Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-17, 22:57   #46
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
60kg mer tror jag verkligen inte, får då är det världsrekord Jo, att jag inte får klippa bort något och ska sy i sömmarna vet jag, men ska jag bara sy i den sömmen som går från krysset till armhålan?
Får du ut 10 kg finns det väldigt mycket mer att hämta iaf Det vet jag faktiskt inte, har aldrig sytt i sidorna. Börje H kanske ser tråden och skriver lite, han är en fantom på att sy dräkter.
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 23:15   #47
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Får du ut 10 kg finns det väldigt mycket mer att hämta iaf Det vet jag faktiskt inte, har aldrig sytt i sidorna. Börje H kanske ser tråden och skriver lite, han är en fantom på att sy dräkter.
Gissar på att jag får ut runt 30kg av dräkten med endast insydda axelremmar, och kommer då att landa på 250 give or take. I övrigt sitter den ganska så horribelt
Landar någonstans mellan 220 och 230 med endast bälte och lindor, så tekniskt sett borde 250 vara fjäderlätt när jag får ut lite av dräkten.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 09:51   #48
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Börje H kanske ser tråden och skriver lite, han är en fantom på att sy dräkter.
Fantom vet jag inte, men ett 20 -tal trådrullar har nog gått åt i Centuriondräkter Tråden förresten, om vi börjar med den, sista åren har jag alltid kört med Gütermann´s extrastarka tråd. Väljer också med fördel den albarksbruna då man med den gör synliga stygn i samtliga dräktfärger. Kan bli ett helvette att sprätta annars...... Fråga Klenmenren

Såhär ser ser tråden ut:
https://luletraden.se/zen/sytrad-gut...cdbaa0e7df8b10

Då det gäller själva slöjden är den väldigt individuell, men till att böja med skall sägas att det är en total omöjlighet att sy en dräkt optimalt för både böj och sumomark. Till sumon kan sidorna/höften sys in ordentligt mycket mer offenssivt då man inte behöver komma ner lika djupt som i en knäböj. Inte heller benvinkeln (i abduktion/bredd) är ju densamma.

Har gjort ett litet exempel på hur man kan tänka och där lånat en fenomenalt noggrann bild som Martin Morin gjort. Den finns i orginalversion i hans journal här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=346
Måtten således från en 44RS. Dessa icke väsentliga just vid föklaringen av slöjd, men de linjer Martin gjort är bra att använda som referenspunkter. Jag bidogar ett dokument som kan vara intressant att kika på.

Observera att det är skrivet i all hast, så det kan förekomma ordentligt med förvirrande rekommendationer
Bifogade filer
Filtyp: doc Slöjda Centurion.doc (47.5 KB, 45 visningar)
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink

Senast redigerad av Börje H den 2011-01-18 klockan 09:55.
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 10:01   #49
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Gissar på att jag får ut runt 30kg av dräkten med endast insydda axelremmar, och kommer då att landa på 250 give or take. I övrigt sitter den ganska så horribelt
Landar någonstans mellan 220 och 230 med endast bälte och lindor, så tekniskt sett borde 250 vara fjäderlätt när jag får ut lite av dräkten.
Har du en Centuriondräkt som inte är tokstor handlar det bara om träning. Att få ut 70-80 kg skall inte vara några problem med din grundstyrka. Under förutsättning att du har ordentligt lindade knän samt kunniga observatörer, bör tilläggas.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 10:04   #50
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Har du en Centuriondräkt som inte är tokstor handlar det bara om träning. Att få ut 70-80 kg skall inte vara några problem med din grundstyrka. Under förutsättning att du har ordentligt lindade knän samt kunniga observatörer, bör tilläggas.
Det går nog även utan det sistnämnda, men det blir svårare
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 10:10   #51
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Det går nog även utan det sistnämnda, men det blir svårare
Det borde gå utan problem skrev jag Med lite trassel/problem bör ju +100 kg gå


__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 20:26   #52
Morin
Registered User
 
Morins avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Sjulnäs
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Fantom vet jag inte, men ett 20 -tal trådrullar har nog gått åt i Centuriondräkter Tråden förresten, om vi börjar med den, sista åren har jag alltid kört med Gütermann´s extrastarka tråd. Väljer också med fördel den albarksbruna då man med den gör synliga stygn i samtliga dräktfärger. Kan bli ett helvette att sprätta annars...... Fråga Klenmenren

Såhär ser ser tråden ut:
https://luletraden.se/zen/sytrad-gut...cdbaa0e7df8b10

Då det gäller själva slöjden är den väldigt individuell, men till att böja med skall sägas att det är en total omöjlighet att sy en dräkt optimalt för både böj och sumomark. Till sumon kan sidorna/höften sys in ordentligt mycket mer offenssivt då man inte behöver komma ner lika djupt som i en knäböj. Inte heller benvinkeln (i abduktion/bredd) är ju densamma.

