Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-29, 08:45   #91
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Det där är ju tämligen självreglerande. Ingen lär skaffa sig ett skjutvapen utan att lära sig basala saker. Det kan dessutom göra rätt ont att hantera vissa vapen fel. Alltså, det ligger i allas egenintresse att lära sig grunderna.

Utöver det är det helt menlöst att ha som krav att bli godkänd på någon kurs. Om man inte uppehåller det kommer man tappa färdigheterna snabbt. Dessutom inger det falskt självförtroende. Lite som att ta körkort, där alla som klarat det tror att de kan ratta bil, och sen aldrig vara ute och köra.

Det enda man skulle åstadkomma är att en massa självförsvarstjommar som egentligen inte kan ett skit, får ett guldläge att mjölka folk på pengar. Utöver det ger man dem oförtjänt legitimitet genom att det minsann är en utbildning godkänd av staten.

Liksom, medel Billy Bob från Texas lär vara bättre med skjutvapen än de flesta proffs i Sverige. Det är för att det finns en hälsosam vapenkultur där, och folk lär sig på frivillig basis.
Ja, snubben som blev fälld för vållande visste ju uppenbarligen hur man skulle hantera studsaren i de fall någon påtänd granne kommer och vill brottas.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 09:10   #92
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Ja lika bra att vi skiter i det här med körkort, det gör ju ingen skillnad
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 09:13   #93
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, snubben som blev fälld för vållande visste ju uppenbarligen hur man skulle hantera studsaren i de fall någon påtänd granne kommer och vill brottas.
Japp. Slutet gott allting gott. Förutom den där jävla domen mot honom.

Vilka tänkte du skulle hålla i kursen "brottning med älgstudsare" tre dagar i veckan? NOA?
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 09:14   #94
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Ja lika bra att vi skiter i det här med körkort, det gör ju ingen skillnad
Körkortsutbildningen är ett skämt och folk lär sig köra genom att göra det regelbundet.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 09:24   #95
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Japp. Slutet gott allting gott. Förutom den där jävla domen mot honom.

Vilka tänkte du skulle hålla i kursen "brottning med älgstudsare" tre dagar i veckan? NOA?
Jag trodde det var uppenbart att jag tyckte att älgstudsare inte är ett lämpligt vapen att använda i tamburen mot folk som vill brottas så den kursen ska nog inte finnas. Ifall man ändå plockar fram studsaren så bör verkanseld vara befogad, och är det inte det så är man ansvarig då man håller i bössan om den man siktar på försöker flytta undan pipan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 09:30   #96
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag trodde det var uppenbart att jag tyckte att älgstudsare inte är ett lämpligt vapen att använda i tamburen mot folk som vill brottas så den kursen ska nog inte finnas. Ifall man ändå plockar fram studsaren så bör verkanseld vara befogad, och är det inte det så är man ansvarig då man håller i bössan om den man siktar på försöker flytta undan pipan.
Du vill med andra ord att folk ska behöva utsätta sig för livsfara innan det ens ska vara tillåtet med en så enkel proaktiv åtgärd, och att de ska betala priset för andras idioti.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 10:01   #97
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Man bråkar inte med folk som är beväpnade.
Man bråkar inte med folk som är beväpnade, som dessutom ser ut som WT och går utan tröja.

Man väljer sina strider.
Exakt, man bråkar inte om en madrass med beväpnade retards.
Ibland är offret nästan för korkat för att man ska göra annat än att skaka på huvudet.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 10:08   #98
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Exakt, man bråkar inte om en madrass med beväpnade retards.
Ibland är offret nästan för korkat för att man ska göra annat än att skaka på huvudet.
Offret "bråkade" inte bara om en maddrass. Han skrek att han skulle döda de två männen, flera gånger, gjorde fysiska utfall mot dem (inte övningen), och enligt tidningar som rapporterade om fallet skulle någon ha hämtat ett basebollträ från offrets bostad.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 10:56   #99
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Exakt, man bråkar inte om en madrass med beväpnade retards.
Ibland är offret nästan för korkat för att man ska göra annat än att skaka på huvudet.
Man låter inte heller retards vara beväpnade.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 11:08   #100
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man låter inte heller retards vara beväpnade.
Bortsett från dom olagliga retardsen med importerade ak74or dårå.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 11:12   #101
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag trodde det var uppenbart att jag tyckte att älgstudsare inte är ett lämpligt vapen att använda i tamburen mot folk som vill brottas så den kursen ska nog inte finnas. Ifall man ändå plockar fram studsaren så bör verkanseld vara befogad, och är det inte det så är man ansvarig då man håller i bössan om den man siktar på försöker flytta undan pipan.
Tycker att verkanseld är befogad så fort man har en person som olagligt tagit sig in på ens egendom, hotar att döda en och har tidigare bevisat sig kapabel till våld.

Hade inte höjt ögonbrynen om han hade skjutit personen innan han grep tag i bössan
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 11:45   #102
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Tycker att verkanseld är befogad så fort man har en person som olagligt tagit sig in på ens egendom, hotar att döda en och har tidigare bevisat sig kapabel till våld.

Hade inte höjt ögonbrynen om han hade skjutit personen innan han grep tag i bössan
Ifall det faktiskt var så att 44 åringen hade ett vapen och hade för avsikt att skada gubben, eller att gubben hade rimligt fog för att tro att det var fallet, så kan jag hålla med.

Men att det skulle vara på just det viset tycker jag inte är uppenbart ur det jag läst. Gubben plockade fram geväret redan då 44 åringen körde in på gården och innan han hunnit med några hotelser. Kanske blev 44 åringen lack då han fick ett gevär riktat mot sig och att det var därför han hotade tillbaks. Och angående misshandlesdomen så kan det räcka med en knuff eller örfil för att bli dömd för misshandel så det är ju inte alls säkert att han var särskilt våldsam.

Det finns åt helvete för många detaljer som inte framgår om man bara läser tidningsartiklen för att jag ska vara villig att säga att man gjort vare sig rätt eller fel bedömning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 11:50   #103
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
44-åringen var alltså den som bodde på gården, inte inkräktaren.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 12:12   #104
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
44-åringen var alltså den som bodde på gården, inte inkräktaren.
Oops. Jag trodde det var tvärtom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 06:58   #105
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Kan inte hitta Pluton Sveas version av Internationalen på YT...vill ju lyssna på den när det är första maj
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)