Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-07-12, 21:09   #1
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Decembercupen junior?

Jag undrar vad som krävs för att få tävla som junior på Decembercupen.

Behöver man tävlingslicens? Ett registrerat team? När kan man anmäla sig senast? Osv..

Har googlat som en dåre men informationen är minst sagt luddig och knapp i mina ögon. Jag blir väldigt förvirrad, det enda jag direkt förstod var att man är junior tom. hela året man fyllt 23år.
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 08:18   #2
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Du har rätt i klassningen av junior.

Du behöver en tävlingslicens, kostnad: 800kr innan sista maj, 1800 efter sista maj. För att få en tävlingslicens måste du tillhöra ett registrerat team, detta brukar inte vara något problem då det finns flera team som står med öppna armar. Ansökningsformulär brukar dyka upp ett par månader innan och sista anmälningsdag är några veckor innan.

Man måste ha godkända poseringsbyxor. Man bör ha tävlingsfärg. Man bör vara deffad. Om jag inte minns fel så kostade tävlingen några hundralappar. Invägning sker dagen innan så bor man inte väldigt nära så bör man vara beredd att betala ett hotellrum. Vad är det mer du undrar?
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 08:46   #3
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Tack för det utförliga svaret Aron!

En tanke som kom upp, som jag dock inte vet om du kan svara på, är följande:
Om vi tänker oss att jag skulle bestämma mig nu för att tävla i DC som junior, då måste jag självklart betala förseningsavgiften på licensen. Men när kan jag skaffa licensen senast och ungefär hur länge måste jag vänta innan jag beviljas den?
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 08:51   #4
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Mig veterligen finns det inget sista datum för ansökan av licens, skkf är rätt så flexibla människor som vill att folk ska tävla. Dock finns det viss handläggningstid (överföringen ska genomföras, dom ska kontrollera det osv), absolut senaste jag skulle våga vänta är till en vecka innan sista anmälningsdatum men jag gillar att vara ute i god tid så jag skulle göra det nu istället. En anmälan skapar en viss, i mina ögon, positiv press (jag kollar dagligen om man kan anmäla sig till SM ) på en.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 08:58   #5
Grotesk
Hissen går inte alls
 
Grotesks avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 983
Jag förstår precis din tanke och håller med dig.

Tack så mycket för svaren, hoppas denna tråden kan vara till nytta även för andra som är tävlingssugna.
Grotesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 22:03   #6
William96
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Karlskrona
Inlägg: 87
Finns det någon åldersgräns för DC? I mitt fall siktar jag mot 2015 när jag är 18 år. Vad tror ni, för ung?
__________________
19 jordsnurr.
Men's Physique debut, Decembercupen 2015.
Team Edererathletes
Instagram: williamsmygegard
William96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 22:06   #7
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
18 är det som gäller även om vissa har fått uppskov när dom varit 17.

Att tävla när man är ung är inget problem om man känner sig mogen men jag råder alla som vill tävla att gå på ett par tävlingar innan.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-25, 22:09   #8
William96
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Ort: Karlskrona
Inlägg: 87
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
18 är det som gäller även om vissa har fått uppskov när dom varit 17.

Att tävla när man är ung är inget problem om man känner sig mogen men jag råder alla som vill tävla att gå på ett par tävlingar innan.
Grymt! Tack
__________________
19 jordsnurr.
Men's Physique debut, Decembercupen 2015.
Team Edererathletes
Instagram: williamsmygegard
William96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 06:53   #9
gymrat
Registered User
 
gymrats avatar
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av William96 Visa inlägg
Finns det någon åldersgräns för DC? I mitt fall siktar jag mot 2015 när jag är 18 år. Vad tror ni, för ung?
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
18 är det som gäller även om vissa har fått uppskov när dom varit 17.

