Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-01, 14:26   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hur ska jag be min pappa att sluta hjälpa mig hela tiden?

Jag är en trettiosexårig man som nyligen flyttade hem till mina föräldrar för sjuttioelfte gången, och jag har ett problem.

Min pappa, en enastående människa på många sätt och vis, har en väldigt irriterande egenskap: Han hjälper mig jämt och ständigt, utan att jag har bett om det. I förrgår när jag kom hem från jobbet stod han utan förvarning och monterade fast en pakethållare på min nya mountainbike. Han hade redan satt fast stänkskärmar, och pratade om att köpa ett cykelstöd.

Det här stör mig på så många vis. Dels var mountainbiken mitt eget lilla projekt; jag köpte den för ett par månader sedan, och har gillat att utrusta den med små pinaler här och var. Nu har han förstört det. För det andra innebär hans ”hjälp” att jag nu själv inte har koll på var och hur man köper och monterar stänkskärmar och pakethållare. Och för det tredje kanske det fanns några andra modeller av stänkskärmar och pakethållare som jag hellre ville ha.

Men det som stör mig allra mest med detta är själva attityden. Det känns som att han ser mig som sin lilla bebis som behöver hjälp med att byta blöja. Pappa verkar inte vilja att jag ska växa upp, han vill att jag ska vara hans lilla flicka hela livet. Och jag hatar att ta den rollen.

Ännu mer komplicerat blir det av att jag samtidigt känner mig som ett rövhål som reagerar så otacksamt på hans hjälp.

Hur ska jag framföra det här till min far så att han fattar poängen, men inte blir sårad? Har är så urusel på att prata om känslor som bara en fyrtiotalist kan vara, så det gäller jävlar att väga sina ord med guldvåg om han inte ska gå runt resten av sommaren och vara ledsen över detta i smyg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:32   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är en trettiosexårig man som nyligen flyttade hem till mina föräldrar för sjuttioelfte gången, och jag har ett problem.

Min pappa, en enastående människa på många sätt och vis, har en väldigt irriterande egenskap: Han hjälper mig jämt och ständigt, utan att jag har bett om det. I förrgår när jag kom hem från jobbet stod han utan förvarning och monterade fast en pakethållare på min nya mountainbike. Han hade redan satt fast stänkskärmar, och pratade om att köpa ett cykelstöd.

Det här stör mig på så många vis. Dels var mountainbiken mitt eget lilla projekt; jag köpte den för ett par månader sedan, och har gillat att utrusta den med små pinaler här och var. Nu har han förstört det. För det andra innebär hans ”hjälp” att jag nu själv inte har koll på var och hur man köper och monterar stänkskärmar och pakethållare. Och för det tredje kanske det fanns några andra modeller av stänkskärmar och pakethållare som jag hellre ville ha.

Men det som stör mig allra mest med detta är själva attityden. Det känns som att han ser mig som sin lilla bebis som behöver hjälp med att byta blöja. Pappa verkar inte vilja att jag ska växa upp, han vill att jag ska vara hans lilla flicka hela livet. Och jag hatar att ta den rollen.

Ännu mer komplicerat blir det av att jag samtidigt känner mig som ett rövhål som reagerar så otacksamt på hans hjälp.

Hur ska jag framföra det här till min far så att han fattar poängen, men inte blir sårad? Har är så urusel på att prata om känslor som bara en fyrtiotalist kan vara, så det gäller jävlar att väga sina ord med guldvåg om han inte ska gå runt resten av sommaren och vara ledsen över detta i smyg.
Ifall du inte kan säga det du just skrev, så kan du ju skriva ut detta och ge honom.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:33   #3
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är en trettiosexårig man som nyligen flyttade hem till mina föräldrar för sjuttioelfte gången, och jag har ett problem.

Min pappa, en enastående människa på många sätt och vis, har en väldigt irriterande egenskap: Han hjälper mig jämt och ständigt, utan att jag har bett om det. I förrgår när jag kom hem från jobbet stod han utan förvarning och monterade fast en pakethållare på min nya mountainbike. Han hade redan satt fast stänkskärmar, och pratade om att köpa ett cykelstöd.

Det här stör mig på så många vis. Dels var mountainbiken mitt eget lilla projekt; jag köpte den för ett par månader sedan, och har gillat att utrusta den med små pinaler här och var. Nu har han förstört det. För det andra innebär hans ”hjälp” att jag nu själv inte har koll på var och hur man köper och monterar stänkskärmar och pakethållare. Och för det tredje kanske det fanns några andra modeller av stänkskärmar och pakethållare som jag hellre ville ha.

Men det som stör mig allra mest med detta är själva attityden. Det känns som att han ser mig som sin lilla bebis som behöver hjälp med att byta blöja. Pappa verkar inte vilja att jag ska växa upp, han vill att jag ska vara hans lilla flicka hela livet. Och jag hatar att ta den rollen.

Ännu mer komplicerat blir det av att jag samtidigt känner mig som ett rövhål som reagerar så otacksamt på hans hjälp.

Hur ska jag framföra det här till min far så att han fattar poängen, men inte blir sårad? Har är så urusel på att prata om känslor som bara en fyrtiotalist kan vara, så det gäller jävlar att väga sina ord med guldvåg om han inte ska gå runt resten av sommaren och vara ledsen över detta i smyg.

