Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-03-09, 23:35   #16
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Nä, åtta räcker verkligen superlångt om man inte vet att man måste ha mer. Tar man 16 så sitter man väldigt säkert i båten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 23:42   #17
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Jäkligt dumt att ta för lite när det kostar så lite som det gör idag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-09, 23:50   #18
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
Jäkligt dumt att ta för lite när det kostar så lite som det gör idag.
Å andra sidan är det enkelt att uppgradera. Och det är dyrare nu än vad det har varit.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 16:30   #19
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Hej! Skrev i en tråd på sweclockers, så kopierar det jag skrev därifrån direkt. Tänkte att för mycket input kan aldrig vara dåligt.

Köpte delar och byggde ihop en burk för ett tag sedan. Spelar lite spel då och då när jag får tid över och tycker det fortfarande är lika kul nu som när man var grabb (är tyvärr tiden som inte räcker till nu dock....).
Tänkte iaf försöka uppgradera min dator. I nuläget ser den ut såhär:

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
| AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
| XFX Radeon HD5770 1GB + Aliens vs Predator
| Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
| 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
| Fractal Design Integra 500W

förr var jag rätt insatt i vilken processor som var bäst, vilket grafikkort man skulle ha etc. idag har jag tappat helt och hänger inte med i allt det nya. Om ni skulle piffa upp denna vad skulle ni då satsa på? Har ingen tokbudget direkt då jag studerar men tänkte iaf lägga en slant. Det är väl framförallt "gameandet" jag är ute efter.

Tack på förhand!

Tapeworm
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 16:39   #20
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Tap3worm Visa inlägg
Hej! Skrev i en tråd på sweclockers, så kopierar det jag skrev därifrån direkt. Tänkte att för mycket input kan aldrig vara dåligt.

Köpte delar och byggde ihop en burk för ett tag sedan. Spelar lite spel då och då när jag får tid över och tycker det fortfarande är lika kul nu som när man var grabb (är tyvärr tiden som inte räcker till nu dock....).
Tänkte iaf försöka uppgradera min dator. I nuläget ser den ut såhär:

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
| AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
| XFX Radeon HD5770 1GB + Aliens vs Predator
| Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
| 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
| Fractal Design Integra 500W

förr var jag rätt insatt i vilken processor som var bäst, vilket grafikkort man skulle ha etc. idag har jag tappat helt och hänger inte med i allt det nya. Om ni skulle piffa upp denna vad skulle ni då satsa på? Har ingen tokbudget direkt då jag studerar men tänkte iaf lägga en slant. Det är väl framförallt "gameandet" jag är ute efter.

Tack på förhand!

Tapeworm
Jag skulle köpa en i7, alternativt kraftig i5. Grafikkortet skulle väl bli typ ett 760 på 2 gig i videominne. Minst 8 gig RAM. Inhandla nätaggregat och moderkort utifrån det, typ. Är inte så hemma på AMD's grejer så det är möjligt att det är mer prisvärt.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 19:54   #21
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Det är ju en helt ny dator. Ska man piffa upp nånting kanske grafikkort och en SSD.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 20:30   #22
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Tap3worm Visa inlägg
Hej! Skrev i en tråd på sweclockers, så kopierar det jag skrev därifrån direkt. Tänkte att för mycket input kan aldrig vara dåligt.

Köpte delar och byggde ihop en burk för ett tag sedan. Spelar lite spel då och då när jag får tid över och tycker det fortfarande är lika kul nu som när man var grabb (är tyvärr tiden som inte räcker till nu dock....).
Tänkte iaf försöka uppgradera min dator. I nuläget ser den ut såhär:

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
| AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3
| XFX Radeon HD5770 1GB + Aliens vs Predator
| Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
| 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
| Fractal Design Integra 500W

förr var jag rätt insatt i vilken processor som var bäst, vilket grafikkort man skulle ha etc. idag har jag tappat helt och hänger inte med i allt det nya. Om ni skulle piffa upp denna vad skulle ni då satsa på? Har ingen tokbudget direkt då jag studerar men tänkte iaf lägga en slant. Det är väl framförallt "gameandet" jag är ute efter.

Tack på förhand!

Tapeworm
Tre alternativ:

1. Om du gillar ditt befintliga chassi och tror du vill uppgradera grafikkort igen om några år:
Ta med chassi, nätagg och HDD och bygg nytt. Köp nytt moderkort som har det du behöver men inget extra krimskrams. Du bör kunna få ett för runt tusenlappen. Kör Intel sockel och köp en 4770K till, det är en i5a. Köp ett nvidia 760 med 3 GB RAM, billigaste varianten som finns att finna på prisjakt. Kör en Intel SSD i 500 serien till i valfri size att installera OS och program på. RAM: ta 8 GB som passar till moderkortet.

Sälj gamla delar löst även om du bara drar in några hundra på det.


2. Om du gillar ditt befintliga chassi men känner att detta är sista gången du uppgraderar, sen vill du inte gamea mer:

Ta med chassi, nätagg och HDD och bygg nytt. Köp ett begagnat moderkort med tillhörande processor från Sandy Bridge serien med processorn 2500K. Du bör kunna få dem för runt tusenlappen tillsammans. Köp nytt grafikkort, det jag föreslog ovan. Om du vill kan du lägga de insparade pengarna på ett extra 760 och köra SLI. Välj sedan en SSD från ett känt märke i den size du vill ha. RAM: ta 8 GB som passar till moderkortet.

