Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-06-30, 12:04   #1
Doolie
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 331
Tråden för dumma frågor

Som sagt det finns inga dumma frågor bara dåliga svar eller nåt sånt.

Nåt som jag tycker saknas på kolo är en tråd där man får möjligheten att fråga "dumma" nybörjarfrågor angående träning etc.

Så därför startar jag denna tråd för att man ska få möjligheten att fråga de frågor man alltid undrat över. Saker såsom "min kompis storebror sa att man får mindre snopp av använda kreatin" är en sån broscience sak som kan tas upp här.

Sen får man hjälpa varandra och svara så gott man kan.

Trådstartaren går ju först enligt tradition så min fråga lyder: Anta att jag har ett kaloribehov på 2500 kalorier per dag, mitt mål är att bygga så jag äter 3000 per dag. Utöver detta så styrketränar jag för 500 kalorier per dag och springer för 500, kommer detta då göra så att jag bygger muskler och gå ner i fett samtidigt?
Doolie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 12:39   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Du tränar troligen inte styrketräning för 500 om dagen, isf undrar jag hur du fick fram siffran

Ponera att du äter 3000. Bränner 700 genom diverse träning så får du 2300, ett underskott på 200kcal om dagen = viktnedgång.

Svårt att de facto bygga muskler på underskott, i kombo med konditionsträning.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 14:15   #3
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Man kan åtstadkomma muskeluppbyggnad samtidigt som man förbränner fett. Det är inte så att man omvandlar fett till muskler utan att man gör av med energi lagrad som fett och samtidigt används protein från kosten till muskeluppbyggnad. Om du äter 3000kcal och du förbrukar lika mycket genom styrketräning och basalmetabolism så kan du teoretiskt lägga på dig muskler och minska på fett.

Nu har jag ingen utbildning eller större kunskap men det är såhär jag har förstått det. Rätta mig gärna om det är fel
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 14:44   #4
Amöban
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 89
Ah, den här tråden har jag saknat utan att veta om det! Min fråga är om man förbränner lika mycket om man kör 30 min på en crosstrainer i ett sträck, eller 3 x 10 minuter, med ett par minuters vila emellan? Om vi tänker oss att intensiteten är samma i båda fallen.
Amöban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 15:07   #5
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban Visa inlägg
Ah, den här tråden har jag saknat utan att veta om det! Min fråga är om man förbränner lika mycket om man kör 30 min på en crosstrainer i ett sträck, eller 3 x 10 minuter, med ett par minuters vila emellan? Om vi tänker oss att intensiteten är samma i båda fallen.
Rätt säker på att du bränner mer av att köra allt på en gång. Troligen ganska marginellt dock
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 18:24   #6
Westan
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Filipstad
Inlägg: 386
Hur ska man, som nybörjare veta om det är en dum fråga man ställer? Oftast tror man väl att det är en jätteviktig (mer eller mindre) sak man frågar om. Förstår poängen med tråden men det kommer inte gå att genomföra.
Westan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 18:30   #7
pwnyou
Registered User
 
pwnyous avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 106
Citat:
Ursprungligen postat av Westan Visa inlägg
Hur ska man, som nybörjare veta om det är en dum fråga man ställer? Oftast tror man väl att det är en jätteviktig (mer eller mindre) sak man frågar om. Förstår poängen med tråden men det kommer inte gå att genomföra.
Se det mer som korta enkla frågor som man tror att folk vet svaret på och som kanske inte förtjänar en egen tråd. "Dumma" kanske är fel ord.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 20:42   #8
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Amöban Visa inlägg
Ah, den här tråden har jag saknat utan att veta om det! Min fråga är om man förbränner lika mycket om man kör 30 min på en crosstrainer i ett sträck, eller 3 x 10 minuter, med ett par minuters vila emellan? Om vi tänker oss att intensiteten är samma i båda fallen.
Rätt säker på att du bränner något mer på 3x10. Inget som kommer att påverka något i det stora hela dock.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 21:26   #9
wcanka
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 783
Glömt och packat upp min shaker ur väskan och nu har skiten möglat.

Kan man dricka ur den eller är det farligt?
Hur rengör man den på bästa sätt för att få bort lukt & bakterier?
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:00   #10
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Glömt och packat upp min shaker ur väskan och nu har skiten möglat.

Kan man dricka ur den eller är det farligt?
Hur rengör man den på bästa sätt för att få bort lukt & bakterier?
Ättika+vatten under natten brukar rekommenderas.
Själv diskar jag den bara för hand och låter den stå i vatten+diskmedel ett tag om den är riktigt nasty.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:03   #11
exor
Registered User
 
exors avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 588
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Glömt och packat upp min shaker ur väskan och nu har skiten möglat.

Kan man dricka ur den eller är det farligt?
Hur rengör man den på bästa sätt för att få bort lukt & bakterier?
Släng skiten din snåljåp. Vem vill dricka flera gånger om dan i ur en shaker som har vart mögelangripen och luktar lik?
__________________
SL -83 RAW, 646 kg.
OL -85, 210 kg.
exor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 22:15   #12
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring
 
Stor Hård Ådrigs avatar
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2 183
Diskmaskin funkar bra för mig.
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 06:02   #13
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Av ren nyfikenhet.

Ponera att jag gymmar idag ett hårt pass, men sedan har jag denna dag inte ätit över mitt energibehov kanske ligger back 200 kalorier över det jag behöver bara för att hålla min vikt. Annulleras mitt pass?
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-02, 14:15   #14
PeSi
Registered User
 
PeSis avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 125
Troligen inte; 200 kcal är rätt lite så länge du täcker underskottet dagen efter.

Det finns ganska stora energilager i kroppen i form av glykogen i musklerna och levern (och fettmassan förstås). Det är rätt svårt att tömma glykogendepåer på gymmet så att de behöver akut påfyllning. Om man inte befinner sig i en viktminskningsperiod, bör de räcka ytterligare rätt många timmar av "normalaktivitet". Och andra sidan, om den negativa balansen fortsätter i dagar blir träningsresultaten sämre.

Ovanstående är inte på något sätt i konflikt med att optimal muskeluppbyggnad kräver positiv energibalans "på dagbasis". Dessutom förlänger och minskar negativ energibalans återuppbyggnaden av glykogendepåer.
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 14:57   #15
weistedt
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 31
diska den sen lägger du den i frysen över natten (torka torrt först) så försvinner all lukt som sitter i plasten
weistedt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)