Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-22, 11:55   #1
lassebjorkdotter
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 1
Post Hjälp & tips om reportage, bilder Lasse Björk styrkelyftare

Hej!
Jag letar efter bilder och reprtage om min pappa Lasse Björk som var styrkelyftare och tävlade som mest på 70talet. Lasse jobbade som polis på södermalmspolisen och tävlade för stockholmspolisen i styrkelyft. Tror han gick i runt 80kg klassen. Som jag kan komma ihåg vann han brons i värdldsmästerskap i Australien, nån em medalj och flera sm medaljer.
Finns det någon här som känner till något om det här så tar jag tacksamt emot tips på det!
Mia
lassebjorkdotter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 12:22   #2
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Kolla med Johnny Wiklund, han var aktiv i SPIF på den tiden tror jag.

johnnywiklund@telia.com
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 23:45   #3
Helmer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av lassebjorkdotter Visa inlägg
Hej!
Jag letar efter bilder och reprtage om min pappa Lasse Björk som var styrkelyftare och tävlade som mest på 70talet. Lasse jobbade som polis på södermalmspolisen och tävlade för stockholmspolisen i styrkelyft. Tror han gick i runt 80kg klassen. Som jag kan komma ihåg vann han brons i värdldsmästerskap i Australien, nån em medalj och flera sm medaljer.
Finns det någon här som känner till något om det här så tar jag tacksamt emot tips på det!
Mia
Har tyvärr inga bilder på honom,men lite andra resultat.Har för mig att han stavade Björk med ck,alltså Lars Björck.Fast det borde iofs du ha bättre koll på.Lite resultat från honom:Som du skrev VM-brons 1977 i Australien,Kennet Mattson fyra 2,5 kilo bakom Lars.Viktklassen var 82,5kg.Tror han var fyra på VM 1975(82,5kg),femma VM 1976(82,5kg).Tuff konkurrens dessa år från bla Ron Collins,Walter Thomas.Em medaljer tror jag inte han tog några(tror första EM gick 1978,hade det arrangerats tidigare hade det kanske blivit några EM-medaljer).Svensk mästare däremot blev han första gången 1973,eller rättare sagt riksmästare.SM-status blev det först 1975.Innan det blev Lars RM-mästare igen 1974.1975 blev han svensk mästare,dessa tre titlar i 82,5kilos-klassen.Han vann även SM 1976 och 1978,då i 90kilos-klassen.SM 1978 gjorde han 765kg sammanlagt,vilket jag tror är hans bästa resultat,i vilket fall på en större tävling.Mvh.
Helmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 07:59   #4
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Helmer Visa inlägg
Har tyvärr inga bilder på honom,men lite andra resultat.Har för mig att han stavade Björk med ck,alltså Lars Björck.Fast det borde iofs du ha bättre koll på.Lite resultat från honom:Som du skrev VM-brons 1977 i Australien,Kennet Mattson fyra 2,5 kilo bakom Lars.Viktklassen var 82,5kg.Tror han var fyra på VM 1975(82,5kg),femma VM 1976(82,5kg).Tuff konkurrens dessa år från bla Ron Collins,Walter Thomas.Em medaljer tror jag inte han tog några(tror första EM gick 1978,hade det arrangerats tidigare hade det kanske blivit några EM-medaljer).Svensk mästare däremot blev han första gången 1973,eller rättare sagt riksmästare.SM-status blev det först 1975.Innan det blev Lars RM-mästare igen 1974.1975 blev han svensk mästare,dessa tre titlar i 82,5kilos-klassen.Han vann även SM 1976 och 1978,då i 90kilos-klassen.SM 1978 gjorde han 765kg sammanlagt,vilket jag tror är hans bästa resultat,i vilket fall på en större tävling.Mvh.
Reserverar mig för att det jag säger nu kan vara fel. Det kan alltså ha skett i en annan viktklass. Fighten mellan Ron Collins och Walter Thomas var om jag minns rätt en historia för sig. Ron låg långt efter Walter i böj och visste att han var tvungen att hålla jämna steg för att ha en chans när det drog ihop sig till marklyft. Om jag minns rätt slutade detta med en hemsk olycka. Ron gick in på pers i böj. Klarade genom ett segt lyft. Höjde sedan ganska mycket och bommade grovt. Gick ut en sund och kom tillbaka en stund senare, närmast okontaktbar, tog sats och satte sig ned helt respektlöst. Fick en allvarlig fraktur på Tibia som kom ut som en spjutspets genom knälindan. Lyftaren ifråga (om det nu var Ron?) kände ingen smärta och försökte resa sig upp igen men benet bara vek sig.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-23, 10:27   #5
Helmer