Sälj gamla överblivna delarna.


3. Du gillar inte ditt gamla chassi.

Sälj hela din gamla dator komplett. Du bör kunna få runt 2500 pix för den. Köp sedan helt nya grejer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2014-04-24 klockan 20:31.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-24, 23:05   #23
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Billigast:

Köp bättre grafikkort, begagnat. Lade själv vantarna på ett GTX 580 för en vecka sen. 1000Kr. Även om det är gammalt funkar det att leka i BF4 i 1920x1200 på "high" inställningar (jag köpte det visserligen för rendering där det förnedrar allt upp till GTX 780 - att det går att leka lite pang-pang är bara en bonus).

Billigt:

Nästa steg är två grafikkort i SLI/Crossfire. Ditt moderkort stödjer dock inte det och en 500w nätdel är för klent för två krävande kort.
Jaga runt på blocket och ebay efter delar eller en komplett dator. Köper du komplett kan du sälja av delarna du inte vill behålla.
i5 2500K som du sen klockar upp lite räcker långt. Det är rentav overkill om du inte har riktigt bra grafikkort (inte konstigt att utvecklingen av desktop-processorer har gått segt senaste åren). Ett par GTX 580 och en nätdel på kanske 750-800W av bra kvalisort (en höftning baserat på kortens TDP). Jag föreslår GTX 580 främst för att det ger mycket prestanda för pengarna om man kollar på nVidia. Har ingen koll på ATI (de intresserar mig inte annat än om de pressar nVidia att ge bättre stöd för OpenCL). Annars kanske dubbla GTX 760 går att hitta billigt. Fixa 8Gb RAM på det så har du så det räcker och blir över.

Dyrare:

Köp nytt. Core i3 eller i5 (Haswell). GTX 760 eller 770, 8GB RAM osv.

Typ nåt sånt.

Om jag hade en tight budget skulle jag aldrig ens drömma om att köpa en SSD. Sjukt överskattat. Inte för att SSD;s är dåliga, men det kan man ta om man vill lyxa till det lite.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 09:58   #24
Tap3worm
Registered User
 
Tap3worms avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 229
Tack för tipsen!
Hur "risig" är processorn gentemot de nyare? Har ju ingen vidare budget egentligen, klarar man sig på att bara uppgradera grafikkortet? Annars får jag väl lugna mig lite och köpa helt nytt framöver.

Hur är det med grafikkort och modekort, hur vet jag vilket grafikkort som är kompatibelt med mitt modekort?

Det är ju ingen uråldrig burk direkt även om teknologin snabbt går framåt och det mesta blir "gammalt" snabbt.

Ska kika begagnat och se vad det kan landa på!




Tapeworm
- Mobilen
__________________
Full fart spar tid!
Tap3worm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 10:50   #25
HVR
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 85
Utvecklingen bland processorer har gått riktigt långsamt i förhållande till grafikkort. Din processor är ju långt ifrån det monster den en gång var, men om du inte har väldigt höga krav på inställningar, skulle jag tro att med ett bra mid-end grafikkort kommer du väldigt långt. Ett alternativ om du är på stram budget är ju att överklocka, har du vettig kylning är det inga problem att skrämma ur processorn 20% extra prestanda.

Hur stor är din totala budget?
HVR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 10:53   #26
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Hur mycket bör man lägga om man vill ha en färdig dator som ska klara allt på högsta inställningar?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 10:59   #27
HVR
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 85
Färdig dator som i att du väljer komponenter och låter webhallen\komplett\inet whatever bygga ihop datorn till dig? 10-12k med OS.

Färdig som i att plocka en färdig märkesdator på mediamarkt/elgiganten? Runt 15 skulle jag gissa.
HVR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 11:09   #28
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av HVR Visa inlägg
Färdig dator som i att du väljer komponenter och låter webhallen\komplett\inet whatever bygga ihop datorn till dig? 10-12k med OS.

Färdig som i att plocka en färdig märkesdator på mediamarkt/elgiganten? Runt 15 skulle jag gissa.
Vilket är smartast om man inte kan så mycket om datorer, och ev behöver service osv? Kan inte själv byta delar eller något sådant om det skulle behövas.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 11:16   #29
HVR
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 85
Eftersom att de flesta "riktiga" datorbutiker erbjuder att montera ihop datorn åt dig och installera OS osv hade jag alla dagar i veckan valt det framför de stora kedjorna som säljer märkesdatorer. Skulle du någon gång behöva hjälp eller service är jag 100% säker på att du får många gånger bättre hjälp hos datorbutikerna och inte endast blir hänvisar till HP\Compaq eller vem det nu är som producerat märkesdatorn.
HVR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 11:45   #30
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av HVR Visa inlägg
Eftersom att de flesta "riktiga" datorbutiker erbjuder att montera ihop datorn åt dig och installera OS osv hade jag alla dagar i veckan valt det framför de stora kedjorna som säljer märkesdatorer. Skulle du någon gång behöva hjälp eller service är jag 100% säker på att du får många gånger bättre hjälp hos datorbutikerna och inte endast blir hänvisar till HP\Compaq eller vem det nu är som producerat märkesdatorn.
Låter vettigt. Ska slå en pling till Komplett och fråga mig fram lite. Tack för hjälpen!
cero är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)