Jag är en trettiosexårig man som nyligen flyttade hem till mina föräldrar för sjuttioelfte gången.


Där har du problemet, så länge du bor hos dina föräldrar kommer du ses som ett barn, och behandlas därefter.

Tyvärr.
Så snart du kan stå på egna ben blir det bättre.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:33   #4
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Du kommer alltid att vara dina föräldrars lilla pojke så enda lösningen är fysisk distansering.
Klein är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:41   #5
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag är en trettiosexårig man som nyligen flyttade hem till mina föräldrar för sjuttioelfte gången.


Där har du problemet, så länge du bor hos dina föräldrar kommer du ses som ett barn, och behandlas därefter.

Tyvärr.
Så snart du kan stå på egna ben blir det bättre.
+1.
Dio, bara för att du blir utan jobb eller hoppar av en utb betyder det inte att du måste flytta hem till päronen igen. Klipp navelsträngen någon gång.
Det fakto att du vet om att du när som helst kan flytta hem igen och bli försörjd av dina föräldrar gör att dom behandlar dig som ett barn.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:41   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du inte kan säga det du just skrev, så kan du ju skriva ut detta och ge honom.
Nej, han skulle ju INTE bli sårad, var hela poängen.

Angående era andras kommentarer hör jag vad ni säger. Bara att välja bort den striden, antar jag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:45   #7
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Din pappa får utlopp för sitt behov av att visa uppskattning för dig genom att göra saker för dig.

Han kan antagligen inte verbalisera den känslan, och säga det, så han uttrycker det genom detta istället. Det är inte ditt eventuella behov av hjälp som är det viktigaste här, utan hans behov av att uttrycka uppskattning för dig.

Mitt tips är att skynda dig att utföra grejer du vill utföra själv så att han inte "snor" dem. Eller ännu hellre, utföra dem tillsammans med honom.

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2020-07-01 klockan 14:47.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:47   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
+1.
Dio, bara för att du blir utan jobb eller hoppar av en utb betyder det inte att du måste flytta hem till päronen igen. Klipp navelsträngen någon gång.
Det fakto att du vet om att du när som helst kan flytta hem igen och bli försörjd av dina föräldrar gör att dom behandlar dig som ett barn.
Fast jag fattar inte riktigt hur du menar att deras tankegång går här. Menar du att de tänker ”åh, han flyttade hem, det måste betyda att han inte är kapabel att ta hand om en cykel”?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:48   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, han skulle ju INTE bli sårad, var hela poängen.

Angående era andras kommentarer hör jag vad ni säger. Bara att välja bort den striden, antar jag.
Varför skulle han bli sårad om du beskriver precis varför du känner att det är ett problem?

Jag uppfattade ingen överdriven skuldbeläggning i det du skrev.

Men annars är ett hett tips ifall du vill ge konstruktiv kritik (vilket ju är precis vad detta handlar om) att du berättar hur du upplever situationen och hur det påverkar dig. Dvs säg inte att "du gör fel" eller "du måste ändra dig" utan snarare "när du gör X så får det mig att känna Y". Det är ett rätt bra sätt att deeskalera situationer som annars kan tendera att bli mer av en konfrontation.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:50   #10
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Fast jag fattar inte riktigt hur du menar att deras tankegång går här. Menar du att de tänker ”åh, han flyttade hem, det måste betyda att han inte är kapabel att ta hand om en cykel”?
Det handlar inte nödvändigtvis om genomtänkta logiska resonemang. Det är snarare så att de helt enkelt ser dig som femton år eftersom du bor hos dem. Det är inget de funderar över, det är något som bara händer.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:50   #11
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag hade stått på mig, rynkat lite på ögonbrynen och sagt: "Jag kan själv!"
Brofessorn är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:51   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag hade stått på mig, rynkat lite på ögonbrynen och sagt: "Jag kan själv!"
Samt stampat med ena foten i golvet för att visa att man menar allvar.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 14:59   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag tycker även bestämt att du måste bli av med skammen av att bo hos dina föräldrar. Du mår bättre där psykiskt än på andra ställen, och du drar din vikt och mer därtill på gården med djuren. Du ställer inte till problem och du är inte i vägen. Visst det är inte "normalt" för en 36åring, men det är som det är och du har inget att skämmas för.

Just det där tror jag din far skulle vilja uttrycka.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 15:09   #14
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Säg att du uppskattar välviljan och är tacksam för all hjälp han bidrar. Lägg till också att det i vissa fall blir för mycket och att om han vill hjälpa till så får du be honom prata med dig i förväg om det är något han vill hjälpa dig med.

Under hela samtalet bör du också betona att detta är för att du önskar bättre kommunikation mellan er två, och att detta är ditt första steg mot det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad  
Gammal 2020-07-01, 15:38   #15
feyin
Busunge
 
feyins avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 519
Citat:
Jag är en trettiosexårig man
Citat:
han vill att jag ska vara hans lilla flicka hela livet.
Troll?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...

Gör dig inte dummare än jag ser ut.
feyin är inte uppkopplad  


Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)