Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-08, 01:26   #1
Newa
Registered User
 
Newas avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: utsidan av Göteborg
Inlägg: 28
borde man sluta träna om mna inte fått något resultat efter 5år+?

SOm rubriken säger. Är det någon mening att fortsätta.
Har styrkatränat i ca 6år och utan större uppehåll. Har som mest blivit 5dagar paus här ochdär då jag ofta är på resande fot och har inte alltid möljighet. Men kan ju knappast påverka nämvärt.
händer varken mycket på styrka eller volym fronten. så jag undrar om jag borde sluta? eller är hälsofördelarna för bra för att lägga ner?
__________________
"The only easy day was yesterday." , "

Detta har jag skrivit
Newa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 05:41   #2
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Vore det inte mer logiskt att försöka analysera varför det inte hänt något?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 06:15   #3
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Dra ner på styrketräningen och se vad som händer. Många vittnar ju om hur lite det krävs för att bibehålla. Kanske hittar du ny motivation. Samtidigt kan du försöka hitta någon annan träningsform att komplementera med. Hälsofördelarna med träning är för stora för att ignorera.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 06:29   #4
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Rubriken säger att du inte fått resultat på 5 års träning. Använder du samma vikter idag som du gjorde när du började? Har du samma muskelmassa idag som när du började?
Eller menar du att du fått resultat men de har avtagit efter 5 år?
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 06:33   #5
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Ja, du borde sluta. Du verkar inte tycka att det är särskilt kul i.o.m. att du ställer frågan. Sadla om och gör något du tycker är roligt istället. Styrketräningen behöver du ju inte sluta med helt, kör lite kroppsviktsövningar hemma eller gå till gymmet betydligt mindre frekvent. Där räcker nog för att få hälsofördelarna som du oroar dig över att förlora.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 06:49   #6
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, du borde sluta. Du verkar inte tycka att det är särskilt kul i.o.m. att du ställer frågan. Sadla om och gör något du tycker är roligt istället. Styrketräningen behöver du ju inte sluta med helt, kör lite kroppsviktsövningar hemma eller gå till gymmet betydligt mindre frekvent. Där räcker nog för att få hälsofördelarna som du oroar dig över att förlora.
Delvis medhåll här.

Sen är jag ordentligt nyfiken på hur din träning sett ut, samt din kroppsvikt. Spontant tänker jag att i de flesta fall om man tränar i fem år så ska man fått -någon- form av resultat, om inte totalt -allting- varit felskött.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:07   #7
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Nej, man borde inte sluta. Det är allas samhälleliga plikt att både styrketräna och konditionsträna, oavsett om man tycker det är roligt eller inte.

Men han man ju gott dra ner träningen till ett minimum, två pass styrka i veckan och raska promenader varje dag.

Fem dagar i veckan känns på tok för mycket om du inte ändå får några resultat. Dra ner till två.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.

Senast redigerad av Slartibartfast den 2019-08-08 klockan 07:09.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:10   #8
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
sluta ska du inte göra !

Träning ger bara fördelar..fast det är tråkigt ibland.

Överlag under de snart de 10 åren jag tränat ser jag bara små resultat. Både mina egna och andras, de flesta tycker jag ser ut som de aldrig tränat ..fast de är där år efter år. Jag vill skriva "många" men det är sanning med modifikation, många tränar åt hvete fel. Både intensitet och vikter..

Det syns oftast på just sidolyft. De som har bra axlar kör strikt och knappt över 12 kg. Sen har vi de som tränat i 7 år som inte har axlar öht..som kör med 16 kg.
Det ser bara dumt ut men men ...det är upp till var och en.

Lägg upp en bild och skriv lite om träningen,vikter,mat osv.

En bild säger mer än 1000 ord..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:20   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hälsofördelarna är för bra för att lägga ner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:27   #10
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Lägg upp en bild och skriv lite om träningen,vikter,mat osv.
+1

Svårt att säga nånting annars.

Om man inte tränar totalt retarderat så kommer man få resultat dom första åren, om man inte har värdelösa gener för muskelbygge, och då hjälper inget finlir med träningsupplägget ändå.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:06   #11
PontusAndersson
Registered User
 
PontusAnderssons avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Finns det folk som inte svarar ALLS på styrketräning? Alltså som behåller samma muskelmassa oavsett träningsvolyn. Finns detta i så fall dokumenterat?

Jag ser många på gymmet som inte verkar bygga några muskler alls, trots att de tränar flera gånger i veckan. Men i de flesta fallen tycker jag mig se uppenbara misstag som de gör... Till exempel en man som är smal som en sticka och kör 200+ repetitioner bicepcurl som enda övning varje pass.
PontusAndersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:16   #12
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, du borde sluta. Du verkar inte tycka att det är särskilt kul i.o.m. att du ställer frågan. Sadla om och gör något du tycker är roligt istället. Styrketräningen behöver du ju inte sluta med helt, kör lite kroppsviktsövningar hemma eller gå till gymmet betydligt mindre frekvent. Där räcker nog för att få hälsofördelarna som du oroar dig över att förlora.
Jag känner att jag var ganska drastisk här Det grundar sig dock i att jag tycker att många har en skev bild av hur träning ska gå till, man ser liksom automatiskt gym och löpardojor framför sig. När någon ställer frågan "borde jag sluta?" så utgår jag från mig själv och hur extremt trött jag skulle vara på styrketräning om jag ens funderade i de banorna. Jag tycker att det är gött att gå till gymmet trots att alla väsentliga pb:n mycket möjligt aldrig kommer att förbättras.

