Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-03, 13:04   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
"Sluta träna för att gå ner i vikt" T om Aftonbladet skriver lite "sanning?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...-ga-ner-i-vikt

Intressant att Aftonbladet hakat på detta spåret med.

Jag undrar dock hur värdelöst det är med träning för viktnedgång.


Att man omedvetet blir mer stillasittande eller liknande bör man väll kunna motverka genom att tänka mer på det och bli medveten typ?

Försöker kroppen verkligen kompensera för allt du förbrukar under ett hårt pass?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 13:48   #2
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Den här typen av artiklar är extremt farliga och borde inte få publiceras, det är så enkelt att läsa det här och tro "jaha jag behöver inte träna vad bra" MEN nämns inget om alla andra hälsofördelar som hör till att träna



Man ska röra på sig för sitt hjärta och för sin hjärna inget annat!

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-09-03 klockan 13:50.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 13:55   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Den här typen av artiklar är extremt farliga och borde inte få publiceras, det är så enkelt att läsa det här och tro "jaha jag behöver inte träna vad bra" MEN nämns inget om alla andra hälsofördelar som hör till att träna



Man ska röra på sig för sitt hjärta och för sin hjärna inget annat!
Du har uppenbarligen inte läst artikeln.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 16:55   #4
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du har uppenbarligen inte läst artikeln.
Nope men det är aftonbladet så jag gissade på ett ungefär vad den skulle handla om.

Tycker vi pratar alldeles för lite om hur mycket mer vi borde röra på oss.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 17:04   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Nope men det är aftonbladet så jag gissade på ett ungefär vad den skulle handla om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 17:45   #6
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Den här typen av artiklar är extremt farliga och borde inte få publiceras, det är så enkelt att läsa det här och tro "jaha jag behöver inte träna vad bra" MEN nämns inget om alla andra hälsofördelar som hör till att träna



Man ska röra på sig för sitt hjärta och för sin hjärna inget annat!
Ur artikeln:
Citat:
Det är en stor risk att personen slutar träna, eftersom hen upplever att all tid hen har tillbringat på gymmet, på löparbanan eller i gruppträningssalen, har varit bortkastade.

Därmed går dessa personer också miste om de många andra fördelarna som träningen verkligen bidra med, och som jag i allra högsta grad har upplevt – bland annat att jag orkar mer i vardagen, har ett bättre självförtroende, mindre ångest och en generellt bättre hälsa. Hade de fortsatt träna hade de dessutom minskat risken för en rad olika sjukdomar och till och med tidig död.
Älskar dessa killvetare
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 17:53   #7
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 066
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja att killgissa är åt fanders. Men att läsa Aftonbladet är dubbelobra.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 18:00   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Ur artikeln:


Älskar dessa killvetare
Du tycker det där var tillräckligt? En liten fjuttig mening och dessutom inget specifikt utan mera "för en rad olika sjukdomar och till och med tidig död"

Artikeln borde heta "Sluta träna för att gå ner i vikt, träna för hälsa"

Det är en äcklig trend inom hela fitness svängen just nu, samma sak med sockerfri läsk. Studier som pekar på att det absolut inte är någon fara med att dricka det gällande cancer med mera (Vilket säkerligen stämmer till 100%), men ingen snackar om att det kan vara dåligt för tänderna. Man avfärdar en stor sak och det får alla att tro att det är grönt ljus och andra problem skjuts åt sidan.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-09-03 klockan 18:10.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 18:16   #9
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Ett annat exempel på vad jag menar,

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=239149

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Satte precis in 1.5kg rostbiff i ugnen. På med lite grillkrydda och servera med pommes och pepparsås. Ska bli gott. Mår riktigt bra på det. Räcker några dagar också.

Studien visade på att man inte behövde byta ut rött kött mot vitt för att minska risken för hjärt/kärlsjukdomar men den nämner ju absolut ingenting om cancer eller annat.

Vilket direkt fick någon att se det hela som accepterat att fortsätta med en eventuellt dålig kostvana.

Troligtvis många som bara bläddrar lite snabbt igenom artikeln som vi pratar om i den här tråden och sen fortsätter med ett en inaktiv livsstil.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-09-03 klockan 18:18.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 18:49   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Du tycker det där var tillräckligt? En liten fjuttig mening och dessutom inget specifikt utan mera "för en rad olika sjukdomar och till och med tidig död"

Artikeln borde heta "Sluta träna för att gå ner i vikt, träna för hälsa"

Det är en äcklig trend inom hela fitness svängen just nu, samma sak med sockerfri läsk. Studier som pekar på att det absolut inte är någon fara med att dricka det gällande cancer med mera (Vilket säkerligen stämmer till 100%), men ingen snackar om att det kan vara dåligt för tänderna. Man avfärdar en stor sak och det får alla att tro att det är grönt ljus och andra problem skjuts åt sidan.
Snärj inte in dig nu. Läser man artikeln - kommer du göra det? - ser man att hela hennes poäng är ”det är dumt att börja träna i syfte att gå ner i vikt för då blir man besviken och slutar träna överhuvudtaget och missar därmed alla träningens stora hälsofördelar”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 06:44   #11
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Vilket jävla kalaspucko. Att träning inte skulle vara bra för att minska mängden fett är bull.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram

Senast redigerad av Isseman den 2019-09-04 klockan 06:46.
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 07:13   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det är vad i princip all forskning visar. Träning är ett väldigt inneffektivt sätt att gå ner i vikt och förlora fett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 07:46   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Vilket jävla kalaspucko. Att träning inte skulle vara bra för att minska mängden fett är bull.
Till att börja med: jag tycker att begreppet gå ner i vikt borde vara/göras totalt ointressant för gemene man (som inte ska kvala in under någon viktgräns). ALLA borde prata om att minska sin fett-% istället.

Med det sagt, styrketräning är bra för att öka i muskelmassa, vilket sakta sänker din fett-% (om du är beredd att stå still/gå upp i totalvikt). Men för att snabbast möjligt minska i vikt (muskler + fett) så är bantning nog mest effektivt. För att snabbast möjligt minska sin fett-%, är bantning + hård styrketräning effektivast (även kallat deffa).

Senast redigerad av geoff den 2019-09-04 klockan 07:49.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 08:07   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Som anekdotiskt bevis så upplever jag att konditionsträning får mig att gå ner i vikt om jag tränar väldigt mycket, t ex en period för många år sedan då jag joggade en timme om dagen. Men jag är öppen för att min upplevelse beror på någon slags kognitiv bias.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 16:34   #15
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är vad i princip all forskning visar. Träning är ett väldigt inneffektivt sätt att gå ner i vikt och förlora fett.
Men om man är mer medveten om spontanaktivitet och inte minskar sin NEAT t ex.


Vad gör att det är "bättre" för att undvika att gå upp i vikt då, Aldrig förstått mig på dedär.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)