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Reserverar mig för att det jag säger nu kan vara fel. Det kan alltså ha skett i en annan viktklass. Fighten mellan Ron Collins och Walter Thomas var om jag minns rätt en historia för sig. Ron låg långt efter Walter i böj och visste att han var tvungen att hålla jämna steg för att ha en chans när det drog ihop sig till marklyft. Om jag minns rätt slutade detta med en hemsk olycka. Ron gick in på pers i böj. Klarade genom ett segt lyft. Höjde sedan ganska mycket och bommade grovt. Gick ut en sund och kom tillbaka en stund senare, närmast okontaktbar, tog sats och satte sig ned helt respektlöst. Fick en allvarlig fraktur på Tibia som kom ut som en spjutspets genom knälindan. Lyftaren ifråga (om det nu var Ron?) kände ingen smärta och försökte resa sig upp igen men benet bara vek sig.
Om det är VM 1977 du tänker på så är det nog i en annan viktklass.Ron Collins vann 82,5kilos-klassen ganska enkelt(över 70kilo ner till tvåan).Jag tror du tänker på klassikern som utspelades i klass 100.Så nu blir det lite historieberättning!Vi börjar året innan på VM.Mästare i hundringen blev engelsmannen Paul Jordan(boendes i Australien),som slog Vince Anello USA.Larry Pacifico vann -90(Ray Yvander trea).Men så till VM 1977,Paul gick omkring och skröt över hur enkelt han skulle vinna VM igen och krossa Vince.Han tröck upp t-shirts som det stod "Jordan is king" på.Han gjorde flera intervjuer både i tidningar och på TV där han sa att han inte bara skulle besegra Vince,han skulle förödmjuka honom!VM gick ju som sagt i Australien som nog kan anses vara hemmaplan för Paul.Så kom den dagen då planet med lyftarna från USA landade.På plats var Paul och en hel hoper med beundrare(med t-shirts på sig "Jordan is king"),när lyftarna klev av planet började de ropa "Jordan is king,Jordan is king".Plötsligt klev Larry Pacifico av planet,han såg grövre ut än vanligt så det blev alldeles tyst för en kort stund.Sen drog de igång och skrek igen "Jordan is king".Då kliver Vince av planet,mycket hårdare i kroppen än föregående år och det blev knäpptyst.Nu började de fatta vad som hänt.Efter USAs nationella mästerskap hade de bestämt att byta viktklass,alltså Larry i hundringen och Vince i -90.Larry gick fram till Paul titta lite på hans fina t-shirt picka på den med fingrarna och sade"Not this year Jordan.. This year,you are the queen".Tydligen tog det rejält med skruv i Paul som under de dagar det var kvar till tävlingsdagen tränade som en galning i tron att det skulle hjälpa honom.Under tävlingsdagen var han helgalen,men det sket Larry i som gick omkring och kallde honom drottningen!Paul startade tävlingen med 315kg i böjen,som såg blytungt u.Larry startade på 320 som var pisslätt.Andra lyftet och Paul hade begärt nytt världsrekord 342,5kg!Långt över hans pers.Han kom in på podiet skrikandes "I am the king",vilket hjälpte föga.Denna gång hade han tur att passarna han fånga upp honom och hjälpa han tillbaka.Larry gick på samma och klarade,nytt världsrekord!Vad gör då Paul?Begär 345 såklart!Från backstage hördes han vråla "The king!I am still the king!".Resten är historia(och det jag tror du menade i ditt inlägg).När han var nere i bottenläget så fick han en ruptur på högra Quadricepsmuskeln,därav följde att vänstra patellasenan gick av och slutligen en fotledsfraktur på högra benet.Har för mig att Larry avstod sitt sista lyft.Hur som,Larry vinner VM överlägset 130kg till godo på tvån Sveriges Uffe Morin.Vince vinner -90 tämligen enkelt också 60kg före engelsmannen Eamon Toal.Larrys total 935kg var även det nytt världsrekord och Larry utses till tävlingens bästa lyftare.På tal om skador så pajade Ron Collins bröstet 1977(inte på VM),annars hade han nog tagit flera VM- titlar än de sju han vann.Mvh.
Helmer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 20:20   #6
JAKare
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av lassebjorkdotter Visa inlägg
Hej!
Jag letar efter bilder och reprtage om min pappa Lasse Björk som var styrkelyftare och tävlade som mest på 70talet. Lasse jobbade som polis på södermalmspolisen och tävlade för stockholmspolisen i styrkelyft. Tror han gick i runt 80kg klassen. Som jag kan komma ihåg vann han brons i värdldsmästerskap i Australien, nån em medalj och flera sm medaljer.
Finns det någon här som känner till något om det här så tar jag tacksamt emot tips på det!
Mia
Är inte säker om du fick mitt svar då jag är ny här och lite allmänt virrig. Jo, jag kände din far från 1972 i Järfälla Atletklubb. Har mycket att berätta om honom från den tiden. Även några foton, fast du kanske redan sett dem.

