Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-29, 18:18   #1546
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Nja det vet jag inte, skulle inte förvåna mig om det var pepparspray, de kan ta i med hårda tag där.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 18:20   #1547
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
I alla fall under kravaller etc men du har en poäng. Orkar inte rodda i detta vidare.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 18:20   #1548
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 959
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Nja det vet jag inte, skulle inte förvåna mig om det var pepparspray, de kan ta i med hårda tag där.
https://www.bbc.com/news/av/world-eu...ate-protesters

verkar vara pepparspray troligtvis, lite annorlunda stil där ifrån poliserna här hemma
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 18:25   #1549
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
https://www.bbc.com/news/av/world-eu...ate-protesters

verkar vara pepparspray troligtvis, lite annorlunda stil där ifrån poliserna här hemma
Pratade med några som sa att de skulle ha skjutit dem i benet istället.

Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 20:38   #1550
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nu vet jag inte hur polisiära saker funkar, men om en folkmassa vägrar skingra sig så är väl ändå "våld" ett befogat verktyg polisen kan tillämpa?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 23:14   #1551
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Nu vet jag inte hur polisiära saker funkar, men om en folkmassa vägrar skingra sig så är väl ändå "våld" ett befogat verktyg polisen kan tillämpa?
Vet inte hur det är i Frankrike, men i Sverige så har ju polisen rätt att använda våld som en sista åtgärd men då ska det vara "försvarligt våld". Att spreja tårgas/pepparsprej på passivt sittande människor kommer att vara svårt att få in under den definitionen.

Citat:
Behovsprincipen innebär att ett ingrepp av polisen enbart får ske om det är nödvändigt för att avfärda eller undanröja en aktuellfara eller störning. Om det finns möjlighet att använda andra medel för att avfärda faran ska polisen alltid välja det medel som innebär minst ingripande på den enskildes fri-och rättighet.Behovsprincipen förutsätter att det medel som används för att avfärda den konkreta faran är ändamålsenligt, vilket även kräver en objektiv bedömning av polisen i fråga angåendesannolika verkningar av ingripandet.

Proportionalitetsprincipen innebär attde skador och olägenheter som kan uppstå till följd av ett polisingripande måste stå i rimlig proportion till syftet med ingripandet. Det måste finnas en rimlig balans mellan mål och medel. Desto allvarligare faran är, desto kraftfullare medel måste polisen använda. Polisen får dock inte vålla större intrång hos den angripna än det faran själv innebär för den allmänna ordningen och säkerheten. Ingrepp som kränker en persons personliga frihet och integritet är till sin art allvarligare än ingrepp mot egendom eller andra ekonomiska intressen.

Senast redigerad av F Ultra den 2019-06-29 klockan 23:16.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 23:20   #1552
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Dom kanske inte hade tillräckligt manskap på plats för att börja släpa bort dom en efter en.

Har varit i Paris en gång och fick smaka på pepparsprej faktiskt. Inte mig dom sprayade utan längre bort var det något kravallaktigt och vinden blåste åt mitt håll. Var rätt starka grejor tror jag för det var som sagt en bra bit bort och det var ändå rätt kännbart.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 23:47   #1553
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Föreställer mig att det var bilar som tutade, människor som skrek och svor åt dem, extrem hetta osv. Det är ofta demonstartioner och strejker där och trafiken kan bli rätt galen i normala fall, om man jämför med andra länder. Polisen kan jobba rätt aggressivt som sagt, vet inte vad som är rätt eller fel här. Ser klart onödigt ut, sådär.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 07:07   #1554
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380


Open and shut case.

Citat:
Internal review found no evidence of wrong doing by the police officers

https://www.courant.com/breaking-new...102-story.html

"Barone told the investigator that he was trained to always create some sort of documentation — such as issuing an infraction — any time he puts his hands on someone, and "that 'cover your ass' is merely an expression which he has created over the years," according to the investigator's report."

Senast redigerad av Aryt den 2019-06-30 klockan 07:09.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 08:20   #1555
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Woman had pepper sprayed officer before being shot: Calgary Police

Citat:
"The officer encountered a woman in her 30s who first pepper sprayed her. A physical altercation then took place between the two, ending with the woman being shot."

The woman later died in hospital.

"There was shouting, she was like, 'get your hands off my gun, hands off my gun.' And then she spun around and the offender kept coming at her and she shot twice."

The man said the woman who was shot did not go down after the first shot, but fell after the second.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 08:31   #1556
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Vet inte hur det är i Frankrike, men i Sverige så har ju polisen rätt att använda våld som en sista åtgärd men då ska det vara "försvarligt våld". Att spreja tårgas/pepparsprej på passivt sittande människor kommer att vara svårt att få in under den definitionen.
Absolut.

Tänker/hoppas dock att det där har hållit på ett tag.
De har plockat bort/avhyst folk som direkt springer tillbaka till sin plats och blockerar körbanan gång på gång. Köerna byggs på, det är jävligt varmt osv.

Man får påtryckningen att rensa körbanan och valet blir mellan att plocka dit ett 50-tal till poliser, vattenkanoner eller prova att pepparspreja för att skingra massan?

Dock bara rena spekulationer :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 14:30   #1557
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Absolut.

Tänker/hoppas dock att det där har hållit på ett tag.
De har plockat bort/avhyst folk som direkt springer tillbaka till sin plats och blockerar körbanan gång på gång. Köerna byggs på, det är jävligt varmt osv.

Man får påtryckningen att rensa körbanan och valet blir mellan att plocka dit ett 50-tal till poliser, vattenkanoner eller prova att pepparspreja för att skingra massan?

Dock bara rena spekulationer :p
Ja det är ju helt omöjligt att göra en "armchair" bedömning från ett 10-sekundersklipp. Detta kommer garanterat att granskas i detalj av berörda franska myndigheter.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 15:16   #1558
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Lite fler klipp, Polisen ville få cirkulation på stan etc, såklart, det var extrem hetta och förra gången det hände dog folk här och där i landet.

De försöker få bort demonstranter som är ca 400st och en del kommer från UK. De sjunger sånger etc och polisen försöker flytta på dem men det hjälper inte. Pepparsprayen tycks inte hjälpa heller när de föraknkrar sig i varandra.

Några demonstranter säger att de inte kan andas etc,

Polisen har enligt reglerna som jag förstår det bara rätt att spraya om det finns ett direkt hot mot dem och man får spraya på mer än en meters avstånd. Vad jag får ut av att snabbl'sa...

https://www.lemonde.fr/planete/artic...3227_3244.html

Senast redigerad av Hemi den 2019-06-30 klockan 15:18.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 15:19   #1559
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Detta och allt Aryt postar är kanske mer lämpligt för nyhetstråden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-30, 15:23   #1560
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ok sorry, ett klipp bara sådär kan man ju inte posta utan att det blir nån slags diskussion. Avslutar själv nu.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)