Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-12-21, 13:22   #46
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vi borde titta på det där tappet på 200 om år. Är det personer som försvinner för alltid eller finns det en pool av halvaktiva som deltar typ varannat år?
Det borde lätt gå att plotta om man kan få ut vilka år som alla registrerade lyftare haft licens.

(Jag kan själv bara få ut information om min klubb.)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:30   #47
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Större bredd ger en bättre topp. Fler medaljer med andra ord. Fler medaljer ger mer media vilket ger fler medlemmar osv. I min teori.

Större bredd ger också mer pengar vilket kan användas till att ha distriktstränare, träningsläger tillsammans eller juniorsatsningar.

Det ser jag lite snabbt som fördelar med en större sport.
Allt ovan såklart.

Mer konkurrens i klasserna gör det roligare, personligen kan jag tycka en tajt fight om en placering längre ner kan vara roligare att följa än just fördelningen av medaljer (om det är för stor klassskillnad).

Sedan ger ett större antal lyftare också möjlighet till att rekrytera fler ledare/föreningsfunktionärer - även om du slutar tävla så kanske du trivs så bra i föreningen att du kan tänka dig vara tränare, ledare, tävlingsfunktionär eller något annat. Du har exponerats för sporten och har oftast någon känslomässig koppling kvar till den.

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:31   #48
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det borde lätt gå att plotta om man kan få ut vilka år som alla registrerade lyftare haft licens.

(Jag kan själv bara få ut information om min klubb.)
Jag kan bara få ut vilket som var det senaste året lyftarna hade licens, dock för all lyftare.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:34   #49
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Jag kan bara få ut vilket som var det senaste året lyftarna hade licens, dock för all lyftare.
Den informationen kan jag också se (via Användare), men den är tyvärr inte tillräcklig. Det jag vill hämta är Licenser per år, för alla klubbar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:39   #50
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vi borde titta på det där tappet på 200 om år. Är det personer som försvinner för alltid eller finns det en pool av halvaktiva som deltar typ varannat år?

En annan fråga: vilka är orsakerna till att vi vill bli fler och hur är deras inbördes ordning efter prioritet? Är det för att sporten inte ska försvinna? Är det för att ta fler guldmedaljer på VM? Är det för att <din tanke här> ?
Skriver ut alla talen årsvis.
2008 hade 206 st licens senast
2009 hade 208 st licens senast
2010 hade 237 st licens senast
2011 hade 285 st licens senast

Ur det tolkar jag att iaf vissa antagligen tar licens typ vartannat/vart tredje år. Ett par av dem som hade licens 2010-2011 kommer säkert göra comeback, och jag tror det skulle kunna stanna på att ca 200 årligen slutar "för gott".

Jag skulle personligen tro att vi kanske är i vissa fall för snabba att skaffa licens till folk som kanske gör en tävling och sen lägger ner. Men det grundar jag inte på nåt annat än känsla. I ÖKK tog vi i höstas licens till en kille som skulle vara med på DM, men skadade sig innan och har således inte lyft alls i år.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Större bredd ger en bättre topp. Fler medaljer med andra ord. Fler medaljer ger mer media vilket ger fler medlemmar osv. I min teori.

Större bredd ger också mer pengar vilket kan användas till att ha distriktstränare, träningsläger tillsammans eller juniorsatsningar.

Det ser jag lite snabbt som fördelar med en större sport.
Jo, större bredd ger bättre topp, men inte om bredden består av dagsländor som slutar efter första tävlingen. Visst kommer det alltid finnas dem också, men att försöka jobba på att behålla dem lyftare som man har torde också vara ett mål.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:39   #51
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Den informationen kan jag också se (via Användare), men den är tyvärr inte tillräcklig. Det jag vill hämta är Licenser per år, för alla klubbar.
Asch, Karro får ge oss rättigheter att gå in & köra SQL direkt, enklare så.

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:44   #52
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Motbevisa? Det ligger an på dig att visa varför ett tillväxtmål backas av en plan, inte tvärtom.
Nej, vad jag påstår är att en tillväxtplan med nödvändighet måste innehålla ett tillväxtmål. Inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Din hypotes för hur sporten ska bli större är att vi har en siffra vi alla tittar på. Ponera att vi antar den strategin mot två olika scenarion:
Nej, det är inte min hypotes. Det är inte vad jag skrivit. Vad jag har skrivit är att om vi verkligen vill att sporten ska växa är det viktigt att rekrytera, och att för att få en stor rekrytering är det viktigt att utmana. Det har med andra ord ett egenvärde att målet är en smula utmanade. (Om målet sedan är 50, 200 eller något annat är i sammanhanget ovidkommande)

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
1. Ingen slutar, 35 nya fräscha lyftare finner vår sport varje år.
2. 500 pers slutar med SL varje år, 535 nya fräscha lyftare finner vår sport varje år.

