Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-11, 17:13   #46
hio
Norrländskt tenn!
 
hios avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 559
Varför inte göra försök på människor istället? Doh...
hio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 17:15   #47
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Därför att det ger svåra eller dödliga skador?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 17:37   #48
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Aj aj, känsligt ämne detta för vissa :/
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 13:46   #49
Loka
Lurker!
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 109
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej. Inte det minsta. Träningsvärk mildras inte på något sätt av stretching.

"Cryotherapy, stretching, homeopathy, ultrasound and electrical current modalities have demonstrated no effect on the alleviation of muscle soreness or other DOMS symptoms."

Sports Med. 2003;33(2):145-64. Delayed onset muscle soreness : treatment strategies and performance factors.

"The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):197-208. Treatment and prevention of delayed onset muscle soreness.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21. The effect of stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468, Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review.

"No time-by-treatment interactions were found. DOMS on pressure, extension angle and myoglobin concentration in blood did not differ between the groups."

Int J Sports Med. 1994 Oct;15(7):414-9.

"We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise."

Res Q Exerc Sport. 1989 Dec;60(4):357-61.
Ursäkta att jag tar upp en sån här gammal post men jag är nyfiken på muskel återhämtning och stretchning, jag testa att söka lite på pubmed men hitta ingen artikel om detta. Allt som King Grub refererar till verkar ju enbart handla om träningsvärk och inte återhämtning.
Vet någon om det är gjort någon studie för just återhämtning?
Loka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 15:20   #50
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Stretching bör man hålla på med om man tränar styrkelyft el styrketräning.

helt enkelt därför att man kortar ner senor ,samt muskler med styrketräningen.

man blir mao,lika vig som ett kassaskåp,om man inte stretchar! och iom att det då blir mindre rörelse för varje pass,så kan skador uppkomma lättare senare i träningen. dessutom bygger man mindre muskler iom mindre rörelseschema.
men det ska göras med kunskap,inte bara tänja hit och dit!!
tänjning är en annan sak.
stretching=först trötta ut muskel som ska stretchas,för att inte sträckreflex ska kopplas in.sedan vila några sekunder,sedan tänja,el ligga i stretch minst 45 sek,beroende på var på kroppen.
det är inte optimalt att stretcha direckt efter ett pass.detta pga,muskler är fulla med blod.lite kan man tänja.

själv så tänjer jag i sauna efter pass,bra för det är varmt.ca:30 minuter.

sen den riktiga stretchingen gör jag på helger,lö-sö,ca:2-3tim/helg.
det tar sin tid att gå igenom kroppen,ca:1.5 tim/gång.

så om ni ska börja stretcha el tänja,hör med någon som vet och kan ge er tips osv.annars kan det vara skadligt i stället!!!
PS:jag väger +150kg och går ner i spagat å split.mkt beroende på tidigare kampsport.men inte lika lätt längre,nu förtiden måste jag värma rätt rejält innan jag är vig,förr i tiden när jag var ungdom.kunde jag gå ner i spagat å split ouppvärmd!!!...(inte att rekomendera!)

mvh//
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2013-02-28 klockan 15:30.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 15:30   #51
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Aj aj, känsligt ämne detta för vissa :/
Det blir ofta så när man upplever att teori och praktik inte faller samman. Jag mår bättre av att stretcha, får mindre träningsvärk och blir rörligare vilket gör mig mindre skadebenägen. Det finns säkert massa studier på att det inte är så men det ändrar inte min upplevelse.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 17:15   #52
bigbellybob
Registered User
 
bigbellybobs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Även vad gäller explosiva idrotter, och i praktiken:

"The results of previous research have shown that passive muscle stretching can diminish the peak force output of subsequent maximal isometric, concentric and stretch-shortening contractions. The aim of this study was to establish whether the deleterious effects of passive stretching seen in laboratory settings would be manifest in a performance setting...

The BS, FS and RS protocols induced a significant increase in the 20 m time. Thus, it appears that pre-event stretching might negatively impact the performance of high-power short-term exercise."

J Sports Sci. 2005 May;23(5):449-54. Acute effects of passive muscle stretching on sprint performance.
Hur är det med dynamisk stretching och explosivitet?
bigbellybob är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)