Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-10, 08:16   #61
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Men du kan inte plötsligt öka vikter eller reps om du inte pushar mot progression i vikter och reps. Du blir inte passivt starkare och plötsligt är en extra viktskiva piece of cake. Du blir starkare därför att du tvingar kroppen att lyfta mer. Muskeltillväxt kommer därför att kroppen tvingas utföra arbete den inte är anpassad för, så den anpassar sig. Det här vet du redan?
Men hur vanligt är det att folk inte pushar mot progression? Ska man tro det här forumet så är det lite av en epidemi att folk går till gymmet, lyfte lite vikter och stannar innan det börjar kännas jobbigt, för att sedan gå hem och tänka "nu blir jag allt starkare". Jag tycker det är bisarrt, självklart fattar varenda dåre att man måste ta i ordentligt för att det ska hända något. Ändå är det just "jag tror inte du kör med progression" som är det vanligaste rådet när någon har stagnerat.

Trådskaparen har ökat i styrka i början av sin karriär. Som han sa själv - han repppade inte direkt på 75 i bänkpress första gången han försökte. Alltså har han redan gjort progression. Varför skulle han en dag helt plötsligt slutat med progression? Tror du att han en dag för fem är sedan tänkte "nej, nu ska jag ta och sluta med det där med att pusha mig mot progression som har fungerat fram till nu"?

Nej, självklart inte. Ändå tror du att hans fel är att han inte pushar mot progression...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 09:18   #62
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men hur vanligt är det att folk inte pushar mot progression? Ska man tro det här forumet så är det lite av en epidemi att folk går till gymmet, lyfte lite vikter och stannar innan det börjar kännas jobbigt, för att sedan gå hem

"nej, nu ska jag ta och sluta med det där med att pusha mig mot progression som har fungerat fram till nu"?
Orkar faktiskt inte dividera om detta fram och tillbaka något mer. Testa lateral raises i cable cross 15-20 reps, lägg sedan på en eller två viktskivor och se hur mycket tyngre det blir. Jag skulle tro att de flesta på ett kommersiellt gym antingen skiter i att höja vikten, alternativt skiter i att köra strikt. DVS, de står och drar i cablecrossen men inte med sina delts.

TS har konstaterat att han slutat träna styrkeinriktat vad det nu innebär och mer "pumpa för muskler". Efter 5 år kan vi konstatera att det senare inte fungerar särskilt bra för honom. (punkt) Sedan kan vi endast spekulera i varför, jag tror att motivationen påverkar teknik och viljan att "göra mer". Oavsett vad så är det anmärkningsvärt att inte knäböja sin kroppsvikt efter 5+ års styrketräning.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 10:43   #63
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Många skulle göra gott i att fråga sig själv vad de vill få ut av träningen och varför man tränar och har man inget bättre svar än att man tränar för allmän hälsa så bör man absolut lägga om sin träning där efter.

Önskar själv att jag hade gjort det för många år sedan.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-08-10 klockan 10:45.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 16:35   #64
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Det här med progression är lite förvirrande tycker jag

Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp. Och för den medelmåttige lär det väl hända ganska fort. Kanske redan efter 5 år?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 17:11   #65
mallow
Registered User
 
mallows avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 67
Det finns fler former av progression än bara mer vikt på stången.
__________________
“Stay committed to your decisions, but stay flexible in your approach.”
mallow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 18:10   #66
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Newa Visa inlägg
SOm rubriken säger. Är det någon mening att fortsätta.

Har styrkatränat i ca 6år och utan större uppehåll. Har som mest blivit 5dagar paus här ochdär då jag ofta är på resande fot och har inte alltid möljighet. Men kan ju knappast påverka nämvärt.

händer varken mycket på styrka eller volym fronten. så jag undrar om jag borde sluta? eller är hälsofördelarna för bra för att lägga ner?
Jag har kört många år. Flera år till och från utan framsteg. Framför allt när jag inte loggat lyft och haft någon plan. Började sedan programmera bättre enligt program jag lita på, då har det sakta gått bättre.

Hör av dig om du vill så kör vi ett par pass i GBG.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 18:28   #67
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det här med progression är lite förvirrande tycker jag
Enligt mig är nedan post av hurril den bästa angående progression:

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
För varje träningspass håller du koll på dina arbetsvikter framförallt. Försök varje vecka att putsa till dem med minsta möjliga förbättring. Verkligen minsta möjliga. Om du gjorde 2x145 förra veckan så är 2x2x145 denna bättre. Eller 3x145. Eller kanske 2x3x142,5 - det är nästan samma vikt men du gjorde 6 repetitioner totalt alldeles i närheten. Detta går att variera oändligt. Huvudsaken är att du inte biter av för mycket en vecka utan spar lite till nästa hela tiden.
Detta är ett urklipp från en längre post, rekommenderar faktiskt att läsa hela inlägget, det är väldigt bra
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 18:54   #68
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men hur vanligt är det att folk inte pushar mot progression? Ska man tro det här forumet så är det lite av en epidemi att folk går till gymmet, lyfte lite vikter och stannar innan det börjar kännas jobbigt, för att sedan gå hem och tänka "nu blir jag allt starkare". Jag tycker det är bisarrt, självklart fattar varenda dåre att man måste ta i ordentligt för att det ska hända något. Ändå är det just "jag tror inte du kör med progression" som är det vanligaste rådet när någon har stagnerat.
Det är ju precis sådär det är. Hur många ser man som gör seriösa framsteg i sin träning och faktiskt fortsätter träna framgångsrikt? Min erfarenhet är att 9/10 som börjar på gym antingen ger upp väldigt snabbt eller står och stampar på samma plats i evigheter. I majoriteten av fallen är det bristande kost eller epidemin du beskriver som ligger bakom. Folk förstår inte vikten av att målmedvetet och konsekvent försöka pusha sig vidare och aktivt gå in för att öka siffrorna. Dom bara kör på känn och tänker att om dom bara tar i så kommer det hända grejer. Vilket må fungera i början, men efter ett tag behöver man ha struktur på träningen och gärna dokumentera så att man ser när man stagnerar och kan analysera varför. Ökningar sker så smått och långsamt att man verkligen behöver se till att aktivt jaga dom, inte bara utgå ifrån att dom sker för att man tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det här med progression är lite förvirrande tycker jag

Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp. Och för den medelmåttige lär det väl hända ganska fort. Kanske redan efter 5 år?
Om man kunde ha linjär progression hela tiden ja, men det är den bara i början.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 19:16   #69
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Det är ju precis sådär det är. Hur många ser man som gör seriösa framsteg i sin träning och faktiskt fortsätter träna framgångsrikt? Min erfarenhet är att 9/10 som börjar på gym antingen ger upp väldigt snabbt eller står och stampar på samma plats i evigheter. I majoriteten av fallen är det bristande kost eller epidemin du beskriver som ligger bakom. Folk förstår inte vikten av att målmedvetet och konsekvent försöka pusha sig vidare och aktivt gå in för att öka siffrorna. Dom bara kör på känn och tänker att om dom bara tar i så kommer det hända grejer. Vilket må fungera i början, men efter ett tag behöver man ha struktur på träningen och gärna dokumentera så att man ser när man stagnerar och kan analysera varför. Ökningar sker så smått och långsamt att man verkligen behöver se till att aktivt jaga dom, inte bara utgå ifrån att dom sker för att man tränar.



Om man kunde ha linjär progression hela tiden ja, men det är den bara i början.
Du rör ihop äpplen och päron. Jag säger att "folk på det här forumet tror att folk inte tar i". Du svarar "men folket på det här forumet har ju rätt i det", och går sedan vidare till att säga "folk tar visserligen i, men de har ingen struktur och får därför inga gains".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 19:25   #70
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du rör ihop äpplen och päron. Jag säger att "folk på det här forumet tror att folk inte tar i". Du svarar "men folket på det här forumet har ju rätt i det", och går sedan vidare till att säga "folk tar visserligen i, men de har ingen struktur och får därför inga gains".
Jag skrev att "folk tror att om dom bara tar i...", inte att dom faktiskt gör det. Majoriteten av dom som går på gym vet inte vad det öht innebär att ta i. Dom tror att om dom sliter lite halvhjärtat i vikterna och blir lite svettiga så är det per automatik lika med framsteg. Men hur många ser man som verkligen tar i på allvar och aktivt går in för att konsekvent pusha sig förbi sina senaste prestationer? Finns såklart dom som gör det, men går man till valfritt svensson-gym och tittar på gemene man så är det väldigt få enligt min erfarenhet.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 19:31   #71
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av nuggets Visa inlägg
jag skrev att "folk tror att om dom bara tar i...", inte att dom faktiskt gör det. Majoriteten av dom som går på gym vet inte vad det öht innebär att ta i. Dom tror att om dom sliter lite halvhjärtat i vikterna och blir lite svettiga så är det per automatik lika med framsteg. Men hur många ser man som verkligen tar i på allvar och aktivt går in för att konsekvent pusha sig förbi sina senaste prestationer? Finns såklart dom som gör det, men går man till valfritt svensson-gym och tittar på gemene man så är det väldigt få enligt min erfarenhet.
+1
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 19:39   #72
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Det här med progression är lite förvirrande tycker jag



Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp. Och för den medelmåttige lär det väl hända ganska fort. Kanske redan efter 5 år?
Hur kommer du till slutsatsen att man skulle kunna öka oändligt bara för att det är viktigt?

Ju mer erfaren du blir ju större är tidsperioden för att mäta progression också.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 19:55   #73
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Jag skrev att "folk tror att om dom bara tar i...", inte att dom faktiskt gör det. Majoriteten av dom som går på gym vet inte vad det öht innebär att ta i. Dom tror att om dom sliter lite halvhjärtat i vikterna och blir lite svettiga så är det per automatik lika med framsteg. Men hur många ser man som verkligen tar i på allvar och aktivt går in för att konsekvent pusha sig förbi sina senaste prestationer? Finns såklart dom som gör det, men går man till valfritt svensson-gym och tittar på gemene man så är det väldigt få enligt min erfarenhet.
Du måste jobba på hur du uttrycker dig om du vill bli förstådd på forum. Nyss sa du att de inte får progression för att deras träning inte har struktur, nu säger du att det är för att de inte tar i.
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Hur kommer du till slutsatsen att man skulle kunna öka oändligt bara för att det är viktigt?
Han sa ju precis motsatsen.

"Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp."
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-08-10 klockan 19:57.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 21:00   #74
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Newa Visa inlägg
vad är 3-7 och 21s? och menar du ny skjuts i hyåetrofi eller styrka?
Orkar inte försöka hitta trådarna här men kan vara läsvärda.
21s
3-7
Skillnaden jag märkt är i styrkan.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 21:36   #75
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Han sa ju precis motsatsen.

"Om det var så viktigt så skulle personer som tränar många, många år bänka typ 1000kg men så är det ju inte. Förr eller senare tar det ju stopp."
Nja. Jag tolkar det som att eftersom man inte kan ha linjär progression för evigt så är det inte viktigt med progression. Vilket är en bisarr slutsats.

För att förtydliga:
A: progression är viktigt
B: varför bänkar inte folk som tränat länge 1000kg då?
A: ¿que?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)