I ena fallet vill du alltså ha 1000 nya varje år, det andra 535. (Givet 1000 innevarande deltagare och ett mål på 1500.) Skulle du vilja kommentera detta lite? Alla kan se att #1 behöver en taktik och #2 en annan.
Det där är dina exempel, inte mina. Men visst kan jag kommentera dem. Jag tror det är väldigt viktigt att titta bakåt och se den historiska omsättningen av lyftare. Det är en viktig input för hur rekryteringen ska gå till. Men det är väl en självklarhet? I all verksamhet kommer en viss omsättning att finnas. Återväxten måste relateras till omsättningen. Därmed följer naturligt att rekryteringsmålet allra minst måste överstiga den årliga omsättningen.


Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Detta är där man hamnar med det du påstår; det är faktiskt ett hyffsat stort problem i både privat och statlig regi att man håller sig med kvantitativa mål där kvalitativa behövs just för att de tidigare är både lättare att formulera och följa upp. De leder businessen fel och tar energi från goda konstruktiva samtal om strategier baserade på verkliga mätningar och kloka resonemang.
Dunkelt sagt är dunkelt tänkt, brukar det heta...

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
CrossFit växer för att folk gillar det och för att det är lite av ett resväskeord (suitcase word) - alltså att det inkluderar lite allt möjligt. Det växer _inte_ för att någon postulerat en siffra och sedan fått alla att springa.
Det verkar som du fått för dig att jag påstår att allt man behöver göra är att postulera ett random mål och sedan löser allt sig! Det är verkligen inte min poäng.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:46   #53
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Den informationen kan jag också se (via Användare), men den är tyvärr inte tillräcklig. Det jag vill hämta är Licenser per år, för alla klubbar.
Jag tror databasen "skriver över" informationen om vilka år du tagit licens årsvis. Dvs om du hade licens 2009, 2011 och 2012 så kommer bara databasen ihåg 2012. Det går inte att kolla vilka hade licens 2009, det enda du får ut är vilka som hade licens 2009 men inte haft licens senare.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 13:59   #54
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Asch, Karro får ge oss rättigheter att gå in & köra SQL direkt, enklare så.

mvh
the_PL_man
Sånt krafs.


Vissa saker skulle vara väldigt intressant att se utvecklingsmässigt. Tex, hur påverkades antalet serielag i systemet när man införde regeln om föranmälan samt drog ner till en tävlingshelg? Och hur påverkades lagen av införandet av klassisk serie (att det blev fler klassiska lag självklart, men hur många utrustningslag färre blev det?). Detta går dock att räkna även i efterhand.
Kanske ska lägga en kvart innan man traskar hem från kneget...
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-21, 14:30   #55
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Oki, antalet serielag per år samt snittet på hur många lag/serie.

2008 : 237 lag : 9,1 lag/serie
(119 SL ; 118 BP)

2009 : 242 lag : 9,7 lag/serie
(118 SL ; 124 BP)

2010 : 234 lag : 9,4 lag/serie
(108 SL ; 126 BP)

2011 : 199 lag : 9,5 lag/serie
(100 SL ; 99 BP)

2012 : 218 lag : 8,4 lag/serie
(37 Kl.SL ; 75 SL ; 29 Kl.BP ; 77 BP)
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 20:12   #56
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Sportchefens vision är 1500 med licens samt 200 aktiva föreningar om tre år dvs
ca 170 nya licenser och ca 45 aktiva föreningar per år. Att öka licenserna ser jag som fullt möjligt men att få 45 nystartade eller -aktiverade klubbar per år är ganska så stort och dessutom disproportionellt mot antalet nya licenser.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 21:00   #57
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Sportchefens vision är 1500 med licens samt 200 aktiva föreningar om tre år dvs
ca 170 nya licenser och ca 45 aktiva föreningar per år. Att öka licenserna ser jag som fullt möjligt men att få 45 nystartade eller -aktiverade klubbar per år är ganska så stort och dessutom disproportionellt mot antalet nya licenser.
Det finns alltså cirka 65 föreningar nu och det här ska tredubblas inom 3 år?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 21:31   #58
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
71 st som hade en licensierad eller mer dvs aktiva och sedan finns det ett antal utan någon tävlingsverksamhet.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 12:27   #59
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Sportchefens vision är 1500 med licens samt 200 aktiva föreningar om tre år dvs
ca 170 nya licenser och ca 45 aktiva föreningar per år. Att öka licenserna ser jag som fullt möjligt men att få 45 nystartade eller -aktiverade klubbar per år är ganska så stort och dessutom disproportionellt mot antalet nya licenser.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 14:23   #60
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
CrossFit växer för att folk gillar det och för att det är lite av ett resväskeord (suitcase word) - alltså att det inkluderar lite allt möjligt. Det växer _inte_ för att någon postulerat en siffra och sedan fått alla att springa.
Inte för att lägga mig i debatten på nåt sätt, men jag trodde att crossfit växte för att det innefattar allt och inget (iaf när man pratar med de som sägs företräda det) samt att de har en bra marknadsföring.

Jag ska iaf försöka rekrytera ett par lyftare under året.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)