Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-19, 11:01   #2281
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hur menar du att ökning av kroppsvikt inte är en tillförlitlig indikator? Är det att den varierar för mycket från dag till dag?
Jag menar såhär:

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Den gamla rekommendationen på ca +500 kcal alltså.
Hade gissat.på mindre, det blir ju t ex +12 kg kroppsvikt på ett halvår, måste bli väldigt mycket fläsk där?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det följer inte sådana matematiska modeller. Det finns många processer som kräver energi, som jag beskriver i artikeln. Långt från hela överskottet bildar kroppsvikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-19, 11:56   #2282
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Måste man öka sitt överskott med jämna mellanrum för att det fortfarande ska ge någon effekt?
Tänker mig att kroppen ganska snabbt borde vänja sig vid att ligga på 500 Kcal extra per dag och vilja ha mer för att kunna fortsätta växa.
Alternativt att man faktiskt ändrar vad som är kaloribalans och därför behöver ett nytt mål för att kalla det överskott.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-22, 16:52   #2283
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Får man någon näringsbrist om man enbart äter stekt ägg och potatis, olika frysta grönsaksmixar stekta i rapsolja, och olika frukter? Något enstaka livsmedel man kan komplettera med i så fall?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 09:59   #2284
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Får man någon näringsbrist om man enbart äter stekt ägg och potatis, olika frysta grönsaksmixar stekta i rapsolja, och olika frukter? Något enstaka livsmedel man kan komplettera med i så fall?
Man brukar väl säga att man i princip får i sig allt viktigt av mjölk och ägg. Så släng in mjölk för säkerhets skull. Kossemjölk då, inte häxmjölk från en mansnippel
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-23, 16:45   #2285
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Får man någon näringsbrist om man enbart äter stekt ägg och potatis, olika frysta grönsaksmixar stekta i rapsolja, och olika frukter? Något enstaka livsmedel man kan komplettera med i så fall?
Inte imorgon, inte om två månader, men sett över längre tid kommer du troligen inte få tillräckligt av de mineraler som kommer med kött och fisk. Främst järn, zink och selen från kött och jod ifrån havsfisk. Är du en ung tjej så kommer järnbristen säkert med tiden ifall du tränar tufft.

Kött har fördelen att djuret koncentrerat upp mineralet men sedan kommer det i en form som är mer upptagbar. "Köttfaktorn" ska vi inte heller underskatta.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 11:07   #2286
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Jag undrar hur lite protein som behövs vid en måltid för att det ska anses räcka för att stimulera proteinsyntesen tillräckligt?Jag väger kring 70 kilo och mina luncher, som ofta är lakto-och vegetariska, består av 25 gram protein. Kolhydrater är både billigare, godare och lättare att äta mycket av.

Det mesta man hittar är hur mycket som är för mycket, men inte hur lite som är för för lite. Äter i övrigt 30-40 gram protein tre gånger om dagen, alltså ej inkluderat lunch.

Senast redigerad av Musique den 2019-08-26 klockan 11:13.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 11:12   #2287
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag undrar hur lite protein som behövs vid en måltid för att det ska anses räcka för att stimulera proteinsyntesen tillräckligt?Jag väger kring 70 kilo och mina luncher, som ofta är lakto-och vegetariska, består av 25 gram protein. Kolhydrater är både billigare och godare.

Det mesta man hittar är hur mycket som är för mycket, men inte hur lite som är för för lite. Äter i övrigt 30-40 gram protein tre gånger om dagen, alltså ej inkluderat lunch.


Man brukar säga ca 20g protein för att stimulera proteinsyntesen maximalt oberoende vad du väger har jag för mig, alltså kroppsvikten har ingen betydelse när det gäller att stimulera proteinsyntesen. Rätta mig gärna om jag har fel.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 14:41   #2288
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Man brukar säga ca 20g protein för att stimulera proteinsyntesen maximalt oberoende vad du väger har jag för mig, alltså kroppsvikten har ingen betydelse när det gäller att stimulera proteinsyntesen. Rätta mig gärna om jag har fel.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det hade ju varit väldigt bra, då slipper jag "noja" kring proteinet på lunchen och äta mer kolhydrat istället. Många vegetariska pastarätter hamnar kring 20-25 gram protein.

Äter lite över två gram protein per kilo kroppsvikt och dag iallafall...
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-26, 17:11   #2289
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
Jag undrar hur lite protein som behövs vid en måltid för att det ska anses räcka för att stimulera proteinsyntesen tillräckligt?Jag väger kring 70 kilo och mina luncher, som ofta är lakto-och vegetariska, består av 25 gram protein. Kolhydrater är både billigare, godare och lättare att äta mycket av.

