Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-20, 16:52   #37741
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack!

Även om han nu då inte skall kunna detta så borde han ju kunna säga vilken storlek det är på hjulen då när kag frågade. Hade jag själv krängt cyklar hade jag valt att ha bättre service mot mina kunder och kunnat svara på sådana frågor. På ngn tradera annons såg jag "26"x4 grovmönstrade däck". Fast vet inte om det räcker?
Är man "engagerad och driven" och mån om kundrelationer och ev "word of mouth" som säljare så tar man givetvis reda på sånt där i förhand, alternativt ryggar inte för frågor om det. Men jag tycker inte det är något man ska tycka sig ha rätt att "kräva" som kund.

26x4 innebär nästan alltid 26 tum diameter och 4 tum bredd.
4 tum bredd är ju solklart fatbike-territorium. Jag hade nog börjat med att kolla runt efter olika stänkskärmar till fatbikes på tex cykelkraft eller bikester och se om hålbild eller dylikt stämmer överens med din cykels ram och dylikt.

Och om du är osäker kan du säkert fota ev fästen/hål på cykeln (om du saknar hål och dylikt helt och hållet kan du direkt kolla på såna där man fäster på gafflarna eller sadelstolpar med tex kardborre eller remmar) och skicka in som ett mejl till någon av dem. Typ skriva att du är lite osäker på vad som skulle kunna passa och så får du förhoppningsvis hjälp av dem per mejl med vettiga rekommendationer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-06-20 klockan 16:55.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 18:40   #37742
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag har mailat fram och tillbaks med bikester. Dom skrev att de bredaste dom hade var dessa. Så kommer chansa på dem.

https://m.bikester.se/hebie-viper-x-...rt-641277.html
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-20, 20:46   #37743
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Borde funka finfint om däcken är 4 tum <=> ca 10 cm. Skärmen du länkar är 11 cm, så bör täcka hela däckytan.

Man kan behöva leka lite med avstånd och vinkel för att få maximal täckning, men det förstår du säkert :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 04:35   #37744
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Borde funka finfint om däcken är 4 tum <=> ca 10 cm. Skärmen du länkar är 11 cm, så bör täcka hela däckytan.

Man kan behöva leka lite med avstånd och vinkel för att få maximal täckning, men det förstår du säkert :P
Haha nej. Visste inte ens det gick att leka med avstånd o vinkel Men toppen. Då är det bara hjälm o lås kvar. Snart hemma!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 18:06   #37745
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Hur kommer det sig att saluhallar och dylikt kan sälja kött och charkuterier både bättre och billigare än stora butikskedjor?
Senaste exemplet. Uppsala Saluhall har entrecote för 420kr/kg. Hängmörad i en månad och fint marmorerad. En riktig kvalitetsbit kött. Samtidigt har jag en välsorterad ICA nära hemmet. Ni som vet hur en välsorterad ICA ser ut förstår att de brukar ha fin köttdisk. Men ändå, 500kr/kg för biff som inte alls var lika fint marmorerad som entrecoten. Deras entrecote var inte ens lika fin, och kostade 50kr mer per kilo.

Jag vet inte om det är läge att klaga. Det är mest förvånande att en stor kedja som ICA är sämre än en saluhall. Och då ska det väl i rättvisans namn nämnas att ICA är mycket bättre än konkurrenterna.

Jag förstår bara inte matematiken. ICA borde sälja tusen gånger mer kött än en saluhall, ändå är de helt utklassade. Kan någon förklara det?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 18:10   #37746
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hur kommer det sig att saluhallar och dylikt kan sälja kött och charkuterier både bättre och billigare än stora butikskedjor?
Senaste exemplet. Uppsala Saluhall har entrecote för 420kr/kg. Hängmörad i en månad och fint marmorerad. En riktig kvalitetsbit kött. Samtidigt har jag en välsorterad ICA nära hemmet. Ni som vet hur en välsorterad ICA ser ut förstår att de brukar ha fin köttdisk. Men ändå, 500kr/kg för biff som inte alls var lika fint marmorerad som entrecoten. Deras entrecote var inte ens lika fin, och kostade 50kr mer per kilo.