Har gjort ett litet exempel på hur man kan tänka och där lånat en fenomenalt noggrann bild som Martin Morin gjort. Den finns i orginalversion i hans journal här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=346
Måtten således från en 44RS. Dessa icke väsentliga just vid föklaringen av slöjd, men de linjer Martin gjort är bra att använda som referenspunkter. Jag bidogar ett dokument som kan vara intressant att kika på.

Observera att det är skrivet i all hast, så det kan förekomma ordentligt med förvirrande rekommendationer
Nämen oj, mitt namn, på internet Nästan så man känner sig viktig

Bra sammanfattning Börje. Håller med med det mesta men har ju sytt en aning själv och vilja föreslå en liten ändring i tillvägagångssättet. Sy mage, höfter, ben först och se till att det sitter bra innan man tar axelbanden. Grovt sett så hur korta axelband man kan ha är beroende på hur bra man kan få dräkten att följa benen och hur djupt man ska gå. Att ta axelbanden sist kan hjälpa en att undvika sprättande.

Speciellt i detta fallet tror jag att axelbanden är tagna alldeles för mycket. 38 är en stor dräkt på en 70-75 kilos kille och gissar att med så pass insydda axelband måste den enbart dra i grenen och inte ha nån kontakt med benen. Om det ska börja tas i sidorna så den sitter bra i höft och runt mage blir nog axelbanden för kort. Mitt tips är som sagt att sprätta upp axelbanden ordentligt och börja sy i sidorna, framförallt höft, så den sitter bra där. Och tänk på som Börje skriver att det är stor skillnad på hur en markdräkt och böjdräkt ska sitta så bestäm dig för en och sy därefter.

Exakt hur det är orkar/kan jag inte skriva men kortfattat; Böj - Längre axelband som drar mindre i grenen och hårdare runt ben och höft med benen längre ner för att stoppa hårdare i botten, Mark - Kortare axelband som drar hårdare i grenen för att ge stöd åt bröstryggen och hjälpa slutdraget och anpassa höften/benen efter hur svårt det är att ta sig ner.
Morin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 20:35   #53
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Har du en Centuriondräkt som inte är tokstor handlar det bara om träning. Att få ut 70-80 kg skall inte vara några problem med din grundstyrka. Under förutsättning att du har ordentligt lindade knän samt kunniga observatörer, bör tilläggas.
Tack så jättemycket för hjälpen Börje, det var grymt hjälpsamt! Det ska alltså först och främst sys in på den sömmen som löper hela vägen på utsidan? Eller är det främst sömmen som går från korset på höften (J) upp till toppen på axelbanden som ger draget bakåt?

Jag sumomarkar inte, men jag förstår att dräkten knappast kommer att vara särskilt optimal om den är främst sydd för böj. Om den suger så får jag väll skrapa ihop dom sista slantarna i spargrisen, det är väll inte mer med det

Att jag skulle få ut 70-80kg vågar jag inte tro på, för om du menar 70-80 utöver lindorna så är det över världsrekord. Och ryssen som böjde 290 med dräkt måste ju göra bra mycket mer än 220 lindad kan man ju tycka
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 21:37   #54
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Tack så jättemycket för hjälpen Börje, det var grymt hjälpsamt! Det ska alltså först och främst sys in på den sömmen som löper hela vägen på utsidan? Eller är det främst sömmen som går från korset på höften (J) upp till toppen på axelbanden som ger draget bakåt?

