Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-01-26, 16:07   #3766
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
varför väga sig varje dag om man bara bryr sig om medianen?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Hur ska du få fram en användbar median om du inte har många mätningar?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-26, 16:10   #3767
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
oh sorry medianen är talet i mitten rankat i storleks ordning? tänkte att det var talet i mitten oavsett ordning lol.

är det bättre än medelvärde?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-26, 16:14   #3768
al3ks
Registered User
 
al3kss avatar
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 495
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
oh sorry medianen är talet i mitten rankat i storleks ordning? tänkte att det var talet i mitten oavsett ordning lol.

är det bättre än medelvärde?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Ja asså när du tar medianen så försvinner ju högsta/lägsta värdena. Det gör dom ju inte när du tar medeltalet. Blir ett mer rättvist resultat då om du t.ex. kanske tryckt jävla massa kolhydrater en dag osv.
al3ks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-26, 16:16   #3769
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
oh sorry medianen är talet i mitten rankat i storleks ordning? tänkte att det var talet i mitten oavsett ordning lol.

är det bättre än medelvärde?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Haha. Lönt

Medianen är bättre än medelvärde eftersom man får bort extremvärden från veckan. Har man t.ex. kört extra kondis en dag kanske man gått ner 2 kg bara vätska vilket är helt ointressant egentligen. Tittar man på medianen kommer denna dehydrerade vikt att sollas bort som ett extremvärde. Medianen ger alltså "normalvikten" för veckan vilket är det intressanta om man sen kan jämföra med en annan normalvikt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-01-26 klockan 16:18.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 01:52   #3770
Azker
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av SKSKSK Visa inlägg
Så jävla mkt bakslag igår!! Godis, kakor, bröd. Dagens intag slutade på 4400 kcal. Not OK!!

På´t igen bara. En dag är ingen dag..försöker iaf inbilla mig det
Jag förtärde runt 8000~ kcal en dag under dieten, kändes haha
Azker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 08:04   #3771
Drangen
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 4
Jan 1 - 88
Jan 26- 86,1

Måste väl vara en lämplig takt?
Drangen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 08:24   #3772
SKSKSK
Registered User
 
SKSKSKs avatar
 
Reg.datum: May 2012
Ort: Luleå
Inlägg: 124
Citat:
Ursprungligen postat av Azker Visa inlägg
Jag förtärde runt 8000~ kcal en dag under dieten, kändes haha
Det är KOPIÖST mycket mat!! :S Vad käkade du då? :O
SKSKSK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 10:45   #3773
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
Behöver lite hjälp.

6 dagar in i deffen och jag tycker jag tappar alldeles för fort, ligger på 2000kcal varje dag, ~200g prot ~160g kolhydrater..

79kg 181cm lång, tränar på gymmet 5-6 dagar i veckan, fick då fram att jag ska ligga på runt 2000 för att ligga -600, vet heller inte vilken metod jag ska använda för att räkna kalorier då det fanns två stycken och den ena diffade 200.

Har gått bra att gymma och leva också.

1. ingen vägning
2. 80.7
3. 80.1
4. ingen vägning
5. 79.4
6. 79
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 10:50   #3774
al3ks
Registered User
 
al3kss avatar
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 495
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Behöver lite hjälp.

6 dagar in i deffen och jag tycker jag tappar alldeles för fort, ligger på 2000kcal varje dag, ~200g prot ~160g kolhydrater..

79kg 181cm lång, tränar på gymmet 5-6 dagar i veckan, fick då fram att jag ska ligga på runt 2000 för att ligga -600, vet heller inte vilken metod jag ska använda för att räkna kalorier då det fanns två stycken och den ena diffade 200.

Har gått bra att gymma och leva också.

1. ingen vägning
2. 80.7
3. 80.1
4. ingen vägning
5. 79.4
6. 79
Det kan ju va vätska som släpper? Ligg kvar å se hur det utvecklar sig nästa vecka, annars höj intaget lite?
al3ks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 10:53   #3775
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av al3ks Visa inlägg
Det kan ju va vätska som släpper? Ligg kvar å se hur det utvecklar sig nästa vecka, annars höj intaget lite?
Nja alltså med "harris" metoden att räkna så säger den att jag ska ligga på 2400 för att ligga på -600, så ökar med 300 kalorier från och med nu så får vi se vad som händer..