Det finns liksom så mycket man kan göra träningsmässigt att det nästintill borde vara omöjligt att inte hitta en träningsform som man trivs med. Jag har en kompis som tränar för allmänhälsa och han kör en vanlig vecka typ padel, Korpen-fotboll, något styrkepass och kanske ett löppass. Han är inget muskelberg men han tycker om det han gör och känner sig fräsch och fit. Han har liksom knäckt koden för hur han ska träna.

Har du gymmat i fem år så misstänker jag att du kanske har lite högre muskulära ambitioner jämfört med min vän och då borde du i första hand analysera vad du har gjort och hur du kan förbättra dig. Men att slänga in någon annan träningsform också tror jag verkligen inte är någon dålig idé, flytta fokus lite. Då blir inte din träningsmässiga vardag helt beroende av hur det går på just gymmet. Jag uppskattar gymmet mer sedan jag började löpa och har sänkt ribban för vad som är bra och dåligt styrkemässigt. Går det ena dåligt så finns alltid chansen att det andra går bra och det är väldigt gött.

Men, som sagt, tänk över HUR du har tränat under de här fem åren. Har du gjort likadant hela tiden? Förändra. Har du tränat som en bodybuilder - testa att träna som en styrkelyftare och vice versa.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:26   #13
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av PontusAndersson Visa inlägg
Jag ser många på gymmet som inte verkar bygga några muskler alls, trots att de tränar flera gånger i veckan.
De personer jag sett genom åren som fått bra resultat är de som är besatt av träningen och alla bitar runt den. Analyserar sin träning, äter strikt på "rätt" tid, rätt mycket och prioriterar mat/sömn/träning framför det mesta annat i livet, och gör så i många många år.

Är ju så på de flesta gym, en stor massa som ser ungefär lika ut och syns knappt att de tränar, sedan en liten klick som är vältrände och fått resultat och i minst 9 fall av 10 är de mer nitiska runt allt också, när man börjar granska deras livsstil.

Har flera kompisar som kört lika länge som mig (30 år) men mer oseriöst, de tränar mindre, hoppar över pass, tar i mindre, lallar runt, äter för lite, äter för lite protein, bryr sig inte, analyserar inte. De har fått sjukt dåliga resultat, ser ut som otränad gubbe. Helt övertygad om att de skulle kunna få bra resultat om de var mer nitiska och besatta av träningen. Visst finns sånna som ej får respons av träning med de är sjukt få, i de flesta fall beror det på, som allt annat i livet, att de som får resultat kämpar på alla sätt för det också.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:34   #14
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
De personer jag sett genom åren som fått bra resultat är de som är besatt av träningen och alla bitar runt den. Analyserar sin träning, äter strikt på "rätt" tid, rätt mycket och prioriterar mat/sömn/träning framför det mesta annat i livet, och gör så i många många år.

Är ju så på de flesta gym, en stor massa som ser ungefär lika ut och syns knappt att de tränar, sedan en liten klick som är vältrände och fått resultat och i minst 9 fall av 10 är de mer nitiska runt allt också, när man börjar granska deras livsstil.

Har flera kompisar som kört lika länge som mig (30 år) men mer oseriöst, de tränar mindre, hoppar över pass, tar i mindre, lallar runt, äter för lite, äter för lite protein, bryr sig inte, analyserar inte. De har fått sjukt dåliga resultat, ser ut som otränad gubbe. Helt övertygad om att de skulle kunna få bra resultat om de var mer nitiska och besatta av träningen. Visst finns sånna som ej får respons av träning med de är sjukt få, i de flesta fall beror det på, som allt annat i livet, att de som får resultat kämpar på alla sätt för det också.
Nice Mats !

Ibland känner jag för att gå fram till och skaka liv i dem. För enda in i hvet gör rätt och gör det ordentligt...man så ser man att du fipplar med sin telefon och kollar facebook...suuuuuck !

yes jag försöker faktisk gå runt mellan setten och se vad folk gör på sin telefon, en del är sjukt bra på att hålla luren så jag inte ser...men en dag ska jag komma på dem
__________________
född 1973 , fel vid registrering

Senast redigerad av TheOne1994 den 2019-08-08 klockan 08:36.
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 08:40   #15
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Enligt måtten jag själv ser har ingenting skett de senaste 10 åren. Midjemåttet och fettprocenten är inte lägre än innan. Bara i få övningar där jag satsat är vikterna lite högre än tidigare men överlag lägre eller samma som tidigare. I spegeln ser man ingen skillnad.
Sen då i alla fall när man ser nån bekant på stranden kan det komma kommenterarer som "f***ck va du måste ha tränat"...

Om man trivs med att träna tycker jag absolut man ska fortsätta oavsett. Skönt när man märker hur vardagsstark man är i alla fall i jämförelse med andra när man måste ta i nåt. Samma sak när man far på vilken random aktivitet som helst med polarna. De klagar på träningsvärk och krämpor flera dagar efteråt medan man själv inte känner av nåt.

Enda träsket jag tycker man borde hållas ifrån om man ändå inte tänkt tävla är att förbrilt jaga maxviktera. Jag har ännu svårt att hålla mig själv fast jag märker hur mycket bättre jag mår när jag kör mera repetitioner än när jag kör tungt. Massor med träningstillfällen som gått förbi pga av skador helt i onödan.
__________________
Kneehabjournalen

Senast redigerad av VoDaresVins den 2019-08-08 klockan 08:42.
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)