Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-09-12, 15:23   #1
Hobbit
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 5
Misslyckad laddning

Efter en tömning har jag det problemet att vätskan lämnar mellan huden och musklerna som typ ödem och jag blir väldigt svulle när jag börjar ladda, vad kan detta bero på??

Fakta: Tävlar i MMA så invägning 24h före match, om invägningen är fredag ser mitt veckoschema ut som följande:

Månd,Tis. Kolhydraterna väldigt begränsade protein c.1,5g/kropps kg. och lite fett. Högt vattenintag 6-7l. Endast väldigt lätt träning.

Onsdag: Samma som Må-ti men saltet tas bort.

Torsdag: Frukost protteshake. Lunch 150 gr kyckling och lite grönt. 17.00 en protteshake. Försöker dricka vattenlitrarna före eftermiddagen. Efter detta är dricker och äter jag ingenting fram till invägning.

Fredag: ingen mat. Bastubad c. 4timmar för att ta bort sista 3-4 kg.

Sammanlagt bantat ca 10 kg på 6 veckor före med den "thermogena dieten"

Fredag efter invägning ca: 18.00. en resorb i halvliter vatten 18.20 en resorb i halv liter vatten. 18.45 en berocca + kaliumtabletter. 19.00-22.00 Gatorade utblandat i vatten 4 liter (1,5liter gatorade 2,5 liter vatten). En dl ris. 22.00 lätt träning för att få igång kroppen. 23.00 Mat. pasta med tillbehör, vitt bröd evetuellt en chockladkaka. Dricker även gatorade blandningen fram till läggdags.

Lördag: Frukost. Jogurtt + musli och bröd. Äter små mål pasta och bröd fram till matchdags.

Efter senaste match gick jag upp 18 kilo på 4 dagar, så lite vätskeansamlingar blev det
Hur rekomenderar ni ladningen/tankningen?
Vilka mineraler/vitaminer/tillskott och liknande är viktiga vid laddning tankning)
Hobbit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 18:43   #2
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Hur mycket kolisar skickar du in ifrån fredag och lör fram till tävling..

Nu är jag byggare och jag kan vara förmoda laddningen är för stt i första hand kunna prestera, men visst det verkar vara en enormt massa kolisar tillsammans med en massa vätska så att du blir blöt är inte konstigt.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-12, 22:11   #3
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
plusettar pirre

vätsketömning mha elektrolytmodulering + bastu och en laddning på det.
inte konstigt att dina hormoner är ute och cyklar och gör dig blöt. speciellt eftersom du inte fått i dig salt på två och ett halvt dygn.

testa att ta bort saltet senare exempelvis torsdag, dra även ner vätskan en aning denna dag

undvik att häva i dig en massa vätska och elektrolyter direkt efter invägning ta det lite lugnare


ang kolhydraterna- behöver du verkligen extremladda med såpass mycket kolhydrater?
hur lång är matchen?



slutsats testa nya upplägg och se om det blir bättre
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 10:09   #4
Hobbit
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 5
3x5 minuter är matchen. Ska testa att att ta bort saltet en dag senare. Vilka mineraler, vitaminer, kosttillskott brukar ni ta i samband med laddning?
Det är ju två helt olika prestationer/sporter vi talar om men "same,same but diffrent"
Hobbit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 11:58   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbit Visa inlägg
3x5 minuter är matchen. Ska testa att att ta bort saltet en dag senare. Vilka mineraler, vitaminer, kosttillskott brukar ni ta i samband med laddning?
Det är ju två helt olika prestationer/sporter vi talar om men "same,same but diffrent"
nu verkar det ju vara sjukt mycket vikt du behöver tappa så då är det svårt att inte få en rejäl rebound.

Kan du inte hålla en lägre vikt innan tävling så du slipper tömma så enormt mycket?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-13, 19:35   #6
Hobbit
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 5
Första matchen när säsongen drar igång efter sommaren är det alltid lite mera vikt som ska bort, annars försöker jag hålla vikten cirka 8-10 kg från matchvikt vilket är det normala i sporten. Jag är stor för min viktklass och det är ett övertag jag vill ha
Alltid svårt att testa nya upplägg med sånt här, men man måste väl pröva sig fram, alla människor är väl olika och reagerar olika på tömning och laddning.
Hobbit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 10:42   #7
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Om du nu ska prova ett annat upplägg så kan ett tips vara att inte göra det vid en match.

Bestäm en dag för en sparring och kör hela rejset med töming, vägning, laddning, fajt... och se vad resulattet blir.

Att prova ett nytt upplägg inför en match är att dra på sig onödiga osäkerheter.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)