Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-07, 16:34   #31
userfriendly
Registered User
 
userfriendlys avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 4 141
Jag TROR på stretching.. det är min religion lixom
dels tror jag att det motverkar skador för att man inte är stel o kan utföra alla övningar i dess rätta rörelselängder...
sen ere skönt att vara mjuk i kroppen..

men man behöver inte stretcha direkt efter passet.. några timmar senare går oxå bra...

axlar o bröst e rätt viktigt att stretcha... man får en ful hållning annar som inte annat
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 16:35   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av kampsporttjej
visste ni att stretchning genererar muskeltillväxt?
"Results indicate that a single bout of maximal stretch does not significantly elevate fractional muscle protein synthetic rate in humans and thus suggests that muscle stretch per se is not the stimulus for the muscle hypertrophy that occurs with resistance training."

Can J Appl Physiol. 2000 Jun;25(3):165-80.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 16:38   #33
Niclaaas
Banned
 
Niclaaass avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 1 202
samma som för JJ, jag blir stel om jag inte strechar oavsett rörelselängd. numera strechar jag alltid efter styrkepassen och jag har blivit mycket rörligare på ganska kort tid
Niclaaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 16:54   #34
kampsporttjej
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 317
king grub>>> det gör det visst det. för vissa målgrupper. man har fått fina resultat på stretchning
av gamla.
kampsporttjej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 16:57   #35
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Referenser. Vilka är "man"?

"Stretching a muscle 24 h·d-1 for 5-7 d results in stretch-induced hypertrophy" - men hur efterliknar man en veckas kontinuerlig stretch i praktiken annat än i djurförsök? Ref: Medicine & Science in Sports & Exercise: Volume 36(10) October 2004 p 1832.

Huruvida IGF-1 är involverat i påverkan av hypertrofi av stretching av mänsklig skelettmuskulatur är inte klarlagt.

Det är säkert inte omöjligt att kronisk stretching påverkar satellitceller och kan leda till en viss hypertrofi, men knappast vara en signifikant faktor.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-07, 18:28   #36
Philippp
real grek
 
Philippps avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: STHLM
Inlägg: 621
räcker ju med att man stretchar en gång i veckan, helena B - din kramp i vaderna beror säkert på överörlighet i Gluteus maximus eller inte tillräckligt med rörlighet i höftböjaren, något som vidgar kappilärerna är att föreslå eller sluta helt enkelt stretcha rumpen och se hur det funkar.

en muskel blir starkare när den drar ihop sig och blir svagare när den blir längre.
Detta betyder ju inte att man inte kan vara vig och stark, det finns ju en anledning till att man skulle börjat på gymnastik balett etc när man var ung :P

två dagar i veckan stretching duger för mig, då kan jag få upp en fot bakom huvudet och sätta mig i lotus stil.
Philippp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 07:51   #37
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Jag ska helt sluta stretcha!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-08, 08:48   #38
AngelLove
Registered User
 
AngelLoves avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Skåne
Inlägg: 1 560
MAn får mao inte ökad genomblödning genom stretching ??
AngelLove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 13:01   #39
bmwjohan
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: eskilstuna
Inlägg: 143
vad glad jag blir när jag läser detta. ska bli skönt att slippa hålla på och stretcha. jag har läst en massa artiklar som handlade om att man ska få massor med pump i muskeln och sen stretcha den. detta skulle vara superbra för tillväxt. han manfred med jättearmarna gjorde ju nått sånt.

jag får dock fortsätta att stretcha lite baksida lår och rätt mycket stjärt för annars får jag skitont i korsryggen.
bmwjohan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 15:46   #40
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Nu när vi ändå är inne på ämnet så har jag en fråga: Påverkar stretching träningsvärken dagen efter? Har ju hört sen man började med träning (fotboll) att man stretchar för att motverka träningsvärk.
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 15:49   #41
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av egge
Påverkar stretching träningsvärken dagen efter?
Nej. Inte det minsta. Träningsvärk mildras inte på något sätt av stretching.

"Cryotherapy, stretching, homeopathy, ultrasound and electrical current modalities have demonstrated no effect on the alleviation of muscle soreness or other DOMS symptoms."

Sports Med. 2003;33(2):145-64. Delayed onset muscle soreness : treatment strategies and performance factors.

"The exercise bout produced severe DOMS, with parameters peaking and troughing at 48 h postexercise. However, no significant differences were found, regarding any of the parameters, when comparing stretched and nonstretched legs."

Scand J Med Sci Sports. 1999 Aug;9(4):219-25.

"Other conventional approaches, such as massage, ultrasound, and stretching appear less promising."

J Strength Cond Res. 2003 Feb;17(1):197-208. Treatment and prevention of delayed onset muscle soreness.

"It is concluded that passive stretching did not have any significant influence on increased plasma-CK, muscle pain, muscle strength and the PCr/P(i) ratio, indicating that passive stretching after eccentric exercise cannot prevent secondary pathological alterations."

Scand J Med Sci Sports. 1998 Aug;8(4):216-21. The effect of stretching on delayed onset muscle soreness, and other detrimental effects following eccentric exercise.

"Stretching before or after exercising does not confer protection from muscle soreness."

BMJ. 2002 Aug 31;325(7362):468, Effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury: systematic review.

"No time-by-treatment interactions were found. DOMS on pressure, extension angle and myoglobin concentration in blood did not differ between the groups."

Int J Sports Med. 1994 Oct;15(7):414-9.

"We concluded that static stretching and/or warm-up does not prevent DOMS resulting from exhaustive exercise."

Res Q Exerc Sport. 1989 Dec;60(4):357-61.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 16:00   #42
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det gör det inte. Inte normal stretching. Där talar vi brutal dödlig våldstretching. I djurförsök handlar det om muskler som våldstretchats mot belastning i flera dygn.
Vad fan är det för sjukt påhitt?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 16:13   #43
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Vadå sjukt? Det är enda sättet att studera saken.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 16:24   #44
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Jag tycker det är sjukt iaf, brutal dödlig våldstreching i flera dygn gör antagligen rätt ont, varför utsätta djur för det bara för att "se ifall det ger tillväxt"?
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 16:30   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Djurförsök är nödvändiga för att avancera forskningen inom dom flesta naturvetenskaper.

I det här fallet handlar det knappast om tillväxt för applicering på kroppsbyggare eller idrottsmän, utan forskning kring sarkopeni.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)