Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-25, 17:39   #1
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Lufthunger/andnöd

Känner av och till en lufthunger, som att jag inte får in luft ordentligt, så jag blir tvungen att djupandas så det känns bra. Detta kommer och går lite och det har blivit att jag analyserar min andning och varje andetag. Ibland när jag djupandas känns det inte som jag kommer hela vägen.*

När jag tränar och anstränger mig blir det inte värre på något vis, snarare kanske lite bättre

Det är inte konstant hela dygnet eller varje dag

Jag kan hålla andan en bra bit över 1 min utan problem

Jag har inge hosta eller andra symtom

Ska sägas att jag lider av ångest och äter SSRI.

Var hos läkare i annat ärende för 2 månader sen och proverna var bra, lungorna lät bra och jag syresatte mig bra

Det här ger mig en oro som gör att jag analyserar ännu mer

Borde jag inte ha andnöd efter att ha hållit andan över 1 minut utan problem om det var något fysiskt
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 17:48   #2
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Allergier? Hade själv odiagnostiserad allergier som gav mig "andningshunger". Problemen försvann efter jag begränsade mina djurs tillgång till sovrummet och började ta allergimediciner.
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 17:52   #3
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av derko Visa inlägg
Allergier? Hade själv odiagnostiserad allergier som gav mig "andningshunger". Problemen försvann efter jag begränsade mina djurs tillgång till sovrummet och började ta allergimediciner.
Nej, inte vad jag vet. Har inga djur heller. Det kommer och går , hittar inget specifikt som skulle kunna vara orsaken
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 17:58   #4
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Magproblem/spänd diafragma?
Har haft liknande.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 18:01   #5
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Magproblem/spänd diafragma?
Har haft liknande.
Faktum är att jag kan känna mig lite spänd där ibland, som att jag inte andas hela vägen ner från magen
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 18:13   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Känner av och till en lufthunger, som att jag inte får in luft ordentligt, så jag blir tvungen att djupandas så det känns bra. Detta kommer och går lite och det har blivit att jag analyserar min andning och varje andetag. Ibland när jag djupandas känns det inte som jag kommer hela vägen.*

När jag tränar och anstränger mig blir det inte värre på något vis, snarare kanske lite bättre

Det är inte konstant hela dygnet eller varje dag

Jag kan hålla andan en bra bit över 1 min utan problem

Jag har inge hosta eller andra symtom

Ska sägas att jag lider av ångest och äter SSRI.

Var hos läkare i annat ärende för 2 månader sen och proverna var bra, lungorna lät bra och jag syresatte mig bra

Det här ger mig en oro som gör att jag analyserar ännu mer

Borde jag inte ha andnöd efter att ha hållit andan över 1 minut utan problem om det var något fysiskt
Har samma problem själv, haft det i snart 10 år. Dock ingen ångest eller medicinering här. Pollenallergi däremot, men problemet är konstant, oavsett årstid.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 18:16   #7
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Har samma problem själv, haft det i snart 10 år. Dock ingen ångest eller medicinering här. Pollenallergi däremot, men problemet är konstant, oavsett årstid.
Vad säger läkarna, har dom undersökt dig på något vis
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 18:18   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Drar en vild chansning på kvalsterallergi.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 18:28   #9
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Faktum är att jag kan känna mig lite spänd där ibland, som att jag inte andas hela vägen ner från magen
Två grejer du kan prova:

1. Googla övningen uddiyana bandha, ta i hårt under övningen.

2. Ligg på mage på spikmatta 40 min, på hårt golv med kudde under spikmattan, se till att du får tryck på magen.

Båda mjukar upp en stel diafragma.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 18:40   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Vad säger läkarna, har dom undersökt dig på något vis
Har gjort spirometri, lungröntgen och ultraljud i buken, mätt syressättning i blodet. Tagit prover för hjärtmarkörer. Allt var normalt.

Läkare kunde inte ge någon förklaring. De var inne på både astma (provade recepbelagda astmamediciner, hjälpte inte), ångest och "globuskänsla). Inga av dessa förklarar den spontana uppkomsten av problemet. Jag vet precis när det började. Årsskiftet 2011/2012, nyårsafton eller dagen efter.

Det jag själv misstänker är att det är för trångt någonstans i mina luftvägar, eller i området runt lungorna.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 19:07   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
Känner av och till en lufthunger, som att jag inte får in luft ordentligt, så jag blir tvungen att djupandas så det känns bra. Detta kommer och går lite och det har blivit att jag analyserar min andning och varje andetag. Ibland när jag djupandas känns det inte som jag kommer hela vägen.*

När jag tränar och anstränger mig blir det inte värre på något vis, snarare kanske lite bättre


Det är inte konstant hela dygnet eller varje dag

Jag kan hålla andan en bra bit över 1 min utan problem

Jag har inge hosta eller andra symtom

Ska sägas att jag lider av ångest och äter SSRI.

