Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-14, 15:11   #76
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Sverige har låg statsskuld. Efter Coronakrisen bedöms den vara drygt 45% av BNP. I jämförelse med flera i-länder som ligger på det dubbla, eller tredubbla.

Om staten får välja mellan ett land i kris och kompetens som köps upp, eller att öka på statsskulden genom olika form av stimulanser, så tror jag svaret är ganska enkelt. Vem tjänar på ett land i kris? Inte staten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 15:19   #77
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Sverige har låg statsskuld. Efter Coronakrisen bedöms den vara drygt 45% av BNP. I jämförelse med flera i-länder som ligger på det dubbla, eller tredubbla.

Om staten får välja mellan ett land i kris och kompetens som köps upp, eller att öka på statsskulden genom olika form av stimulanser, så tror jag svaret är ganska enkelt. Vem tjänar på ett land i kris? Inte staten.
Du missade totalt poängen som är att svenska privatpersoner och företag är högt beskattade OCH högt belånade. Lösningen är så klart att lånen avskrivs och skatterna sänks radikalt. Inte stimulanspaket.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 17:39   #78
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du missade totalt poängen som är att svenska privatpersoner och företag är högt beskattade OCH högt belånade. Lösningen är så klart att lånen avskrivs och skatterna sänks radikalt. Inte stimulanspaket.
Jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev stimulanspaket. Jag hade skattesänkningar i åtanke när jag skrev det.

Låt säga att man skriver av lån. Vad hindrar folk från att belåna sig upp över öronen igen? Många blev i princip just rika. De äger en bostad utan lån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-14, 20:36   #79
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev stimulanspaket. Jag hade skattesänkningar i åtanke när jag skrev det.

Låt säga att man skriver av lån. Vad hindrar folk från att belåna sig upp över öronen igen? Många blev i princip just rika. De äger en bostad utan lån.
Bankerna kommer så klart att tvingas dra åt svångremmen hårt vid deflation. Privatpersoner utanför bostadsmarknaden kan se fram emot kraftigt sjunkande bostadspriser men även större svårigheter att få lån. För dem som redan äger sin bostad är marknadsvärdet knappast särskilt relevant så länge man inte är hyresvärd, fastighetsmagnat, eller har ett lån som vida överstiger marknadsvärdet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 08:57   #80
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jpow och Co. överväger inte negativa räntor. När de nådde nollpunkten var istället alltid planen att köra på massiv QE, även framöver.

Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 10:00   #81
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Bankerna kommer så klart att tvingas dra åt svångremmen hårt vid deflation. Privatpersoner utanför bostadsmarknaden kan se fram emot kraftigt sjunkande bostadspriser men även större svårigheter att få lån. För dem som redan äger sin bostad är marknadsvärdet knappast särskilt relevant så länge man inte är hyresvärd, fastighetsmagnat, eller har ett lån som vida överstiger marknadsvärdet.
Vi tog ju bort lånet?

Det låter som en reset. Fantastiskt förstås. Men om man bara kan börja om och pressa räntorna neråt igen, vad har då förändrats?

Skulder som aldrig kan återbetalas (nuläget) vs skulder som inte kommer återbetalas (reset), de är olika ord för samma sak för mig. Hur skiljer det sig?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 10:20   #82
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vi tog ju bort lånet?
A) Ifall lånet är avskrivet så är det ju inget problem för bostadsägaren om värdet på fastigheten rasar så förstår inte din invändning.
B) Det är ingen som säger att ALLA lån ska avskrivas. Det som ska avskrivas är de pengar som skapats ur tomma intet genom utlåning. Ingen förlorar något på detta annat än den parasitiska storfinansen.



Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Det låter som en reset. Fantastiskt förstås. Men om man bara kan börja om och pressa räntorna neråt igen, vad har då förändrats?

Skulder som aldrig kan återbetalas (nuläget) vs skulder som inte kommer återbetalas (reset), de är olika ord för samma sak för mig. Hur skiljer det sig?
Det som skiljer sig är att det inte blir något konkursbo som kan säljas till utomstående. Pengamängden minskar också drastiskt om lånen avskrivs vilket ger deflation och gör det väldigt svårt för bankerna att ge ut nya lån då existerande lån är täckning för nya lån. Övriga åtgärder såsom nationalisering av banker, utgång ur befintliga internationella samarbeten, förbjudande av ocker, och förankring av valutan i våra naturresurser har redan nämnts tidigare i tråden.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 10:52   #83
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
A) Ifall lånet är avskrivet så är det ju inget problem för bostadsägaren om värdet på fastigheten rasar så förstår inte din invändning.
B) Det är ingen som säger att ALLA lån ska avskrivas. Det som ska avskrivas är de pengar som skapats ur tomma intet genom utlåning. Ingen förlorar något på detta annat än den parasitiska storfinansen.





