Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-09, 16:54   #46
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
[QUOTE=DiktatorN;8059149]Hur är det med sömnen, sover du bra? Kosten är också viktig, fast viktigast är att man sover bra på nätterna.

Gör du det så borde du få hyfsade resultat om du är konsekvent och har en progression i din träning.

Har du försökt att fokusera extra mycket på en enskild övning? Kanske är så att du inte har så bra återhämtningsförmåga och lätt blir övertränad. I så fall så kanske det skulle fungera om du fokuserade extra på en övning och försöka bli så stark som möjligt i den övningen och ta det lugnt med de andra.[/QUOTE Ja sömnen är det inget större fel på tykcer jag. kosten lika så. varken bra ellr dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Tror inte att du tar i ordentligt/lallar runt på gymmet och väntar på bättre tider. Att få resultat innebär inte att 80kg blir lätt, det innebär att kroppen anpassar sig när du tvingar den att lyfta 82.
tar i det gör jag. men jag jagar inte vikter på samma sett längre som jag gjorde förrut. Sånej jag lallar verkligen inte runt.
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 16:57   #47
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Att han inte sökt sig till något han tycker är roligare och som ger mer resultat är märkligt.
jag har väll inte påståt att jag tycker styrketräning är tråkigt heller? det är ju stryketräning jag vill hålla på med, men jag undrar om det är värt det dådet inte händer någonting. att aldrig få resultat är väldigt tråkigt/frustrerande men inte styrketräningen i sig
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 17:00   #48
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Progression.
Struktur.
Protein.
Kalorier.
Sömn.
Ansträngning.

I 99% av alla fallen är det någon/några av dessa punkter som är problemet. Sköter man dom rätt händer det grejer, chansen att du faktiskt ska vara en non-responder på träning är inte direkt höga. Gör en ordentlig analys på var och en av punkterna och försök hitta den svaga länken istället för att bara ge upp. Ingenting kommer förändras om ingenting förändras.

En annan idé kan vara att testa en helt annan typ av upplägg. Testa split om du kör helkropp eller vice versa, testa SL-inspirerat om du kör byggning, testa ett helt annat reps-intervall etc.
tack för tipsen. tänker inte på progression längre då jag tränar mer åt byggninghållet. har haft progresiontänk förr i tiden då jag tränade mer styrke inriktat.
protein ansträning och sömn sköter jag.
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 17:57   #49
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Newa Visa inlägg
tack för tipsen. tänker inte på progression längre då jag tränar mer åt byggninghållet. har haft progresiontänk förr i tiden då jag tränade mer styrke inriktat.
protein ansträning och sömn sköter jag.
Där har du problemet. Du kan inte bygga utan progression, som sagt. Du lallar runt med samma gamla vikter = inget händer. Ingen raketfysik direkt.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:02   #50
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Där har du problemet. Du kan inte bygga utan progression, som sagt. Du lallar runt med samma gamla vikter = inget händer. Ingen raketfysik direkt.
Fast det är inte säkert att han inte har progression bara för att han inte tänker på progression. Om man ser till att alltid gå nära fail och alltid hålla sig inom ett visst repsintervall så kommer ju progressionen komma av sig själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:09   #51
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast det är inte säkert att han inte har progression bara för att han inte tänker på progression. Om man ser till att alltid gå nära fail och alltid hålla sig inom ett visst repsintervall så kommer ju progressionen komma av sig själv.
Nu har jag aldrig stagnerat 5 år i min träning men jag har inte sett eller hört talas om någon göra några ökningar utan progression. Eller komma i bättre form av att göra som man alltid har gjort.

Däremot har jag sett väldigt många göra som de alltid har gjort och se ut som de alltid har gjort, det är vanligare.

Vi svarar olika på olika muskelstimulering också. Enligt en spontan analys så verkade träningen ge bättre resultat när TS "jagade vikter" och tänkte på progression. Mina empiriska studier säger att där kan det finnas ett samband.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:13   #52
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Nu har jag aldrig stagnerat 5 år i min träning men jag har inte sett eller hört talas om någon göra några ökningar utan progression. Eller komma i bättre form av att göra som man alltid har gjort.

Däremot har jag sett väldigt många göra som de alltid har gjort och se ut som de alltid har gjort, det är vanligare.