Var hos läkare i annat ärende för 2 månader sen och proverna var bra, lungorna lät bra och jag syresatte mig bra

Det här ger mig en oro som gör att jag analyserar ännu mer

Borde jag inte ha andnöd efter att ha hållit andan över 1 minut utan problem om det var något fysiskt
Det fetade tycker jag talar för att det är "psykosomatiskt". Stress, oro etc kan absolut påverka andningen negativt och om man "oroar sig över sin oro" så fastnar man ju i lite av en ond spiral.

Om du träffat en läkare för detta som sagt att det ser bra ut och du därtill blir bättre när du anstränger dig fysiskt tycker jag det talar starkt för att det inte är något "fysiskt" (i en "farlig" bemärkelse, kan ju absolut vara att du av någon anledning går runt och spänner dig i nacke/hals/axlar/bröst etc).

Jag är inte medicinskt kunnig men jag hade lagt aktiv fokus på att försöka att verkligen inte tänka på andningen, annat än att försöka etablera ett andningsmönster där du andas in med näsan och försöker att inte gå runt och analysera och leta "bra" eller "dåliga" andetag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 19:14   #12
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Drar en vild chansning på kvalsterallergi.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Jag är nyfiken på varför just kvalsterallergi av alla potentiella allergier?

SKICKAT FRÅN SOVDATOR
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-25, 19:56   #13
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det fetade tycker jag talar för att det är "psykosomatiskt". Stress, oro etc kan absolut påverka andningen negativt och om man "oroar sig över sin oro" så fastnar man ju i lite av en ond spiral.

Om du träffat en läkare för detta som sagt att det ser bra ut och du därtill blir bättre när du anstränger dig fysiskt tycker jag det talar starkt för att det inte är något "fysiskt" (i en "farlig" bemärkelse, kan ju absolut vara att du av någon anledning går runt och spänner dig i nacke/hals/axlar/bröst etc).

Jag är inte medicinskt kunnig men jag hade lagt aktiv fokus på att försöka att verkligen inte tänka på andningen, annat än att försöka etablera ett andningsmönster där du andas in med näsan och försöker att inte gå runt och analysera och leta "bra" eller "dåliga" andetag
Läkare har vid något tillfälle påpekat att jag andas från bröstet så att säga och inte från magen. Sen att jag går runt och känner efter gör det ju såklart inte bättre

Det ska sägas att besvären är lindriga, oron är jobbigare än själva andningsbesvären
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-26, 06:19   #14
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag kan få en känsla av att "bröstkorgen är för trång" när jag är stel i bröstryggen. Det går i perioder, och besvären dyker i regel upp i samband med att jag suttit mycket (när jag var student t.ex. i läsperioderna innan tentamina) och tränat ensidigt eller inte alls. För mig blir det bättre av att jag stretchar bröstmuskulaturen och jobbar med rörligheten i bröstrygg och axlar; det går dock inte på en gång, utan det tar någon vecka innan besvären försvinner (sedan glömmer jag bort att jobba på rörligheten och det hela kommer tillbaka igen efter ett par veckor).

I övrigt håller jag övriga skribenter i tråden om att det knappast är något farligt, ffa inte om det blir bättre när du tränar Sysselsätt dig, så att dina tankar är upptagna av annat och du inte har utrymme att analysera så mycket; att analysera minsta känning från kroppen leder dessvärre oftast till att man upptäcker en hel massa saker som känns konstigt, utan att de betyder något (ja, jag vet att det inte är så lätt).
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-26, 09:08   #15
Kotten
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 830
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag kan få en känsla av att "bröstkorgen är för trång" när jag är stel i bröstryggen. Det går i perioder, och besvären dyker i regel upp i samband med att jag suttit mycket (när jag var student t.ex. i läsperioderna innan tentamina) och tränat ensidigt eller inte alls. För mig blir det bättre av att jag stretchar bröstmuskulaturen och jobbar med rörligheten i bröstrygg och axlar; det går dock inte på en gång, utan det tar någon vecka innan besvären försvinner (sedan glömmer jag bort att jobba på rörligheten och det hela kommer tillbaka igen efter ett par veckor).


I övrigt håller jag övriga skribenter i tråden om att det knappast är något farligt, ffa inte om det blir bättre när du tränar Sysselsätt dig, så att dina tankar är upptagna av annat och du inte har utrymme att analysera så mycket; att analysera minsta känning från kroppen leder dessvärre oftast till att man upptäcker en hel massa saker som känns konstigt, utan att de betyder något (ja, jag vet att det inte är så lätt).
Har haft låsningar i bröstryggen säkert 10 gånger som kiropraktor fått fixa

Sen var hyresvärden precis här i annat ärende och tydligen står ventilationen stilla i hela lägenheten så han ringde en direkt som ska kolla på det. Tänk om det är så enkelt .
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)