Kontakta mig genom email: svenroland.johansson@gmail.com
JAKare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-28, 21:09   #7
JAKare
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2022
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av lassebjorkdotter Visa inlägg
Hej!
Jag letar efter bilder och reprtage om min pappa Lasse Björk som var styrkelyftare och tävlade som mest på 70talet. Lasse jobbade som polis på södermalmspolisen och tävlade för stockholmspolisen i styrkelyft. Tror han gick i runt 80kg klassen. Som jag kan komma ihåg vann han brons i värdldsmästerskap i Australien, nån em medalj och flera sm medaljer.
Finns det någon här som känner till något om det här så tar jag tacksamt emot tips på det!
Mia
Hej!

Försöker återskapa den ursprungliga kommentaren.

1972. Jag var 16 på mitt 17:e år och min kompis 15 år. Vi hade hört talas om en styrkehall i Jakobsberg (järfälla). En källarlokal, men det kändes som en kyrka när vi tittade in. Den första vi möter och talar med är din far Lars Björk. Herregud! Vilka muskler, vilken biff ansåg vi båda. Han var mycket trevlig och en smula auktoritär, i positiv bemärkelse. Frågade "Har ni tänkt börja träna?" "Ja" sade vi, som två flugor mot väggen. "Bra initiativ" "Bra tänkt" sade Lars Björk.

Det var alltså 'Vargen från Söder' som vi hade mött. Vi sågs många gånger i Järfälla Atletklubb (JAK) under åren. Började (eller om han redat hade börjat sin tjänst i Bro, tror jag det var?) jobba lite norr om Jakobsberg. Bro? I vilket fall som helst har jag många historier att berätta, en del jävligt roliga. Vi verkligen beundrade honom, som styrkelyftare, polis och människa. Jag har väl bara ett par bilder men, igen, desto fler historier. Vi, jag och mina kompisar satt sas på parkett.

Du når mig genom email. svenroland.johansson@gmail.com Ser fram emot att få kontakt med dig Mia och berätta lite från mitt perspektiv. Ha det bäst!
JAKare är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)