Jag vet inte om det är läge att klaga. Det är mest förvånande att en stor kedja som ICA är sämre än en saluhall. Och då ska det väl i rättvisans namn nämnas att ICA är mycket bättre än konkurrenterna.

Jag förstår bara inte matematiken. ICA borde sälja tusen gånger mer kött än en saluhall, ändå är de helt utklassade. Kan någon förklara det?
Är det något du har jämfört med flera icabutiker samt saluhallar eller var det så i detta fallet?
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 19:45   #37747
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Är det något du har jämfört med flera icabutiker samt saluhallar eller var det så i detta fallet?
Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning av det hela men jag har jämfört flera olika ställen. Saluhallarna är mycket bättre.

Då menar jag inte nödvändigtvis att ICA är dåliga. Bra ICA-butiker kan ha A5-waguy. Men ska jag ha bra kött för rimliga pengar går jag till en saluhall.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 20:39   #37748
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hur kommer det sig att saluhallar och dylikt kan sälja kött och charkuterier både bättre och billigare än stora butikskedjor?
Senaste exemplet. Uppsala Saluhall har entrecote för 420kr/kg. Hängmörad i en månad och fint marmorerad. En riktig kvalitetsbit kött. Samtidigt har jag en välsorterad ICA nära hemmet. Ni som vet hur en välsorterad ICA ser ut förstår att de brukar ha fin köttdisk. Men ändå, 500kr/kg för biff som inte alls var lika fint marmorerad som entrecoten. Deras entrecote var inte ens lika fin, och kostade 50kr mer per kilo.

Jag vet inte om det är läge att klaga. Det är mest förvånande att en stor kedja som ICA är sämre än en saluhall. Och då ska det väl i rättvisans namn nämnas att ICA är mycket bättre än konkurrenterna.

Jag förstår bara inte matematiken. ICA borde sälja tusen gånger mer kött än en saluhall, ändå är de helt utklassade. Kan någon förklara det?
Mindre svinn. När jag jobbade där fick vi plocka bort dyrare köttbitar då de försvann med så kallad "hemlig rabatt" om du förstår vad jag menar. Och det här var länge sedan, innan 2015.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 21:16   #37749
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Hur kommer det sig att saluhallar och dylikt kan sälja kött och charkuterier både bättre och billigare än stora butikskedjor?
Senaste exemplet. Uppsala Saluhall har entrecote för 420kr/kg. Hängmörad i en månad och fint marmorerad. En riktig kvalitetsbit kött. Samtidigt har jag en välsorterad ICA nära hemmet. Ni som vet hur en välsorterad ICA ser ut förstår att de brukar ha fin köttdisk. Men ändå, 500kr/kg för biff som inte alls var lika fint marmorerad som entrecoten. Deras entrecote var inte ens lika fin, och kostade 50kr mer per kilo.

Jag vet inte om det är läge att klaga. Det är mest förvånande att en stor kedja som ICA är sämre än en saluhall. Och då ska det väl i rättvisans namn nämnas att ICA är mycket bättre än konkurrenterna.

