möjlighet att tävla både med och utan utrustningen.
__________________
Träningsjournal
Big Lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 22:11   #42
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Big Lou Visa inlägg
Föredrar rawlyftande även om jag tycker att det är roligt att tävla med utrustning också.
Är väldigt glad att det finns möjlighet att tävla både med och utan utrustningen.
Föredrar utrustningslyftandet men jag vill ge en stor åt:
"Är väldigt glad att det finns möjlighet att tävla både med och utan utrustningen." eftersom jag tycker likadant.

99% av vår klubbs lyftare börjar utan utrustning, men efter ett tag så börjar nyfikenheten vakna och förr eller senare går merparten vidare och kör med utrustning.

Men det är bra att det nu finns en klassisk ranking, då det underlättar för de som kör utan att jämföra sig med andra som valt att köra på samma sätt. En stor motivationshöjare!

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 23:03   #43
Petter__Jonsson
Registered User
 
Petter__Jonssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 330
Jag tycker att båda tävlingsformerna är roliga. Utrustningen är svår (för mig som är nybörjare) men å andra sidan känns det som att man gör framsteg för varje träningspass med utrustning (dock inte i bänken för tröjbänk försöker jag fortfarande förstå hur jag ska göra ).

Nackdelen med utrusningen är ju såklart allt krångel och att man blir beroende av omgivningen under träningen på ett helt annat sätt än man blir raw.

Fördelen med utrusningen är att det blir lite extra utmanande, man får mer gemenskap i träningen (i och med att man blir mer involverade i varandras träning) och så gillar mina höfter böj i dräkt och mina axlar mår bäst av bänk i tröja (inte mina armbågar dock). Jag skulle nog säga att min kropp blir mindre trasig efter en period med mycket utrustningsträning än den oftast är.

Jag håller med ovanstående om att det är tur att man slipper välja och kan köra båda
Petter__Jonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 11:22   #44
W.J
Marklyft!
 
W.Js avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 2 647
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.

Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej.

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll

(personliga åsikter)
__________________
Journal Dedication to powerlifting
W.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 11:25   #45
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av W.J Visa inlägg
Själv så började jag träna för att jag ville bli stark, på riktigt alltså.
Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 300 med utrustning.


Det skulle inte spela mej någon roll om mina motståndare böjer mer än mej med utrustning då jag vet att jag ändå är starkare än dom ändå.
Det jag menar är att rawstyrkan är det som avgör vem som är den starkaste, och det gör inte utrustningen. Vissa får 100kg+ av utrustningen medan andra knappt får 50kg? känns bra? Nej.

Sporten började väl med att man skulle vara starkast, och lyfta mest för att vinna, nu är det nästan så att man måste vara bäst med utrustningen för att kunna vinna. Det går åt fel håll

(personliga åsikter)
Det tror jag alla håller med dig om Jonas.

Kanske hade varit bättre om du säger "Jag böjer hellre 250kg raw och böjer 300 med utrustning.
Än att jag böjer 200 raw och 320 med utrustning"
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)