Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-11, 09:27   #1
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Höftimpingement eller "femoral acetabular impingement"

Hej, jag har läst mycket om detta på sistone och hittar både lite för och emot. Det som gör mig misstänksam är att, tja, det är en diagnos som tydligen blivit väldig mycket mer populär i USA de senaste 10 åren. Det är inte sällan idrottare som får diagnosen, och idrottare har ju som vi vet mycket pengar. Lösningen är nämligen operation, tydligen.

Sen hittade jag det här klippet:



Och jag tycker det är intressant. Kort sagt argumenterar han för sjukgymnastik, och det är en lösning som jag generellt gillar. Han menar att man kan jobba med stretch (specifikt på adduktorerna) och få höftleden att röra sig bättre.

Men ja, jag vill gärna höra lite tankar från er som är utbildade. Är detta en diagnos ni sätter eller ens tror på?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 10:38   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är en riktig diagnos som jag satt vid några tillfällen, men bara om det finns stöd på röntgen. Jag har varit i kontakt med en ortopedsjukgymnast vid SUS om detta och hon sa i stort sett att "ja vi brukar testa sjukgymnastik men det brukar inte hjälpa". Det opereras då och då men jag har verkligen inte fått intrycket att det är ett stort problem bland unga. Däremot läste jag i Läkartidningen (tror jag) ganska nyligen att man börjat fundera på om många artroser hos äldre som går vidare till operation faktiskt inte behöver opereras med ledplastik utan att det räcker med ett FAI-ingrepp för att fria upp rörligheten. Men hur det gått med det sedan dess vet jag inte.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 11:27   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Vad är det du är tveksam till? Att diagnosen finns eller behandlingsmetoden?
Det finns väl specifika test och behandlingar för det, som vi gör, Sheo? Passiv flexion, adduktion och inåtrotation ger skarp smärta. Går att behandla (med varierande resultat) med traktion och mobilisering. Men jag kan tänka mig att många får diagnosen artros.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-11, 12:35   #4
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Har själv inskränkt inåtrotation och adduktion i min höger höft med misstänkt FAI. Ska få röntgen (lauensteinprojektion).

Snubben i videon pratar ju snarare om att det handlar om muskeldysfunktion och funktionella orsaker snarare än strukturella. Vore trevligt om det gick att få bukt på med den typen av övningar han pratar om.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-12, 11:44   #5
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Ah, bra att det verkar va något som tas på allvar även här i Sverige då. Att jag frågar är för att jag nyligen upptäckte att en vän (30-årig kvinna) fick ont just där i flextion/adduktion/inåtrotation, aldrig något jag varit med om förr. Så jag sa åt henne att gå till sjukgymnast, som verkade ta det på stort allvar och skickade henne vidare till läkare och röntgen. Läkaren verkade dock innan röntgen ha en skapligt annan syn på saken, enligt henne verkade han inte positiv till att ta upp sjukvårdens tid med detta problem (hon fick dock röntgentid, så inget problem egentligen, vi får se vad den säger).

Av det man läser så verkade läkarens reaktion lite konstig, med tanke på kopplingar till artros och att det iaf för vissa bara är operation som funkar. Men så finns det ju forskning som tyder på att dessa dåligheter i leden kan förekomma hos väldigt många helt utan symtom, och killen i klippet som hävdar att det går att fixa utan operation, och då kanske läkarens reaktion var fullt rimlig... Så jag blev lite nyfiken på om det fanns någon stor kontrovers här eller så.

Men jaja, då har jag en klarare bild av hur det ligger till och min nyfikenhet är stillad. Tack så mycket för att ni tar er tid
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-13, 21:31   #6
smalis
what up yo
 
smaliss avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 282
Jag har haft problem med höften i drygt 2 år nu, vilket visat sig vara just FAI i båda höftlederna.
Jag lyckades efter mycket om och men få tag i en sjukgymnast som var så säker han kunde bli utan att se röntgen att jag hade FAI, så jag stack till vårdcentralen och fick röntgentid samma dag, och senare kontakt med en ortoped.

Jag ska äntligen operera höften nu i sommar och förhoppningsvis bli av med problemen en gång för alla.

Någon som har erfarenhet om hur tiden efter operationen är? Kan jag vara någorlunda på fötter med/utan kryckor typ 2-3 veckor efter operation? Försöker planera lite semester också...
smalis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 10:48   #7
Geeklove
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1
Jag hade rejäla rörelsebegränsningar i ena höften, kunde inte lyfta v ben mer än 90°. Rönkades och har en rätt rejäl pincerutväxt och blev rekommenderad operation trots att det t.o.m fanns risk att jag skulle bli sämre. Valde att börja med råden i videon och annan träning min fysioterapeut rekommenderat (som också kan tung träning och arbetar evidensbaserat) och om jag sen behövde, operera.

