Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-03, 19:16   #1
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Storlek - SuperCenturion

Ja, då var det dags för första böjdräkten

Har spanat in mig på en TITAN SuperCenturion. Tror att den kommer att passa mig riktigt bra, böjer runt 190-200 klassisk stil och lite mer med lindor. 240 i marklyft klassisk stil.
Står något bredare än axelbrett när jag böjer, och marklyfter på klassiskt vis, så jag tror att den passar perfekt för båda.

Det jag är osäker på är storleken. Låren mäter 60cm kalla och avslappnade, brukar gå upp någon centimeter efter ett par set.
Midjan mäter 77cm strax under naveln om det spelar någon roll, och över rumpan mäter jag 96cm.
Detta är på 170-171cm och snart 73-74kg så jag är väldigt kort och "satt". Eller "välbyggd" kanske man skulle säga i byggarkretsar. Jag är iaf ganska kraftig för att vara 17 kan vi säga. Men inte direkt pluffsig.

Är det en 38 jag ska ha kanske? Spekulerar bara egentligen. Kommer att dra mig till GKK snarast möjligt om det är någon därifrån som läser, men jag kan både få en del hjälp med tekniken och träna hur mycket jag vill med utrustning utanför klubben.

Om grejerna ska sys om lite så måste dom väll ha stenkoll på det där borta?

Tack på förhand!
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 19:21   #2
amarth
Frontmaster Flex
 
amarths avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Norrköping/Luleå
Inlägg: 563
38 låter stort.. Jag har 38 och är 183 samt väger runt 90.
amarth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 19:28   #3
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av amarth Visa inlägg
38 låter stort.. Jag har 38 och är 183 samt väger runt 90.
Och du har en TITAN centurion/superior? Enligt storlekstabellen på powerzite så ska 36-38 vara för 75-kilos killar. Och jag är ju väldigt kort för min vikt, så jag borde ju fylla ut en ganska "stor" dräkt?
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:01   #4
amarth
Frontmaster Flex
 
amarths avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Norrköping/Luleå
Inlägg: 563
Ja. Hade jag haft en annan dräkt vore det väl lite dumt att skriva i tråden?

Meningen är ju att det ska sitta tajt, och dräkten töjer sig något, så 38 kan jag inte tänka mig att du ska ha.. Jag har förresten sytt in axelbanden på min och är ca 13 cm längre. Det bästa är ju ifall du har möjlighet att prova.
amarth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:11   #5
anders172
Egocentrisk Markare
 
anders172s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 183
Kan väl iofs vara idé att starta med en något större dräkt, om det nu är din första? Man behöver inte skynda med materialet, ffa inte som ungdom eller junior, tycker jag. Jag tror det är bättre att lära sig hitta teknik och vinklar innan man börjar dra på sig snortighta dräkter, som ung tror jag det är än viktigare då det är väldigt få som har en bra teknik redan som 17-åringar.
anders172 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:32   #6
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Kan väl iofs vara idé att starta med en något större dräkt, om det nu är din första? Man behöver inte skynda med materialet, ffa inte som ungdom eller junior, tycker jag. Jag tror det är bättre att lära sig hitta teknik och vinklar innan man börjar dra på sig snortighta dräkter, som ung tror jag det är än viktigare då det är väldigt få som har en bra teknik redan som 17-åringar.
En dräkt ska jag ha, men du har nog rätt i att jag kanske inte ska börja med en snortight dräkt. Men jag tror inte heller att jag ska ha en jätteslapp, en med "lagom" passform blir nog perfekt. Sen så kan den ju sys in efter behag antar jag.
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 22:40   #7
Ahead Of The Pack
Registered User
 
Ahead Of The Packs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: I ett radhus
Inlägg: 573
SuperCenturion är inte den ultimata nybörjardräkten direkt, då den är rätt styv i tyget och kan vara svår att bemästra. Vidare så är den inget vidare för smalmark heller då kan det vara lättare att smalmarka i en dräkt som är lite mjukare i tyget. SuperCenturion är inget jag skulle rekomendera en nybörjare att börja lära sig marka med.

Det bästa är att prova till sig rätt storlek men man får ha i baktanke att de brukar töja sig en hel del.
__________________
_________________________________

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 23:13   #8
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
SuperCenturion är ju mycket dyrare än en Superior, typ 1250kr vs. 450kr om man beställer från goodlift. Om man nu har i åtanke att det är en första böjdräkt etc. etc.

