Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-26, 22:47   #1
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
”Det är dags att lägga ner träningshetsen”

Friskis & Svettis generalsekreterare Peter Wigert (han är alltså da baws) skrev en debattartikel idag:

http://www.svt.se/opinion/det-ar-dag...traningshetsen

I denna lastar han de som deltar i den nya trenden med prestationsinriktad träning (dit han av någon anledning även räknar typ instagramposering och dylikt) för att många fortfarande inte tränar alls. Han vill se mer fokus på lustfylld träning.

Läs gärna artikeln och kommentera sedan. Håller ni med? Håller ni inte med? Ser ni hans poäng?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 22:52   #2
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Man måste väl få hitta sin egen drivkraft. Jag tycker nästan allt är jobbigt att göra, så att göra träningen till ett enmans-tävlingsmoment är mitt bästa alternativ. Har man problem med att stå emot grupptryck så är det ju ett separat problem imo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 22:54   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag kommenterade på Facebook där jag skrev: "Den som säger sådant är alltid lönnfet av någon anledning".

Friskis och Svettis är alltid emot något som är över medelsvensson. Kosttillskott är fusk, man skall bara äta potatis och köttbullar, man kan inte använda tyngre hantlar än 40 kilo i någon övning för då är man dopad, och vill man prestera så bra man kan... ja, då är det något rejält fel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 22:54   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Är det verkligen instagramposering han dissar? Är det inte att gymmen lägger upp "spännisbilder" på sin reklam?

Jag tror jag håller med honom, att mer fokus bör ligga på att göra träning lustfyllt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 22:58   #5
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Är det verkligen instagramposering han dissar? Är det inte att gymmen lägger upp "spännisbilder" på sin reklam?

Jag tror jag håller med honom, att mer fokus bör ligga på att göra träning lustfyllt.
Alltså dessa Friskusar... Vad är lustfyllt då? Landet lagom i en lagom stor förpackning..
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:03   #6
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Jag tolkade texten som att man skall plocka bort tyngre hantlar från gymmen. Jag känner mig kränkt.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:03   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Larsson Visa inlägg
Alltså dessa Friskusar... Vad är lustfyllt då? Landet lagom i en lagom stor förpackning..
Lustfyllt är väl bara en omskrivning för "roligt".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:05   #8
ducedo
Registered User
 
ducedos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 181
Tolkat utspelet som att bilden som sprider sig i sociala medier kan tänkas skrämma iväg potentiella kunder och därför vill han poängtera att 'här är alla välkomna'.

Citat:
Vi räknar med att det finns cirka 1,4 miljoner svenskar som inte tränar regelbundet i dag. Ett viktigt skäl till det är att de upplever träning som kravfyllt.
__________________
// Stefan Nilsson | Twitter

"Det är ju så att alla bedömare är ju helt eniga om att det inte finns något militärt hot mot Sverige och jag kan väl säga att vi är beredda på det." - TV4
ducedo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:13   #9
Zeritho
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 41
För mig är "lustfylld träning" träning som ger mig magrutor och vältränad kropp. Det gör mig glad, fattar inte vad felet är med det. Ska jag sluta med det så fler ska släpa sig till gymmet?
Zeritho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:16   #10
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag tolkade texten som att man skall plocka bort tyngre hantlar från gymmen. Jag känner mig kränkt.
Jag var med om en gång på ett FS gym, att man frågade mig om jag brukade köra med de tyngsta hantlarna (50 kg faktiskt). Ja, svarade jag. "Jaha, ja de ska vi ta bort för det är ju inga som vanliga tränande använder" fick jag tillbaka då.

Var FS i Askim btw, jäkla as

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Lustfyllt är väl bara en omskrivning för "roligt".
Jag tycker det är roligt med pumpade killar och tjejer hehe
Nämen seriöst de får skärpa sig: det är fan att helt vantolka problemet.
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:27   #11
Manta
Hey, Hey, My, My
 
Mantas avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Adelaide
Inlägg: 170
Nu är jag kanske en tävlingsinriktad person, men jag begriper verkligen inte hur man tränar utan att fokusera på prestation/resultat. Det är ju liksom inneboende i ordet, "träning", att man försöker bli bättre. HUR är träning rolig om man inte fokuserar på förbättrning alt. tävling? Jag känner mig smått dryg när jag skriver det här, men jag kan helt ärligt inte förstå det.
__________________
...like those who go off on a journey to see a longed-for city with their own eyes and imagine that one can enjoy in reality the charm of a dream
Manta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:51   #12
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Nu är jag kanske en tävlingsinriktad person, men jag begriper verkligen inte hur man tränar utan att fokusera på prestation/resultat. Det är ju liksom inneboende i ordet, "träning", att man försöker bli bättre. HUR är träning rolig om man inte fokuserar på förbättrning alt. tävling? Jag känner mig smått dryg när jag skriver det här, men jag kan helt ärligt inte förstå det.
Eller hur Om han vill motionera så får han väl göra det men bör inte förhindra oss från att ägna oss åt en helt annan sak.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:53   #13
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Kan hålla med dåren att instagramtramset är det värsta bullshit träningsvärlden skådat sen gymen uppfanns, är aslöjligt att se småmyror posera i jakten på likes eller kommentarer eller vafan man fiskar efter (srsly, ego boosts och kompensation för överflöd av osäkerhet) och tjejer som tävlar i VM i svank. Tjejer behöver bara va smala så är de "Shit va fit gumman!" medan män åtminstone måste ha tittat på en vikt 2 ggr i veckan och därmed va rippade med en sena här och där för att anses anständig. Dårar! (Jag är inget fan av Bild-tråden här heller, speciellt när en och samma person postar varannan dag och det är samma drit. 17X cm 7X kg hellyeah) :p

Tänk om folk kunde träna för sin egen skull, oavsett mål sen.

Meeen to topic: Friskis kan likt väl byta namn till Fladderfläskets riksförbund - Där ingen är bra utan vi är alla lika usla men trivs med det och fan om du är bättre än oss! Då har man anorexi/ortorexi/psykiska problem/beroenden/dopad/Kvargmissbrukare/whateva

/end hateful elitist rant
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 23:59   #14
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Är det verkligen BARA 1,4 svenskar i detta landet som inte tränar ? För om det är så, så är det fan riktigt bra statistik om man jämför med resten av världen.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 00:01   #15
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
De flesta average går-till-gymet-och-somnar-i-maskiner-svenskar skulle ranka sig själva som "tränande" om de så tog en 30min promenad 2 ggr i veckan utöver vanliga sysslor.... Sån statistik är alltid ganska missvisande beroende på vad man anser vara "Träning".

Få människor svettas på ett vanligt gym, dvs maskinmänniskor 40+ år som är småmysiga och bara huffar runt, inte för att de har svårt att svettas direkt utan att vikterna, temport och intensiteten är totalt noll.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)