Det som skiljer sig är att det inte blir något konkursbo som kan säljas till utomstående. Pengamängden minskar också drastiskt om lånen avskrivs vilket ger deflation och gör det väldigt svårt för bankerna att ge ut nya lån då existerande lån är täckning för nya lån. Övriga åtgärder såsom nationalisering av banker, utgång ur befintliga internationella samarbeten, förbjudande av ocker, och förankring av valutan i våra naturresurser har redan nämnts tidigare i tråden.
Jag tror jag är överens om att det vore bra åtgärder. Åtgärder som aldrig kommer inträffa pga det du själv säger - de enda som förlorar på det är den parasitiska storfinansen.


Det är ganska obegripligt för mig hur stater ens tillåter/lät tillåta privata bankväsenden. Är det någon enskild sak som bör vara statligt ägt så är det väl just banken? Genom ett trollslag hade man gjort att all ränta som betalas och all vinst på ökade värden, genom ägande av privata företag, hade tillfallit alla. Förutsatt att staten vet hur man bör använda sina skattemedel.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 11:20   #84
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Det är ganska obegripligt för mig hur stater ens tillåter/lät tillåta privata bankväsenden. Är det någon enskild sak som bör vara statligt ägt så är det väl just banken? Genom ett trollslag hade man gjort att all ränta som betalas och all vinst på ökade värden, genom ägande av privata företag, hade tillfallit alla. Förutsatt att staten vet hur man bör använda sina skattemedel.
Det man måste vara medveten om är att våra politiker jobbar som herdar åt den internationella storfinansen som har anspråk på allt och alla inklusive oss boskap. Mikrochipsen de vill att vi ska implantera är det ekvivalenta till gamla tiders brännmärkning med den trevliga bonusen att vi kan spåras i realtid.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 11:43   #85
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Riksbanken är ju världens äldsta centralbank, men om vi ser tillbaka i en mer modern tid är det inte direkt som centralbankväsen alltid varit 100% acceptabla. I USA behövde ju till exempel folk, bl.a. J.P. Morgan och Aldrich med kopplingar till Rockefeller, konspirera för att göra FED till verklighet. För att lagställas behövde de även hasta igenom processen under julhelgen 1913 när nästan 25% av senatorerna hade rest hem.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 12:08   #86
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Riksbanken är ju världens äldsta centralbank, men om vi ser tillbaka i en mer modern tid är det inte direkt som centralbankväsen alltid varit 100% acceptabla. I USA behövde ju till exempel folk, bl.a. J.P. Morgan och Aldrich med kopplingar till Rockefeller, konspirera för att göra FED till verklighet. För att lagställas behövde de även hasta igenom processen under julhelgen 1913 när nästan 25% av senatorerna hade rest hem.
I just Sverige slängde Olof Palme tydligen upp händerna i luften och sa att det frisläppta kreditsystemet övergick hans förstånd och överlät det åt andra.
Lite historia:

https://www.libertysilver.se/kc/article?id=126

Citat:
Fram till mitten av förra århundradet utgjordes pengar huvudsakligen av varor med de egenskaper som nämns ovan. Ädelmetaller blev naturligt marknadens val som pengar eftersom ädelmetaller väl följer de egenskaper som behövs för pengar samtidigt som ädelmetaller värderas högt i förhållande till sin vikt. Efter det att kopplingen till ädelmetall försvagats vid ett flertal tillfällen under 1900-talet, bröts kopplingen helt 1971 genom den s.k. Nixon-chocken. Inlösbarheten för dollar till guld togs då bort helt. Den typ av valuta vi använder idag kallas fiat-valuta. "Fiat" är ett låneord från latin och betyder "låt det ske" eller "varde" på gammalsvenska. Fiat-valuta har inget inneboende värde utan det är lagstiftningen som utgör grunden för penningsystemet.

Kontanter i form av sedlar och mynt kallades förr för "den monetära basen" (fr. latin "monetarius", av mynt) men Riksbanken har ändrat definitionen för uttrycket till att inkludera bankernas kortfristiga fordringar på Riksbanken. För enkelhetens skull kommer vi att använda den gamla definitionen här.

Den monetära basen utgör en mycket liten del av den totala mängden pengar, ca. 4 %. Den stora merparten av alla pengar utgörs istället av digitala pengar. Trots att endast en liten del av våra pengar utgörs av kontanter försöker bankerna genom sin intresseorganisation Svenska Bankföreningen ytterligare minska andelen kontanter. Detta görs genom att medlemsbankerna slutar hantera kontanter på sina kontor, inför begränsningar för uttag och lobbar för användning av kort och elektroniska pengar. Några av bankernas argument för ett kontantfritt samhälle är att rånrisken skulle minska samt att miljön skulle förbättras.

Som exempel uppmuntrar Swedbanks klocka uggla i broschyren "Bli kontantsmart" konsumenten att ta ut pengar i affären, betala allt via internet och ge presentkort istället för kontanter. På så vis påstår ugglan att risken för rån minskar, att belastningen på miljön minskar och att kostnaderna minskar. Dessa påståenden är gravt missvisande och ställs inte i sitt sammanhang.