Jag sumomarkar inte, men jag förstår att dräkten knappast kommer att vara särskilt optimal om den är främst sydd för böj. Om den suger så får jag väll skrapa ihop dom sista slantarna i spargrisen, det är väll inte mer med det

Att jag skulle få ut 70-80kg vågar jag inte tro på, för om du menar 70-80 utöver lindorna så är det över världsrekord. Och ryssen som böjde 290 med dräkt måste ju göra bra mycket mer än 220 lindad kan man ju tycka
Aha du pratar om bara dräkten gentemot vad du får lindad. Då blir det ju lite annorlunda. Men du borde definitivt kunna få ut mer än du får ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Det borde gå utan problem skrev jag Med lite trassel/problem bör ju +100 kg gå


Haha sant. Jag kom upp i 100 kg med kass teknik med väldigt lite hjälp(mycket utav den från dig, spanks) så jo absolut.
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.

Senast redigerad av EkarN den 2011-01-18 klockan 21:38.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 21:39   #55
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Aha du pratar om bara dräkten gentemot vad du får lindad. Då blir det ju lite annorlunda. Men du borde definitivt kunna få ut mer än du får ändå!
Det spelar ingen större roll, lägg på 80-100kg av all utrustning på min rawböj och det är världsrekord då också, vilket jag inte tror en sekund på
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 21:43   #56
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Det spelar ingen större roll, lägg på 80-100kg av all utrustning på min rawböj och det är världsrekord då också, vilket jag inte tror en sekund på
Du väger iofs inte så mycket och har antagligen inte så mycket fett. Men det har gjorts förr, otroligt tajt utrustning och mycket träning med den så är inget omöjligt
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 22:24   #57
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Det ska alltså först och främst sys in på den sömmen som löper hela vägen på utsidan? Eller är det främst sömmen som går från korset på höften (J) upp till toppen på axelbanden som ger draget bakåt?
Först och främst, draget bakåt? Jag antar att du menar det som ger skjuts upp i lyftet men det handlar inte om bakåt utan framåt. Det finns ingenting i en dräkt som drar dig bakåt, tvärtom. Du skall kämpa för varenda cm du lyckas föra/ner bak röven blir det kg på stången!

Hela grejen med att böja med dräkt är att dräkten skall vara så tight att du inte kan annat än skjuta knäna rakt fram, men att detta skall hindras av stenhård lindning!! Får man rätt avstämning mellan lindor och dräkt är känslan obetalbar

För övrigt bör jag tillägga att Martin naturligtvis har rätt beträffande axelbanden. Det var en liten förhastad manöver att ta med det i steg ett. Korta eller medellånga lyftare brukar dock nästan alltid behöva sy i axelbanden.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 22:33   #58
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Först och främst, draget bakåt? Jag antar att du menar det som ger skjuts upp i lyftet men det handlar inte om bakåt utan framåt. Det finns ingenting i en dräkt som drar dig bakåt, tvärtom. Du skall kämpa för varenda cm du lyckas föra/ner bak röven blir det kg på stången!

Hela grejen med att böja med dräkt är att dräkten skall vara så tight att du inte kan annat än skjuta knäna rakt fram, men att detta skall hindras av stenhård lindning!! Får man rätt avstämning mellan lindor och dräkt är känslan obetalbar

För övrigt bör jag tillägga att Martin naturligtvis har rätt beträffande axelbanden. Det var en liten förhastad manöver att ta med det i steg ett. Korta eller medellånga lyftare brukar dock nästan alltid behöva sy i axelbanden.

Ah, nu fattar jag vad du menar, givetvis är det så! (Det var egentligen det jag syftade på.)

Det är alltså bara axelbanden samt sömmen som löper ut med sidan på dräkten som man behöver oroa sig om (dräkten sitter bra i grenen tycker jag), och harnesset ska man inte bråka med?

Ska givetvis försöka att få någon kunnig att hjälpa mig med detta, men om jag inte får det så får jag ju be en skräddare. Om inte annat så är det ju bra att kunna teorin bakom dräkten.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 07:12   #59
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Det är alltså bara axelbanden samt sömmen som löper ut med sidan på dräkten som man behöver oroa sig om (dräkten sitter bra i grenen tycker jag), och harnesset ska man inte bråka med?
Aha, då kanske jag fattar vad du menar. Nej du skall/får ej hålla på att sy i själva selen som löper runt arslet. Genom att ta in sidorna (över fästpunkterna till selen) så stramas denna åt.
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)