För min del så har jag så gott som full rörlighet nu efter 1-2 år utan operation, och så fort man skär i kroppen får man nästan ändå andra problem, så jag är väldigt tacksam över att jag hittade andra alternativ. Enligt fysiopodden är det tydligen väldigt vanligt att man ser saker på rönkenplåtar, tom diskbrock, men som inte är det som ger symptom - verkar ju stämma i mitt fall iaf! Jag var klen, oflexibel och otränad, mitt skelett fungerar utmärkt!
Geeklove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 11:07   #8
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Geeklove Visa inlägg
Jag hade rejäla rörelsebegränsningar i ena höften, kunde inte lyfta v ben mer än 90°. Rönkades och har en rätt rejäl pincerutväxt och blev rekommenderad operation trots att det t.o.m fanns risk att jag skulle bli sämre. Valde att börja med råden i videon och annan träning min fysioterapeut rekommenderat (som också kan tung träning och arbetar evidensbaserat) och om jag sen behövde, operera.

För min del så har jag så gott som full rörlighet nu efter 1-2 år utan operation, och så fort man skär i kroppen får man nästan ändå andra problem, så jag är väldigt tacksam över att jag hittade andra alternativ. Enligt fysiopodden är det tydligen väldigt vanligt att man ser saker på rönkenplåtar, tom diskbrock, men som inte är det som ger symptom - verkar ju stämma i mitt fall iaf! Jag var klen, oflexibel och otränad, mitt skelett fungerar utmärkt!
Det stämmer. Skulle du köra MR helrygg på en grupp friska åldringar hade du sett flera plåtar där du undrar hur de överhuvudtaget kan röra sig.

Det finns bland allmänheten en övertro på röntgenologiska undersökningar för att ställa diagnos.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 19:01   #9
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 19:10   #10
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Den tackar vi för. Hade varit kul att ha som poster.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 19:12   #11
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Den tackar vi för. Hade varit kul att ha som poster.
Med dessa siffror känns det ju mer rimligt att kalla dessa förändringar för "åldrande" snarare än "degeneration" eller något annat som tyder på att saker är fel.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 19:31   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Åldrande är degeneration.

MR har två viktiga indikationer som jag ser det. Det första är att nivåbestämma en lesion som man ska operera. Det finns inget bra kliniskt verktyg för ta reda på "var skon klämmer". Man kan hitta VAD som kläms, d.v.s. vilken nervrot, utan röntgen. Det är ju det vi sysslar med varje dag. Men ska man operera måste man veta VAR längs nervens utbredning man ska rota. Men utan operation är det i stort sett meningslöst.

Det andra är om man står helt handfallen i sin diagnos, och tänker att detta kanske är något väldigt avvikande eller malignt. Då kan MR vara vägledande. Man kan se benmärgsödem, synovialcystor, hemangiom och annat som inte har någon konsekvent klinisk bild.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2015-07-27 klockan 19:33.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-28, 15:08   #13
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Jag har en campålagring på höger sida och en symtombild som stämmer överens väl med FAI. Håller på att rehaba konservativt genom att öka rörlighet i höftleden samt stärka upp abduktorer och extensorer samt bål- och bäckenstabilitet.

Nån som har några andra grejer som kan tänkas hjälpa?
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-13, 10:26   #14
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Fick en patient igår där jag misstänker FAI. Ska skicka henne vidare på röntgen samt har påbörjat rehab för att se om det blir bättre. Kan väl uppdatera här om intresse finns.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-16, 15:37   #15
BarryHero
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 7
Jag har blivit diagnosticerad med FAI under året och har haft höftbesvär i cirka ett år nu. Har kört rehab under en längre tid men inte fått någon jätteutväxling. Mest när jag sitter som jag har besvär ska dock sägas. Irriterande!

Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Jag har en campålagring på höger sida och en symtombild som stämmer överens väl med FAI. Håller på att rehaba konservativt genom att öka rörlighet i höftleden samt stärka upp abduktorer och extensorer samt bål- och bäckenstabilitet.

Nån som har några andra grejer som kan tänkas hjälpa?
Någon uppdatering så här ett par år senare?

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fick en patient igår där jag misstänker FAI. Ska skicka henne vidare på röntgen samt har påbörjat rehab för att se om det blir bättre. Kan väl uppdatera här om intresse finns.
Hur gick det för henne? Hur går snacket kring FAI 2019?
BarryHero är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)