Under 2011 begicks 16 bankrån vilket förvisso är 16 för mycket men samtidigt uppger ca 10% av alla svenskar att de blivit utsatta för kortbedrägeri. Detta är mycket högre än vad brottsstatistiken visar p.g.a. att bankerna själv justerar för bedrägeriet och uppmanar kunderna att inte polisanmäla. Kortbedrägerierna torde kosta bankerna mångmiljardbelopp i direkta och indirekta kostnader. Att hanteringen av sedlar och mynt kostar samhället 11 miljarder kronor per år är sannolikt en spottstyver i sammanhanget.

Hur uppstår pengar?

Det är inlåningen d.v.s. insättningen av pengar till ett konto som lägger grunden för skapandet av nya pengar. När du gör en insättning upphör din äganderätt till pengarna. Istället får du en fordran på banken motsvarande det insatta beloppet. Vad banken gör är att de behåller en mindre del av pengarna som reserv och lånar ut resten. Detta kallas ”fractional reserve banking” vilket kan översättas till "banksystem med fraktionella reserver". Reservkravet d.v.s. den del av de inlånade pengarna som banken får låna ut varierar mellan olika länder men ligger i många fall runt 10 %.

Så här skapas pengar i ett penningsystem med fraktionella reserver

Du sätter in 1000 kronor på ditt bankkonto.
Banken sätter in ca. 100 kr i form av reserver hos centralbanken. Återstående ca. 900 kr lånas ut till en kund.
När låntagaren spenderar de 900 kr sätter mottagaren sannolikt in dessa på sitt bankkonto.
Av dessa 900 kr kan banken åter låna ut 90 %.
Processen upprepas vilket leder till att banken kan skapa pengar ur tomma intet genom själva utlångingen.
En insatt tusenlapp kan såleds skapa mångdubbelt med pengar när den cirkulerar genom banksystemet. Genom multiplikatoreffekten som uppstår när pengarna cirkulerar d.v.s åter sätts in på banken och därefter lånas ut uppkommer inflation.

Med ett penningsystem som bygger på fraktionella reserver är bankerna per definition insolventa och kan inte täcka mer än en bråkdel av alla insättningar om folk skulle begära att ta ut sina pengar. Att alla bankkunder inte tar ut sina pengar samtidigt var något som upptäcktes redan innan det fanns banker i ordets rätta bemärkelse. Från början förvarade guldhandlare och guldsmeder ädelmetaller å sina kunders vägnar. Handlarna gav kunderna depåkvitton på ädelmetallerna som kunderna lämnade in. Snart insåg handlarna att kunderna inte hämtade ut ädelmetallerna i någon större utsträckning utan att de istället använde depåkvittona som betalningsmedel. Då insåg guldhandlarna att de kunde utfärda fler kvitton än vad det fanns täckning för i form av fysiskt guld och silver i valvet. På så vis föddes systemt med fraktionella reserver.

Sveriges första bank tillika utgivaren av Europas första papperspengar, Stockholm Banco, hade från början hundraprocentiga reserver. Det dröjde dock inte länge förrän man började ge ut mer sedlar än vad man hade täckning för. När innehavarna av sedlarna upptäckte bedrägeriet skyndande de sig att lösa in kvittona i guld. Stockholm Banco kunde inte täcka uttagen och hamnade på obestånd medan bankdirektören Johan Palmstruch hamnade i fängelse.

Under trettiotalets börskrasch förekom det ofta att folk tappade förtroendet för enskilda banker och tog ut sina besparingar samtidigt, något som kallas bankrusning eller "bank run" på engelska. När begärde uttag på samma gång räckte givetvis inte bankernas reserver utan de hamnade på obestånd. Detta är skälet till att de flesta stater har en lagstiftad bankgaranti. Dess skyddsverkan är dock begränsad. I Sverige innehåller Riksgäldens fond för insättningsgaranti knappt 27 miljarder som skall försäkra inlåning på totalt 1140 miljarder. Hittills har I-världens insättningsgarantier inte satts på prov men något annat än en mindre bankkonkurs skulle de inte klara.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 13:52   #87
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
I just Sverige slängde Olof Palme tydligen upp händerna i luften och sa att det frisläppta kreditsystemet övergick hans förstånd och överlät det åt andra.
Lite historia:

https://www.libertysilver.se/kc/article?id=126
Det är kul det med fractional reserving. Dryga 10% av alla pengar som finns, finns. Och drygt 5% äger 80% av alla pengar.

Om vi resterande 95% bara alla gjorde en bankrun hade vi stått där med alla pengar. Majoriteten av rikas pengar finns inte ens. Och vi kan med enkelhet göra det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:13   #88
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Skönt att inte ha några likvider. Blir alldeles matt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:15   #89
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Skönt att inte ha några likvider. Blir alldeles matt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Om det är deflation vill du väl vara likvid.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 18:16   #90
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om det är deflation vill du väl vara likvid.
Tror mina jordbruksmaskiner står sig bättre I värde än någon form av valuta

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)