Det mesta man hittar är hur mycket som är för mycket, men inte hur lite som är för för lite. Äter i övrigt 30-40 gram protein tre gånger om dagen, alltså ej inkluderat lunch.
Det beror helt på vilket protein det gäller, det krävs en viss mängd av aminosyran leucin för att stimulera proteinsyntesen maximalt, t.ex vassleprotein är högt på leucin. Om proteinkällan är låg på leucin så får man äta mer av det eller tillsätta leucin själv för att få samma stimulans av proteinsyntesen.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 10:29   #2290
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Hur mycket måste man äta för att det inte längre ska räknas som att man tränar på tom mage? Räcker det med typ två ägg?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 13:36   #2291
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Det beror helt på vilket protein det gäller, det krävs en viss mängd av aminosyran leucin för att stimulera proteinsyntesen maximalt, t.ex vassleprotein är högt på leucin. Om proteinkällan är låg på leucin så får man äta mer av det eller tillsätta leucin själv för att få samma stimulans av proteinsyntesen.
Mina luncher består numera ofta av pasta och någon typ av baljväxt. Ca 25 gram vegetabiliskt protein med andra ord. Har för mig att King Grub skrev någonstans att man inte behöver bry sig om att komplettera proteiner sett över dagen när man äter mycket vegetariska proteinkällor, sålänge det totala intaget är högt nog och man får i sig animaliskt protein i övrigt. Äter nästan alltid animalier till middagen och dricker proteinpulver av vassle.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 07:23   #2292
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Vad är åsikten om olivolja nuförtiden? I början av 00-talet kändes det som att den allmänna opinionen var att det var ett mirakelmedel. Anses det fortfarande nyttigt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 09:54   #2293
lifteatrepeat
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 49
Tjenixen,

Håller på att försöka lägga på mig vikt med ett överskott på 300-400kcal om dagen. Grejen är den att jag har noll aptit, vilket har resulterat i:

Jag använder mycket mättat fett för att få in kalorierna (grädde, creme fraiche, bacon etc)
Framförallt kolhydrater är ju svårt att få i sig med svikande aptit vilket innebär att jag vänt mig till vitt bröd, typ frallor, och Arlas chokladmjölk för enkla kalorier/kollisar.

Även med dessa knep händer det ibland tvingas klämma en hemmagjord gainer på 1500-2000kcal om kvällarna för att nå mitt kalorimål.

Tänkte höra om blandingen av mycket mättat fett, kolhydratskällor som chokladmjölk och vitt bröd etc kommer ha någon negativ effekt på min kroppskomposition i det långa loppet, givet att mina mikronutrienter åker in och att överskottet är detsamma? Eller bör jag bara sluta optinojja?
lifteatrepeat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 09:38   #2294
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad är åsikten om olivolja nuförtiden? I början av 00-talet kändes det som att den allmänna opinionen var att det var ett mirakelmedel. Anses det fortfarande nyttigt?
Jag äter det dagligen tillsammans med ett av mina mål kyckling och kolinpiller för att förhindra att TMAO ska bildas i magen. Något som tydligen inte är särskilt bra.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 09:40   #2295
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av lifteatrepeat Visa inlägg
Tjenixen,

Håller på att försöka lägga på mig vikt med ett överskott på 300-400kcal om dagen. Grejen är den att jag har noll aptit, vilket har resulterat i:

Jag använder mycket mättat fett för att få in kalorierna (grädde, creme fraiche, bacon etc)
Framförallt kolhydrater är ju svårt att få i sig med svikande aptit vilket innebär att jag vänt mig till vitt bröd, typ frallor, och Arlas chokladmjölk för enkla kalorier/kollisar.

Även med dessa knep händer det ibland tvingas klämma en hemmagjord gainer på 1500-2000kcal om kvällarna för att nå mitt kalorimål.

Tänkte höra om blandingen av mycket mättat fett, kolhydratskällor som chokladmjölk och vitt bröd etc kommer ha någon negativ effekt på min kroppskomposition i det långa loppet, givet att mina mikronutrienter åker in och att överskottet är detsamma? Eller bör jag bara sluta optinojja?
Kroppskompositionen får någon annan svara på (tror inte det är någon big deal dock), men för hälsans skull kanske du vill se på andra alternativ. Varför inte nötter istället för bacon och grädde t.ex.? Har inte SI på det, men för mig mättar grädde bra mycket mer än vad nötter gör.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)