Jag förstår bara inte matematiken. ICA borde sälja tusen gånger mer kött än en saluhall, ändå är de helt utklassade. Kan någon förklara det?
ICA tar betalt vad de kan ta betalt för köttbiten och bryr sig mao inte om vad en slaktare i saluhallen tar betalt. Dvs ICA justerar priset tills de hittar var smärtgränsen går, få personer kommer att jämföra som du och sedan åka bort till Saluhallen för att köpa bättre kött till billigare pris, eller rättare sagt tillräckligt många gör det inte för att ICA ändå ska sälja ut hela sitt parti med vinst.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 22:41   #37750
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
ICA tar betalt vad de kan ta betalt för köttbiten och bryr sig mao inte om vad en slaktare i saluhallen tar betalt. Dvs ICA justerar priset tills de hittar var smärtgränsen går, få personer kommer att jämföra som du och sedan åka bort till Saluhallen för att köpa bättre kött till billigare pris, eller rättare sagt tillräckligt många gör det inte för att ICA ändå ska sälja ut hela sitt parti med vinst.
Såklart att ICA tar vad de kan få betalt. Frågan är ju varför det är så stor skillnad. Om det är få kunder hos saluhallen borde de ha högre priser. Och bra kött är just dyrt för att det är svårt att producera i stora mängder.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 22:48   #37751
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Såklart att ICA tar vad de kan få betalt. Frågan är ju varför det är så stor skillnad. Om det är få kunder hos saluhallen borde de ha högre priser. Och bra kött är just dyrt för att det är svårt att producera i stora mängder.
Sen får du kolla över hur många människor som de olika vinstmarginalerna skall fördelas på, hos ICA är det kanske 20-30 pers involverade från slakt till att det hamnar i butiken medan i Saluhallen är det kanske 1-2. Visst nu säljer ICA mer men säljer de 10-15ggr mer av just det här högre kvalitetsköttet än vad de gör i Saluhallen?

Sen har du inlåsningseffekten (vilket var vad jag var inne på tidigare), dvs i Saluhallen kanske de flesta bara går dit för att kolla och när de ser ett bra pris så köper de medan folk redan gör sin veckohandel på ICA och passar då på att även köpa på sig en "fin köttbit" vilket gör att de då blir mindre priskänsliga än de som går till Saluhallen.

edit: Sedan kan man ju inte heller räkna bort att de som står i Saluhallen kanske inte är intresserade av att sälja till högsta möjliga vinst utan de sätter en prisnivå efter där de klarar sig och där de anser att det är rimligt att ligga. De kan också vara helt inkompetenta vad gäller business.

Vi gör så själva där jag jobbar, vi kan sälja vissa saker billigare än våra konkurrenter även om vi vet att vår kvalite är bättre för att vi helt enkelt inte vill syssla med ocker.

Senast redigerad av F Ultra den 2019-06-23 klockan 22:52.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 23:22   #37752
Ggggg
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 11
Tjena gubbar, jag undrar nu... Jag är 180 cm lång och kommer väga max 70 kg i framtiden, borde jag väga 70 kg eller gå ner hela vägen till 67 kg? Kommer man se anorektisk ut vid 67 kg om jag inte styrketränar?

Senast redigerad av Ggggg den 2019-06-23 klockan 23:27.
Ggggg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 08:10   #37753
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Ggggg Visa inlägg
Tjena gubbar, jag undrar nu... Jag är 180 cm lång och kommer väga max 70 kg i framtiden, borde jag väga 70 kg eller gå ner hela vägen till 67 kg? Kommer man se anorektisk ut vid 67 kg om jag inte styrketränar?
Hur du ser ut på 70kg@180cm vet bara du och din spegel.
Och vad menar du "i framtiden"? Vad väger du i dag och hur ser det ut?

Det finns de som ser lönnfeta ut på 70kg och de som är rippade på 80kg på samma längd.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 08:58   #37754
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Tycker ni att det är snyggt när killar ser magra ut?
Alltså när alla muskler är synliga under huden så att det ser ut som att den här personen har inte fått äta sig mätt på väldigt länge.
Exempel: Brad Pitt-kroppen


Personligen tycker jag bara det ser hemskt ut, känns just som att "den här stackarn behöver ett ordentligt mål mat och lite kärlek".

Senast redigerad av Stan Carley den 2019-06-24 klockan 08:59.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-24, 09:04   #37755
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Tycker ni att det är snyggt när killar ser magra ut?
Alltså när alla muskler är synliga under huden så att det ser ut som att den här personen har inte fått äta sig mätt på väldigt länge.
Exempel: Brad Pitt-kroppen


Personligen tycker jag bara det ser hemskt ut, känns just som att "den här stackarn behöver ett ordentligt mål mat och lite kärlek".
Ja snyggt, utstrålar vältränad för mig. Ofta ser de bättre ut i verkligheten.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)