Att tävla när man är ung är inget problem om man känner sig mogen men jag råder alla som vill tävla att gå på ett par tävlingar innan.
Från och med 2013 så använder SKKF 18 år som åldersgräns: http://www.skkf.org/?articleId=137&lang=SE

Citat:
Styrelsen beslutade också att från och med 2013-01-01 höja åldersgränsen för att få tävla till 18 år och detta gäller alla våra tävlingsdiscipliner.
__________________
Magnus Branzén, Webbredaktör BODY Magazine
body.se | fitnessfestivalen.se | luciapokalen.nu | facebook.com/gymrat
gymrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 09:46   #10
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Citat:
Ursprungligen postat av gymrat Visa inlägg
Från och med 2013 så använder SKKF 18 år som åldersgräns: http://www.skkf.org/?articleId=137&lang=SE
Hade dom yngre tidigare alltså? Ja det stämmer väl internationellt. Jag vet bara att det var strul med det där vid lucia, men den är väl inte skkf sanktionerad heller.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 10:37   #11
gymrat
Registered User
 
gymrats avatar
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 181
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Hade dom yngre tidigare alltså? Ja det stämmer väl internationellt. Jag vet bara att det var strul med det där vid lucia, men den är väl inte skkf sanktionerad heller.
Ja, 17-åringar kunde få licens på dispens har jag förstått.

I assure you, Luciapokalen (BB, CBB, BF) är en SKKF-sanktionerad tävling. Om den tävlande har en giltig SKKF-licens – och inte är diskvalificerad pga tävlingens regler – så kan den tävlande delta på Luciapokalen, oavsett ålder.
__________________
Magnus Branzén, Webbredaktör BODY Magazine
body.se | fitnessfestivalen.se | luciapokalen.nu | facebook.com/gymrat
gymrat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 10:38   #12
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Citat:
Ursprungligen postat av gymrat Visa inlägg
Ja, 17-åringar kunde få licens på dispens har jag förstått.

I assure you, Luciapokalen (BB, CBB, BF) är en SKKF-sanktionerad tävling. Om den tävlande har en giltig SKKF-licens – och inte är diskvalificerad pga tävlingens regler – så kan den tävlande delta på Luciapokalen, oavsett ålder.
Gött få har vi rett ut det.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 21:28   #13
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Hur viktigt är det att ha en coach när man förbereder sig för träning? Kan tänka mig att man slipper tänka på vissa saker och istället bara göra som coachen säger?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 00:16   #14
AronP
Registered User
 
AronPs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 444
Du överlever utan en men det är väldigt skönt att ha en. Du är själv diettrött samtidigt som du är stirrig och uppspelt. En vän räcker långt, han kan kolla upp grejer och hålla dig lugn. En erfaren person hjälper mer då han kan förbereda dig. En kunnig och erfaren personal hjälper än mer då han kan kolla formen (svårt att göra själv då man är fucked i huvudet) och göra justeringar. Går rätt så mkt att jämföra med att åka till ett främmande land där du inte kan språket, själv är det rätt så läskigt, har du en vän som är uppvuxen i landet så är det lätt att bara njuta av resan.

Det finns få tävlande son tävlar utan coach, trots många års erfarenhet.
__________________
Placeringar: 2014: BoS-90: 7/10; Loaded-80: 10/12; SweGP-80: 4/6; BodyClassicÖppen: 7/12. 2012: SM-70: 7/7. 2011: Lucia-70: 2/7; DC-70: 1/8.
Nästa tävling: Oklart.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 14:13   #15
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Mig veterligen finns det inget sista datum för ansökan av licens, skkf är rätt så flexibla människor som vill att folk ska tävla. Dock finns det viss handläggningstid (överföringen ska genomföras, dom ska kontrollera det osv), absolut senaste jag skulle våga vänta är till en vecka innan sista anmälningsdatum men jag gillar att vara ute i god tid så jag skulle göra det nu istället. En anmälan skapar en viss, i mina ögon, positiv press (jag kollar dagligen om man kan anmäla sig till SM ) på en.
Du kan inte anmäla dig till en tävling om du inte har någon licens, så precis som Aron skriver så är veckan innan sista anmälningsdagen att vara ute i sista sekunden.

Det är ju tråkigt om något skulle strula och man inte får ställa upp pga det när man dietat och bestämt sig för att tävla.


Fö är det enklaste sättet att få korrekt information att maila någon i förbundet. Mailadresser finns på www.skkf.org.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)