Vi svarar olika på olika muskelstimulering också. Enligt en spontan analys så verkade träningen ge bättre resultat när TS "jagade vikter" och tänkte på progression. Mina empiriska studier säger att där kan det finnas ett samband.
Du missförstår mig. Jag menar att man inte behöver tänka "jag ska höja vikten si och så många kilo efter si och så många pass". Det räcker att man tänker "jag ska köra till failure och hålla mig inom 8-10 reps". När man till slut når 11 reps så måste man höja vikten för att klara sin utsatta regel. Där han man nått progression utan att tänka på just progression.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:29   #53
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du missförstår mig. Jag menar att man inte behöver tänka "jag ska höja vikten si och så många kilo efter si och så många pass". Det räcker att man tänker "jag ska köra till failure och hålla mig inom 8-10 reps". När man till slut når 11 reps så måste man höja vikten för att klara sin utsatta regel. Där han man nått progression utan att tänka på just progression.
Precis detta! Jag tänker aldrig på någon ”progression”. Däremot så har jag alltid ett ”mål”. När jag når detta (x antal repsX x antal set) höjer jag vikten. Skitenkelt. Kör någon slags ”deload” ibland - lättare vikter, men samma reps. Kallar det i mitt huvud för aktiv vila. Har kört väldigt minimalistiskt de senaste åren och för min ålder fått relativt bra resultat!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:30   #54
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du missförstår mig. Jag menar att man inte behöver tänka "jag ska höja vikten si och så många kilo efter si och så många pass". Det räcker att man tänker "jag ska köra till failure och hålla mig inom 8-10 reps". När man till slut når 11 reps så måste man höja vikten för att klara sin utsatta regel. Där han man nått progression utan att tänka på just progression.
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Precis detta! Jag tänker aldrig på någon ”progression”. Däremot så har jag alltid ett ”mål”. När jag når detta (x antal repsX x antal set) höjer jag vikten. Skitenkelt. Kör någon slags ”deload” ibland - lättare vikter, men samma reps. Kallar det i mitt huvud för aktiv vila. Har kört väldigt minimalistiskt de senaste åren och för min ålder fått relativt bra resultat!
Jaha, jag (kanske felaktigt) kallar även det för progression. Det fetstilta är extra relevant här. Men att knappt kunna knäböja sin kroppsvikt efter 5 års träning är kanske fel utgångsläge för att stå och pumpa sig högröd till failure? Det tycks uppenbarligen inte fungera jättebra för TS på sistone.

Kontext, fullt frisk man på 190cm, runt 30 år som tycker att han gör allting rätt har en platå i 5 år? Har jag en dålig dag och pissar i motvind eller är det någonting som inte stämmer med ekvationen?

Senast redigerad av Gluffgluff den 2019-08-09 klockan 18:32.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 20:13   #55
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag har testat på både 3-7 och 21s som diskuterades här för nån månad sen. Tyckte båda gav mig en ny liten skjuts istället för att nöta på med de vanliga seten så kanske det är nåt som kan hjälpa dig med, ts.
Har visserligen då ju bara varit i vissa övningar, inte nån basövning men i alla fall kul när det kommer nåt framsteg.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:00   #56
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag har testat på både 3-7 och 21s som diskuterades här för nån månad sen. Tyckte båda gav mig en ny liten skjuts istället för att nöta på med de vanliga seten så kanske det är nåt som kan hjälpa dig med, ts.
Har visserligen då ju bara varit i vissa övningar, inte nån basövning men i alla fall kul när det kommer nåt framsteg.
vad är 3-7 och 21s? och menar du ny skjuts i hyåetrofi eller styrka?
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:01   #57
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Där har du problemet. Du kan inte bygga utan progression, som sagt. Du lallar runt med samma gamla vikter = inget händer. Ingen raketfysik direkt.
precis som dom andra sa så tänker jag att prorgression kommer av sig själv. verkar ju inte göra det iofs för då hade jag väll fått bättre resultat
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:26   #58
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Jaha, jag (kanske felaktigt) kallar även det för progression.
Jag tror det är väldigt ovanligt att folk kör utan progression. Man är ju dum i huvudet om man inte ökar vikter eller reps när man märker att man kan, om ens mål är att bli större eller starkare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:49   #59
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du missförstår mig. Jag menar att man inte behöver tänka "jag ska höja vikten si och så många kilo efter si och så många pass". Det räcker att man tänker "jag ska köra till failure och hålla mig inom 8-10 reps". När man till slut når 11 reps så måste man höja vikten för att klara sin utsatta regel. Där han man nått progression utan att tänka på just progression.
Det är en dålig strategi om det handlar om att öka styrkan.

Det är bättre att köra på en vikt som du klarar av 10-12 reps med perfekt form och köra fyra åttor på den. När du vill progressivt öka vikten tar du en vikt som du klarar 8 reps på och kör fyra sexor på den och hålla sig från failure när du vill öka styrkan och i stället arbeta med stretchen av muskeln. Den talar tydligare/stimulerar signalen att öka styrkan. Om du kör till failure behöver muskeln även uthållighet och det är en motsats till maximal peak-styrka.

Men över tid kommer vikterna att öka. Den vikt du orkade 10-12 alternativt 8 reps på kommer att öka över tid och på så sätt kommer progressionen in naturligare styrkeutvecklingen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 00:45   #60
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror det är väldigt ovanligt att folk kör utan progression. Man är ju dum i huvudet om man inte ökar vikter eller reps när man märker att man kan, om ens mål är att bli större eller starkare.
Men du kan inte plötsligt öka vikter eller reps om du inte pushar mot progression i vikter och reps. Du blir inte passivt starkare och plötsligt är en extra viktskiva piece of cake. Du blir starkare därför att du tvingar kroppen att lyfta mer. Muskeltillväxt kommer därför att kroppen tvingas utföra arbete den inte är anpassad för, så den anpassar sig. Det här vet du redan?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)