Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-30, 11:45   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Testosteron"tillskott" ökar muskelmassan med nära 3 kilo på en månad

trots ett kaloriunderskott på nära 2000 kcal per dygn, ingen styrketräning och flera timmar konditionsträning per dag.

Citat:
Background

Severe energy deficits during military operations, produced by significant increases in exercise and limited dietary intake, result in conditions that degrade lean body mass and lower-body muscle function, which may be mediated by concomitant reductions in circulating testosterone.

Methods

We conducted a three-phase, proof-of-concept, single centre, randomised, double-blind, placebo-controlled trial (CinicalTrials.gov, NCT02734238) of non-obese men: 14-d run-in, free-living, eucaloric diet phase; 28-d live-in, 55% exercise- and diet-induced energy deficit phase with (200 mg testosterone enanthate per week, Testosterone, n = 24) or without (Placebo, n = 26) exogenous testosterone; and 14-d recovery, free-living, ad libitum diet phase. Body composition was the primary end point; secondary endpoints included lower-body muscle function and health-related biomarkers.

Findings

Following energy deficit, lean body mass increased in Testosterone and remained stable in Placebo, such that lean body mass significantly differed between groups [mean difference between groups (95% CI), 2.5 kg (3.3, 1.6); P < .0001]. Fat mass decreased similarly in both treatment groups [0.2 (−0.4, 0.7), P = 1]. Change in lean body mass was associated with change in total testosterone (r = 0.71, P < .0001). Supplemental testosterone had no effect on lower-body muscle function or health-related biomarkers.

Interpretation

Findings suggest that supplemental testosterone may increase lean body mass during short-term severe energy deficit in non-obese, young men, but it does not appear to attenuate lower-body functional decline.
Effects of testosterone supplementation on body composition and lower-body muscle function during severe exercise- and diet-induced energy deficit: A proof-of-concept, single centre, randomised, double-blind, controlled trial. EBioMedicine, 27 July 2019.

https://www.sciencedirect.com/scienc...APG-IUG9rYtiJw
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 12:02   #2
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Är inte 200mg testo/vecka en rätt hög dos? Är ju helt sjuka ökningar, vad är det deras kroppar bygger muskler av?
Gluffgluff är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 12:05   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, det är en hobbydos.

Testosteron bygger muskler främst genom att det gör att mer nedbrutet muskelprotein byggs in som muskelprotein igen i stället för att kataboliseras.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 12:20   #4
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det är en hobbydos.

Testosteron bygger muskler främst genom att det gör att mer nedbrutet muskelprotein byggs in som muskelprotein igen i stället för att kataboliseras.
Om jag inte var så nervöst lagd skulle jag lägga resterande månadspeng på glass och testo.
Gluffgluff är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 13:00   #5
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Är inte 200mg testo/vecka en rätt hög dos? Är ju helt sjuka ökningar, vad är det deras kroppar bygger muskler av?
I Sverige gav man tidigare 250 mg var 2-3 vecka av testoenantoat mot testobrist.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 14:30   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Visst ger testo bieffekter såsom mer manliga ansiktsdrag osv?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 14:44   #7
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Vilket märke är bäst?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 14:56   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 15:19   #9
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Vilket märke är bäst?
Det som börjar på N och slutar på O som endast läkare skriver ut.
kvarnis är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 15:27   #10
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kolo-Flashbackz-Zeum.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 16:37   #11
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 844
3 kg på en månad = 100 gram muskelmassa per dag = 20 gram protein per dag.

Om man genomgår svält med sin vän och har tillgång till testo så kan man äta 100 gram av sin dopade vän varje dag utan att hen får allt för betydande men för livet?

Bra att känna till utifall att.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 17:42   #12
Coopextra
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 7
Rolig läsning, testosteron är sannerligen väldigt effektivt .

Jag fick TRT av vården som yngre efter en olycka där min ena testikel gick åt helvete och den andra började aldrig kompensera förlusten i testosteronförbrukning.

På den tiden var jag också lite av en gymräv, jag hade några vänner som pratade om en studie där man hade använt 600mg testosteron på män i ett halvår, om jag minns rätt, som ökade otroligt mycket utan några direkta bieffekter.

Varför inte, tänkte jag. Beställde hem min första kur, samma dos fick det bli som i den studien, dvs 600mg.

Jag låg på det i 4 månader och tränade väldigt hårt på gymet varje dag, kroppsvikten ökade med 25kg utan någon märkbar fettansamling, jag fick snarare mer definition på magrutorna.

Det var kul att explodera på gymet kan jag säga, snart var man störst på friskisgymmet

Förlorade inget av massan när jag avslutade kuren och gick ner på trt dosen igen av vad jag vet, lite vätska och vatten tappade jag nog då man blir lite pluffsig av högdos testosteron.

Gainsen är där än idag, flera år efteråt.

Mirakelpreparat minst sagt.
Coopextra är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 22:41   #13
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Dags att besöka läkaren och be om "testosterontillskott"? Bara säga att, "jag är redo att dö på kuren - vi kmr alla dö så och jag har rätt att bestämma hur jag vill dö som, det är inte ditt ansvar att hålla mig i liv".

Testosteron/gener är verkligen den starkaste "moderating factor" (LÄS VAD FAN DET BETYDER INNAN DU MOTSÄGER) som finns inom träning vad gäller vilka resultat man kommer att kunna få inom vilken tidsram och utsträckning i maximal möjlig muskelmassa och styrka.

Därför man INTE ska lyssna på någon välbyggd jänkare som snackar träning för deras utgångspunkt är "hobbydos eller mer och sen träna" vilket typ inte gäller för någon genomsnittlig krabat inklusive mig tyvärr.

Och här sitter vi och snackar om antal reps, sets, kost, och återhämtning...
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 23:43   #14
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Visst ger testo bieffekter såsom mer manliga ansiktsdrag osv?
Ja det kan ju även leda till mer kvinnliga bröst om man har otur.
Mer testo: mer som kan aromatiseras till östrogen.

Och mindre hår på huvudet om man har otur.
Mer testo: mer som kan ombildas till dht.
... med mera...

Mer manliga ansiktsdrag och andra estetiska bieffekter är väl de minsta bekymren egentligen. (Men bitch-tits låter ju rätt jobbigt ändå)
Dock måste man nog ha riktig otur i det genetiska lotteriet om man ska få några allvarliga komplikationer av 200 mg per vecka.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-30, 23:59   #15
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Visst ger testo bieffekter såsom mer manliga ansiktsdrag osv?


Hobbes är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)