Jag är en amatör som egentligen inte har rätt att uttala mig, men jag testade en SuperCenturion som satt löst (används i normala fall av en vid den tidpunkten 15kg tyngre och över 1dm längre person) och tyckte jag hade ut mer av den än en betydligt tightare Superior som jag köpte till mig själv. Så tightheten styr utan tvekan i väldigt hög grad hur jobbig den blir att använda/lära sig lyfta i.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 23:37   #9
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
SuperCenturion är ju mycket dyrare än en Superior, typ 1250kr vs. 450kr om man beställer från goodlift. Om man nu har i åtanke att det är en första böjdräkt etc. etc.

Jag är en amatör som egentligen inte har rätt att uttala mig, men jag testade en SuperCenturion som satt löst (används i normala fall av en vid den tidpunkten 15kg tyngre och över 1dm längre person) och tyckte jag hade ut mer av den än en betydligt tightare Superior som jag köpte till mig själv. Så tightheten styr utan tvekan i väldigt hög grad hur jobbig den blir att använda/lära sig lyfta i.
Pengar eller svårhet hör inte till saken, ska det böjas så ska det böjas ordentligt. Och jag är övertygad om att jag kommer att klara av en såpass styv dräkt när vikterna är upp mot 230-250, eller vad tror du?
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 01:34   #10
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
SuperCenturion är en fantastisk dräkt, tycker absolut att du ska köpa den(man får massivt med kilon). Men det kommer att bli jobbigt med den som första dräkt, men trägen vinner.
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 08:32   #11
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Har spanat in mig på en TITAN SuperCenturion. Tror att den kommer att passa mig riktigt bra, böjer runt 190-200 klassisk stil och lite mer med lindor. 240 i marklyft klassisk stil.
Står något bredare än axelbrett när jag böjer, och marklyfter på klassiskt vis, så jag tror att den passar perfekt för båda.
Jag antar att du menar att du markar smalt?
Överhuvudtaget få som klarar super+ tyget i marklyft, och om du drar smalt är det inte direkt en fördel. Skulle säga att en 36 el 38 SuperCenturion blir bra för dig att böja i, men skaffa en annan mjukare dräkt till marken. Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken). Spelar inte så stor roll om du får en stlk för stor, dräkter är lätta att sy om till bra passform. Då kan du dessutom anpassa svårighetsgrad allteftersom.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 08:35   #12
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Jag antar att du menar att du markar smalt?
Överhuvudtaget få som klarar super+ tyget i marklyft, och om du drar smalt är det inte direkt en fördel. Skulle säga att en 36 el 38 SuperCenturion blir bra för dig att böja i, men skaffa en annan mjukare dräkt till marken. Själv har jag stlk 36 och väger 72 kg på 160 cm (och en 38:a velocity till marken). Spelar inte så stor roll om du får en stlk för stor, dräkter är lätta att sy om till bra passform. Då kan du dessutom anpassa svårighetsgrad allteftersom.
Har du en 38a i marken? Jag har det och den är insydd i axlarna. Jag är 167cm och vägde 83 sist jag använde min velocity
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 08:38   #13
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Klart killen ska ha en supercenturion! Han böjer ju redan ca 200 raw
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 09:54   #14
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Har du en 38a i marken? Jag har det och den är insydd i axlarna. Jag är 167cm och vägde 83 sist jag använde min velocity
Jepp! I'm fat!

Eller underlång för min vikt, som en känd styrkelyftare skulle sagt.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 13:26   #15
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy Visa inlägg
Pengar eller svårhet hör inte till saken, ska det böjas så ska det böjas ordentligt. Och jag är övertygad om att jag kommer att klara av en såpass styv dräkt när vikterna är upp mot 230-250, eller vad tror du?
Dock kommer det att bli bra mycket jobbigare att träna in en supercenturion som första dräkt. Superior är bra mycket snällare och det kan vara skönt när man ska lära sig utrustningsböja.

Jag tror att det kvittar om du köper en 36 eller 38. En 38 kommer nog vara lättare att böja in och du kan sen sy in den för justera storleken. Risken med 36an är att den kommer vara rejält tight från början vilket kan försvåra träningen, men har du bra folk runtom dig så kan nog det också funka.
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)