Inte tror jag heller det är vätska då jag ligger mellan 150-200g kolhydrater och tar kreatin varje dag?
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 11:40   #3776
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Nja alltså med "harris" metoden att räkna så säger den att jag ska ligga på 2400 för att ligga på -600, så ökar med 300 kalorier från och med nu så får vi se vad som händer..

Inte tror jag heller det är vätska då jag ligger mellan 150-200g kolhydrater och tar kreatin varje dag?
Jag håller med om att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, men den viktnedgången du visat upp över en vecka är inte konstig, om det är första veckan. Vätska, tarminnehåll. Mycket kan vara vätska i underhuden som inte är särskilt beroende av kolhydrat utan mer av salter. Du ska absolut inte stirra dig blind på någon formel. Den berättar INTE vad som gäller för dig och dessutom har du ingen aning om vilket aktivitetsfaktor du ska använda dig av för att få fram rätt siffra. Det kan man bara veta i efterhand när man sett hur vikten förändrat sig över en längre tid. Och då har man inte nytta av den faktorn längre.

Med det sagt tycker jag 2000 kcal låter väldigt lite så höj du för säkerhets skull.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-01-27 klockan 11:42.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 11:46   #3777
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag håller med om att det är bättre att ta det säkra före det osäkra, men den viktnedgången du visat upp över en vecka är inte konstig, om det är första veckan. Vätska, tarminnehåll. Mycket kan vara vätska i underhuden som inte är särskilt beroende av kolhydrat utan mer av salter. Du ska absolut inte stirra dig blind på någon formel. Den berättar INTE vad som gäller för dig och dessutom har du ingen aning om vilket aktivitetsfaktor du ska använda dig av för att få fram rätt siffra. Det kan man bara veta i efterhand när man sett hur vikten förändrat sig över en längre tid. Och då har man inte nytta av den faktorn längre.

Med det sagt tycker jag 2000 kcal låter väldigt lite så höj du för säkerhets skull.
Ja det blir ju bättre om jag höjer och ser vad som händer än att ligga för lågt, ska prova det en vecka
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 11:54   #3778
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Ja det blir ju bättre om jag höjer och ser vad som händer än att ligga för lågt, ska prova det en vecka


Om man inte är stressad och har lite halvdålig koll på var ens balans ligger kan man ju testa att gå in på där man tror att man har balans, vänta tills vätskan släppt (2 v kanske) och sen börja sänka 100 kcal / dag / vecka om vikten ligger stilla. Det är om inte annat ett utmärkt sätt att få ett bra hum om var ens balans ligger. Första gången jag testade det här visade det sig att det jag trodde var balans var cirka 500 kcal under balans. Jag kunde med andra ord ligga kvar på den energinivån i flera veckor och stadigt gå ner i vikt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 12:01   #3779
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Woody R Visa inlägg
Ja det blir ju bättre om jag höjer och ser vad som händer än att ligga för lågt, ska prova det en vecka
Ta några mått också, på till exempel överarm, lår, vader, mage, bröst. Sen så håller du koll på att du inte tappar för många cm. När jag deffade så visade vågen en väldigt snabb viktnedgång, men mina mått på bland annat biceps, lår, bröst och liknande var desamma. Midjan blev därimot smalare vilket jag ville såklart. Vågen säger ju en del, men tillsammans med mått och spegel får man en bättre helhet.
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-27, 14:12   #3780
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg


Om man inte är stressad och har lite halvdålig koll på var ens balans ligger kan man ju testa att gå in på där man tror att man har balans, vänta tills vätskan släppt (2 v kanske) och sen börja sänka 100 kcal / dag / vecka om vikten ligger stilla. Det är om inte annat ett utmärkt sätt att få ett bra hum om var ens balans ligger. Första gången jag testade det här visade det sig att det jag trodde var balans var cirka 500 kcal under balans. Jag kunde med andra ord ligga kvar på den energinivån i flera veckor och stadigt gå ner i vikt.
Så om nån vecka så kommer jag kunna se bättre hur mycket jag går ner då när vattnet försvinner? Men jag ligger ju högt på kolhydrater så är väl inte så mycket vätska som ska bort?
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)